kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Epäilen vahvasti, että swb Streetmachinen takalokari katkesi, kun joku oli laittanut taloyhtiön johonkin projektiin hankkiman pitkän laudan, joka ei muualle mahdu, seinän ja pyörän väliin. Lauta oli siirtynyt ja pyörän laitto telineeseen vääntää lokaria. Pyöräteline on niin lähellä seinää kuin mahdollista ja silti polkimet tekevät ohituksen kapeaksi. Liian. Joten kattaminen on nihkeää, kun tilaa ei ole lokarille swbssä.

Alun perin valitsin ensimmäiseksi nojakikseni sisäsäilytyshalusta ja pienistä tiloista johtuen swb formaatin. Kun en keksinyt, miten saisin mahtumaan deltan tai tadpolen edes taittuvana pyöräkellariin. Taisi tulla idea, joka teoriassa voisi mahdollistaa miksi sitten kutsutaankaan, kinnerin tai velomobiilin.

Voisiko teoriassa onnistua jalkojen vääntelyn ohjatessa hyväksymällä etuvetodelta mbb ja jarru eteen? Joko napavaihde jalkajarrulla tai mieluummin normivaihteet käsilevyjarrulla. Runkoa lyhyt pätkä ja hitsattuna holkki siihen ja reiät pultille, jolla kiinnittää keskimmäinen osa pyörää. Siis deltan peräosa. Ja kolmas osa olisi peräkate/matkatavaratila, joka on irrotettava keskiosasta ja jossa on varastointia varten reikä penkkiä vasten. Kun irrotettu keskiosa seisoo varastossa takarenkaiden ja penkin yläosan varassa runkoputki pystyssä, takakatteen aukkoa käyttäen takakatteen voi pujottaa keskiosan runkoputken päälle. Silloin keski-ja takaosa vievät vähäistä lattiapinta-alaa melko vähän. Paljon vähemmän kuin pystypyörä. Ja toivottavasti mahtuu pystysuunnassa pyöräkellariin.

Nokkaosaan osin kiinteä kate ja kankaalla yhdistetään kiinteä etukate takakatteeseen.

Haluaisin pienen kääntösäteen mieluiten max 2,5 m kaupunkiliikenteen vuoksi. Matalan istuinkorkeuden huonosta polvesta huolimatta otsapinnan ja painon pienentämiseksi. Kevyehkön painon ajon helpottamiseksi. Nykypyörä painaa 19,6 kg ja kevyempi saisi olla. Eli kova toive, kun huomioi metallityöstölaitteiden ja tilojen puutteen. Isällä on mig muistaakseni, tuskin oli tig. Terästä saisi olla pyörä.

Kun Streetmachine on raskas kiihdyttää ja nousta sekä epäaerodynaaminen, samalla painolla ajo keventyisi aeroeduista ja ylämäkien tasapainottelutarpeen vähenemisestä johtuen. Renkaiden koosta ei tajua vanteiden keston suhteen. En ole pähkäillyt kasatun laitteen pituutta ja pakkaustilan tarvetta. Kiero ideani oli varastoida etuosa vinttiin pyöräkellarin sijaan tarvittaessa. Tilan tarve nokalla on vintin vapaaseen tilaan nähden silti liian suuri, mutta tekemällä etukatteesta yläosasta taittuvan saanen 20" eturenkaalla tarpeeksi pienen. Tuurilla 559 voisi mahtua myös. Ryöstösuojaa jos pyörä ei ole kokonainen missään varastossa. Mbb siksi, että ei erottamisessa tarvitse miettiä jarru- ja vaihdekaapeleita. Jos etujarru tai takajarrut yksinään riittävät.

Kuinka pitkä pyörästä tulee 171 cm 68 inseamin kuskille, jos penkki on matalalla tyyliin pari kymmentä senttiä maasta tai alle ja vierintävastuksen sekä vanteiden keston balanssi määrää takarenkaiden koon? Ehkä etusenkin. Kuvittelen, että 559 edessä tekee liian raskaaksi ohjauksen ja tärkeämpänä vie liikaa tilaa vintillä. Takana jos ei 622 kestä niin 559. Vasta käytännön ongelnat pakottaisivat 406 takarenkaisiin.

En usko pyörän pituuden olevan ongelman ajaessa, jos kääntösäde on pieni edes 622 takarenkailla. Toivon, että pyöräkellarin olisko mittaamatta arvattu eri kohdissa 185-200+ cm korkeus mahdollistaisi keskiosan ja sen rungon ympärille pudotetun takakatteen pinoamisen jopa 622 takarenkailla. Jos olette sitä mieltä, että 622 ei kestä noin 70 kg kuskia ja parin kymmrnen kilon pyörää plus retkivarusteet, ei 559 vielä ole paha vierintävastukselle. Ja jos eturenkaan kuitenkin tekisi samassa koossa, pärjäisi yhdellä sisuri- ja ulkorengaskoolla reissun päällä. Ja saatavuus vanteille sekä renkaille on parempi kuin 406lla.

Katteiden kanssa, onko eturenkaalla liian vähän painoa tehokasta jarruttamista ajatellen? Eli voiko turvallisuudesta tinkimättä jättää takajarrut pois? Tai toisin päin pelkät takajarrut pyörään. Jarrutusohjausta haluaisin välttää jos mahdollista. Katoaako pito helposti märällä kaarteessa käännetyllä eturenkaalla, jos jarruttaa vain eturenkaalla? Kolarien välttäminen on pakollinen ominaisuus, joten turvallisuus edellä suunnittelu.

Koska kaupungissa on ahdasta, kapeus on hyvästä. mieluiten 75 cm ja alle kuin 77 cm nykypyörässä. Miten takarenkaiden koki vaikuttaa suurten nopeuksien vakauteen noin kapealla pyörällä ja miten pieniä vanteita tarvitaan kestävyyteen minkäkin renkaiden sisään ylhäältä kallistuskulman kanssa? Camberko tuo termi on? Miten jyrkästi takarenkaita pitää kallistaa sisään suurten nopeuksien vakautta ajatellen 75 cm leveässä pyörässä, jos kate peittää takarenkaat sivuilta?

Kuinka kevyt pyörästä voi kevyimmillään tulla? En kai kuole jos parilla kilolla ylittyy nykypyörän paino, vaikka kevyempi parempi. Jos käytän pyörää telttana nukkuen penkissä, tarvitsen sateenpitävän kankaan, kuten purjekankaan nokkakatteen ja peräkatteen väliin. Arvelin noin 25 asteen istuimen selkänojan alaosan nojakulman olevan ok etunäkyvyydelle, mutta 22 lienee raja. Silmälasit rajaavat näkökenttää, joten alemmaksi en viitsi mennä, kun niska ja hartiat pitäisi kääntää eteen niin paljon näkyvyyden varmistamiseksi, että tulee turhan Quasimodo olo. Jo ajaessa, puhumattakaan penkillä nukkuessa plus ajo ehkä useita päiviä putkeen. Kova ergonomiavaatimus tiedän. Jos ei onnistu, perinteinen nukkuminen sitten. Yritys on kuitenkin tehtävä. Tulisi kokoa, jos riippumaton ripustaa kinnerin sisään hehe. Ei tosin paljon painoa.

Mitä muuta pitäisi huomioida?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Et yllä polkemaan matalaa mbb deltaa 559 eturenkaalla. Takarenkaana 559 kestää vain erittäin rauhallisessa ajossa. 559 yksipuoleisella kiinnityksellä on vaikea löytää. 559 tekee pyörästä ison ja raskaan.

Eikö tuo Eskon Hipsu olisi hyvä lähtökohta tarpeisiisi?

Liitteet
hipp4-ja-katep.jpeg
hipp4-ja-katep.jpeg (14.58 KiB) Katsottu 12815 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Takarenkaana 559 kestää vain erittäin rauhallisessa ajossa. 559 yksipuoleisella kiinnityksellä on vaikea löytää.

Ootko kokeillu laadukasta ja siksi kallista maastopyörän kiekkoa. Luulisi kestävän, mutta maksaa helposti enemmän kuin muu pyörä yhteensä :( Yksipuoleisen navan löytää eturenkaisiin helpolla, kunhan katsoo läpiakselinavalla olevia :wink:

Tämä Vaa'an projekti ei kuulosta halvalta. Isompia osia ja enemmän, mutta paino alas. Tarvii siis käyttää kalliita osia.
Romulavalta poimitut kolme 559 kiekkoa 2 etu + 1 taka painavat jo sen 7 kiloa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Takarenkaana 559 kestää vain erittäin rauhallisessa ajossa.

Ootko kokeillu laadukasta ja siksi kallista maastopyörän kiekkoa. Luulisi kestävän, mutta maksaa helposti enemmän kuin muu pyörä yhteensä :( .

Paikalliset pyöräliikkeet ja nettikaupat huutavat heti käyttötarkoituksen kuullessaan, että "Takuuta emme sitten voi antaa!"
Olen valmis maksamaankin jotain takuulla kestävistä 559 kiekoista, mutta ei löydy.
Jos jollain on ratkaisu tähän niin MIELELLÄÄN kuulisin.
Mutta en ole valmis kokeilemaan satasten arvoista kiekkoa "luulisi kestävän" puheella.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Erittäin hyvä pointti tuo 559 paino ja ehkä hintakin. En tiedä, onko isoa hinta- ja painoeroa 406 vs 559 vanteissa. Jos älykkäitä painoja ja hintoja on tarjolla 406 koossa, pitänee hyväksyä tiheä suurten paineiden pumppaustarve ja täristely. Joten passiiviiskunvaimennusta tarvittanee.

Miten järeästä putkesta runko pitäisi tehdä, jotta se ei taipuile? Tuskin näkee koskaan 600 W polkuvoimaa, kun 500 tarvitsisi lisäreeniä selvästi. 500 onnistuu pystärissä vajaan minuutin. Paljonko painoa pyörälle tulee karvahattuosin? Ylärajaahan ei ole ja saatan kannibalisoida maantiepyörästäni päteviä osia.

Hipsu flevo trikenä on painava, jos oikein muistan. Flevo lienee reilusti yli suunnittelu-, rakentajien taidon ja ylläpitotaitojeni. Lisävaivana työkaluvajeeni, yksinkertaista tarvitaan. Isoa budjettia tuskin on tarjolla ja aikataulu on auki. Pitäisi katsella halpoja osia ja keräilyssä kestää. Hitaus on hyvä, kun on ekaa kertaa suunnittelemassa ja rakentamassa. Kiss periaatetta tarvitaan. Siksi ehkä kuitenkin kompromissi ohjattavuudelle ja suurien nopeuksien vakaudelle deltana, kun ei ole vielä ideaa siitä, miten pyöräkellariin saisin ängettyä osissa päällekkäin kasattuja pystyyn sijoitettuja osia tadpolena varastotilan lattiapinnan tarpeen minimoiden. Ideoita otetaan vastaan. Sinänsä tadpole miellyttää enemmän tällä hetkellä, mutta jarrutusohjauksen välttäminen noviisisuunnittelijana epäilyttää myös. Ja luulen kontrolloivani laskunopeutta deltana vakaana pitäen paremmin kuin hätätilassa jarruttaessa kääntyvää tadpolea.

Tadpole voisi olla helppo hoitaa KMX Viper R muokattuna alaohjauksesta yläohjaukseksi muokaten, jotta kääntösäde pienentyisi. Ohjauskavat ovat liian lähekkäin tiukkoihin mutkiin, kun osuvat reisiin liian äkkiä aikuisella. Jotain 1400 € paikkeille irtoaisi uusi muistaakseni Tukholmassa kaupasta. Tiedä sitten, olisiko parempaa tarjolla samaan hintaluokkaan. Mieluiten maksaisin paljon vähemmän ja itse tekeminen on arvokasta kokemusta myös ja sille on paha laskea arvoa. Pitää talvella mökkihöperyyttä loitolla :-)

Muoks ei takuupuute pelota sinänsä, mutta jos olette 559 vanteiden keston suhteen noin pessimistisiä deltassa takana, voi 406 olla paikallaan, mutta kestäisikö 559 edessä? Deltassa tiukka kääntösäde lienee helpommin saavutettava. Oli ihanaa pujotella kaupungissa tri pyörällä vs Streetmachine. Streetmachine on paljon kankeampi ja kallistuksissa hitaissa vauhdeissa paljon kaatumisherkempi kuin kaikki pystypyöräni.

Luulisi itse rakentamalla voivan tehdä raskaan 559n, joka kestää. Eniten inhoan painoa renkaissa ja vanteen ulkolaidoilla... Kun en ole tehnyt vannetta koskaan... ääh. 406 myyntipuhe kuullostaa vakuuttavalta. Luulisi lyhentävän pyörää ja vähentävän rungon taipumista, kun ei käytä isompia renkaita. Kolme 406 rengasta ainakin mahdollistaa yhden koon varaosien kuljetusta kahden sijaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Mutta en ole valmis kokeilemaan satasten arvoista kiekkoa "luulisi kestävän" puheella.

Jep. Tuo sun käyttökohde on sellainen että sen mitä sijoittaa on oltava valmis myös menettämään :cry: tai sitten pitäisi saada takuu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

B-kaupasta saa takuulla kestävät 406 bmx kiekot joissa toimii toispuolikiinnitys. Samoilla ominaisuuksilla 559 koossa hinta on moninkertainen, eikä takeita kestosta. 406 big appleilla nielevät epätasaisuudet aika kivasti, mikäli ei pidä täysiä paineita.

Alle 20kg on vaikea päästä omavalmistetrikellä.

Käy lukeen papan jopo (delta) ja papan talvijopo (lwb tadpole) ketjut. Kummassakin 559 kiekot notkuivat takana, mutta edessäei ollut ongelmia. Kummatkin aika takapainoisia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mutta en ole valmis kokeilemaan satasten arvoista kiekkoa "luulisi kestävän" puheella.

Jep. Tuo sun käyttökohde on sellainen että sen mitä sijoittaa on oltava valmis myös menettämään :cry: tai sitten pitäisi saada takuu.

Pyörätohtori oli ainoa kuka ei heti säikähtänyt, vaan aikoi tehdä lujat (ja painavat) kiekot, mutta ei ehtinyt ennen kun laittoi liikkeen väliaikaisesti kiinni :( Sieltä tuli myös neuvo, että pitää olla kiekon kestoa tavoitellessa suuri ilmatilainen ja kunnolla painetta kestävä kumi.

36h Ryde Andra 40 vanne (750g) ja DT Swissin Super comp (178g) tai Alpine 3 (235g) pinnat olisivat ilmeisesti parasta mitä saa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Varoitukseksi että nyt tuli pitkä juttu, kun on minulle ainakin uusi idea, suunnittelun rajausta ja ratkaisuvahtoehtoja, joita en ole kuullut ennen. Jos on pitkä ja kiemurteleva sekä eri vaihtoehtoja pohtiva maratonteksti, on uusia ratkaisujakin sekä teoreettisia vertailuja eri konstruktioiden suhteen tehty. Toteutus ja käytännön kokemukset manjanaosastoa, kun on vielä aiemmat projektit osin kesken optimoinnilta ja osin aloittamatta suunnittelua lukuunottamatta. Anteeksi kirjoitusvirheet. Kännykällä kirjoitettu talteen inspiraation iskettyä.

Äly nilkuttaa asteittain eteen päin. Edelleenkään en tiedä määritelmistä, voiko täyskatettua kaksipyöräistä kutsua velomobiiliksi. Otsikosta poiketen päätin hankkia kuntoa ja nojailukokemusta antaen aikaa oppia lisää tuunaamalla Streetmachinea. Siksi että käden terveys on huolestuttava ja räpylä on niin kipeä, että lisään käsituen ja on jo 50 mm takarengas sekä jäykemmän rakenteen 47 edessä iskunvaimennusta parantamassa. Huoltofirmasta en ole kuullut vastausta siitä, saanko heidän kauttaan uuden öljy öö cartridge Enkuksi etuiskariin. Samalla ilmaiskari taakse. Nämä jos riittävät ajokuntoon kesän tullessa, hyvä. Nyt maantiepyörällä kaupunkioloissa 14 km paljolti yksikätisenä ajaen on pisin pätkä ja sattuikäteen. Kuntoutus pakittaa käden kuntoa. Näillä taustoilla vähemmän riehumista vaativaa ajaotapaa tarvitsen. Massan lisäys ei johda siihen ylämäissä, mutta helpompi ilman vastus auttaa voimien säästössä kropan paikalleen jumittamisessa tehoilla kiivetessä. Se säästää kättä, kun tärinä vähenee sekä mahdollisesti yksikätinen nousukin voi menetellä ainakin loivissa mäissä.

Asiaan. Keksin tavan, millä ahtaan pyöräkellarin rajoitukset huomioiden voi tehdä täyskatteen yksiosaiseen pyörään. Siten osiin purettavuus otsikossa on normikäyttöä ajatellen ehkä turhaa. Purku voi tulla kyseeseen talviteloille laittamisen ajaksi.

Idea pieneen tilaan pakkautuvasta täyskatteesta ei hoida leveyttä. Leveydessä ajattelin alaohjatulla pyörälläni hoitaa tuuletuksen ottamalla aerotappiota auttaen pyörään menoa ja poistumista jäätämällä kylkeen aukon ohjausvaralle. Nokka jäisi alkusuunnitelmassa umpinaiseksi, kun ohjaus jättää ison stereotuuletusaukon.

Pituuden ollessa rajaavin tekijä kellarissa on hyvä, että keksin käytöltään helpon tavan typistää nokan ja perän lähes Streetmachinen pituiseksi. Enemmälle ei tilaa olekaan. Nokka ja perä on käsittääkseni mahdollista typistää ajon ulkopuolella kiinnittämällä molemmat saranoin runkoon ja kattaen taipuisalla materiaalilla/tarvittaessa taittuvalla suoraksi lukittavalla yläpuomilla. Alapäähän runkoon kiinni saranat, joissa on kiinni kaksi rimaa kärjistään yhdistettyinä. Näin yläputki suoraksi lukittuna pinnoite, kai kangas, tekee tukevan kolmiorakenteen ajaessa. Kun yläriman taittaa kasaan vetoa varten, pitää kankaan sijoitus ja taipuisuus olla sopiva tai sitten kangas on oltava nepparilla tai tarralla putkesta irrotettava ainakin osin. Ylärima kiinni alarimaparin päähän ja toisesta päästään runkoon. Tylppään lyhyeen yläasentoon nokan ja perän lukitustapoja on useita. Neppari, tarra, yläputken kiinnitys runkoon taitetusta osasta ties millä klemmarilla tai narulla jne.

Jos tekee sähköputkesta sivua ja kattoa, saa aika vähän painavan rakenteen. Sopivan kankaan ostopaikka on haussa. Uv suojattua vedenpitävää olisi hyvä olla tasaisella pinnalla niin jäykkänä, että ei lepata kolmen putken rungolla ja taittuvuus riittää pakkaukseen. Jos yläputken saranoisi nokasta alaputkien kärkeen, ei tarvitse kauhean taittuvaa kangasta. Silloin kangas ja yläputki on kiinnitettävä runkoon monimutkaisemmin kuin taittuvalla lukittuvalla yläputkella. Klemmarit tarra jne. jälleen.

Sopivia saranoita pitäisi jahdata myös.

Aiemmin purjekankaita pw mainitsi vaihtoehtoina. Osto ei ole yksinkertaisesti. Materiaaleja on useita jopa teknisissä. Dacron ja pari muuta kauppanimeä tuli eilen ensietsinnässä vastaan, mutta ei kauppaa lähiseudulta, josta sivuilta näkisi tuotteen ja hyllyssä olon. Etsintä ei ollut monta kymmentä sivua, mutta melkein 10. Ehdotuksia? Vaihtoehtoja olisivat Elmu kelmua paksummat pakkausmuovit, nimeä en tiedä. Joogamatoista ainakin osa ohuista. Vikupropin hankinnan helppoudesta täällä ei ole hajua, kun en ole etsinyt vielä. Ne makuualustat, joita olen nähnyt, ovat paljon paksumpia kuin ohuet joogamatot.

Penkin selkämyksen muutoksen alku on tehty ja kulmaa pitää parantaa luultavasti. Sitten frisbeemiehenä niskatukeen lisäksi keskimatkan kiekko, koska se on noin pääni ja kypäräni halkaisijaltaan sekä vaahtomuovia lisäämällä kypäräni ja pääni uppoaa aukkoja sulkien ja aeroa parantaen. Sitten pääsen optimoimaan takaosan pakkautuvuuden ja pään takana jonkin matkaa yhtä leveänä jatkuvan rungon jatkeen/taittuvan osan liitoskohdan määrittämiseen toisen kiekon kiinnityksellä selkänojaan. Siitä eteen aiemmin mainittu peräkolmion rakennus säilytystilan pienuuteen soveltaen. Oikeasti senttipelistä on kyse. Paikassa on tilan käyttö sukellusveneen tasoa.

Etupäässä on vaihtoehtoja, joita pitää tutkia. Isoin juttu on tutkia, miten pääsen kyytiin ja pois helposti riskeeraamatta kaatumista. Lycraa pohjaan ja tarpeen mukaan kylkeen saattaa mahdollistaa jalkojen esteettömän pääsyn maahan. Tiedä sitten kitkasta, vaikka estyisi tappajasepelin päällä kovapohjaisella sandaalilla sivuluisut. Arkun kansi on yksi mahdollisuus sivusta kyytiin kömpimiseen, mikä on hankalaa jo ilman katetta. Luulen taitettavalla nokalla plus arkun kannella olevan mahdollista pakittaa edestä taakse istuimelle, kuten nyt on helpointa istuutua. Silloin nokka pitää pystyä siirtämään tieltä kiivetessä ja kiinnittämään arkkun kanteen. Kikkana voisi toimia yläsalon saranointi alarimoihin ja ylärima maassa ollen pakitus penkkiin, arkun kannen pudotus sekä yläsalossa kiinni olevasta narusta veto niin, että nokkakuomu nousee ylös ja kiinnittyy arkun etuylärimaan. Magneetti voisi olla helpompi kiinnitystapa arkun ja nokan välillä kuin tarra, niin ei tarvitsisi painella liitoskohtia yhteen. Miten suuritehoinen magneetin pitää olla vahinkoirtoamisen estämiseksi, en osaa arvata. Riippuu nokasta. Jos nokan ylösvetonarussa on eri kohdissa magneetit, voi narun kiinnittää runkoon matkalla penkkiin, kun nokka on alhaalla. Silloin istuessa ei tarvitse kurkotella naruun ja nokan sulku on helppoa kolmessa vaiheessa. Arkun kansi alas on helppoa kahdella kädellä, kun nokkanaru on magneetilla tjms. käden ulottuvilla ja sitä ei tarvitse kannatella. Yksi veto narusta pitäisi magneettisysteemillä riittää nokan kiinnitykseen arkkuun. Viimeiseksi kajakin aukkopeitteen tyyliisen aukon sulkijan sijoitus. Jos siis ei arkkuun tee suoraan visiiriä. En hikisäkkinä tiedä, onko se hyvä asia lämpiämiseltäni. Jos visiiri onnistuu kylkiaukkojen jäähdytyksen ansiosta, yksinkertaistuisi kulku.

Kylkiaukkoja ajattelin kompromissiksi pyörän leveyden rajaamiseksi. Kun sormet tai hätätilassa ohjaustanko on levein kohta pyörää, eikä ulkokuori, pyörä ei ole vaarallisempi täällä ruuhkassa monin paikoin kapeilla pyöräteillä ja reunustavilla näköestepuskissa. Kai sukkula reagoi puuskiin ja on hankalampi hallita kuin pelkkä pyörä, joten jokaisen leveyssentin välttö on hyvästä. Kuten millin välit kolmen pyörän välillä on osoittanut minun raapiessa puskaa kahden teinitytön ajaessa rinnan ja Helsinginkatua hipoen. Ei olisi puskien riipiminen riittänyt senttiäkään leveämmällä pyörällä, vaan olisin ajanut puskaan tai nokkakolarin.

Miljoonan taalan kysymys on, miten alas voi katukiveykset huomioiden nokan ja kyljet päästää sekä kuinka leveinä. Normaalisti en ihan yhtä jyrkkiä kallistuksia käytä kuin korttelikisassa viime kesän nojapyörätapaamisessa Helsingissä, mutta lähelle on mennyt vauhdissa törttöileviä tien sulkijoita väistäessä. Joten käyttöpyörässä väistötarpeet huomioiden ei voi hirveän leveä alhaalla. Aeron kärsiessä. Pitää jotain riukua laittaa tavoitellun ohjaustangon korkeudella olevan katteen leveyden mukaan alemmas ja kurvailla, jotta näen, miten leveä voi milläkin korkeudella olla runko rajaamatta kallistuskulmaa. Paljon ainakaan. Sitten iterointia rimaa pudottamalla ja kaventamalla poikittaisrimaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kellähän oli aikaa lukea tämä ennätyspitkä juttu. Ei minulla ainakaan vaikka olen eläkkeelläkin. Voisitko vaaka parilla lauseella kertoa, mistä on kysymys? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Kellähän oli aikaa lukea tämä ennätyspitkä juttu. Ei minulla ainakaan vaikka olen eläkkeelläkin. Voisitko vaaka parilla lauseella kertoa, mistä on kysymys? :roll:

Tänään on aikaa lukea näinkin pitkä kirjoitus, onhan pitkäperjantai :mrgreen:
Kirjoitus on mielestäni väärän otsikon alla kun ei MBB, eikä kolmiosainen :roll: Purjekankaista tarkoitin spinaakkerikangasta on ohutta ja kestävää, oliskohan sekin dagronia mutt selvästi ohuempaa ku muut purjeet. Kai siel Hesassa purjeneulomoita viel on? Itse kyselisin pursiseuran ihmisisltä revenneitä tai muuten käytettyjä purjeita? Laskuvarjokangas, onkohan samaa tavaraa - sopis varmaan myös.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaakan viestissä on 1003 sanaa. Olisiko riittänyt yksi kuva ja kolme sanaa. :D

Ei vain. Tuo on ihan hienoa yksityiskohdista kokonaisuuteen etenevää suunnittelua, jossa tavoitellaan toistaiseksi hahmottumatonta kokonaisuutta. Teksti on tässä menetelmässä hyvä lähtökohta, mutta melko nopeasti pitäisi siirtyä kuviin, jotta yksityiskohtien liittymistä toisiinsa kokonaisuudeksi pääsee tarkastelemaan. Se ei nimittäin onnistu sanallisesti.

Hieno projekti, jossa tavoitetaso on korkealla. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Hieno projekti, jossa tavoitetaso on korkealla. :)

Tuosta korkeasta vaatimustasosta tulee väkisinkin mieleen tämä:

jviirret kirjoitti:

Kun lataa riittävän kovat aerodynamiikka vaatimukset suunnitelmiin niin elämä helpottuu kummasti. Ei tarvi tehdä mitään, saa vain maata sohvalla :roll:

Jukka

Lopputulos on kyllä sitäkin hienompi, kun vaatimukset ovat kovat. Tuppaa vaan hillitsemään kovasti hillitsemään valmiiksi saattamista - itsekullakin :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: kolmiosainen mbb delta täyskatettu onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Piirtotaitojani ujostelen ja kirjoitin kännykällä. Kännykällä piirtely ehkä vielä ankeampaa, joten inspiksen iskettyä äkkiä asian kirjauksen yhteydessä en olisi ehtinyt piirtämään ilman ajatuksen katkeamisvaaraa.

lyhennelmä: Hirmu pienet säilytystilat vaativat katetulta pyörältä hirveitä ja noin vuosi meni, ennen kuin keksin, miten teoriassa voisi onnistua kattaa nykypyörä. Kaksipyöräinen käyttöpyöräksi tarkoitettu, eli hullu tavoite hehe. Historiaa ja taustaa oli paljon, miksi joudun aluksi tyytymään nykypyörään uuden rakentamisen sijaan.

Ongelmana säilytystila, ratkaisuna toivottavasti pyörän katteen kasattavuus irroittamatta pyörästä.

Ratkaisu on toivottavasti katteen perän ja nokan taittaminen kasaan pystyyn pyörän keskiosaa vasten.

Toteuksena putkirakenne ja saranat nokan/keskiosan väliin ja sama perään. Jokin kangas putkien päälle, joka lyttäytyy ongelmitta. Materiaalit haussa vielä. Toteutuksessa ajattelin kolmea putkea ja 2 tai 3 saranaa. Yläputki voi olla taitettava ja lukittava tai tönkkö. Tapoja on mielessä pari. Valinta tekemättä. Keskiosaan arkun kansi, jotta pääsee sisään ja ulos.

Toteutus joskus ja vaiheissa perä ensin. Milloin? Ainakin ensin on istuimessa muutostöitä edessä. Huoltoa odottaa myös, joten ei viikossa tai parissa. Opiskeltavaa ja suunniteltavaa riittää.

Joose pakko tinkiä aerosta, joten helpottaa suunnittelua ja kun on paljon tehtävää, eikä kiire, osa kerrallaan tekemällä tulee aloitettuakin. Osissa tehden on se etu, että saa ajokokemusta puuskista ja ohittavien autojen vaikutuksesta, joten voi välttyä keskiosan ja nokan työstöltä hehe.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

kolmiosainen täyskatettu projekti

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jori kirjoitti:

Vaakan viestissä on 1003 sanaa. Olisiko riittänyt yksi kuva ja kolme sanaa. :D

Ei vain. Tuo on ihan hienoa yksityiskohdista kokonaisuuteen etenevää suunnittelua, jossa tavoitellaan toistaiseksi hahmottumatonta kokonaisuutta. Teksti on tässä menetelmässä hyvä lähtökohta, mutta melko nopeasti pitäisi siirtyä kuviin, jotta yksityiskohtien liittymistä toisiinsa kokonaisuudeksi pääsee tarkastelemaan. Se ei nimittäin onnistu sanallisesti.

Hieno projekti, jossa tavoitetaso on korkealla. :)

mielessä on, mitä yritän ja osa materiaaleista ja kokonaisuustavoite on, mitat ja eri osien saumakohdat ovat haussa. Siis yksityiskohdat haussa kokonaisideana putkilo, johon pitäisi päästä sisään ja ulos sekä käsiteltävyys tiellä ja varastoinnissa pitäisi tehdä realistiseksi.

Suunnittelen edelleen vanhaan tapaani mallaten itseäni pyörälläni sisämittojen ja arkun kannen sijoitusvaatimusten suhteen. Sitten rakennan ja melkein aina puran osin ja teen toimivamman mitan :oops: Sitten on, mitä kuvata ja esittää. Olen itseoppimiseen pyrkinyt, missä helppoa. Siksi omasuunnittelua niin pitkälle kuin mahdollista. Ei se maali pelkästään, vaan myös se reissu ja käteen jäävät tiedot sekä taidot. Auttaa ylläpidossa ja parempien suunnittelussa, kun ei ole ekaa kertaa pappia kyydissä.

Onneksi ei ole kiire, niin on hauskaa suunnittelu, oppiminen ja ongelmanratkaisu. Eri juttu olisi työkseen eri paineilla teko. Nöyrän oppipojan opin tie on mielestäni arvokasta ja kasvattavaa, joten oppirahat maksan mielelläni.Pelkään, että maksupuolelle joudun, jos teen yhtä takakenoisen istuimen kuin viime vuonna oli. Nykyversiossa ärsyttävän pysty kulma kattamattomaksi pyöräksi.

Mitä raati tuumaa istuinkulman ja täyskatetun kaksipyöräisen suhteesta? Ilman katetta jouduin kiemurtelemaan nopeasti penkillä viime vuonna kahdesti alamäkitöyssystä lennon jälkeen laskeutuessa. Kaupunki on paha paikka hallinnan menetykselle ja isoille pyörille. Yhdessä aika karmea vaikutus pelkään.

Mitä tuumitte, miten jyrkkä takakeno selkänojassa voi olla täyskatetussa kaksipyöräisessä kaupungissa? Voin päästä äkimmin rakentelun alkuun, jos tyydyn nykykulmaan, joka ei ole aggressiivinen.

Mikä on jyrkin tehdasvalmisteisen kinnerin istuinkulma? Paljonko aerossa käytännön ajotuntumassa kärsii siitä, ettei ole aika-ajoasennossa selkänoja?

Miten visiiri tai ilman asetelma vaikuttaa aeroon istuinkulmia vaihtaessa? Pystympi asento hyvä kontrollille, jos ei tee yhtä hidasta pyörästä tasaisella. Se ei käy, kun nousu kärsii jo. Kopin edut eivät ehkä riitä perusteluksi rakentaa, jos tasamaavaugti ei nouse ja kiipeäminen ahistaa. Takapakki suorituskyvyssä ei hotsita.

Vastaa Viestiin