Runko napsahti poikki!

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Mun Quest 008:n alumiinirunko murtui poljinpuomin alkupäästä.
Mitenkäs mun kannattaisi edetä sen korjaamisen suhteen? Onko kenelläkään muulla murtunut runko?
Ajattelin kysyä aikuiskoulutuskeskuksesta löytyykö heiltä osaamista sen hitsaamiseen.
Vai onkohan tuo runko jo niin vanha ja hapero että seuraavaksi murtuu jostain muualta??
Kannattaisikohan tehdä se runko kokonaan teräksestä?

KAI

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hitsaamisen lisäksi sun pitäis löytää joku paikka jossa se saadaan uudellen lämpökäsiteltyä kans. Pelkkä hitsaus murtuu varmasti uudelleen.
Suosittelisin melkein teräksistä tilalle, samalla voit tehdä sen seinämältään ohuemmasta putkesta niin painoa ei tule ihan mahdottomasti lisää.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Varmaankin tuttu, mutta liitän suoran linkin. Eemelin mangon rungon vaihdosta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 105#p52203

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja tm »

Stradan rungon korjaus, ks. sivulla oleva kuva uudesta jäykistepalasta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... &start=120
Onko samanlainen vaurio/paikka?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja TMS »

Niin kuin tm tuossa jo kerkesi mainitsemaan niin Stradan rungosta tosiaan löytyi hiusmurtuma aikanaan. Kokonaan irtipoikki runko ei kerinnyt menemään. Siihen hitsattiin vahvike, mutta muistini mukaan hitsauksen jälkeen ei tehty lämpökäsittelyä tai ainakaan hitsari ei sitä mainostanut. No kohta rupeaa hitsatulla rungolla olemaan yhtä paljon kilometrejä takana kuin alkuperäisellä rungolla oli murtumien havaintohetkellä, mutta mikään ei tällä hetkellä kuitenkaan viittaa uusiin murtumiin (en ole tarkastaessa mitään nähnyt eikä ylimääräisiä naksumisia kuulu). No aika näyttää kauanko runko kestää.

Mutta tämän kokemuksen perusteella hitsaamistakin voisi siis ajatella. Varman päälle jos tahtoo pelata, niin uusi teräksinen runko on tietysti parempi. Tai sitten tekee kuiduttamalla uuden rungon, saisi ainakin jäykän rakenteen halutessaan.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Mitä hitsauslankaa pitäisi käyttää  tähän runkoon joka on tämmöistä seosta kuin AW-6060 T66  EN573-3?

Valmistajan mukaan ei ole mitenkään erikoinen alumiini eikä ole lämpökäsitelty.

Hitsausfirmat täällä Tampereella eivät näköjään löydä ELGA data sheeteistä tuota laatua ja eivät ole 100% varma käykö esim MG5 tai 4043 lanka

Lähdenkö TIG-hitsaamaan vitossarjan langalla?
Voisin samalla reissulla hakea tukilevyiksi jotain random alumiinilevyä romurautaliikkeestä.

Hmmh. Ei etene nyt homma :/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja jori »

kaitsu kirjoitti:

Mitä hitsauslankaa pitäisi käyttää  tähän runkoon joka on tämmöistä seosta kuin AW-6060 T66  EN573-3?

Valmistajan mukaan ei ole mitenkään erikoinen alumiini eikä ole lämpökäsitelty.

Hitsausfirmat täällä Tampereella eivät näköjään löydä ELGA data sheeteistä tuota laatua ja eivät ole 100% varma käykö esim MG5 tai 4043 lanka

Lähdenkö TIG-hitsaamaan vitossarjan langalla?
Voisin samalla reissulla hakea tukilevyiksi jotain random alumiinilevyä romurautaliikkeestä.

Hmmh. Ei etene nyt homma :/

On ihan tavallinen itsestään karkeneva alumiini tuo. Kaiken lisäksi kovaksi keinokarkaistu (T66)
Lisäaineeksi käytetään 18.15 lisäainetta, joka on S-AlMg5 seosta. Tässä vielä lisäainetaulukko, jos käytät tukipalana jotain muuta alumiinia.

Lisäaineen valinta
Yleisperiaate on, että karkenemattomat seokset hitsataan yleensä perusainetta vastaavalla lisäaineella ja
karkenevat seokset hitsataan käyttäen joko AlMg5- tai AlSi5-tyyppistä lisäainetta, paitsi AlZnMg-seokset,
joille käy ainoastaan AlMg5-tyyppinen lisäaine.

Alumiinin hitsauslisäainetaulukko.png

AlSi5 (AW-4043) käyt toki tähän tapaukseen myös, mutta tuo AlMg5 kannattaa muistaa yleispätevänä alumiinin hitsauslisäaineena, joka käy myös sinkkiseosteisille. Tiedot täältä:
http://mandata.pp.fi/Hitsaus/Artikkelit/PAL.pdf

Viimeksi muokannut jori, 24 Elo 2015, 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
kaitsu kirjoitti:

Mitä hitsauslankaa pitäisi käyttää tähän runkoon joka on tämmöistä seosta kuin AW-6060 T66 EN573-3?

Valmistajan mukaan ei ole mitenkään erikoinen alumiini eikä ole lämpökäsitelty.

Hitsausfirmat täällä Tampereella eivät näköjään löydä ELGA data sheeteistä tuota laatua ja eivät ole 100% varma käykö esim MG5 tai 4043 lanka

Lähdenkö TIG-hitsaamaan vitossarjan langalla?
Voisin samalla reissulla hakea tukilevyiksi jotain random alumiinilevyä romurautaliikkeestä.

Hmmh. Ei etene nyt homma :/

On ihan tavallinen itsestään karkeneva alumiini tuo. Kaiken lisäksi kovaksi keinokarkaistu (T66)
Lisäaineeksi käytetään 18.15 lisäainetta, joka on S-AlMg5 seosta. Tässä vielä lisäainetaulukko, jos käytät tukipalana jotain muuta alumiinia.
Lisäaineen valinta
Yleisperiaate on, että karkenemattomat seokset hitsataan yleensä perusainetta vastaavalla lisäaineella ja
karkenevat seokset hitsataan käyttäen joko AlMg5- tai AlSi5-tyyppistä lisäainetta, paitsi AlZnMg-seokset,
joille käy ainoastaan AlMg5-tyyppinen lisäaine.

Alumiinin hitsauslisäainetaulukko.png

Idea näissä on, että lisäaineessa on seosainetta. eli piitä Si tai Mangaania Mg reilusti enemmän, jolloin se liittyy hyvin, mutta hitsin lujuus on perusainetta huonompi. Nämä seosaineet muistuttavat enemmänkin valualumiineja. Heh, hassu sana "valualumiini". :D

Mg = magnesium, ei mangaani.
Näissä AlMgSi- seoksissa lujuus putoaa puoleen hitsattaessa, mutta lämpökäsittelyllä sen kai saa nostettua takaisin. Myös vanhentamalla lujuus kasvaa muttei vissiin perusaineen tasolle asti?
Käyttäisin AlMg5 lisäainetta ja laittaisin reilut vahvikkeet.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, huomasin ja korjasin sen jo aiemmin, ehdit kuitenkin tarttua. :D Korjailin tuota viestiäni moneen kertaan, kun ajattelin tehdä siitä yleispätevän. :oops:
Tuo lujuuden huononeminen koskee kaikkia karkenevia (vanhenevia) alumiineja, ei vain piiseosteisia, samoin se, että lujuus palautuu vanhenemisen tai vanhentamisen seurauksena. Alumiini ei siis karkene kuten teräs, vaan lujuuden kasvu perustuu lämpötilan ja sen vaikutusajan yhteisvaikutukseen, vanhenemiseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Ostin 4043 tankoja kun en hoksannut teidän vastauksia ajoissa. Sen talukukon mukaan 4043 olisi sama kuin AlSi5?
Ostinko oikeaa matskua? Hain myös alumiinilistaa romurautakaupasta ja sen pitäisi olla myös 6060 laatua.
Huomenna olisi tarkoitus aloittaa hitsausopettajan opastuksella.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Joo, huomasin ja korjasin sen jo aiemmin, ehdit kuitenkin tarttua. :D Korjailin tuota viestiäni moneen kertaan, kun ajattelin tehdä siitä yleispätevän. :oops:
Tuo lujuuden huononeminen koskee kaikkia karkenevia (vanhenevia) alumiineja, ei vain piiseosteisia, samoin se, että lujuus palautuu vanhenemisen tai vanhentamisen seurauksena. Alumiini ei siis karkene kuten teräs, vaan lujuuden kasvu perustuu lämpötilan ja sen vaikutusajan yhteisvaikutukseen, vanhenemiseen.

Pitihän sitä tarttua kun kerrankin virheen löysi :lol:

kaitsu kirjoitti:

Ostin 4043 tankoja kun en hoksannut teidän vastauksia ajoissa. Sen talukukon mukaan 4043 olisi sama kuin AlSi5?
Ostinko oikeaa matskua? Hain myös alumiinilistaa romurautakaupasta ja sen pitäisi olla myös 6060 laatua.
Huomenna olisi tarkoitus aloittaa hitsausopettajan opastuksella.

Käy 4043 ohjeen mukaan sekin: http://www.esab.fi/fi/fi/support/docume ... itsaus.pdf (s. 11)


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja tm »

Tulee tämä viesti myöhässä, kun vasta tämän päivän postailuja luen: multa löytyy 2 millin Alutig Mg5 -lankaa, olisi laatikosta joutanut lankaa sullekin. No kerkesit jo ostaa...
Hitsailin tuolla Questin kattotelineen.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Hitsasin rungon halkeaman kiinni sekä lisäsin 12 cm pituisen u-profiilin kulmavahvikkeeksi mutkan alapuolelle ja sivuille yhtä pitkät kolmiomaiset levyt tueksi. Putken yläpuolelle en laittanut vahvistuksia kun järkeilin että siitä korjatun sauman tarvii kestää vain vetoa eikä puristusta. Hitsausmassaa tuli siihen aika reilusti. Valtaosa ketjun väännöstä vetää putkea oikealle ja alas. Toivottavasti nyt kestää!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja tm »

kaitsu kirjoitti:

Hitsasin rungon halkeaman kiinni sekä lisäsin 12 cm pituisen u-profiilin kulmavahvikkeeksi mutkan alapuolelle ja sivuille yhtä pitkät kolmiomaiset levyt tueksi. Putken yläpuolelle en laittanut vahvistuksia kun järkeilin että siitä korjatun sauman tarvii kestää vain vetoa eikä puristusta. Hitsausmassaa tuli siihen aika reilusti. Valtaosa ketjun väännöstä vetää putkea oikealle ja alas. Toivottavasti nyt kestää!

Otitko kuvaa korjatusta kohdasta, noin niin kuin vastaisen varalle... jos ja kun noita muillakin pettää jossain vaiheessa?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Runko napsahti poikki!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kaitsu kirjoitti:

Hitsasin rungon halkeaman kiinni sekä lisäsin 12 cm pituisen u-profiilin kulmavahvikkeeksi mutkan alapuolelle ja sivuille yhtä pitkät kolmiomaiset levyt tueksi. Putken yläpuolelle en laittanut vahvistuksia kun järkeilin että siitä korjatun sauman tarvii kestää vain vetoa eikä puristusta. Hitsausmassaa tuli siihen aika reilusti. Valtaosa ketjun väännöstä vetää putkea oikealle ja alas. Toivottavasti nyt kestää!

Totaöö... Vanhana betonitekniikan tuntijana kysyisin kuitenkin: kai se runko nyt puristusjännitystä kestää, jollei lommahda? Eli halkeamia tulee juuri sille puolelle, jossa on vetojännitystä. Mielestäni myös metallirakenteisiin pätee tämä sama sääntö. Vai ymmärsinkö jotenkin väärin tämän tapauksen?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin