4 pyöräinen 2 vetoinen kinneri?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

nyt oli tullut halpahalliin myyntiin 3 ratainen pyörä...

pitänee käydä vakoilemassa paikanpäällä olisiko mielenkiintoisia osia kautta toteutuksia... jos ei muuta niin ostaa ja leikkoo samantien, ja mahdollisesti perän saa jopa pulteilla pois....

Ei kannata, kävin jo :lol:
Siinä on ensin kolmivaihteinen takarumpu väliakselina. Siitä lyhyt ketju taka-akselille, joka vetää vain yhdellä pyörällä. Ei siis mitään mitä ei voisi itse toteuttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Yritin tuossa irrotella deltatriken väliakselin rattaita huonolla menestyksellä. Kierteet oli menneet niin tiukalle ettei mikään osa irronnut. Rakenne on lyhykäisyydessään seuraava: Akseli 20x2 putkea, päissä M20x1 jengat joihin kierretty adapterit joissa 34,8x24TPI ulkokierre. Pyörän puolella pelkkä ratas ja toisessa päässä 7-v pakka. Adapterien ulkokierre on läpi asti, joten rattaiden kiertyminen rajoitettu lukkorenkaalla. Ne eivät tosin kestäneet, joten hitsasin rattaan puolelle stopparin. Pakan puolelle ei tarvinnut koska kasettirungon reikä on pienempi joten se toppaa kierteen pohjaan. Tästä päästään varsinaiseen aiheeseen, eli mittasin kierrekiinnitteisen pakan reiän halkaisijan, se on 20 mm tai ehkä hiukan allekin. Tällöin siitä ei tietysti saa 20 mm akselia menemään läpi, kuten aiemmin taisin ehdotella. Tämä on hyvä huomioida kun rakennetta suunnittelet.
http://personal.inet.fi/koti/muurman/de ... 2004_6.jpg

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Ei kannata, kävin jo :lol:
Siinä on ensin kolmivaihteinen takarumpu väliakselina. Siitä lyhyt ketju taka-akselille, joka vetää vain yhdellä pyörällä. Ei siis mitään mitä ei voisi itse toteuttaa.

Jukka

heh, niin kävin minäkin..
oikeastaan ainoa mielenkiintoinen seikka tuossa oli se että tuo perä oli irti pultattavissa...

ja toisaalta tuossa olisi osa rakenteesta jo valmiina mutta ei kuiten ehkä niin paljon tarvetta vastaavana että kehtaisi 400e maksaa ja saisi käyttöön 15% uudesta pyörästä... :lol:

Jarcco
Lähetetty: Ke Huh 09, 2008 21:29
Tämä on hyvä huomioida kun rakennetta suunnittelet.

kiitos, tutkimma lisää...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

juuh,
alla olevasta puuttuu iskarit ja "perämurikka" vetarit ohjauksen hilppeet, ketjut jne. mutta perus runko alkaisi hahmottumaan..

ja ilmeisesti tuosta voisi tehdä kapeamman kuin se metri, ilman isompia ongelmia... tuossa kuvassa leveys on noin 120cm..

Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joudut tuomaan ketjun taka-akselille alakautta? Tällöin jokaisella polkaisulla kun ketju kiristyy niin perä nousee, kun ketju vetää taka-akselia alaspäin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Joudut tuomaan ketjun taka-akselille alakautta? Tällöin jokaisella polkaisulla kun ketju kiristyy niin perä nousee, kun ketju vetää taka-akselia alaspäin.

Jukka

jep, näin tapahtuu ellei käytä nivel kohdassa apu akselia...
mutta hiton hyvä pointti...

tämän taki on kiva kun voi piirtää ja tuoda näytille sellaisille jotka näitä on jo rakentanut niin ei tarvitse kaikkea tehdä kantapään kautta.

toinen runko vaihto ehto on myös olemassa joka mahdollistaisi ketjun tuomisen sivussa, samoin kuin siinä 70 lukulaisessa saksalaisessa nelipyörässä jonka kuva on täälläkin jossai esiintynyt.

ja kuten tuossa jukan laittamassa linkissä myös...

se vain on ollut toistaiseksi takaalalla kun painoa kertyy, mutta toisaalta mieluummin muutama kilo lisää kuin kenguru auto.... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Joudut tuomaan ketjun taka-akselille alakautta? Tällöin jokaisella polkaisulla kun ketju kiristyy niin perä nousee, kun ketju vetää taka-akselia alaspäin.

Jukka

itse asiassa tuossa olisi kyllä hiton hyvä tekosyy tehdä linkkuperä...
takahäkki kiinteänä niin ei nouse enään...

hmm, piirrämmä siis lisää...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

no niin, hitaasti mutta epävarmasti...

nyt ois renkaat hommattuna 28" ravikärryn rattaat x 4...

nyt sitten etu pään suunnittelua...

saas nähä miten etenen kun vähän himottas jos tekisi liitoksen heti penkin jälkeen jotta vois halutessaa vaihtaa peräosan. voi välillä ajella 3 ja välillä 4 rattaalla... mut katsotaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

saas nähä miten etenen kun vähän himottas jos tekisi liitoksen heti penkin jälkeen jotta vois halutessaa vaihtaa peräosan. voi välillä ajella 3 ja välillä 4 rattaalla... mut katsotaan...

Hyvä idea. Pääset jo tänä kesänä ajamaan ja kokeilemaan tarvitko neljättä pyörää. Samalla kun ajelet on mukava suunnitella perän rakennetta ja pyörää ei tarvi pistää osiksi ennen kuin peräosa on valmis.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

no niin, hitaasti mutta epävarmasti...

nyt ois renkaat hommattuna 28" ravikärryn rattaat x 4...

nyt sitten etu pään suunnittelua...

saas nähä miten etenen kun vähän himottas jos tekisi liitoksen heti penkin jälkeen jotta vois halutessaa vaihtaa peräosan. voi välillä ajella 3 ja välillä 4 rattaalla... mut katsotaan...

Sitte viestiä tänne ku on ajokunnosa, voisin polokasta kattoon kun on ihan "naapurissa" :D

Nojaillaan!

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ei oo vielä ajokunnossa likikään, mutta etupäätä varten on haettu 20mm halkasijalla olevat pultit ja akselille sopivat laakerit kun rasitus on kuiten vähän erillaista kuin rattaassa joka on pystyssä..

samaten takaakseliksi 25mm halkasijalla olevaa umpi jöötiä ja vähän muuta putkea...

yksuunta laakereita ei tuohon kokoon löydy jotenka vaikuttaa siltä että ne akselin päät pitää sorvata 17mm päistänsä jotta laakerit saa paikoilleen, samaten takaakselille löytyy kaupan hyllyltä pukillisia laakereita ...

kyl tää tästä

aiemmat runko hahmotelmat on osin hylätty ja piirettu neliskanttinen rakenne ja ketlu linja vedetää "hytin" sivulla jolloin ohjain rullia /akseleita ei tarvitse...

polkimista kampimallinen ja veihdepakka polkimien oikeaan päätyyn...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jaahas,, työ hommissa ilmeisesti luvassa pientä helpotusta ja ensi viikolla saa pitää kesälomaa....

tarkoitus olisi jatkaa auton rakennusta...
sain 4kanttisen rungon hommattua johon pitää vielä etupää hitsata.

hieman mietityttää tuon mitat kun tällä hetkellä pituus tulee olemaan kutakuinkin 210cm ja risat ja leveys noin 88cm..
ja jos haluaa 20cm kapeamman niin pituus kasvaa tuonne 245cm noin..

ketju linja näyttäsi hakevan itsensä tuohon kekelle kuten tadpoleissakin..

mitään edistystä en saa kun dna ei osannut neuvoa miten pääsen kotisivuihini käsiksi kun muuttivat systeemejänsä...

mutta rakennus jatkuu...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

ja eikai tuo pelkkä korkeus sitä ilman vastusta tee, eihän sitä tarvi kattaa "maasta kattoon" vaan akseli linjasta kuskin yli....

Ilmanvastuksella niissä nopeuksissa mihin "raskaalla" nelipyöräisellä polkuautolla tasaisella pääsee, tuskin on juurikaan merkitystä, paitsi vastatuuleen. Vastatuuli puhaltaa korkealla kovempaa kuin matalalla(tuikkukynttilä palaa maassa, mutta ei enään puolen metrin kepin nokassa). Sen merkitys on muutenkin suuri, esim. 5m/s tuulessa paikoillaan oleminen tuntuu samalta kuin 18km/n nopeudella liikkuminen tyynessä.

Jukka

Olet näemmä jo pitemmän aikaa seuranut pyörien ominaisuuksia kun osasit noin vaan verrata tuikun palamista alle ja yli 0,5m.

Merellä lokit, varikset kotkat... kovassa vastaisessa varsinkin...lentävät ihan siinä merenpinnassa, ne varmasti tietävät missä on paras lentää.

Maaefektin varassa lentää myös patosiipialus. Maaefekti voi olla vaikuttamassa myös noihin edellämainittuihin asioihin.

Kinneri on pohjamuodoltaan mielenkiinoinen omassa luokassaan. Kinneristi ei halua kinnerinsä pohjan voimia ei ylös eikä alas suuntautuvia, ne molemmat tekevät vastusta. Luultavasti on paras laskea keula heti edessä riittävän alas ettei se patoa ilmanpainetta kinnerin alle. Minä ajattelin olla ainakin aluksi laittamasta kinneriini lainkaan levymäistä pohjaa, kenties jonkillainen kangas turvallisuus syistä on tarpeen ettei sääriluu katkea jos jalka putoo vahingossa tiehen.

Niin että voi olla vaikka edullista jos kinneri nousee sieltä maaefektistä ylös... tiedä häntä kun ei ole kokemusta. 0,4m saakka maaefekti on voimakkaimmillaan josta se nopeasti heikkenee.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... =1&t=34025 kirjoitin tuonnekkin.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

pitkästä aikaa sain aikaiseksi jotain fyysistä...
etupään olkaakselit polkupyörän haarukoista noin 22 asteen kulmaan...
ensimmäisen runko mallin jo hylkäsin vaikka siitä puuttui vain etupään rakenteet ja takaakselin kiinnitykset...

hitsasin saman tien uuden mallaten nuita brittien kisa autoja...

vielä pitää hitsata etupäähän paikat olka akseleille ja taka akselille...

sitten sorvauttaa holkit takavanteille ja vapaa rattaille..

sitten pitää jälestää jostakin toimiva polkupyörän poljin osa kun tuo joka oli tarkoitus käyttää oli niin huonossa hapessa että edes polkimia ei saanut irti...

liekö haettava biltemasta joku vaihkari ja teurastettava se...

lisäksi tehtävänä kyhätä tuo apuakseli....
ja ohjauksen hilppeet josta tuskin ongelmaa tulee kun nuita polkuautoja voi vakoilla vaikka biltemann reissulla...

polkimien paikka on jo mitoitettu runkoon mutta jäi tosiaan vielä hitsaamatta kun oli nuinkin susi tuo poljin keskiö....

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

no niih, päivän kauppareissun tuloksena odottamassa on pari hammas pyörää apuakselille ja ketjut apu akselilta takaakselille...

samaten toinen bmx vapaaratas ostettuna..

samaten apuakselin rakenne selvisi ja on lyöty lukkoon niinkin pitkälle että tilasin takanavan jossa on levyjarrulle kiinnitys pulteille..

levyjarrun tilalle pultataan hammas rattaat joista veto molemmille takaakseleille...

ja napaan sitten 8 vaihteinen pakka ja vaihtaja...

nyt sitten odotellaan ja koitetaan saada sorvarille aika...

samaten tulin siihen tulokseen että takaakseleille laitetaan yhteinen jousitus...

teurastan yhden helkama AX mopon josta otan nivelen ja jousen kiinnikeet jne...

hieman tulee lisää painoa mutta josko se mukavuudessa maksaisi itsensä takaisin...

sitten kysymys...

millaisia vahtoehoja olisi myöhemmin lisätä sähkömoottori tuohon avuksi?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin