Sivu 1/3

Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 08:11
Kirjoittaja Vilijami

Yritetäänpä ideoida valmistusteknisesti järkevä ja kustannustehokkaasti syntyvä eturenkaanripustus tadpoleen. Tämä osa hiertää monella ja näin projekti loppuu jo ennen alkamistaan.
Hienointahan olisi jos keksisimme valmiin osan josta tuo syntyisi. Siis silmät auki ja tarkkailemaan ympäristöä, varmasti löytyy edes puoliksi valmis osa.

Laitan tähän keskustelun avaajaksi esimerkin miten pyörän emäputkesta ja BMX-kiekosta syntyy ripustus. Hyvää tuossa ideassa on se, että vasemman- ja oikeanpuolen renkaankiinnityslatan saa hitsauksen ajaksi kierretankoon, joten renkaat saa lähtökohtaisesti samaan suuntaan.


Re: Tadpolen etunapa

Lähetetty: 24 Syys 2015, 08:25
Kirjoittaja Vilijami

Tämä tyyli on kohtuullisen suoraviivainen tehdä, mutta varsinkin kinnerin rungoksi siirtäisin poljinkeskiön ja eturenkaiden akselin samaan linjaan.
Sisäänkulku helpottuu ja poikittaispuomin saa alemmas.


Re: Tadpolen etunapa

Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:00
Kirjoittaja jori

Olka-akselin tekemisessä tärkeintä on tehdä jigi, jossa saa aikaan aina samana pysyvän kulman ja mieluusti myös offsettia yhteen hitsattaville putkille. Vähimmillään tähän riittää kulmaraudat, jotka on hitsattu kiinni jäykkään alustaan haluttuun kulmaan niin, että kulman kohta jää vapaaksi hitsaustoimille.

Offsetti tehdään laittamalla toiseen kulmaan sopiva koroke, latta tai suorakeideputki putken alle ennen liimauspuristimilla tehtävää kiinnitystä. Toisen puolen peilikuva olka-akselia tehdessä koroke pannaan vastaavasti kiinni toiseen kulmarautaan.

Tässä menetelmässä putkien sovitukset täytyy viilata käsin varaamalla, eli putken pään mukaan toiseen putkeen piirtämällä, mutta ei se ainakaan minusta mikään työläs tehdä ole. Tottakai ne voi tehdä myös reikäsahalla poraamalla, mutta tähän tarvitaan toinen jigi.

Offsetti voi kovasti vinoja casterkulmia käytettäessä olla akseliputkien halkaisijaa suurempi, milloin tietenkin väliin täyty sovittaa välipala, jonka voi tehdä myös vaikka samasta putkesta. Tämän asennolla ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä, joten sen voi akseliputkien ollessa kiinni jigissä säveltää melko vapaasti.
Kuva

Kuten aiemminkin olen sanonut, olka-akseleihin liittyvät kulmat saavat ne näyttämään vaikeilta ja ovatkin vaiheita hahmottaa mekanismin mielessä, mutteivät kuitenkaan niin vaikeita valmistaa, kunhan ensin on selvää, mihin kulmaan ja mihin offsettiin liitos tehdään. Ongelma ei siis ole valmistusteknisesti kummoinen. Vaikeampaa on hanmottaa, mitä pitää yrittää. :?


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:05
Kirjoittaja Vilijami

Jep, otsikko korjattu :D


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:22
Kirjoittaja Vilijami

Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:49
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:

Älä huoli, kerran on jo päät seinään hakattu, joten sinun ei enää tarvitse. :oops: Tuossa ackermannit säädetään ohjausvivussa olevien nivelreikien välimatkalla, eli vasemman ja oikean ohjausvivuston vaihe-erolla. Ihan sama, miten ohjausvarret tai -kulmat ovat. Etupuolisilla ohjausvarsilla vaihe-erot tulevat niin, että nivelvarret tulevat ohjausvivun ylä ja alapuolelle niin, että ovat ristissä.

Geometrianmitoitusohje perustuu samaan ideaan, kuin kaksiraiteisen kolmipyörän ackermansäätö, joka tehtiin Nokialla. Pannaan pyörät oikeaan asentoon oikealle kääntyessä ja piirretään raidetangonpuolikkaiden päillä kaaret ohjausvivun kylkeen. Käännetään pyörät vasemmalle ja tehdään sama. Sitten vain porataan piirrettyjen kaarten leikkauspisteisiin reiät ja laitetaan nivelpäät noihin reikiin ja lähdetään ajamaan täydellisesti ackermannitetulla ajoneuvolla. :D


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:57
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Vähän aiheesta lipsuen: Ackermanin hakeminen kohdalleen tuossa rakenteessa voi olla hieman haasteellista :shock:

Älä huoli, kerran on jo päät seinään hakattu, joten sinun ei enää tarvitse. :oops: Tuossa ackermannit säädetään ohjausvivussa olevien nivelreikien välimatkalla, eli vasemman ja oikean ohjausvivuston vaihe-erolla. Ohje perustuu samaan ideaan, kuin kaksiraiteisen kolmipyörän ackermansäätö, joka tehtiin Nokialla. Pannaan pyörät oikeaan asentoon oikealle kääntyessä ja piirretään raidetangonpuolikkaiden päillä kaaret ohjausvivun kylkeen. Käännetään pyörät vasemmalle ja tehdään sama. Sitten vain porataan piirrettyjen kaarten leikkauspisteisiin reiät ja laitetaan nivelpäät noihin reikiin ja lähdetään ajamaan täydellisesti ackermannitetulla ajoneuvolla. :D

No niinhän sitä Nokialla toki harjoiteltiin :D
Lwb tadpoleen tein monta reikää ja kokeilin.


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 10:06
Kirjoittaja jori

Tuossa on takapuoliset ohjainvarret, joten nivelpäät voivat olla samalla puolella ohjausvartta. Etupuolisilla ohjausvarsilla pitää nivelten olla eri puolilla rattivipua ja nivelvarsien limittäin tuon vivun kohdalla, koska sisemmän pyörän pitää olla vaiheessa jäljessa, jotta kääntyy nopeammin kuin ulompi. Onpa hemmetin vaikea selittää. :oops:


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:02
Kirjoittaja Syväri

Multa löytyy putkien profiilihiomakone jolle mielellään ottaisin enemmänkin töitä. Taitaa vaan olla näissä tadpoleissa sen verran vaihtelua ettei yks ratkaisu sovi kaikkeen. :roll:


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:16
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Yritetäänpä ideoida valmistusteknisesti järkevä ja kustannustehokkaasti syntyvä eturenkaanripustus tadpoleen...
...Laitan tähän keskustelun avaajaksi esimerkin miten pyörän emäputkesta ja BMX-kiekosta syntyy ripustus.

Tuosta on paha laittaa helpommaksi ja halvemmaksi :wink:
Jos tuntu liian helpolta lisää vaan jarrut ei vanne ja jousituksen niin saa mukavasti lisää ratkaistavia yksityiskohtia :mrgreen: Napa- tai levyjarrun saa kyllä helposti kunhan unohtaa kustannustehokkuuden ja saahan ne tolpatkin saa Velomobieliltä.


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:21
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Tuossa on takapuoliset ohjainvarret, joten nivelpäät voivat olla samalla puolella ohjausvartta. Etupuolisilla ohjausvarsilla pitää nivelten olla eri puolilla rattivipua ja nivelvarsien limittäin tuon vivun kohdalla, koska sisemmän pyörän pitää olla vaiheessa jäljessa, jotta kääntyy nopeammin kuin ulompi. Onpa hemmetin vaikea selittää. :oops:

Hyvä oli selitys, mutta ei natsannut tässä tapauksessa. Samalla puolella ovat. Kikka on vinoissa raidetangoissa jolloin sisäkurvin puoleinen jatkuu ja ulkokurvinpuoleinen lyhenee käännettäessä.


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:26
Kirjoittaja Vilijami
Syväri kirjoitti:

Multa löytyy putkien profiilihiomakone jolle mielellään ottaisin enemmänkin töitä. Taitaa vaan olla näissä tadpoleissa sen verran vaihtelua ettei yks ratkaisu sovi kaikkeen. :roll:

Minkälainen? Mitä sillä voi tehdä? Konekanta vaan esille, niin voi suunnitella hommia :D

Muoks. Tutustuin netissä profiilihiomakoneeseen. Sillähän vois tosiaan hioa emäputken paikat akseliin.
Ei kai tuossa akselissa hirveästi mystiikkaa oo? Mutkalle väännetty putki mihin on hiottu emäputken paikat kohtisuoraan mutkaa vastaan, mutta tietenkin ulospäin vinoksi. Casterin voi säätää sillä asennuskulmalla. Leveyskin sopisi kaikille sama, eihän kaupallistenkaan tadpoleiden leveys paljoa vaihtele?


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:29
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

...saahan ne tolpatkin saa Velomobieliltä.

Laita linkkiä. Onko kalliit?


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 14:36
Kirjoittaja jviirret

Olka-akseliksi käynee myös kasettikeskiöt? Paketti pysyy varmasti kasassa vaikkei rungossa ole kuin kierteetön putki niille ja voihan sinne pistää vähän liimaa väliin.

Jukka


Re: Tadpolen olka-akseli

Lähetetty: 24 Syys 2015, 15:05
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Olka-akseliksi käynee myös kasettikeskiöt? Paketti pysyy varmasti kasassa vaikkei rungossa ole kuin kierteetön putki niille ja voihan sinne pistää vähän liimaa väliin.

Jukka

Hyvä idea! Kammenpätkään renkaan akselin paikka. Voiko rautakampia hitsata onnistuneesti, vai onko ne valettuja?