Sivu 5/6

Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 11:32
Kirjoittaja PW
2015-09-01 11.30.07.jpg
2015-09-01 11.30.07.jpg (214.03 KiB) Katsottu 7164 kertaa

Koe istuttu.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 12:01
Kirjoittaja jori

Eikös tuon etukaaren kulmia olisi kannattanut pyöristellä, jos on tarkoitus kattaa. Onnistuu se vieläkin, kun hitsaat tuen, jonka sitten poistat kun kulma on valmis.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 12:21
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Eikös tuon etukaaren kulmia olisi kannattanut pyöristellä, jos on tarkoitus kattaa. Onnistuu se vieläkin, kun hitsaat tuen, jonka sitten poistat kun kulma on valmis.

Joo, tuommonen oli tarkotus, kunhan selviää onko kaari oikeen kokonen ja oikeessa kohtaa. Koepoljennassa kenkä otti välillä kaareen mutt, ei ollu lukkoja paikallaan - nehän vie jalkaa vähän kauemmas.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 14:34
Kirjoittaja PW

Välillä käyny koeistumassa ja ohjaustangon ja käsien paikkaa mallaillu. Jo aikasemmin ku kapeampaa kinneriä suunnittelin huomasin ett ajoasento ja käsien paikka voi olla vähän vaikea saada miellyttäväksi. Jos vielä laitan kangas katteen, se toisaalta pitää kuskin paikoillaan mutt puristaa samalla kasaan. Yksi mahollisuus ois ollu, kaventaa pyörää vielä ja laittaa taakrenkaat kainaloon - ohjaus- , jarru- ja vaihdevempaimet sivuille - koko paketti katteen sisään.
Mutta kokeilen tän nyt ensteks näin. Yritän vaik tehdä yhellä kädellä ohjattavan, vasen voi olla reiden päällä/sivussa ja hoitaa vaihteen ja jarrun.
Ohjaussauvan ku viel laittas, ni vois polkasta :mrgreen: Puuttuu noita sauvoissa tarvittavia niveliä.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 15:37
Kirjoittaja jviirret

Laita suitset kokeilun ajaksi :D

Jukka


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 19:51
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Laita suitset kokeilun ajaksi :D

Jukka

Mallailin ohjaussauvaa, sillekin aika ahdasta - juuri ja juuri mahtus tuleen kampien keskeltä. Sauvalla kun työnsin haarukan olkapäästä, tuntu ett aika paljon voimaa tartee kääntämiseen, verrattuna kolmipyörään. Johtuuko haarukan kapeesta olkapäästä?
Joutuuko teekeen vaijeriohjauksen :roll:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 20:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mallailin ohjaussauvaa, sillekin aika ahdasta - juuri ja juuri mahtus tuleen kampien keskeltä. Sauvalla kun työnsin haarukan olkapäästä, tuntu ett aika paljon voimaa tartee kääntämiseen, verrattuna kolmipyörään. Johtuuko haarukan kapeesta olkapäästä?
Joutuuko teekeen vaijeriohjauksen :roll:

Minä tänään töistä Kaksiraiteisella kotiin ajaessani mietin juuri tuota, että ilmeisesti tällaiseen sivuvetoiseen kannattaisi laittaa melko pieni jättö, ettei ylämäessä jättö aina löysien ohjausnivelien takia venksauta pyörän välyksiä joka polkaisulla oikealle. Jos ohjauskulma on vino ja offsettia riittävästi pitäisi stabiilin ohjauksen syntyä pienelläkin jätöllä. Yllytän kokeilemaan, sillä se keventää ohjausta ainakin kaarteessa. Mitään epästabiilisuutta ei ainakaan Kaksiraiteisessa ole näkynyt. Sinulla se tarkoittaisi ohjauskulman pientä jyrkentämistä. Voisit tehdä sen kaarta eteen taivuttamalla, niin saisit jalkaterillekin hiukan lisää tilaa. Nollajättöä varten tarvitsisit ohjauskulman 72 asteeseen.

Ei tämä kuitenkaan pelasta siltä tosiseikalta, ettet yhdellä ohjausvarrella kyllä pysty vakaata ohjausta tekemään, ellet tue sitä toisesta päästä kiinteästi runkoon ja laita siihen vipua. Sitten riittää voima, jos vain ohjausvarsi ei nurjahda


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 20:33
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mallailin ohjaussauvaa, sillekin aika ahdasta - juuri ja juuri mahtus tuleen kampien keskeltä. Sauvalla kun työnsin haarukan olkapäästä, tuntu ett aika paljon voimaa tartee kääntämiseen, verrattuna kolmipyörään. Johtuuko haarukan kapeesta olkapäästä?
Joutuuko teekeen vaijeriohjauksen :roll:

Minä tänään töistä Kaksiraiteisella kotiin ajaessani mietin juuri tuota, että ilmeisesti tällaiseen sivuvetoiseen kannattaisi laittaa melko pieni jättö, ettei ylämäessä jättö aina löysien ohjausnivelien takia venksauta pyörän välyksiä joka polkaisulla oikealle. Jos ohjauskulma on vino ja offsettia riittävästi pitäisi stabiilin ohjauksen syntyä pienelläkin jätöllä. Yllytän kokeilemaan, sillä se keventää ohjausta ainakin kaarteessa. Mitään epästabiilisuutta ei ainakaan Kaksiraiteisessa ole näkynyt. Sinulla se tarkoittaisi ohjauskulman pientä jyrkentämistä. Voisit tehdä sen kaarta eteen taivuttamalla, niin saisit jalkaterillekin hiukan lisää tilaa. Nollajättöä varten tarvitsisit ohjauskulman 72 asteeseen.

Ei tämä kuitenkaan pelasta siltä tosiseikalta, ettet yhdellä ohjausvarrella kyllä pysty vakaata ohjausta tekemään, ellet tue sitä toisesta päästä kiinteästi runkoon ja laita siihen vipua. Sitten riittää voima, jos vain ohjausvarsi ei nurjahda

Tarkotus oli joku tukipiste sille löytää jos yhdellä sauvalla yritän. Muuttuuko muuten tarvittava kääntövoima jos vaihtaa kaks sauvasen yks sauvaseen?


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 20:51
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tarkotus oli joku tukipiste sille löytää jos yhdellä sauvalla yritän. Muuttuuko muuten tarvittava kääntövoima jos vaihtaa kaks sauvasen yks sauvaseen?

Nivelväli ratkaisee. Kaksisauvaisen nivelväli edessä on olkapäästä toiseen, yksisauvaisessa vain puolet tästä, olkapäästä keskelle. Sauvavoimat siis tuplaantuvat. :(


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 20:53
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mallailin ohjaussauvaa, sillekin aika ahdasta - juuri ja juuri mahtus tuleen kampien keskeltä. Sauvalla kun työnsin haarukan olkapäästä, tuntu ett aika paljon voimaa tartee kääntämiseen, verrattuna kolmipyörään. Johtuuko haarukan kapeesta olkapäästä?
Joutuuko teekeen vaijeriohjauksen :roll:

Minä tänään töistä Kaksiraiteisella kotiin ajaessani mietin juuri tuota, että ilmeisesti tällaiseen sivuvetoiseen kannattaisi laittaa melko pieni jättö, ettei ylämäessä jättö aina löysien ohjausnivelien takia venksauta pyörän välyksiä joka polkaisulla oikealle. Jos ohjauskulma on vino ja offsettia riittävästi pitäisi stabiilin ohjauksen syntyä pienelläkin jätöllä. Yllytän kokeilemaan, sillä se keventää ohjausta ainakin kaarteessa. Mitään epästabiilisuutta ei ainakaan Kaksiraiteisessa ole näkynyt. Sinulla se tarkoittaisi ohjauskulman pientä jyrkentämistä. Voisit tehdä sen kaarta eteen taivuttamalla, niin saisit jalkaterillekin hiukan lisää tilaa. Nollajättöä varten tarvitsisit ohjauskulman 72 asteeseen.

Tuota en ihan ymmärtäny "vino ohjauskulma offsettiä riittävästi kuitenkin suosittelet pystyä ohjauskulmaa 72astetta?
Jos taivutan kaarta eteenpäin, eikö keula nouse myös?


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 20:56
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tarkotus oli joku tukipiste sille löytää jos yhdellä sauvalla yritän. Muuttuuko muuten tarvittava kääntövoima jos vaihtaa kaks sauvasen yks sauvaseen?

Nivelväli ratkaisee. Kaksisauvaisen nivelväli edessä on olkapäästä toiseen, yksisauvaisessa vain puolet tästä, olkapäästä keskelle. Sauvavoimat siis tuplaantuvat. :(

Ok, jotenkin aattelin ett sillä kädensijan pään vipujen pituuksillakin olis väliä. Nyt kun tässä haarukassa on hyvin kapeet hartiat, ni voimat kasvaa vaikk olis kaks sauvaakin


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 01 Syys 2015, 21:03
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minä tänään töistä Kaksiraiteisella kotiin ajaessani mietin juuri tuota, että ilmeisesti tällaiseen sivuvetoiseen kannattaisi laittaa melko pieni jättö, ettei ylämäessä jättö aina löysien ohjausnivelien takia venksauta pyörän välyksiä joka polkaisulla oikealle. Jos ohjauskulma on vino ja offsettia riittävästi pitäisi stabiilin ohjauksen syntyä pienelläkin jätöllä. Yllytän kokeilemaan, sillä se keventää ohjausta ainakin kaarteessa. Mitään epästabiilisuutta ei ainakaan Kaksiraiteisessa ole näkynyt. Sinulla se tarkoittaisi ohjauskulman pientä jyrkentämistä. Voisit tehdä sen kaarta eteen taivuttamalla, niin saisit jalkaterillekin hiukan lisää tilaa. Nollajättöä varten tarvitsisit ohjauskulman 72 asteeseen.

Tuota en ihan ymmärtäny "vino ohjauskulma offsettiä riittävästi kuitenkin suosittelet pystyä ohjauskulmaa 72astetta?
Jos taivutan kaarta eteenpäin, eikö keula nouse myös?

Tarkoitin, että kun tuo haarukka on jo muokattu vinolle ohjauskulmalle, niin sitä hieman pystympään nostamalla saisi jätön pienennettyä. Ei ole varmaan aihetta ihan sinne nollajätölle asti mennä, mutta pienempi jättö vaikuttaa siihen, ettei polkaisut vaikuta ohjaukseen.

Pystympi ohjauskulma tarkoittaa pienempiä ohjausvoimia!


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:09
Kirjoittaja PW

Mittasin jätön, eihän se oo ku 35mm- 40mm - eiks se oo lähes täydellinen :mrgreen:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:21
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Mittasin jätön, eihän se oo ku 35mm- 40mm - eiks se oo lähes täydellinen :mrgreen:

Kun taas laitan laskuriin 59 asteen kulman - 70mm offsetin - 406/28mm renkaan antaa parikymmentä mm enemmän :? Kierot silmät, vaikee sihdata just :oops:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 07 Loka 2015, 07:53
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Laita suitset kokeilun ajaksi :D

Jukka

Mallailin ohjaussauvaa, sillekin aika ahdasta - juuri ja juuri mahtus tuleen kampien keskeltä. Sauvalla kun työnsin haarukan olkapäästä, tuntu ett aika paljon voimaa tartee kääntämiseen, verrattuna kolmipyörään. Johtuuko haarukan kapeesta olkapäästä?
Joutuuko teekeen vaijeriohjauksen :roll:

Tämä projekti jämähti, ohjaussauvoihin tai niiden puutteeseen. Lisäksi tila keskellä, jalkojen välissä on ahdas. Nyt Kolmipyörän muutos kaksraiteiseks, pisti aattelemaan jos tästä tekis suoraan kaksraiteisen :roll: Ohjaus mahtus ehkä paremmin sivulle ja kädet luonnollisemmin - en oo vielä koe istunu tuolla mielellä.