Kinnerin rakentaminen

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olen jonkun verran mietiskellyt kinnerin tekemistä monelta kantilta, ja nyt alkaa hiljalleen hahmottua perusratkaisut. Mahdollisia rakennustapoja on lukematon määrä. Kyseessä ei ole ollenkaan helppo projekti, ainakaan jos tavoitteena on kulkuneuvo eikä pelkkä koriste-esine. Kaupallisissa esikuvissa on yleisimmin lasikuitukori, mutta muotin teko tuntuu ylivoimaisen hankalalta tässä vaiheessa. Siksipä näyttää parhaalta tehdä kori metallirungon päälle kiinnitettävistä vanerilevyistä. Lentokonevaneri painaa alle kymmenysosan vastaavan paksuisesta teräslevystä. Rakennustapa ei takaa parasta mahdollista aerodynamiikkaa, lopputulos muistuttanee sodanjälkeisiä kinnereitä, kuten esimerkiksi Fantom:
Kuva
(vasemmalla).
Itse olen suunnittelemassa kinneriä deltatrikeni pohjalta. Runkoon tulee vähän muutoksia, istuinkorkeus madaltuu, akseliväli pidentyy ja tietysti kulmarautakehikko koripaneeleita varten. Ohjaustapa pitänee olla yläpuolinen.

Perehtyminen aiheeseen on hyvä aloittaa tutkimalla kaupallisien kinnereiden rakenteita. Hyvä sivusto on:
http://www.velomobiling.com/velomobiles
Markku Lahtisen ansiokas historiikki:
http://personal.eunet.fi/pp/davinci/finnishvelocars.pdf

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laitatko tännekkin sen kuvan mikä hpv-finlandin foorumilla on? Siis sen kuvan nelipyöräisestä jossa ketju menee korin ulkopuolella toiseen takapyörään. Minusta se toimisi delttatrikessäkin hyvin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuossa on Kölnin yliopiston oppilastyönä? 70- ja 80- luvuilla tehtyjä nojakkeja ja kinnereitä:
http://www.liegerad.de/foto/historie/schoendo.htm
Tässä se kuva. Oleellista on että ketju kulkee korin reunassa, se voi yhtä hyvin olla sisäpuolella, koripaneeli ottaa vastaan ketjuvoimat. Lisäetuna istuimen saa matalalle ilman taittopyöriä tai väliakselia --> pienemmät häviöt voimalinjassa.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hahmottelin vähän päässä kuvaa delta-mallista jossa jarcon kuvan mukainen vetosysteemi:
Kuva

Ei ole mittakaavassa, eikä mittasuhteetkaan oikein. Periaate pitäisi käydä kuitenkin ilmi. Ei tarvi kovin kummoista runkoa, eli kannattaisiko alkaa yrittämäänkään itsekantavalla korilla? Tuon kehikon päälle olisi aika helppo pingottaa lasikuitu tikut kangasta kannattelemaan, tai suoraa ohut vaneeri. Ainoa ongelma on tuo punaisella merkitty kampi osa. Kammen päädyt voisi olla normaalit kammet ja laakerit tavalliset kampilaakerit. Ohjaus vivut pystyyn kehikon reunoihin ja niistä suorat tangot etuhaarukan sivuihin, vai tuleeko jalat eteen? Että tältä pohjalta :) mun mielestä kotirakentajan helpompi lähteä mallista jossa yksi kääntyvä rengas ja kaksi suoraan kulkevaa, ei ole niin millin tarkkaa kulmien ja mittojen kans.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

HYvä! Just tuollaista olen hahmotellut! Kammet pystynee värkkäämään nelikanttikeskiö osista kun liittää polkimet vastakkain jollain latalla. Tarvitaan siis kahdet kammet ja polkimet sekä 2 keskiölaakeria ja keskiöakseli. Ohjauksen välitangot tuossa mallissa pitää olla keskellä jalkojen välissä. Toinen toimiva tapa on yläohjaus ristikkonivelellä (Velocar, Ground Hugger) tai kartiohammaspyörin (kuhmoisten kinneri). On se millintarkkaa silti saada takapyörät samansuuntaiseksi --> hoituu horisontaali dropouteilla.

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Viesti Kirjoittaja th64v »

Jukka kertoi ja selvitteli minulle syksyllä, hipsu tyypin tärkeitä "ottoja ja jättöjä". Kinnerissä on varmasti omat terveet, tärkeät mitat ja kulmat.

Montako meliöö mahtaa korin pinta- ala olla näissä kinnereissä keskimäärin? Pohjan ei kai tarvitse olla kova, eikä lokareiden, eikä ketjusuojien.

Itse olen ajatellut yrittää tehdä korin http://www.terpol.fi/tuotteet.htm AIREX PVC levystä jonka pinnottaisin tarpeen mukaan ainakin toiselta puolelta hiili- ja lasikuitukankailla. Hartsina ajattelin käyttää vain polyesteri hartsia. Systeemi on työläs ja en ole varma miten onnistuu vaikka olen leikkinyt aineilla jo yli 30 vuotta. Epä varmuuksia on juuri paino, johon täällä kaiken aikaa viitataan. Toinen on sitten työn muuten ulkoisesti onnistuminen, pinnan laatu ja silleen.

Olin tässä kerran jo taas aika varma, että perustan tämän kinneri projektin Trice pohjalle, nyt en enää ole siitäkään varma kun olen teidän juttujanne lukenut. Tulee ilmeisesti pitkä opiskelu.

Kaikkea on näköjään keksitty ja tässä pyöritelty mutta kaksi kääntyvää pyörää oikealla ja yksi vetävä pyörä vasemmalla, en ole vielä nähnyt, vai onko se variaatio lynkattu jo aikaisemmin.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

th64v kirjoitti:

Jukka kertoi ja selvitteli minulle syksyllä, hipsu tyypin tärkeitä "ottoja ja jättöjä". Kinnerissä on varmasti omat terveet, tärkeät mitat ja kulmat.

Montako meliöö mahtaa korin pinta- ala olla näissä kinnereissä keskimäärin? Pohjan ei kai tarvitse olla kova, eikä lokareiden, eikä ketjusuojien.

Erittäin karkea arvio 5-6 neliötä. Pohjassa voinee olla vedenpitävää kangasta tai muovia. Tai sitten jättää auki kokonaan.

th64v kirjoitti:

Kaikkea on näköjään keksitty ja tässä pyöritelty mutta kaksi kääntyvää pyörää oikealla ja yksi vetävä pyörä vasemmalla, en ole vielä nähnyt, vai onko se variaatio lynkattu jo aikaisemmin.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

En oikein ymmärrä rakenteen tarkoitusta, mitä varten 2 peräkkäistä kääntyvää pyörää?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä kuva miten poljinkampiakselin voi tehdä:
Kuva
Kammissa huomioitava polkimen kierteen kätisyys.
Tälläiset polkimet on helppo liittää päät vastakkain:
Kuva
Poistaa reunaraudan ja tilalle latat.

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Viesti Kirjoittaja th64v »

[quote="Jarcco"][quote="th64v"]
En oikein ymmärrä rakenteen tarkoitusta, mitä varten 2 peräkkäistä kääntyvää pyörää?[/quote]

Ajattelin vaan yhtenä mahdollisuutena pienentää pyörien kääntymiskulmia, eivät veisi niin paljon tilaa kääntyessään kun takapyörä kääntyis eri suuntaan kuin etupyörä, vähä kuin linja-autoissa. Ketjukin tulisi vähän lyhyemmäksi.

Ei varmaan ole kätevä kun kukaan ei ole laittanut. Näin uutena vaan tulee ajatelleeksi kaikenlaista jolla ei loppupeleissä ole merkitystä.

Teuvo

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tässä kuva miten poljinkampiakselin voi tehdä:

Kestääköhän tuo punoutumatta oikealla jalalla polkaisua?
Itse suunnittelin että pedaalit puretaan niin ettei jää kuin keskiakseli jäljelle. Tähän päälle oikean vahvuiset putket ja yhdistetään keskeltä hitsaamalla neliöputkella. Uudet polkimet laakeroidaan näihin pedalliakselien päälle tuleviin putkiin.
Noh, olipa rakenne mikä tahansa, pitää sen jäykkyys jokatapauksessa testata hyvin ennen kuin rakentaa runkoa. Ja mun pitää hävittää noita pyöriä vähemmäksi ja käydä mittaan työpaikan uusi portti, että vieläkö siitä kolmipyörällä mahtuisi ajamaan :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Ajattelin vaan yhtenä mahdollisuutena pienentää pyörien kääntymiskulmia, eivät veisi niin paljon tilaa kääntyessään kun takapyörä kääntyis eri suuntaan kuin etupyörä, vähä kuin linja-autoissa. Ketjukin tulisi vähän lyhyemmäksi.

Ei varmaan ole kätevä kun kukaan ei ole laittanut. Näin uutena vaan tulee ajatelleeksi kaikenlaista jolla ei loppupeleissä ole merkitystä.

Uudet rakentajat tuovat aina uusia tervetulleita ideoita. Ei kuulosta ideana hölmöltä, jos tarkoitat tämmöistä rakennetta:

Kuva

Vasemmassa siis ketjuveto ja molemmat oikean puoleiset kääntyy. Painopiste tulisi renkaiden maapisteiden muodostavan kolmion keskelle, hyvä. Kääntyvän eturenkaan kulmat ja jätön osaisin jo kuvitella, mutta ei minkään laista ideaa minkälainen takapyörän ripustuksen tulisi olla jotta käyttäytyminen kovemmassa vauhdissa olisi turvallista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Itse olen suunnittelemassa kinneriä deltatrikeni pohjalta. Runkoon tulee vähän muutoksia, istuinkorkeus madaltuu, akseliväli pidentyy ja tietysti kulmarautakehikko koripaneeleita varten. Ohjaustapa pitänee olla yläpuolinen.

Tuohon ideaan ehdottaisin vielä yhtä muutosta: Väliakselin nopeus pienemmäksi. Turhaa tehohäviöä laakereissa kun se pyörii paljon poljenta nopeutta kovempaa. Etukammille voisi laittaa niin pienen rattaan kuin suinki löytyy ja väliakselin toiseen päähän taas suuren, jolloin nopeus muodostettaisiin vasta toisessa ketjuvälityksessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tässä kuva miten poljinkampiakselin voi tehdä:

Kestääköhän tuo punoutumatta oikealla jalalla polkaisua?
Itse suunnittelin että pedaalit puretaan niin ettei jää kuin keskiakseli jäljelle. Tähän päälle oikean vahvuiset putket ja yhdistetään keskeltä hitsaamalla neliöputkella. Uudet polkimet laakeroidaan näihin pedalliakselien päälle tuleviin putkiin.
Noh, olipa rakenne mikä tahansa, pitää sen jäykkyys jokatapauksessa testata hyvin ennen kuin rakentaa runkoa.
Jukka

Aiheellinen kysymys, saattaa olla että rakenne elää liikaa. Pitää testata. Sinun tavallasi tehden täytyy olla hyvä hitsausjigi että saa rakenteen mittatarkaksi. On varmistettava etteivät poljinakselit pääse kiertymään reijissään.

jviirret kirjoitti:

Ja mun pitää hävittää noita pyöriä vähemmäksi ja käydä mittaan työpaikan uusi portti, että vieläkö siitä kolmipyörällä mahtuisi ajamaan :lol:
Jukka

Ei se haittaa, autoportista pääsee trikellä parhaiten! Itseasiassa käytän sitä kaksipyörälläkin. Työpaikan portissa on motskareita varten mahdollisuus avata puomi kulkulupatikulla, kaipa sama on muuallakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ja mun pitää hävittää noita pyöriä vähemmäksi ja käydä mittaan työpaikan uusi portti, että vieläkö siitä kolmipyörällä mahtuisi ajamaan :lol:
Jukka

Ei se haittaa, autoportista pääsee trikellä parhaiten! Itseasiassa käytän sitä kaksipyörälläkin. Työpaikan portissa on motskareita varten mahdollisuus avata puomi kulkulupatikulla, kaipa sama on muuallakin.

Meidän työpaikan autoportista ei ole tarkoitus päästä kenenkään, kuin hätätilassa. Autot jätetään portin ulkopuolelle ja pyörätien portista kuljetaan jalan ja pyörällä eteenpäin. Muutamat näppärät hoksasivat sitten ajaa autolla tuon pätkän pyörätietä pitkin ja tätä estämään on laitettu betoniporsas keskelle pyörätietä portin kohdalle :x

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toinen yksinkertainen runkoidea, tästäkin oli jo puhetta tuolla hpv-finlandin puolella:

Kuva

Tämä ei tarvi mitään spesiaali osaa. Takakolmio tavallinen pp:n takakolmio ja edessa kaksi polkupyörän etuhaarukkaa. Ylhäältä tuetut eturenkaat mahdollistavat polkimien vapaan sijoittamisen. Perinteisessä tadpolen rungossahan etuakselia ei voi siirtää kovin eteen, kun kannat alkaa polkiessa ottaa siihen kiinni. Siitä johtuu sitten, että talvikäyttöön takapyörän pito heikohko ja pienillä etupyörillä raskas kuorma.
yo. kuvan mukaisella suoralla ketjulinjalla ajokki on vähän liian korkea vauhdikkaaseen ajoon, mutta ainahan voi ohjainrullia käyttämällä laskea istumakorkeutta. Kuvan selvyyden vuoksi eturenkaat on edempänä kuin mitä olen suunnitellut. Oikea paikka olisi luultavasti polkimien kohdilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin