Sivu 6/6

Re: Delta kinneri

Lähetetty: 07 Loka 2015, 11:50
Kirjoittaja Vilijami

Ilman muuta teet kaksiraiteisen, kun kokemukset olivat niin positiivisia kolmipyörän muuntamisesta.
Ohjauskin kevenee pidemmällä ohjaussauvan vipuvarrella ja kura ei roisku suoraan katteen sisälle, vaikka pohjaa ei olisikaan.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 09 Loka 2015, 17:44
Kirjoittaja PW

Koe istuin tämän kaksraiteisena, oikee etukulma tuettuna pukille. Heijasin laitetta siinä makuullaan ja tuntu kiikkerämmältä ku tuo leveempi - no sehän on loogista. Kokeilematta ei taas tiedä toimisko kaksraiteisena.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 17 Loka 2015, 11:44
Kirjoittaja PW

Tän jatko jumittaa edelleen, kerran taisin mäkee vähän laskee ohjastamalla liinoilla. Takadropparit on keturallaan, toinen kiekko ulospäin kallellaan ja toinen sisään :oops: Vaihdevaijerikin pitäs virittää jotta pääsee polkemaan - ja vaijerin tulosuuntakin pitäs kääntää väärinpäin.
Koe istuin kuitenkin taas ja pyöritin polkimia taaksepäin - nyt normi deltana. Parhaiten mahtus niin ett ohjaus ja etukiekko keskellä.
Kaksraiteisena käsivarret ei mahdu kiekon ja kehon väliin ohjaamaan. Pitäs kaventaa vielä ett saa kiekot kainaloihin ja luultavasti ei sitten enää pysy kaksraiteisena pystyssä tai nyökkäilee toiseen laitaan polkiessa.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 10:19
Kirjoittaja PW
20151018_101434.jpg
20151018_101434.jpg (126.79 KiB) Katsottu 10804 kertaa

Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 11:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
20151018_101434.jpg

Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.

Tarvinnet naaraspään liimauksen, jotta pysyy kukkaputkessa. Eräs mahdollisuus voisi olla sopivan kokoiseksi hiottu M6 pultin kanta, jonka työnnät putkeen tuon nivelen avulla ja puristat putken luttuun vaijerilukolla pultin kannan ja nivelen välistä. Sen jälkeen voit kiristää liitoksen pyörittämällä niveltä sisemmäs, jolloin klappi katoaa. Iso vaijerilukko toimii siis putkenpuristustyökaluna ja sen voi ottaa pois puristuksen jälkeen. Tuota runko-osaahan voi myös rälläköidä vähän kapeammaksi puristamaan putkea kapeammalta alalta, laittaa rungon hankaan kapeampi koroke toimimaan puristusleukana tai pyöritellä lukkoa eri asentoihin ja puristaa putki joka puolelta tasaisesti lommolle.
Kuva

Tuo niveltyyppi on muuten erittäin väljä, mutta sain sellaiset kohtalaisesti toimimaan kaksiraiteisessa pujottamalla sisuskumilenkin puristamaan nivelen palloa kupin pohjaa vasten. Välys käytännössä katosi pienillä voimilla käytettäessä. Jopa nivel, josta oli tuo palloa kupissa pitävä jousi mennyt rikki, toimii kumilenkkiasenteisena moitteettomasti. :mrgreen:

Ed. Näkyy olevan tasan 10 mm tuo naaraspään halkaisija. Se tarkoittaa, ettei sinun tarvitse rälläköidä kuusioruuvin kantaa pyöreäksi ja oikean kokoiseksi, vaan voit käyttää suoraan M6 kuusiokoloruuvia kukkaputken sisällä ja puristaa kuusiokoloruuvin ja nivelpään naaraspään väliin sen kavennuksen, joka pitää nivelen paikoillaan. :D


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 11:37
Kirjoittaja jooseha

Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystä :( Voi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 12:26
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystä :( Voi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.

Niissä on jo uutena melkoinen välys, mutta sen kanssa voi kyllä elää, jos asentaa kumilenkin pitämään nivle kupin pohjassa.

Kumilenkkikiristin.JPG

Tuohon niveleen voisi hfistellä välyksenpoistoholkin. :D
Kupin sisälle ohutseinäinen holkki kuluvaa materiaalia kupin pohjaa vasten työnnettynä niin, että kumi kiristää pallon tuon holkin reunaa vasten. Kun holkki on riittävän ohutta materiaalia, se kuluu pallon paksuimman kohdan kuluttamana niin, että kitkakulma nivelvoimien suhteen jää riittävän pieneksi ja kumi kykenee pitämään pallon holkin reunaa vasten sivuvoimien alaisena. Tästä tulee siis täysin välyksetön nivel, joka ylikuormitettaessa tuottaa enintään sen välyksen, mikä tuolla nivelellä on uutena. :D

Pallonivelsisältä.JPG

Kuvassa kumin puristusvoimaa kuvaa musta nuoli. Ohjausvoima tuottaa vinon tukivoiman, koska kosketuskohta on hiukan pallon paksuimman kohdan yläpuolella, mutta kumin tukivoima estää välyksen muodostumisen.

Välyksenpoistoholkki.png
Välyksenpoistoholkki.png (11.22 KiB) Katsottu 10707 kertaa

Holkki pitää olla ohutseimämäinen ja materiaalia, joka kuluu teräspalloa helpommin. Muovikin käy. Kun niveleen ilmestyy välys, tarkoittaa se, että pallo on kuluttanut holkin niin lyhyeksi, että kantaa kupin pohjalta, eikä holkki enää yletä poistamaan välystä. Ei muuta, kuin uusi kulutusholkki kupin pohjalle ja eikun kovaa ajoa.

Tässä siis halpa tapa tehdä välyksetön ohjausnivel mielestäni melko helposti. :D


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 17:43
Kirjoittaja PW

Hyviä vinkkejä kiitos, arvotaan parhaat käyttöön :wink:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 20:50
Kirjoittaja tm

Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 18 Loka 2015, 21:15
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...

Eihän sen nivelen oma lukitusjousi rikki tarvitse olla ja voi tietenkin olla paikoillaan, jos on kerran kunnossa. Kumi tarvitaan vain pitämään välykset oikealla puolella. –Hyvähän sen kumin on silti ehjä olla, jos sitä käyttää. :roll:


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 23 Loka 2015, 16:45
Kirjoittaja E-Cruiser

Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.


Re: Delta kinneri

Lähetetty: 23 Loka 2015, 16:57
Kirjoittaja PW
E-Cruiser kirjoitti:

Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.

Joo ton näköset on kolmipyörän ohjaussysteemissä haarukka päässä. Kun noita ei biltemassa ollu - otin toisenlaiset ja säästin :mrgreen: