akselin ideointia...

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja prelude »

Tarkoitus olisi sähköistää hasen kettwiesel. Ajatus on että laittaisin moottorin pyörittämään ketjua joka menee takavaihteistolle seuraavasti:
Keskelle runkoa tulee akseli johon tulee kolme ratasta.
1) Polkimilta (tähän tarvitaan vapaaratas, jotta polkimet eivät pyöri moottorin voimasta)
2) moottorilta (Tähän tarvitaan vapaaratas, jotta voin polkea ilman moottorin tuomaa lisä vastusta kun se ei ole päällä)
3) Vaihteistolle taakse. Tämä saa olla kiinteästi kytketty akseliin.

Sinäänsä rakenne on yksinkertainen, mutta kuinka tämä rakennetaan kaupasta saatavilla standardi osilla sillä en omista metallityövälineitä joilla akselin voisi tehdä?

Samaan liittyen. Ketjun vaihteistolle pitää kireällä se kiva jousi systeemi siellä takana (en tiedä nimeä), miten vastaavan saisi helposti toteutettua myös polkimien ja akselin väliseen ketjuun?

Arvostan paljon ideoita ja linkkejä kauppojen tuotesivuille (kun en tunne termistöä niin helpottaa paljon)

Adminit: Siirtäkää oikeaan kategoriaan kun taisi mennä väärään.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tavallinen yhden rattaan vapaaratas tulee kierteellä kiinni takanapaan. Samaan kierteeseen saa myös kiinteän rattaan toisiovetoa varten. Tarvit siis kolme teurastettavaa kierteellistä takanapaa, kaksi vapaaratasta ja fiksirattaan. Kiinnität rattaat napoihin. Katkaiset navat siten, että saat kierteellisen osan rattaineen talteen. Poistat napojen jäänteistä laakerit ja vaseliinit. Laitat sopivan putken/tangon napojen jäänteiden läpi akseliksi. Täytät ylimääräiset tyhjät tilat epoksilla siten, että saat rattaat suoraan linjaan ja jämäkästi kiinni akseliin. Laakeroit akselin päistään pyöräsi runkoon.

Metallityövälineet toki yksinkertaistaisi aika paljon tuota rakennetta, kun saisi nuo kierteet koneistettua akselille kiinnitettäviin osiin. Ei tarvitsisi tuusata edellä mainittujen viritysten kanssa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vapaa rattaita saa ostaa ihan netistä. Eivät edes maksaneet ihan maltaita. Kiinnitykset vaihtelee joten sopivat vaan tilaukseen

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja prelude »

Jep vapaa rattaita ja muitakin saa ostettua vaikkapa http://www.bikeshop.fi/Vapaaratas_Dicta ... &listpos=9

Jos oikein ymmärin Nebuluksen kommentin niin polkimilta tulevan ja vahteistolle menevän rattaat saisi nätisti vierekkäin vaikkapa seuraavalle akselille: http://www.bikeshop.fi/Takanapa_M475_36 ... &listpos=0

Ideoita miten tuon toisen vapaarattaan saisi akseliin kiinni?
Mikä muuten tuo kierre on jolle nuo rattaat laitetaan?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

prelude kirjoitti:

Tarkoitus olisi sähköistää hasen kettwiesel. Ajatus on että laittaisin moottorin pyörittämään ketjua joka menee takavaihteistolle seuraavasti:
Keskelle runkoa tulee akseli johon tulee kolme ratasta.
1) Polkimilta (tähän tarvitaan vapaaratas, jotta polkimet eivät pyöri moottorin voimasta)

Tässä pitää vähän kysyä lisää... että jos pyörän on tarkoitus olla katulaillinen, tämä vaatimus ei ole ehkä tarpeen. Nimittäin laillinen sähköapu on 250W moottorilla, toimii vain kun poljetaan ja avustus loppuu 25 km/h nopeuden ylittyessä.

Toki foorumilta löytyy asiaa paremminkin tuntevia mutta noilla ehdoilla toimii suurin osa kaupallisista sähköavuista. Tuoreimmat ja ehkä parhaimmat (mun mielestä) on sellaisia joissa moottori on vapaarattaalla suoraan keskiössä kiinni ja näin itse sähköavusta ei tule muita hankaluuksia kuin akun sijoitus (ja käyttökytkimen/kaasukahvan johdotus).

prelude kirjoitti:

2) moottorilta (Tähän tarvitaan vapaaratas, jotta voin polkea ilman moottorin tuomaa lisä vastusta kun se ei ole päällä)
3) Vaihteistolle taakse. Tämä saa olla kiinteästi kytketty akseliin.

Takana on siis takapyörille napa- tai avovaihteisto jossa on vapaaratas ? Eikä ole tasauspyörästöä ?

prelude kirjoitti:

Sinäänsä rakenne on yksinkertainen, mutta kuinka tämä rakennetaan kaupasta saatavilla standardi osilla sillä en omista metallityövälineitä joilla akselin voisi tehdä?

Helpoin väliakseli vapaarattaalla olisi sellainen jossa käytetään levyjarrullista single-speed takanapaa mutta "väärin päin". Eli jarrulevyn tilalle pultataan hammasratas takanavalle menevälle ketjulle, tulee siis vasemmalle puolelle. Oikealle puolelle sitten sinkulan vapaaratas-hammasratas josta veto keskiölle. Tällöin pitäis moottorin veto tehdä vasemmalle puolelle laittamalla kaksi levyjarru-hammasratasta päällekäin ja moottorille erillinen vapaaratas.

Toinen järkevämpi vaihtoehto olisi se jossa ketju kulkee keskiöltä takanavalle ja väliakseli on levyjarru-hammasrattaalla taittopyöränä vetopuolella tai ehkä vielä parempi paluupuolella. Ja vapaaratas on moottoria varten. Tällöin ilman sähköapua polkeminen ei hidastu moottorin takia mutta avustaessa moottori vetää paluupuolelta ja näin mukana pyörii ilman teknisiä ongelmia keskiön kammet.

Itselläni on joskus ollut mielessä rakentaa tämä viimeinen vaihtoehto mutta koska vaimon fillarointi-innostus ei tälläkään ole lisääntynyt ja itse en mokomaa tarvitse niin on jäänyt tekemättä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

prelude kirjoitti:

Jos oikein ymmärin Nebuluksen kommentin niin polkimilta tulevan ja vahteistolle menevän rattaat saisi nätisti vierekkäin vaikkapa seuraavalle akselille: http://www.bikeshop.fi/Takanapa_M475_36 ... &listpos=0

Tarkoitin siis kolmea tuollaisen navan kierreosaa:
Kuva
Jotka liimataan epoksilla rinnakkain akselille.
Noita kierreosia löytyy romukiekkojen navoista ilmaiseksi, jos jaksaa purkaa. Niihin myydään halvalla rattaita esim dx.comissa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

sama kierre löytyy myös kasettikeskiöstä, en muista kummalta puolen. Navoista poiketen ne on terästä(tai muovia) joten suhteellisen helppo löytää hitsari niille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuparinen pani avatarkuvassaan näkyvään retrodirectiin kaksi kierreratasta kiinni lisäämällä kierteen perälle prikan. Kun nyt kierreratas ei brikan takia enää mennyt pohjaan, vaan siitä jäi osa navan kierteen ulkopuolelle, saattoi rattaan kierteeseen kiertää pätkän kasettikeskiön (oikean puolen) kierrettä ja sen päälle sitten toisen rattaan. Hmm. saakohan tuosta selvää, mitä tarkoitin. Pitää mennä. Piirrän kuvan, kun palaan. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja prelude »

jori kirjoitti:

Kuparinen pani avatarkuvassaan näkyvään retrodirectiin kaksi kierreratasta kiinni lisäämällä kierteen perälle prikan. Kun nyt kierreratas ei brikan takia enää mennyt pohjaan, vaan siitä jäi osa navan kierteen ulkopuolelle, saattoi rattaan kierteeseen kiertää pätkän kasettikeskiön (oikean puolen) kierrettä ja sen päälle sitten toisen rattaan. Hmm. saakohan tuosta selvää, mitä tarkoitin. Pitää mennä. Piirrän kuvan, kun palaan. :?

Kyllä tämän noin seitsämennellä lukemisella ymmärsi. Tämähän toimii nätisti myös Nebuluksen ajatusten kanssa. Kiitos :-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miksi sähköapu ei tule eturenkaaseen? Ois kovin paljon helpompi homma, eikä alkuperäistä voimansiirtoa tarvi pilata.

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja prelude »

mhelander kirjoitti:

Tässä pitää vähän kysyä lisää... että jos pyörän on tarkoitus olla katulaillinen, tämä vaatimus ei ole ehkä tarpeen. Nimittäin laillinen sähköapu on 250W moottorilla, toimii vain kun poljetaan ja avustus loppuu 25 km/h nopeuden ylittyessä.

Tarkoitus on tehdä katulaillinen ja haluan tuon juuri noin. Syynä on että tykkään joskus kruisailla moottorin avustuksella käytännössä polkematta ollenkaan. Käytän polkimien hidasta pyöritystä pittäkseni moottorin aktiivisena. Näin voin kontrolloida liikettä souraan jaloilla eikä tarvi käsillä tehdä ohjauksen lisäksi muuta. Esim tarkoissa tilanteissa (kävelijöitä paljon) tämä on kätevä, anna pulssin moottorille polkemalla puolikierrosta, jolloin moottori käynnistyy noin 5:ksi sekunnniksi joka riittää pitämään taas ketken pientä vauhtia yllä.

mhelander kirjoitti:

Toki foorumilta löytyy asiaa paremminkin tuntevia mutta noilla ehdoilla toimii suurin osa kaupallisista sähköavuista. Tuoreimmat ja ehkä parhaimmat (mun mielestä) on sellaisia joissa moottori on vapaarattaalla suoraan keskiössä kiinni ja näin itse sähköavusta ei tule muita hankaluuksia kuin akun sijoitus (ja käyttökytkimen/kaasukahvan johdotus).

Ehdottomasti tuo on hyvä ratkaisu. Sitähän tässäkin kopioidaan, erona vain on että mekaanisista syistä johtuen haluan siirtää tuon moottorivedon rattaan pois polkimien luota. Tietty jos jollakulla on idea miten tuon vedon saa järkevästi tehtyä poljin akseliin niin mielelläni sen kuulen. Miten sen itse ymmärrän niin toiminta on tarkalleen samanlainen kuin mitä itsekkin haen eli polkimet ovat vapaarattaan takana, moottori on vapaarattaan takana ja vaihteisto on kiinteä. Kaiken tämän ahtaminen niin pienneen ette polimet ole liian kaukana toisistaan tuntuu haastavalta.

mhelander kirjoitti:

Takana on siis takapyörille napa- tai avovaihteisto jossa on vapaaratas ? Eikä ole tasauspyörästöä ?

Takana on avovaihteisto joka on akselilla jolla välitetään tasauspyörästön avustuksella voima renkaille.
Harkitsin kyllä laittavani moottorin suoraan tasauspyörästön akselille, mutta tässä päästään heti siihen ilkeään ongelmaan sähkömoottoreiden momentin ja hyötysuhteen kanssa jonka takia moottoria ei ole hyvä käyttää pienillä kierroksillä. Kun se siirretään vaihteiston taakse niin moottoria voidaan pyörittää sille paremmin sopivalla kierrosluku alueella hyväksikäyttäen vaihteistoa.

mhelander kirjoitti:

Helpoin väliakseli vapaarattaalla olisi sellainen jossa käytetään levyjarrullista single-speed takanapaa mutta "väärin päin". Eli jarrulevyn tilalle pultataan hammasratas takanavalle menevälle ketjulle, tulee siis vasemmalle puolelle. Oikealle puolelle sitten sinkulan vapaaratas-hammasratas josta veto keskiölle. Tällöin pitäis moottorin veto tehdä vasemmalle puolelle laittamalla kaksi levyjarru-hammasratasta päällekäin ja moottorille erillinen vapaaratas.

Hyvä idea, kiitos.

mhelander kirjoitti:

Toinen järkevämpi vaihtoehto olisi se jossa ketju kulkee keskiöltä takanavalle ja väliakseli on levyjarru-hammasrattaalla taittopyöränä vetopuolella tai ehkä vielä parempi paluupuolella. Ja vapaaratas on moottoria varten. Tällöin ilman sähköapua polkeminen ei hidastu moottorin takia mutta avustaessa moottori vetää paluupuolelta ja näin mukana pyörii ilman teknisiä ongelmia keskiön kammet.

Tätä myös itse mietin, mutta tykkään niin että moottori ei pyöritä jalkojani.

mhelander kirjoitti:

Itselläni on joskus ollut mielessä rakentaa tämä viimeinen vaihtoehto mutta koska vaimon fillarointi-innostus ei tälläkään ole lisääntynyt ja itse en mokomaa tarvitse niin on jäänyt tekemättä.

Täällä taas tuollainen mummo pyörä sähköavusteisena on osoittautunut hyväksi koska nyt vaimo lähtee mukaan reissuille ja hihittelee ylämäissä kun minä puuskutan kuin höytyveturi. Samoin saan valita matkanopeuden halujeni mukaan ja vaimon ei tarvitse hikoilla jos ei halua.

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja prelude »

Vilijami kirjoitti:

Miksi sähköapu ei tule eturenkaaseen? Ois kovin paljon helpompi homma, eikä alkuperäistä voimansiirtoa tarvi pilata.

Pidon takia pääasiassa. Hasen eturenkaalla ei paljoa painoa ole kun mennään ylämäkeen ja samaan aikaan vedetään vielä 50kgn kärryjä. Toinen "suoravedon" ongelma on vääntömomentti, eli auttaa nätisti pikku mäissä ja tasaisella kun vauhtia on, mutta ei jaksa auttaa jyrkissä ylämäissä, jossa vauhti tippuu (ja syö akun loppuun hetkessä koska tiputaan helposti alle 10%:n hyötysuhteeseen (en tarkistanut, mutta eiköhän suuruusluokka ole tuollainen))

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: akselin ideointia...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

prelude kirjoitti:

samaan aikaan vedetään vielä 50kgn kärryjä.

Sähköapu kärryyn?

prelude kirjoitti:

Toinen "suoravedon" ongelma on vääntömomentti, eli auttaa nätisti pikku mäissä ja tasaisella kun vauhtia on, mutta ei jaksa auttaa jyrkissä ylämäissä, jossa vauhti tippuu (ja syö akun loppuun hetkessä koska tiputaan helposti alle 10%:n hyötysuhteeseen (en tarkistanut, mutta eiköhän suuruusluokka ole tuollainen))

Pieni apu tähän jos pinnaa 28" kiekolle tarkoitetun moottorin 20" kiekkoon.

Julla

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin