Sivu 7/10

Lähetetty: 23 Tammi 2008, 19:20
Kirjoittaja visiopetteri
tavasti kirjoitti:

No, vääntötyökaluthan tuli jo käsiteltyä, mutta putkien liittäminen onkin sitten toinen tarina.
Metallimieheni sanoi, että eipä löydy vehkeitä alumiinin hitsaamiseen. Eli pitäisi keksiä joku muu tapa liitellä putkia toisiinsa.

Yks helppo tuli heti mieleen, eli sama systeemi kun noitten telttakaarien kanssa. Ottaa pykälää isompaa putkea, joka sopii liitettävien putkien päälle. Sitä isompaa putkea jotkin 10 cm pätkät, niin ei ole niin tarkkaa ja kestää. Jos noita tarvii kiinnittää toisiinsa, niin poraa pienet reiät putkien läpi, ja varmistaa putket joko rautalangalla tai ohuilla sokkatapeilla (tai paksumman rautalangan pätkillä...). Jos useampi putki pitää liittää toisiinsa, niin vaikka muovista tai puusta tekee palikan, mihin poraa reiät putkien päitä varten. Siihen palikkaanhan voi porata reiät eri suunnista, niin saa melkein millasia kehikoita vain. Sitten kun palikassa on reiät, niin muotoilee ylimääräiset materiaalit pois ja pyöristelee kulmat.


Lähetetty: 23 Tammi 2008, 19:30
Kirjoittaja tavasti
visiopetteri kirjoitti:

Jos useampi putki pitää liittää toisiinsa, niin vaikka muovista tai puusta tekee palikan, mihin poraa reiät putkien päitä varten.

Tulee kulmiin ikävät möykyt, ei ihan optimaalinen.

Mites jos tekee teräksestä kulmapalat, eli häkkyrä jossa on tapit jotka menee alumiiniputkien sisälle. Liitokset kiinni liimalla, varmistus rautalangalla?
Tosin tuollaisen häkkyrän tekemissä on hommansa että kulmat menee oikein...

Iskeekö alumiini-teräs pariin korroosio?


Lähetetty: 23 Tammi 2008, 19:42
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Iskeekö alumiini-teräs pariin korroosio?

Iskee se, jos on pitkään kosteana, mutta ei sen kummemmin, kuin alumiinirunkoiseen pyörään, jossa on mm. teräsruuvit.

Jori


Lähetetty: 23 Tammi 2008, 20:47
Kirjoittaja visiopetteri
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Iskeekö alumiini-teräs pariin korroosio?

Iskee se, jos on pitkään kosteana, mutta ei sen kummemmin, kuin alumiinirunkoiseen pyörään, jossa on mm. teräsruuvit.

Jori

Kun laittaa ruostumatontaterästä alumiinin kaveriksi, niin sopuisa yhteiselo on taattu. Tai sitten hommaa alumiinijöötin josta sahaa ja viilaa tarvittavat liitoskalikat :) hand made billet partseja -juu nou ;)


Lähetetty: 24 Tammi 2008, 10:28
Kirjoittaja Pastori

Tänne ilmestyi aiheeseen liittyvää tarinaa:
http://www.recumbentblog.com/2008/01/23 ... o-velocar/

Vehje on tämännäköinen.

Kuva


Sivutuuli

Lähetetty: 24 Tammi 2008, 20:50
Kirjoittaja Jarcco

http://www.velocar.net/
Nuo jutut tuulen vaikutuksesta asettivat oman delta konstruktion epäilyksenalaiseksi, miten se käyttäytyy voimakkaassa sivutuulenpuuskassa? Kevyt keula ei varmaankaan ole eduksi asiassa. Muistelen että takamoottorisia autoja (esim. kupla, Fiat 600) pidettiin aikanaan sivutuulelle herkkinä, vai onko ihan tuulesta temmattu juttu? :) Mullakin on huonoja kokemuksia LT-volkkarista joka taas oli erittäin kevytperäinen paku, paljon tuulipintaa ja huonot renkaat...

Tuolla Reynoldsin tavalla jousitus on tehtävissä joustohaarukan putkista. Rungon ei tarvitse olla kaunis kun jää piiloon ja toimii samalla katteen kiinnityskohtana. Erillisiä ruotoja tarvitaan vähän. Miellyttävän suoraviivainen konstailematon muotoilu.


Re: Sivutuuli

Lähetetty: 24 Tammi 2008, 21:03
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Muistelen että takamoottorisia autoja (esim. kupla, Fiat 600) pidettiin aikanaan sivutuulelle herkkinä, vai onko ihan tuulesta temmattu juttu? :)

Kyllä kai aika sivutuuli herkkiä olivat, kun esim. vakio kuplan etuakseli paino 110km/h nopeudessa oli 13kg :-) Nojapyörällä tuskin näin kovaa ajetaan, ainakaan jatkuvasti.

Jukka


Lähetetty: 25 Tammi 2008, 22:15
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Mangossa ja Wawissahan on virtuaalinivelöity MacPherson, jossa ohjausakseli on pyörän ulkopuolella ilmassa ja kääntyminen etäännyttää pyörää rungon kolosta.

Ihan noin teknisestä mielenkiinnosta, minkäslainen tämä systeemi onkaan?
Mieluusti esim linkki missä on kerrottu kuvien kera mistä on kyse.

Virtuaalinivel ei hakusanana tuota hakukoneella muuta kuin Jorin vanhan kolmipyörän kuvia :-)


Lähetetty: 26 Tammi 2008, 13:27
Kirjoittaja Jarcco

http://www.velomobilforum.de/forum/atta ... 1195383880
Tuossa Jorin juttua kevyn foorumilta:
"
Tyylikästä hienoa suunnittelua.
Yksinkertaisista osista laadittu pyöränripustus Ackermanneineen ja negatiivisine olkapoikkeamineen.
Huomatkaa alemman ohjausnivelen jakaminen kahdeksi palloniveleksi, jotka yhdessä siirtävät virtuaalisen nivelpisteen kyseisten tankojen leikkauspisteeseen kuvassa etualalle ilmaan. Toisena nivelpisteenä toimii iskunvaimentimen yläpään kiinnityspiste. Etupyörän ulkopuolella oleva nivelpiste saa pyörän kääntyessään väistämään runkoa ulos päin, joten suoraan ajettaessa pyörät ovat kauniisti korin pyöräkoteloissa ja vasta käännöksessä siirtyvät vähän ulommas, jolloin runkoon ei tarvitse tehdä suurta kääntymistilaa pyörää varten. Kaunista.
Olennaisia osia ei ole ylimitoitettu eikä käytetty kalliita rakenteita. Jos tuo pumppu olisi vielä kaasuhydraulinen sylinteri, eikä sisältäisi teräsjousta, tuon rakenteen voisi viedä taidenäyttelyn vitriiniin.

Kaasuhydraulisena tuollaisen joustinparin saisi kytkettyä yhteen nesteputkella ja venttiilillä, mikä mahdollistaisi kinnerin sivukallistuman muuttamisen ajon aikana vanhan hienon sitikan tapaan. Joskus maantie on ärsyttävän vino oikealle toisinaan taas ei.

Jori
"


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 13:01
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Virtuaalinivel ei hakusanana tuota hakukoneella muuta kuin Jorin vanhan kolmipyörän kuvia :-)

Yritin löytää linkkiä, huonoin tuloksin. Tämä on mekanismiopin alaa, joka ei ole nykyään muodissa. Meilläkin opetus loppui jo kymmenen vuotta sitten.
Tuo mekanismi on nivelnelikulmion (four bar linkage) erityismuoto (double rocker), jossa kahden pitkän heilurin päässä on poikittain lyhyt jäsen. Nivelpiste muodostuu pitkien jäsenten jatkeiden leikkauspisteeseen. Tämä piste, virtuaalinen nivelpiste, tietysti liikkuu hiukan, mutta kun kääntökulmat ovat pienehköjä ja pitkät varret lyhyeen verrattuna pitkiä, pysyy se riittävän paikoillaan esim. ohjausnivelennä käytettäväksi. Kokeile pahvipaloilla ja neuloilla tai vaikka lasten narukeinulla, jonka ripustusleveys on paljon suurempi kuin laudan pituus.

Olen luvannut ryhtyä Kevytajoneuvoyhdistyksen nettisivuvastaavaksi, joten saanen lähiaikoina oikeudet lisäillä sinne tällaiset selitykset kuvineen.


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 13:48
Kirjoittaja jviirret

Eli siis näin:

Kuva

Punaiset pallukat on niveliä ja paksu musta viiva rengas. Vasempi kuva tilanteessa jossa rengas suorassa ja oikeassa kuvassa käännettynä.
Mittasuhteet sun muut päin P:tä, mutta periaate tuo.

Jukka


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 15:03
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Eli siis näin:

Periaatteessa juuri näin. McPherson ripustuksessa nuo pitkät jäsenet ovat yleensä pidempiä. toinen pitää sivusuunnan keskeltä rungosta sivulle ja toinen etu-taka-suunnan kauempaa etuviistosa taaksepäin. Noissa kinnereissä tuo nivelpiste oli lisäksi selvästi pyörän rengastason ulkopuolella, jolloin tämä ns. negatiivinen olkapoikkeama panee pyörän väistämään kääntyessään sivulle pois pyöräkotelostaan, eikä näinollen syö tilaa jaloilta.

Jori


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 17:36
Kirjoittaja aniaraina
jviirret kirjoitti:

Eli siis näin:

Kuva

Punaiset pallukat on niveliä ja paksu musta viiva rengas. Vasempi kuva tilanteessa jossa rengas suorassa ja oikeassa kuvassa käännettynä.
Mittasuhteet sun muut päin P:tä, mutta periaate tuo.

Jukka

KIITOS Jukka kuvasta! :D Ilman sitä en olisi millään ymmärtänyt, mitä viruaalinivel tarkoittaa ja miten se toimii.

On vaan vahinko, että tuollaisen saaminen kotipajassa riittävän tukevaksi on ylivoimaista. :cry:

Sakari


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 22:47
Kirjoittaja tavasti

http://www.velomobilforum.de/forum/atta ... 1195383880
Yksinkertaisista osista laadittu pyöränripustus Ackermanneineen ja negatiivisine olkapoikkeamineen.
...
Kaasuhydraulisena tuollaisen joustinparin saisi kytkettyä yhteen nesteputkella ja venttiilillä, mikä mahdollistaisi kinnerin sivukallistuman muuttamisen ajon aikana

Wow, joo, tuollainenhan sen tietenkin pitää olla!

Mutta onkos tuo sellainen jonka käytännössä jotenkin pystyisi kotitarverakentaja toteuttamaan, saako osia, vaaditaanko tarkkuutta jota ei autotallin lattialla kasattavassa yksittäiskappaleessa voi saavuttaa, saako osia joilla voi toteuttaa jotenkin järjellisen painoisena, jne?
Tietysti osat maksavat, mutta tekipä jousitusta miten tahansa (kunnolla), se maksaa.

Helpoimmaista päästä saada etujousitus on kai laittaa Pantour Hub yksipuoleiset navat, mutta kinnerissä tuo virtuaalinivelöity ratkaisu olisi loistava.
Sillä saisi ratkottua pyörien, ohjauksen ja polkimien tilaongelmaa.


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 23:20
Kirjoittaja visiopetteri
jviirret kirjoitti:

Eli siis näin:

Kuva

Punaiset pallukat on niveliä ja paksu musta viiva rengas. Vasempi kuva tilanteessa jossa rengas suorassa ja oikeassa kuvassa käännettynä.
Mittasuhteet sun muut päin P:tä, mutta periaate tuo.

Jukka

Miten noi nivelet menee oikeasti, siis missä on raidetanko ja mitkä nivelet pysyvät paikoillaan? Tuosta kuvastahan ei selviä mikä tai mitkä noista nivelpisteistä pysyy paikoillaan. Valokuvan perusteellakaan ei ihan täysin selkiä mitkä noista pisteistä on rungossa kiinteästi (tai no toi ihan oikessareunassa oleva tankohan on rungossa kiinni) ja miten vasen ja oikea puoli linkittyvät keskenäänsä.