Delta kinnerin kiekot

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-08-26 10.03.02.jpg
2015-08-26 10.03.02.jpg (157.35 KiB) Katsottu 7747 kertaa

Tuommonen miun kevyin ja kapein kiekko oli Nokialla pw1:ssä ja toimii siinä käytössä miunkin painosella. Mitenkähän kestäis deltakinnerin takakiekkona? Pinnoja 20 kpl.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

Alunperin haaveena oli kyseinen kiekko laittaa kinnerin keulalle jossa menis hyvinkin kevyt ja hepponen kiekko - ehkä jopa pienempi halkaisijaltaan :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En suosittelis noin vähillä pinnoilla deltan takakiekoksi. Menee hyvä kiekko vaan rikki sellaisessa paikassa turhan helposti. Lata vaan se eteen kuten suunnittelit ja jotain kestävämpää taakse

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

En suosittelis noin vähillä pinnoilla deltan takakiekoksi. Menee hyvä kiekko vaan rikki sellaisessa paikassa turhan helposti. Lata vaan se eteen kuten suunnittelit ja jotain kestävämpää taakse

Kestävämpi tarkottaakos se pinnoja enemmän?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En suosittelis noin vähillä pinnoilla deltan takakiekoksi. Menee hyvä kiekko vaan rikki sellaisessa paikassa turhan helposti. Lata vaan se eteen kuten suunnittelit ja jotain kestävämpää taakse

Kestävämpi tarkottaakos se pinnoja enemmän?

Sitä se tarkoittaa. Myös navan laippojen isompi leveys hyödyttää ja miksikäpä et laittaisi hiukan camberkulmaa, kuten vaikkapa Eskon Hipsuissa tai Kettwieselissä. Kyllä sinun pitäisi kokeneena kiertyväketjuiskuskina uskoa, että pitkä ketju kykenee kiertymään sen muutaman asteen, jonka tuon camberkulman voisi olettaa olevan. Eskolla ideana oli kallistaa sen verran, että tolpan vierestä ajaen tolppaan osuu ensin rengas, eikä akselin pää.

Viimeksi muokannut jori, 26 Elo 2015, 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En suosittelis noin vähillä pinnoilla deltan takakiekoksi. Menee hyvä kiekko vaan rikki sellaisessa paikassa turhan helposti. Lata vaan se eteen kuten suunnittelit ja jotain kestävämpää taakse

Kestävämpi tarkottaakos se pinnoja enemmän?

Sitä se tarkoittaa. Myös navan laippojen isompi leveys hyödyttää ja miksikäpä et laittaisi hiukan camberkulmaa, kuten vaikkapa Eskon Hipsuissa.

Leveiden hartioideni takia 8) No kai siihen vähän kallistusta sais mahtumaan - mites se vetävä puoli, voiko sitä kallistaa? Tai tarviiko?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

No kai siihen vähän kallistusta sais mahtumaan - mites se vetävä puoli, voiko sitä kallistaa? Tai tarviiko?

Vastasin tuonne edelliseen viestiin täydentämällä ennen kysymystä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En suosittelis noin vähillä pinnoilla deltan takakiekoksi. Menee hyvä kiekko vaan rikki sellaisessa paikassa turhan helposti. Lata vaan se eteen kuten suunnittelit ja jotain kestävämpää taakse

Kestävämpi tarkottaakos se pinnoja enemmän?

Sitä se tarkoittaa. Myös navan laippojen isompi leveys hyödyttää ja miksikäpä et laittaisi hiukan camberkulmaa, kuten vaikkapa Eskon Hipsuissa tai Kettwieselissä. Kyllä sinun pitäisi kokeneena kiertyväketjuiskuskina uskoa, että pitkä ketju kykenee kiertymään sen muutaman asteen, jonka tuon camberkulman voisi olettaa olevan. Eskolla ideana oli kallistaa sen verran, että tolpan vierestä ajaen tolppaan osuu ensin rengas, eikä akselin pää.

Joo kyll mie sen ketjun kiertymisen uskon - ehkä vaihteiden pysymistä pähkäilin tai muuten vaan kyselen - piruuttani 8)
Tähän joudun laittaan haarukan molemmin puolin, niin että varokaa tolpat - äkkipysähdys on rajuhko. Nimimerkki "Kerran Tallinnana satamassa lyhtypylvääseen törmännyt nojaturisti"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tähän joudun laittaan haarukan molemmin puolin, niin että varokaa tolpat - äkkipysähdys on rajuhko. Nimimerkki "Kerran Tallinnana satamassa lyhtypylvääseen törmännyt nojaturisti"

Eihän sen haarukan siltikään tarvitse olla uloin osa. Eikös kiekon akselin pää ole kuitenkin uloimpana, tai ainakin haarukan voi niin tehdä, että on. :?

ED. Toisaalta, kun teet sivuvetoista, saattaisi olla kuitenkin viisainta -jos vain kiekot kestävät- tehdä pystyillä kiekoilla, koska camberi siirtää vetoa kauemmas keskilinjalta, mikä taas haittaa ohjausta varsinkin ylämäessä, ellei jopa kallistaa kiekkoihin positiivista camberia, jotta tulee entistäkin kapeampi kulkulinja ja jää hartioille kunnolla tilaa. Kunnolla kun kallistaa, osuu tolppaan ensinnä rengas yläpuolen kaareltaan. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Biltsun BMX kiekossa on hyvä hinta-kestävyyssuhde. Mulla on flevossa semmoiset, eikä notku. Pinnoja on 48 ja akseli 14mm, nuo saattas kestää toispuoleisen kiinnityksen vetävässäkin renkaassa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Biltsun BMX kiekossa on hyvä hinta-kestävyyssuhde. Mulla on flevossa semmoiset, eikä notku. Pinnoja on 48 ja akseli 14mm, nuo saattas kestää toispuoleisen kiinnityksen vetävässäkin renkaassa?

Tuossa olis puolensa, vaikka ei varmaan oo markkinoiden kevyin, säästäs haarukan painossa kumminkin. Ja kai siihen kohtuu kapeen renkaankin saa 28mm kuitenkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Biltsun BMX kiekossa on hyvä hinta-kestävyyssuhde. Mulla on flevossa semmoiset, eikä notku. Pinnoja on 48 ja akseli 14mm, nuo saattas kestää toispuoleisen kiinnityksen vetävässäkin renkaassa?

Tuossa olis puolensa, vaikka ei varmaan oo markkinoiden kevyin, säästäs haarukan painossa kumminkin. Ja kai siihen kohtuu kapeen renkaankin saa 28mm kuitenkin.

BMX vanteet on leveille renkaille ja kestäviä eli painava paljon. 28mm saattaa vielä mennä järkevästi, mut kapeampia ei kannata edes kokeilla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Biltsun BMX kiekossa on hyvä hinta-kestävyyssuhde. Mulla on flevossa semmoiset, eikä notku. Pinnoja on 48 ja akseli 14mm, nuo saattas kestää toispuoleisen kiinnityksen vetävässäkin renkaassa?

Tuossa olis puolensa, vaikka ei varmaan oo markkinoiden kevyin, säästäs haarukan painossa kumminkin. Ja kai siihen kohtuu kapeen renkaankin saa 28mm kuitenkin.

BMX vanteet on leveille renkaille ja kestäviä eli painava paljon. 28mm saattaa vielä mennä järkevästi, mut kapeampia ei kannata edes kokeilla.

Kahden virallisen valvojan läsnäollessa meni 23mm ultremo BMX-vanteelle :mrgreen:

Liitteet
nokia.jpg
nokia.jpg (45.01 KiB) Katsottu 7469 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikä tuon bilteman BMX-vanteen leveys on?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinnerin kiekot

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mikä tuon bilteman BMX-vanteen leveys on?

28 mm näytti olevan ulkopuolelta mitattuna. Vähän yli näytti mauseri, mutta en ole varma, miten nätisti oli pimeässä mauserin ote vanteesta.:? Siirsin mitan valoon katsottavaksi. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin