Sivu 2/6

Re: Delta kinneri

Lähetetty: 26 Elo 2015, 21:35
Kirjoittaja samuel
jviirret kirjoitti:

Jollekkin(sakari?) ehdotin joskus tämän tyyppiseen kinneriin eturenkaan toispuoleista kiinnitystä. Eli toisen runkoputken päästä lähtisi saikkara jonka nokkaan eturengas kiinni olkatapilla.
Niinku näin:

Kuva

Tuollaisen ohjausta ei vain voi toteuttaa vaijereilla vaan vaatii tankoja ja palloniveliä :(

Jukka

Meflex kaapeleilla saa työnnettyäkin.
4,7mm vaijerin vetovoima 700N ja työntövoima 240N. Edellisessä elämässä noilla hoidettiin kuorma-auton hydraulilohkon etäkäyttöä.
Hintaa ei ollut paha, siis noin spesifiseksi tuotteeksi. Puhuttiin kympeistä, mittaa oli metri-puolitoista.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 26 Elo 2015, 21:58
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Tuon Jukan kuvan inspiroimana pikaluonnostelin 2T3:n kyseisillä monohaarukoilla. Aika veikeän näköinen tulis :D

Hieno piirros siinä olis monelle miettimistä, mitä se esittää :wink:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 26 Elo 2015, 22:00
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.

Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa :|


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 26 Elo 2015, 22:39
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.

Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa :|

Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 26 Elo 2015, 22:52
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.

Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa :|

Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.

Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta. Joka tapauksessa saat aurinko- ja sadesuojan ja ilmanvastuskin varmaan pienenee, kun ilma ei pääs pyörimään syliin. Ei tuolla kuitenkaan mitään streemlineriä tehdä ja turha kuvitellakaan kovin pieneksi ilmanvastusta saavansa. Ainakin pitäisi pohja kattaa myös ja takapyörät, jos ilmanvastuksen suhteen alkaa hifistelemään.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 06:31
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.

Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa :|

Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.

Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta.

Kastuu ne jos ei laita kunnollista lokasuojaa eturenkaaseen :(
Mun kinneri oli aluksi ilman etukatteen alaosasta ja toista haarukasta sojottavaa muovisuikaletta.

Kuva

Ensimmäisestä rapakaosta kun ajoi niin piti laittaa katteeseen tuo jatko, se yletti melkein maahan asti.
Seuraavaksi piti haarukan pohjaan laittaa "täsmäsuoja" koska rengas heitti vettä ylöspäin josta se ilmavirran vaikutuksesta tuli naamalle. Tämäkään ei riittänyt vaan tämä suoja piti vääntää vielä mutkalle.

Tämän tutkimuksen perusteella väitän että eturenkaan ja ohjaamon välissä pitää olla seinä tai eturengas umpikotelossa.

Jukka


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 07:06
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Etuhaarukaksi tahtosin siromman ja kevyemmän ku tuossa vieressä. Jättö normaaliksi ja ohjauskulma pystymmäks.

Onko tarkoitus kattaa etupyörä myös. Jos etupyörä tulee katteen sisään, on pystymmässä ohjauskulmassa vissi järki. Jos etupyörä jää ulkopuolelle, tilanne on päinvastainen.

Mitä etua loivasta ohjauskulmasta olis jos etukiekon jättää katteen ulkopuolelle?


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 07:36
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.

Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa :|

Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.

Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta. Joka tapauksessa saat aurinko- ja sadesuojan ja ilmanvastuskin varmaan pienenee, kun ilma ei pääs pyörimään syliin. Ei tuolla kuitenkaan mitään streemlineriä tehdä ja turha kuvitellakaan kovin pieneksi ilmanvastusta saavansa. Ainakin pitäisi pohja kattaa myös ja takapyörät, jos ilmanvastuksen suhteen alkaa hifistelemään.

Etukaaren etupuolen kattaminen on vielä auki, niinku moni muukin asia :oops: mutta oon ajatellu ett se etuosa vois olla kiintee, ehkä kuitua tai vaneria, pohja vois olla samaa materiaalia. Takakiekkojen kattaminen, katotaan sitten ku on kokeiltu ensin suurinpiirtein näin, keulakin vois olla irrotettava - ehkä. Toivon ett tästä tulis aerompi ku avopyöräni :roll: ei streamlineria joo.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 07:51
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mitä etua loivasta ohjauskulmasta olis jos etukiekon jättää katteen ulkopuolelle?

Rungosta tulee lyhyemp, kevyempi ja jäykempi kun sitä ei tarvi venyttää niin pitkälle eteen.
Jos koko keulan kattaa niin silloin sinne pitää rakentaa jotakin tukea kuitenkin, eli ei haittaa vaikka runkoa venyttääkin...

Jukka


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 08:33
Kirjoittaja PW

Kinneristä tulis n. 2250mm pitkä kokonaan katettuna. Etu- ja takakiekon akseliväli n. 1500mm.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 09:22
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Etu- ja takakiekon akseliväli n. 1500mm.

Tiukkaan saat puristettua jos noin lyhyt tulee, mulla oli yli 10cm pidempi. Ilmeisesti 20" etukiekolla?

Jukka


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 09:26
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Etu- ja takakiekon akseliväli n. 1500mm.

Tiukkaan saat puristettua jos noin lyhyt tulee, mulla oli yli 10cm pidempi. Ilmeisesti 20" etukiekolla?

Jukka

Joo, 20" kiekot on alla - kaikki kolme ja kuskin paino mahollisimman (liian) takana - keulii 8)


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 10:02
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Joo, 20" kiekot on alla - kaikki kolme ja kuskin paino mahollisimman (liian) takana - keulii 8)

Ei se tasaisella ole vielä tuolla painonjakaumalla ongelma, mutta miten esim. alikulusta ylös kiipeäminen. Eturenkaan ei tarvi edes nousta tiestä kun sen sivuttaispito loppuu kun saman aikaisesti vain toisessa takapyörässä on veto päällä.
Omastani tuli mun mielestä hyvä tuon suhteen, sulalla tiellä, mutta liian takapainoinen jotta etujarrulla olisi voinut tehdä vakavasti otettavia jarrutuksia.

Jukka


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 10:27
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joo, 20" kiekot on alla - kaikki kolme ja kuskin paino mahollisimman (liian) takana - keulii 8)

Ei se tasaisella ole vielä tuolla painonjakaumalla ongelma, mutta miten esim. alikulusta ylös kiipeäminen. Eturenkaan ei tarvi edes nousta tiestä kun sen sivuttaispito loppuu kun saman aikaisesti vain toisessa takapyörässä on veto päällä.
Omastani tuli mun mielestä hyvä tuon suhteen, sulalla tiellä, mutta liian takapainoinen jotta etujarrulla olisi voinut tehdä vakavasti otettavia jarrutuksia.

Jukka

Joo, tuo takapainosen ongelma on tiedossa ja kokemusta on kolmipyrästä - sitä etukiekon paikkaa voi viilata vielä mutt en tätä varsinaisesti oo alikulkutunnelien olosuhteisiin tekemässä :wink:
Jos keulasta tekis irrotettavan ja keulakaari olis siinä kiinni, etu- ja takaakselien väliä vois säätää. Mutta nyt tuntus ett tekisin sen keulakaaren peräosaan kiinteesti ja keula siitä eteenpäin jos tarvetta ilmenee.
Kaaren tekemisessä omat haasteensa - viimeks kolmipyörässä se tuli vähän mutu tuntumalla, putkea rälläköiden ja taivuttaen - sen se on näkönenkin :oops:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 27 Elo 2015, 10:37
Kirjoittaja Vilijami

Menee alikulkutunnelit siinä ku flevollakin. Ylös ei kiivetä, vaan alamäkeen otetaan kunnon vauhti ja ylämäki rullaillaan :wink:

Tuo putkien taivutus kaarelle on ongelmallista, kun ei ole taivutuskonetta, mutta miten tämmöinen kantikkaampi muotoilu?