Delta kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Loka 2015, 11:50

Ilman muuta teet kaksiraiteisen, kun kokemukset olivat niin positiivisia kolmipyörän muuntamisesta.
Ohjauskin kevenee pidemmällä ohjaussauvan vipuvarrella ja kura ei roisku suoraan katteen sisälle, vaikka pohjaa ei olisikaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 09 Loka 2015, 17:44

Koe istuin tämän kaksraiteisena, oikee etukulma tuettuna pukille. Heijasin laitetta siinä makuullaan ja tuntu kiikkerämmältä ku tuo leveempi - no sehän on loogista. Kokeilematta ei taas tiedä toimisko kaksraiteisena.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 17 Loka 2015, 11:44

Tän jatko jumittaa edelleen, kerran taisin mäkee vähän laskee ohjastamalla liinoilla. Takadropparit on keturallaan, toinen kiekko ulospäin kallellaan ja toinen sisään :oops: Vaihdevaijerikin pitäs virittää jotta pääsee polkemaan - ja vaijerin tulosuuntakin pitäs kääntää väärinpäin.
Koe istuin kuitenkin taas ja pyöritin polkimia taaksepäin - nyt normi deltana. Parhaiten mahtus niin ett ohjaus ja etukiekko keskellä.
Kaksraiteisena käsivarret ei mahdu kiekon ja kehon väliin ohjaamaan. Pitäs kaventaa vielä ett saa kiekot kainaloihin ja luultavasti ei sitten enää pysy kaksraiteisena pystyssä tai nyökkäilee toiseen laitaan polkiessa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2015, 10:19

20151018_101434.jpg
20151018_101434.jpg (126.79 KiB) Katsottu 6842 kertaa
Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9820
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2015, 11:25

PW kirjoitti:
20151018_101434.jpg
Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.

Tarvinnet naaraspään liimauksen, jotta pysyy kukkaputkessa. Eräs mahdollisuus voisi olla sopivan kokoiseksi hiottu M6 pultin kanta, jonka työnnät putkeen tuon nivelen avulla ja puristat putken luttuun vaijerilukolla pultin kannan ja nivelen välistä. Sen jälkeen voit kiristää liitoksen pyörittämällä niveltä sisemmäs, jolloin klappi katoaa. Iso vaijerilukko toimii siis putkenpuristustyökaluna ja sen voi ottaa pois puristuksen jälkeen. Tuota runko-osaahan voi myös rälläköidä vähän kapeammaksi puristamaan putkea kapeammalta alalta, laittaa rungon hankaan kapeampi koroke toimimaan puristusleukana tai pyöritellä lukkoa eri asentoihin ja puristaa putki joka puolelta tasaisesti lommolle.
Kuva

Tuo niveltyyppi on muuten erittäin väljä, mutta sain sellaiset kohtalaisesti toimimaan kaksiraiteisessa pujottamalla sisuskumilenkin puristamaan nivelen palloa kupin pohjaa vasten. Välys käytännössä katosi pienillä voimilla käytettäessä. Jopa nivel, josta oli tuo palloa kupissa pitävä jousi mennyt rikki, toimii kumilenkkiasenteisena moitteettomasti. :mrgreen:

Ed. Näkyy olevan tasan 10 mm tuo naaraspään halkaisija. Se tarkoittaa, ettei sinun tarvitse rälläköidä kuusioruuvin kantaa pyöreäksi ja oikean kokoiseksi, vaan voit käyttää suoraan M6 kuusiokoloruuvia kukkaputken sisällä ja puristaa kuusiokoloruuvin ja nivelpään naaraspään väliin sen kavennuksen, joka pitää nivelen paikoillaan. :D
Viimeksi muokannut jori, 18 Loka 2015, 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3833
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2015, 11:37

Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystä :( Voi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9820
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2015, 12:26

jooseha kirjoitti:Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystä :( Voi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.

Niissä on jo uutena melkoinen välys, mutta sen kanssa voi kyllä elää, jos asentaa kumilenkin pitämään nivle kupin pohjassa.
Kumilenkkikiristin.JPG

Tuohon niveleen voisi hfistellä välyksenpoistoholkin. :D
Kupin sisälle ohutseinäinen holkki kuluvaa materiaalia kupin pohjaa vasten työnnettynä niin, että kumi kiristää pallon tuon holkin reunaa vasten. Kun holkki on riittävän ohutta materiaalia, se kuluu pallon paksuimman kohdan kuluttamana niin, että kitkakulma nivelvoimien suhteen jää riittävän pieneksi ja kumi kykenee pitämään pallon holkin reunaa vasten sivuvoimien alaisena. Tästä tulee siis täysin välyksetön nivel, joka ylikuormitettaessa tuottaa enintään sen välyksen, mikä tuolla nivelellä on uutena. :D
Pallonivelsisältä.JPG

Kuvassa kumin puristusvoimaa kuvaa musta nuoli. Ohjausvoima tuottaa vinon tukivoiman, koska kosketuskohta on hiukan pallon paksuimman kohdan yläpuolella, mutta kumin tukivoima estää välyksen muodostumisen.
Välyksenpoistoholkki.png
Välyksenpoistoholkki.png (11.22 KiB) Katsottu 6745 kertaa

Holkki pitää olla ohutseimämäinen ja materiaalia, joka kuluu teräspalloa helpommin. Muovikin käy. Kun niveleen ilmestyy välys, tarkoittaa se, että pallo on kuluttanut holkin niin lyhyeksi, että kantaa kupin pohjalta, eikä holkki enää yletä poistamaan välystä. Ei muuta, kuin uusi kulutusholkki kupin pohjalle ja eikun kovaa ajoa.

Tässä siis halpa tapa tehdä välyksetön ohjausnivel mielestäni melko helposti. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2015, 17:43

Hyviä vinkkejä kiitos, arvotaan parhaat käyttöön :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2738
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja tm » 18 Loka 2015, 20:50

Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9820
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2015, 21:15

tm kirjoitti:Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...

Eihän sen nivelen oma lukitusjousi rikki tarvitse olla ja voi tietenkin olla paikoillaan, jos on kerran kunnossa. Kumi tarvitaan vain pitämään välykset oikealla puolella. –Hyvähän sen kumin on silti ehjä olla, jos sitä käyttää. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 23 Loka 2015, 16:45

Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.
Liitteet
Nivel 001.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Delta kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 23 Loka 2015, 16:57

E-Cruiser kirjoitti:Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.

Joo ton näköset on kolmipyörän ohjaussysteemissä haarukka päässä. Kun noita ei biltemassa ollu - otin toisenlaiset ja säästin :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija