Tadpolen olka-akseli

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2015, 20:09

Mahe kirjoitti:Muistaakseni tossa oli 12-millisiä kaikki. Ajoin mä tolla pyörällä joitain satoja kilsoja eikä mitään muodonmuutosta tms ollut havaittavissa. Painoin tuolloin kuitenkin sen toistasataa kiloa pahimmillaan.


Järeitä on osat jos ne on M12 kokoisia. Jotenkin kuvittelin M8 kokoisiksi :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3943
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 24 Syys 2015, 21:25

Tää on aika valasevaa seurata. Kertokaa onko olemassa yksinkertaista laskukaava koko tälle hommalle. Itse tässä piirtelen ja piirtelen , jos vaikka joskus saisin aikaiseksi sen mobiilin . Noita kulmia on aika paljon ja muita tärkeitä mittoja . Niin onko jossain sellaista maalaisjärjellä selitettyä maskuu. :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3749
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jooseha » 24 Syys 2015, 22:01

Nojanalle kirjoitti:Kertokaa onko olemassa yksinkertaista laskukaava koko tälle hommalle.

Ei kai sitä ole, kun on vähän sama kuin kaksipyöräisen ohjaus. Kaikki toimii, mutta ominaisuudet on erilaisia :wink:
Isossa osassa valmiita ratkaisuja on ohjauskulma 76-80 astetta, normi jättö ja olkapoikkeama on suurinpiirtein 0. Camberiakin saattaa olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9761
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jori » 25 Syys 2015, 00:35

Vilijami kirjoitti:Hyvä oli selitys, mutta ei natsannut tässä tapauksessa. Samalla puolella ovat. Kikka on vinoissa raidetangoissa jolloin sisäkurvin puoleinen jatkuu ja ulkokurvinpuoleinen lyhenee käännettäessä.

Mutta päti kuitenkin siinä pyörässä, johon selitykseni oli. Tuossa kaareva-akselisessa on puolta lyhyemmät ohjainvivut ja tosiaan vinot raidetangonpuolikkaat, eikä tarvetta limitykselle. Alkuperäisessä kuvassa ohjainvivut olivat kiekon säteen mittaiset. Molemmissa tapauksissa ackermannit saa silti helposti mitoitettua "kaarenpiirtomenetelmällä".
Kuva
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Syys 2015, 06:59

jori kirjoitti:Mutta päti kuitenkin siinä pyörässä, johon selitykseni oli. Tuossa kaareva-akselisessa on puolta lyhyemmät ohjainvivut ja tosiaan vinot raidetangonpuolikkaat, eikä tarvetta limitykselle. Alkuperäisessä kuvassa ohjainvivut olivat kiekon säteen mittaiset. Molemmissa tapauksissa ackermannit saa silti helposti mitoitettua "kaarenpiirtomenetelmällä".

Oikeassa olet. Tuijotin vain keskikohtaa, enkä vilkaissut sen verran sivulle, että olisin huomannut kääntövarren pituuden :D
Tuo kaarenpiirtomenetelmä on tosi nerokas ja yksinkertainen! Siitä pitäisi tehdä kuvallinen "ackerman for dummies" ohje.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Syys 2015, 07:38

Nojanalle kirjoitti:Tää on aika valasevaa seurata. Kertokaa onko olemassa yksinkertaista laskukaava koko tälle hommalle. Itse tässä piirtelen ja piirtelen , jos vaikka joskus saisin aikaiseksi sen mobiilin . Noita kulmia on aika paljon ja muita tärkeitä mittoja . Niin onko jossain sellaista maalaisjärjellä selitettyä maskuu. :?


http://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/weld.html#Basic%20Trike%20Frame%20Design
Tuolla on kuvia perusjutuista.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 646
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Mahe » 25 Syys 2015, 11:02

jori kirjoitti:Geometrianmitoitusohje perustuu samaan ideaan, kuin kaksiraiteisen kolmipyörän ackermansäätö, joka tehtiin Nokialla. Pannaan pyörät oikeaan asentoon oikealle kääntyessä ja piirretään raidetangonpuolikkaiden päillä kaaret ohjausvivun kylkeen. Käännetään pyörät vasemmalle ja tehdään sama. Sitten vain porataan piirrettyjen kaarten leikkauspisteisiin reiät ja laitetaan nivelpäät noihin reikiin ja lähdetään ajamaan täydellisesti ackermannitetulla ajoneuvolla. :D


Mä en tajunnut tätä. Miten ne pyörät saa oikeaan asentoon kaaren piirtämistä varten??
Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3749
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Syys 2015, 12:18

Mahe kirjoitti:Mä en tajunnut tätä. Miten ne pyörät saa oikeaan asentoon kaaren piirtämistä varten??

Valitaan toiselle eturenkaalle mielivaltainen kulma ja käännetään toinen siten että jokaisen renkaan akselilinjat leikkaavat samassa pisteessä :wink: Näin siis, jos haluaa Ackerman ohjauksen.
Kuva

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 646
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Mahe » 25 Syys 2015, 14:47

Miten ton saa muka tehtyä millään tarkkuudella?:)
Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Syys 2015, 15:29

Mahe kirjoitti:Miten ton saa muka tehtyä millään tarkkuudella?:)


Vaikka parkkipaikalle menee ja laittaa taka-akselin viivan suuntaiseksi, sitten vaan sihtaamaan etuakseleita. Yllättävän tarkasti sen saa silmällä, kun sihtausmatkat on kohtuu pitkiä, niin muutamat sentit ei tee mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3749
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Syys 2015, 16:09

Kannattaa mitata maksmikääntökulmalla, jotta mahdollinen virhe ei kerraannu lisää käännettäessä. Silmä on tarkka väline kolmen pisteen saamiseen samalle linjalle. Avotähtäimisellä kiväärillä ampuu 150 metriin yhteen röpelöiseen reikään :wink:
Voihan linjauksen tehdä laserillakin, jos ei näkemäänsä usko.
Suoraan ajettaessa ei virhettä joka tapauksessa ole. Kääntäessäkään ei taida pientä virhettä pystyä erottamaan iöman mittalaitetta :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Syys 2015, 20:33

Maksimikääntökulmalla ackermani määritettäessä toiminta on hyvä pienissä vauhdeissa ja paljon käännettäessä.
Mutta nopeavauhtiseen rataohjukseen kannattaa ackermani määrittää pienemmillä kulmilla.

Muoks. Tehdasvalmisteisissa kinnereissä renkaat kääntyvät niin vähän, että koko ackermanin voi todennäköisesti unohtaa? Ompahan vakaampi kovassa nopeudessa, kun renkaat eivät ala harittamaan käännöksessä.
Hox! Onko tämä juuri vikana omassa lwb tadpolessa :?: Siinä on määritetty ackerman maksimikulmalla (varmaan yli 45 astetta?) ja vauhdissa eturenkaat alkavat lepattamaan puolelta toiselle ilman ohjausiskaria :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14468
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tadpolen olka-akseli

ViestiKirjoittaja PW » 26 Syys 2015, 17:55

Laitan tämän Sakarin jigi kuvan tähän ketjuun malliksi.
tadpole jigi by Sakari Holma.jpg
tadpole jigi by Sakari Holma.jpg (172.97 KiB) Katsottu 6731 kertaa
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija