Re: Tadpolen olka-akseli
Kyllä niitä voi hitsata . Itsellä on ainakin ollut taottuja .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Kyllä niitä voi hitsata . Itsellä on ainakin ollut taottuja .
Tuossa Jukan ideassa oli tarkemmin ajateltuna paljon viisautta. Kampeahan voi käyttää kääntövartena ihan kokonaisena ja kun sitä pystyy vielä hitsaamaan, niin tuikkaa vaan akselinkiinnityslatan kiinni kammen kylkeen. Kinneri ei oo enää ku alottamista vaille
Jotku näyttää käyttävän mullinsilmiä:
Nuo mahdollistavat jopa jousituksen: http://s199.photobucket.com/user/newrid ... 2.jpg.html
Myös laakerittomia ratkaisuja näkee:
Jukka
Mullinsilmillä ois helppo tehdä, jos ei välitä olkapoikkeamasta, mutta kun pitää alkaa vinoja reikiä poraileen ni homma muuttuu tympeäksi.
Vilijami kirjoitti:Mullinsilmillä ois helppo tehdä, jos ei välitä olkapoikkeamasta, mutta kun pitää alkaa vinoja reikiä poraileen ni homma muuttuu tympeäksi.
Mahe teki tadpolensa etupään mullinsilmillä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=606
Ikävä kyllä viestiketjussa ei ole enää kuvalinkit kunnossa, mutta ei siinä kyllä mitään vinoja reikiä ollut ja olkapoikkeamat oli kunnossa.
Aiemmassa olka-akseli keskustelussa on yksi kuva mullinsilmärakenteesta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 746#p21747
Mahen selitys omastaan, oli ainakin yksinkertainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 746#p21724
Jukka
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Mullinsilmillä ois helppo tehdä, jos ei välitä olkapoikkeamasta, mutta kun pitää alkaa vinoja reikiä poraileen ni homma muuttuu tympeäksi.
Mahe teki tadpolensa etupään mullinsilmillä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=606
Ikävä kyllä viestiketjussa ei ole enää kuvalinkit kunnossa, mutta ei siinä kyllä mitään vinoja reikiä ollut ja olkapoikkeamat oli kunnossa.
Aiemmassa olka-akseli keskustelussa on yksi kuva mullinsilmärakenteesta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 746#p21747
Mahen selitys omastaan, oli ainakin yksinkertainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 746#p21724Jukka
Pakko kai siinä on vinoja reikiä porata? Navan akseli ja olka-akseli kun eivät ole 90 asteen kulmassa
Vilijami kirjoitti:jooseha kirjoitti:...saahan ne tolpatkin saa Velomobieliltä.
Laita linkkiä. Onko kalliit?
http://www.velomobiel.nl/
Hintaa en tiedä. Verkkokauppaahan noilla ei ole eli asiointi tapahtuu sähköpostitse tai soittamalla
Helppo tuo on itsekin tehdä mikäli sorvi on käytössä. Ei se ole kuin putki jossa on kohtisuora reikä Sorvaa vaan pommista holkit ulko ja sisäputken väliin. Kunhan saan aikaiseksi hommattua toispuoleiset rumpujarrunavat...
Vilijami kirjoitti:Pakko kai siinä on vinoja reikiä porata? Navan akseli ja olka-akseli kun eivät ole 90 asteen kulmassa
Poraa reiät suoraan ja hitsaa ne vinossa yhteen
Vilijami kirjoitti:Pakko kai siinä on vinoja reikiä porata? Navan akseli ja olka-akseli kun eivät ole 90 asteen kulmassa
Linkittämäni mahen viesti:
Mahe kirjoitti:Perusrakenne IMHO mahdollisimman yksinkertainen kaksi jatkomutteria ristiin hitsattuina sopivassa kulmassa (muistaakseni 14 asteella sai ohjausakselin osoittamaan aika tarkkaan renkaan keskilinjaan).
Eli akseli hitsataan vinoon olkatappiin nähden ihan kuin emäputkella tai kasettikeskiöllä laakeroidessa.
Jukka
Tässä kuva koko kötöstyksestä. Eli pulttia, kierretankoa, muttereita ja jatkomuttereita, yhtään vinoa reikää ei tarvinnut porata.
Tossa vielä molemmat eturipustukset
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Pakko kai siinä on vinoja reikiä porata? Navan akseli ja olka-akseli kun eivät ole 90 asteen kulmassa
Poraa reiät suoraan ja hitsaa ne vinossa yhteen
No näimpä juuri Mahe on tehnyt jatkomuttereiden kanssa.
Hyvän ja keveän näköinen etuakseli! Hiukan kuitenkin epäilyttää jatkomutterisysteemin kesto, mutta se mahtaa olla vaan työkonemeininkiin tottuneen henkilökohtainen ongelma Kierretangot ja jatkomutterit ruukaavat olla aika taikinaa...
Vilijami kirjoitti:Hiukan kuitenkin epäilyttää jatkomutterisysteemin kesto
Isompaa mullinsilmää, paksumpaa kierretankoa ja lujempaa värkkiä...
Jukka
Muistaakseni tossa oli 12-millisiä kaikki. Ajoin mä tolla pyörällä joitain satoja kilsoja eikä mitään muodonmuutosta tms ollut havaittavissa. Painoin tuolloin kuitenkin sen toistasataa kiloa pahimmillaan.
Vilijami kirjoitti:Hiukan kuitenkin epäilyttää jatkomutterisysteemin kesto
Korvaa jollain tukevammalla Hitsaa vaikka paksut prikat ainesputken päihin niin rupeaa kestämään.