Tadpolen olka-akseli

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 08:11

Yritetäänpä ideoida valmistusteknisesti järkevä ja kustannustehokkaasti syntyvä eturenkaanripustus tadpoleen. Tämä osa hiertää monella ja näin projekti loppuu jo ennen alkamistaan.
Hienointahan olisi jos keksisimme valmiin osan josta tuo syntyisi. Siis silmät auki ja tarkkailemaan ympäristöä, varmasti löytyy edes puoliksi valmis osa.

Laitan tähän keskustelun avaajaksi esimerkin miten pyörän emäputkesta ja BMX-kiekosta syntyy ripustus. Hyvää tuossa ideassa on se, että vasemman- ja oikeanpuolen renkaankiinnityslatan saa hitsauksen ajaksi kierretankoon, joten renkaat saa lähtökohtaisesti samaan suuntaan.
Liitteet
napa1.jpg
napa1.jpg (18.43 KiB) Katsottu 3203 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Syys 2015, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen etunapa

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 08:25

Tämä tyyli on kohtuullisen suoraviivainen tehdä, mutta varsinkin kinnerin rungoksi siirtäisin poljinkeskiön ja eturenkaiden akselin samaan linjaan.
Sisäänkulku helpottuu ja poikittaispuomin saa alemmas.
Liitteet
haarukat.jpg
haarukat.jpg (101.46 KiB) Katsottu 3191 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9492
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpolen etunapa

ViestiKirjoittaja jori » 24 Syys 2015, 09:00

Olka-akselin tekemisessä tärkeintä on tehdä jigi, jossa saa aikaan aina samana pysyvän kulman ja mieluusti myös offsettia yhteen hitsattaville putkille. Vähimmillään tähän riittää kulmaraudat, jotka on hitsattu kiinni jäykkään alustaan haluttuun kulmaan niin, että kulman kohta jää vapaaksi hitsaustoimille.

Offsetti tehdään laittamalla toiseen kulmaan sopiva koroke, latta tai suorakeideputki putken alle ennen liimauspuristimilla tehtävää kiinnitystä. Toisen puolen peilikuva olka-akselia tehdessä koroke pannaan vastaavasti kiinni toiseen kulmarautaan.

Tässä menetelmässä putkien sovitukset täytyy viilata käsin varaamalla, eli putken pään mukaan toiseen putkeen piirtämällä, mutta ei se ainakaan minusta mikään työläs tehdä ole. Tottakai ne voi tehdä myös reikäsahalla poraamalla, mutta tähän tarvitaan toinen jigi.

Offsetti voi kovasti vinoja casterkulmia käytettäessä olla akseliputkien halkaisijaa suurempi, milloin tietenkin väliin täyty sovittaa välipala, jonka voi tehdä myös vaikka samasta putkesta. Tämän asennolla ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, joten sen voi akseliputkien ollessa kiinni jigissä säveltää melko vapaasti.
Kuva

Kuten aiemminkin olen sanonut, olka-akseleihin liittyvät kulmat saavat ne näyttämään vaikeilta ja ovatkin vaiheita hahmottaa mekanismin mielessä, mutteivät kuitenkaan niin vaikeita valmistaa, kunhan ensin on selvää, mihin kulmaan ja mihin offsettiin liitos tehdään. Ongelma ei siis ole valmistusteknisesti kummoinen. Vaikeampaa on hanmottaa, mitä pitää yrittää. :?
Viimeksi muokannut jori, 24 Syys 2015, 09:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 09:05

Jep, otsikko korjattu :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 09:22

Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:
Liitteet
zox.jpg
zox.jpg (53.4 KiB) Katsottu 3145 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9492
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jori » 24 Syys 2015, 09:49

Vilijami kirjoitti:Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:

Älä huoli, kerran on jo päät seinään hakattu, joten sinun ei enää tarvitse. :oops: Tuossa ackermannit säädetään ohjausvivussa olevien nivelreikien välimatkalla, eli vasemman ja oikean ohjausvivuston vaihe-erolla. Ihan sama, miten ohjausvarret tai -kulmat ovat. Etupuolisilla ohjausvarsilla vaihe-erot tulevat niin, että nivelvarret tulevat ohjausvivun ylä ja alapuolelle niin, että ovat ristissä.

Geometrianmitoitusohje perustuu samaan ideaan, kuin kaksiraiteisen kolmipyörän ackermansäätö, joka tehtiin Nokialla. Pannaan pyörät oikeaan asentoon oikealle kääntyessä ja piirretään raidetangonpuolikkaiden päillä kaaret ohjausvivun kylkeen. Käännetään pyörät vasemmalle ja tehdään sama. Sitten vain porataan piirrettyjen kaarten leikkauspisteisiin reiät ja laitetaan nivelpäät noihin reikiin ja lähdetään ajamaan täydellisesti ackermannitetulla ajoneuvolla. :D
Viimeksi muokannut jori, 24 Syys 2015, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 09:57

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:

Älä huoli, kerran on jo päät seinään hakattu, joten sinun ei enää tarvitse. :oops: Tuossa ackermannit säädetään ohjausvivussa olevien nivelreikien välimatkalla, eli vasemman ja oikean ohjausvivuston vaihe-erolla. Ohje perustuu samaan ideaan, kuin kaksiraiteisen kolmipyörän ackermansäätö, joka tehtiin Nokialla. Pannaan pyörät oikeaan asentoon oikealle kääntyessä ja piirretään raidetangonpuolikkaiden päillä kaaret ohjausvivun kylkeen. Käännetään pyörät vasemmalle ja tehdään sama. Sitten vain porataan piirrettyjen kaarten leikkauspisteisiin reiät ja laitetaan nivelpäät noihin reikiin ja lähdetään ajamaan täydellisesti ackermannitetulla ajoneuvolla. :D


No niinhän sitä Nokialla toki harjoiteltiin :D
Lwb tadpoleen tein monta reikää ja kokeilin.
Liitteet
ackerman.jpg
ackerman.jpg (56.48 KiB) Katsottu 3112 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9492
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jori » 24 Syys 2015, 10:06

Tuossa on takapuoliset ohjainvarret, joten nivelpäät voivat olla samalla puolella ohjausvartta. Etupuolisilla ohjausvarsilla pitää nivelten olla eri puolilla rattivipua ja nivelvarsien limittäin tuon vivun kohdalla, koska sisemmän pyörän pitää olla vaiheessa jäljessa, jotta kääntyy nopeammin kuin ulompi. Onpa hemmetin vaikea selittää. :oops:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1209
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Syväri » 24 Syys 2015, 12:02

Multa löytyy putkien profiilihiomakone jolle mielellään ottaisin enemmänkin töitä. Taitaa vaan olla näissä tadpoleissa sen verran vaihtelua ettei yks ratkaisu sovi kaikkeen. :roll:
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3655
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jooseha » 24 Syys 2015, 12:16

Vilijami kirjoitti:Yritetäänpä ideoida valmistusteknisesti järkevä ja kustannustehokkaasti syntyvä eturenkaanripustus tadpoleen...
...Laitan tähän keskustelun avaajaksi esimerkin miten pyörän emäputkesta ja BMX-kiekosta syntyy ripustus.

Tuosta on paha laittaa helpommaksi ja halvemmaksi :wink:
Jos tuntu liian helpolta lisää vaan jarrut ei vanne ja jousituksen niin saa mukavasti lisää ratkaistavia yksityiskohtia :mrgreen: Napa- tai levyjarrun saa kyllä helposti kunhan unohtaa kustannustehokkuuden ja saahan ne tolpatkin saa Velomobieliltä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 12:21

jori kirjoitti:Tuossa on takapuoliset ohjainvarret, joten nivelpäät voivat olla samalla puolella ohjausvartta. Etupuolisilla ohjausvarsilla pitää nivelten olla eri puolilla rattivipua ja nivelvarsien limittäin tuon vivun kohdalla, koska sisemmän pyörän pitää olla vaiheessa jäljessa, jotta kääntyy nopeammin kuin ulompi. Onpa hemmetin vaikea selittää. :oops:


Hyvä oli selitys, mutta ei natsannut tässä tapauksessa. Samalla puolella ovat. Kikka on vinoissa raidetangoissa jolloin sisäkurvin puoleinen jatkuu ja ulkokurvinpuoleinen lyhenee käännettäessä.
Liitteet
zox-trike-01.jpg
zox-trike-01.jpg (17.03 KiB) Katsottu 3023 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Syys 2015, 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 12:26

Syväri kirjoitti:Multa löytyy putkien profiilihiomakone jolle mielellään ottaisin enemmänkin töitä. Taitaa vaan olla näissä tadpoleissa sen verran vaihtelua ettei yks ratkaisu sovi kaikkeen. :roll:


Minkälainen? Mitä sillä voi tehdä? Konekanta vaan esille, niin voi suunnitella hommia :D

Muoks. Tutustuin netissä profiilihiomakoneeseen. Sillähän vois tosiaan hioa emäputken paikat akseliin.
Ei kai tuossa akselissa hirveästi mystiikkaa oo? Mutkalle väännetty putki mihin on hiottu emäputken paikat kohtisuoraan mutkaa vastaan, mutta tietenkin ulospäin vinoksi. Casterin voi säätää sillä asennuskulmalla. Leveyskin sopisi kaikille sama, eihän kaupallistenkaan tadpoleiden leveys paljoa vaihtele?
Liitteet
max_1303982523.jpg
max_1303982523.jpg (27.38 KiB) Katsottu 2977 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Syys 2015, 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 12:29

jooseha kirjoitti:...saahan ne tolpatkin saa Velomobieliltä.


Laita linkkiä. Onko kalliit?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11643
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Syys 2015, 14:36

Olka-akseliksi käynee myös kasettikeskiöt? Paketti pysyy varmasti kasassa vaikkei rungossa ole kuin kierteetön putki niille ja voihan sinne pistää vähän liimaa väliin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3291
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 15:05

jviirret kirjoitti:Olka-akseliksi käynee myös kasettikeskiöt? Paketti pysyy varmasti kasassa vaikkei rungossa ole kuin kierteetön putki niille ja voihan sinne pistää vähän liimaa väliin.

Jukka


Hyvä idea! Kammenpätkään renkaan akselin paikka. Voiko rautakampia hitsata onnistuneesti, vai onko ne valettuja?


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija