Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teempä oman aiheen tälle kinneri rakenteelle:

Kuva

Paljonko on tadpole-tyyppisen nojakin kääntöympyrän halkaisija(tai säde) jos akseliväli on 140cm, raideväli edessä 100cm ja sisempi pyörä kääntyy maksimissaan 30astetta. Tällaiset mitat tulisi jos käyttäisi 26" renkaita ja etuakseli polkimien kans samassa linjassa.
Entäpä sitten esim. 120cm akselivälillä, jolloin polkimet olisivat 20cm etuakselin etupuolella?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Teempä oman aiheen tälle kinneri rakenteelle:

Paljonko on tadpole-tyyppisen nojakin kääntöympyrän halkaisija(tai säde) jos akseliväli on 140cm, raideväli edessä 100cm ja sisempi pyörä kääntyy maksimissaan 30astetta. Tällaiset mitat tulisi jos käyttäisi 26" renkaita ja etuakseli polkimien kans samassa linjassa.
Entäpä sitten esim. 120cm akselivälillä, jolloin polkimet olisivat 20cm etuakselin etupuolella?

Jukka

Ensinnäkin on tämä: http://www.eland.org.uk/steering.html
josta löytyy taulukot ohjauksen optimointiin, ts. kääntövarren kulma ja pituus valitaan niin että sortoa mahd. vähän.
Kääntöympyrän säteen saa piirtämälläkin kun piirtää ympyrän jonka keskipisteenä ulomman kääntyneen etupyörän ja takapyörän normaalien leikkauspiste, kaari ulomman etupyörän keskelle.
Ja vastaus, 140 cm AV:lla 7,4 m
120 cm AV:lla 6,6 m.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kääntöympyrän säteen saa piirtämälläkin kun piirtää ympyrän jonka keskipisteenä ulomman kääntyneen etupyörän ja takapyörän normaalien leikkauspiste, kaari ulomman etupyörän keskelle.
Ja vastaus, 140 cm AV:lla 7,4 m
120 cm AV:lla 6,6 m.

Kiitos, tuo ackerman ohjausperiaate on tuttu, pitää pohtia tarkemmin jos tässä joskus kinnerin rakentaminen tulee ajankohtaiseksi.
Onko nuo ympyrän halkaisijat ulommasta vai sisemmästä etupyörästä mitattuja? Nippa nappa käytettävyyden rajoilla joka tapauksessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ulomman ympyrän mukaan.
Googletappas muuten Masa Slingshot, se on ainoa pitkärunkoinen tadpole joka on ollut kaupan. Huomattavan matala vekotin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja pitkä. Etuakseli ainakin 20cm polkimien etupuolella ja takapyöräkin pakosta kauempana ku penkki on noin matalalla. Löytämieni kommenttien mukaan mahdoton kaataa.
Tuota mun suunnitelmaa ei voi toteuttaa noin matalana, pp:n haarukoista rakennettu etupää tulisi pahasti näkökenttään. Joku 50cm istumakorkeus 26" takarenkaalla voisi ketjua ohjaamatta onnistua, kun polkimet laittaa n. 10cm penkkiä alemmas.
Tutumpi vertailukohde olisi Antrotech trike, siis ei rakenteelta, vaan ergonomialta ja mitoiltaan. Siinähän akseliväli n. metrin, raideleveys 90cm, istumakorkeus 43cm ja kääntöympyrä 4.2m.
Tavasti osannee sanoa että onko koskaan kaatunut tai tuntunut että kaatuminen olisi ollut lähellä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Tavasti osannee sanoa että onko koskaan kaatunut tai tuntunut että kaatuminen olisi ollut lähellä?

Kerran kaatunut nollanopeudesta kun oli sivulle kaatoa ja korkea kuorma.

Kokeiltu, että saa vedettyä kanttaamalla kahdelle renkaalle, eli myös kaatumaan.
Jyrkissä kurveissa syytä nojata sisäkurvin puolelle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eli tältäpohjalta pitäisi pysytellä alle 40cm istumakorkeudessa, joka tarkoittaa että vetopuolella ketjussa käytettävä ohjainrullaa. noh, sekin on kuitenkin helppo toteuttaa verrattuna "sivusta vetävään" delttan kampisysteemiin.
Lisäksi tällä on etuna parempi painonjakauma: Vetävällä pyörällä 50% painosta ja ohjaavilla 50%. Vastaavat arvot yhdellä takapyörällä vetävässä deltassa on 20% ohjaavalla ja 40% vetävällä pyörällä.
Paras kuitenkin zox-trike ja huonosti katettavaksi todettu hipparion, niissä kun sekä vetävällä, että ohjaavalla pyörällä on 60-70% painosta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

joka tarkoittaa että vetopuolella ketjussa käytettävä ohjainrullaa.

Niin se kai vähän on, että jossain suunnassa tarvii tehdä kompromissejä.

jviirret kirjoitti:

Paras kuitenkin zox-trike ja huonosti katettavaksi todettu hipparion, niissä kun sekä vetävällä, että ohjaavalla pyörällä on 60-70% painosta...

Vetävä pyörä kai melkoisen harvoin sutii tasamaalla, tai jos sutii, niin peli on jo menetetty (ainakin mäkisessä maastossa).
Siksi se painonjakauma pitäisikin mitata jyrkimmässä ylämäessä minkä aiot ajaa.
Ja kaikkihan nuo painojakaumat riippuvat hyötykuormasta. Kuskit ovat erilaisia, ja paljonko laitetaan muuta kuormaa, ja miten kiinnitettynä.

Koskahan me saataisiin hipparion ja vaikka Anthrotech rinnakkain testattavaksi niin saataisiin tästäkin selvyys onko jommalla kummalla jossain olosuhteissa ongelmia joita toisella ei ole.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähän piirtelin paperille hahmotelmaa ja mittoja että onko suunnitelmaani edes mahdollista toteuttaa:

Kuva

Kyllä näyttää että onnistuu. Hankala löytää etupään ripustukselle(kuvassa musta neliö) paikka ettei ota kenkiin, eikä polviin kiinni. Kuvan selvyyden vuoksi en eturenkaita ja haarukkaa siihen piirtänyt.
Silmä kuvaa silmien korkeutta, mutta loivemmalla selkänoja kulmalla kuin mitä kuvassa on.
Polkimet 40cm korkeudella, vara laskea max. 5cm. Penkki n.35cm.
Aika hankala ja tarkka on kinnerin mitoittaminen. Polvet käy yllättävän korkealla, nojakissa se ei haittaa, kun eivät ole näkökentässä kokoaikaa. Kinnerissä taas polvet peittävä kate on.
Ohjaus joko polkuautotyyliin ratilla ja raidetangolla tai alapuolisella ohjauksella ja vivustolla etuhaarukoihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Koskahan me saataisiin hipparion ja vaikka Anthrotech rinnakkain testattavaksi niin saataisiin tästäkin selvyys onko jommalla kummalla jossain olosuhteissa ongelmia joita toisella ei ole.

Taitaa olla aika turha vertailu, kun ajamme niin paljon erilaisissa olosuhteissa. Olen käynyt tw-bent arrowia kokeileen ja totesin ettei mun käyttötarkoitukseen oikein sovellu. GPS:llä mittasin nopeutta ja arvioin että noissa olosuhteissa(maassa sentti pari pakkaslunta) hipparion olisi suurempien rankaiden ansiosta hieman(10%?) nopeampi. Takarenkaan sai pyörähtämään tyhjää, joskaan ei helposti, kun oli uusi karkea nastarengas. Hipparionilla ei tuollaisissa olosuhteissa saa tyhjää polkaistua sileähköllä katukumillakaan. Jyrkässä ylämäessä tilanne voisi olla toinen, mutta kun kotikuntani alueelta ei löydy yhtään yli 5% nousua, niin aika turhaa panostaa sellaisiin ominaisuuksiin.
Jostakin syystä, vaikka tadpoleja on kolmipyöristä enemmistö, en ole kuullut että kukaan niillä ympäri vuoden esim. työmatkoja ajaisi. Pienet etupyörät on yksinekrtaisesti liian raskaskulkuisia lumessa ja sohjossa. Varsinkin kun monesti joutuu vuorotöiden vuoksi ajamaan auraamattomilla teillä. Sen sijaan suomessa on kaksi hipparionia(mun ja Meriluodon Eskon) joilla säännöllisesti ajetaan ympäri vuoden, tosin mun hipparionilla ajettu vasta kaksi talvea, joista ensimmäisenä piti muutamana päivänä käydä maastopyörällä töissä kun ahtaaseen etupyöräkoteloon paatoi liikaa lunta.
Eli jos siis joskus alkaisin kinneriä tekemään, niin suuren työmäärän ansiosta pyrkisin kyllä tekemään heti kerralla omaan käyttöön sopivan. Isot pyörät ja vähintään puolet painosta vetävälle pyörälle, sekä tasaisella että ylämäessä. piste :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

akseliväli on 140cm, raideväli edessä 100cm ja sisempi pyörä kääntyy maksimissaan 30astetta. Tällaiset mitat tulisi jos käyttäisi 26" renkaita ja etuakseli polkimien kans samassa linjassa.

Tuo raideväli on kyllä hillitön. Ei koskaan mahdu mistään ovesta, ja pyörätielläkin tulee vastaan tilanteita ettei tuollaisella mahdu.
Ja kun on vielä kinneri, kaikki käsittely umpikujassa on hankalampaa.

Onkos tuohon päädytty lähtökohdilla 'paljon painoa vetävälle renkaalle ja 26" renkaat''?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Koskahan me saataisiin hipparion ja vaikka Anthrotech rinnakkain testattavaksi niin saataisiin tästäkin selvyys onko jommalla kummalla jossain olosuhteissa ongelmia joita toisella ei ole.

Taitaa olla aika turha vertailu, kun ajamme niin paljon erilaisissa olosuhteissa.

No eihän se mikään turha vertailu ole, itseäni ainakin kiinostaisi onko ennakkoluuloni etuvetoa kohtaan perusteltua tietoa vai väärinkäsitys.
En ole itse ajanut muilla etuvedoilla kuin Jorin pakoputkipyörällä, ja sillä ei ainakana pito riittänyt, mutta en osaa sanoa paljonko vaikutusta oli renkailla.

jviirret kirjoitti:

Jostakin syystä, vaikka tadpoleja on kolmipyöristä enemmistö, en ole kuullut että kukaan niillä ympäri vuoden esim. työmatkoja ajaisi.

Minä varmaan kokeilisin, jos liikkuisin työmatkaa säännöllisesti. Mutta kun yleensä teen työt kotoa, ja silloin kun liikun, on matkaa 35 km, ja aika usein pitää samalla käydä asioillakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Tuo raideväli on kyllä hillitön. Ei koskaan mahdu mistään ovesta, ja pyörätielläkin tulee vastaan tilanteita ettei tuollaisella mahdu.
Ja kun on vielä kinneri, kaikki käsittely umpikujassa on hankalampaa.

Vähän itseänikin epäilyttää tuo leveys. Ovista ei ole tarkoituskaan saada, paitsi autotallin ovesta. Puolustukseksi pitää sanoa, että peruuttaminen jaloilla maasta työntämällä onnistuu, toisin kuin perinteisillä tadpoleilla joissa on etuakseli jalkojen edesää.

tavasti kirjoitti:

Onkos tuohon päädytty lähtökohdilla 'paljon painoa vetävälle renkaalle ja 26" renkaat''?

Sanotaanko että riittävästi painoa vetävälle renkaalle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

En ole itse ajanut muilla etuvedoilla kuin Jorin pakoputkipyörällä, ja sillä ei ainakana pito riittänyt, mutta en osaa sanoa paljonko vaikutusta oli renkailla.

Jorin pyörä on 2x niin korkea kuin esim. hipparion, eli ylämäessä tulee sutimisraja puolet aikaisemmin vastaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kääntöympyrän halkaisija(tadpole)?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Puolustukseksi pitää sanoa, että peruuttaminen jaloilla maasta työntämällä onnistuu, toisin kuin perinteisillä tadpoleilla joissa on etuakseli jalkojen edesää.

Anthrotechissä itsellä akseli tulee noin polvitaipeen kohdalle, eli pystyy kohtuullisesti potkaisemaan taaksepäin sen verran että saa edes-takaisin sahaamalla kääntymaan ahtaassa paikassa nostamatta. Tosi ahtaassa paikassa perästä nostamalla pyöräytys on toki nopeampi.

Mutta ei tuo sinun suunnitelmasi huono ole, siinä on vaan painotettu eri asioita.

Vastaa Viestiin