L1e-A

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Onko latausvehkeet tosiaan niin hölmöjä, ettei latausvirtaa voi säätää virtalähteen mukaan.

Voi toki.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja irakas »

E-Spin4-esitteessä sanotaan:

"E-SPIN4 toimitetaan viimeisintä tekniikkaa edustavalla LiFePO4-akulla. Akussa on sisäinen kennovalvonta-järjestelmä, BMS (battery management system), joka valvoo, ettei kennoja yliladata tai pureta liikaa. Näin akku kestää normaalikäytössä vuosia. Täyslatauskertoja akku kestää jopa yli 1500. Maksimivirta 30A."

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos haluaa jättää yötä vasten latautumaan niin laittaa laturin syöttöjohtoon kellokytkimen ja siihen aikaa arvioidun latausajan mukaan.
Samalla konstilla voi ladata akun osittainkin, laittaa vain aikaa vähemmän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Jos haluaa jättää yötä vasten latautumaan niin laittaa laturin syöttöjohtoon kellokytkimen ja siihen aikaa arvioidun latausajan mukaan.
Samalla konstilla voi ladata akun osittainkin, laittaa vain aikaa vähemmän.
Jukka

Joo, hankin kellokytkimen, mutta eipä ole tullut käytettyä. Haittaakse, että laturi on päällä latauksen jälkeen? Onhan kännykänkin lataus kytkettynä useimmilla koko yön.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Onhan kännykänkin lataus kytkettynä useimmilla koko yön.

Onhan siinä akuissa ja latausvirroissakin vähän eroa ;) Kännykän akku on tehty taskussa kannettavaksi, siksi pieni ja suhteessa akun kokoon paksu kuorinen. Vikaantuessaan yleensä vain pullistuu.
Googleen "pullistunut akku" niin näkee vähän kuinka yleistä akun vikaantuminen on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

irakas kirjoitti:

Haittaakse, että laturi on päällä latauksen jälkeen? Onhan kännykänkin lataus kytkettynä useimmilla koko yön.

Nyky samsungin älypuhelimessa ei kestä ainakaan ladata öitä. Akku turpoaa. Kaksi akkua oon turvottanut pilalle koko yön latauksilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Nyky samsungin älypuhelimessa ei kestä ainakaan ladata öitä. Akku turpoaa.

Kolme vuotta vanha osaa katkaista itse latausvirran akun täyttyessä. Vielä alkuperäinen akku ja yleensä yön laturissa. Kehitys näemmä "kehittyy" :evil:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Nyky samsungin älypuhelimessa ei kestä ainakaan ladata öitä. Akku turpoaa.

Kolme vuotta vanha osaa katkaista itse latausvirran akun täyttyessä. Vielä alkuperäinen akku ja yleensä yön laturissa. Kehitys näemmä "kehittyy" :evil:

Mulla on kohta kuusi vuotta ollut iPhone laturissa lähes joka yö. Kolme eri iPhone mallia ollut sinä aikana, eikä yhtään ongelmia. Sitä ennen Nokialainen oli laturissa yön yli aina tarvittaessa. Eikä silloinkaan ollut ongelmia. iPad on laturissa myöskin yön yli aina tarvittaessa. Ei ongelmia siinäkään. Vaimolla on myös iPhone aika usein yön yli laturissa. Ei ongelmia.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei ole merkistä eikä laitteesta kiinni minkä Lithium akku pullistuu ja minkä ei, samoilta toimittajilta ne tulee ja samaa tekniikkaa käyttää. Jopa Applen tuotteet kärsii ihan samasta ominaisuudesta:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... &p=1853609
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... &p=1839307
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000000819263.html
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000000902686.html

Kaikesta päätelleen ei niinkään liity akun lataukseen vaan akkujen vanhenemiseen ja säilytykseen. Toki kuumassa lataaminen lyhentää elinkaarta.

Lennokkifoorumeilla näyttää olevan paljonkin keskusteluja ja kokemuksia esim. https://www.kopterit.net/index.php?topic=8119.0 Näyttävät suhtautuvan asiaan kuin polkupyöräilijät kumin puhkeamiseen. Akut pullistuu ja kumit puhkeaa, mutta kun vaarat tiedostaa niin osaa minimoida vahingot.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Lennokkikäytössä lipoakut saattavat pullistua, koska virranotto on joskus hyvin rajua. Noin yleisesti lipoakku on liian kovilla, jos se pullistuu. Pullistuminen johtuu yleensä siitä että akku on liian pieni, jolloin se joutuu liian koville. Pullistumisesta pääsee kasvattamalla kapasiteettia, jolloin akku rasittuu vähemmän ja lentoaikakin pitenee. Tätä ei aina tehdä koska paino nousee hieman. Valmiiseen laitteeseen voi myös olla hankalaa asentaa suurempaa akkua, jos akkuloota on tehtaalla tehty tietylle koolle. Kopterit ovat lähes aina "ARF", eli valmiita. C-arvo on myös yksi tekijä. MM-tasolla saatetaan ajaa tarkoituksella liian pienellä akulla, koska jokainen gramma merkitsee.

Ainoassa jäljellä olevassa koneessa motti ottaa 88A 5Ah-akusta. Lyhyinä jaksoina toki. Gatissa motti ottaa max 20A about 30Ah-akusta.
Toinen asia on kunnollinen jäähdytys lennokkikäytössä. Akun pullistaa 1. liian suuri ottovirta, 2. riittämätön jäähdytys. Ikä ei sinänsä lipoakkua pullista, vaikka muuten saattaa kennon pimentää ja iän myötä akun virrankesto huononee, jolloin rasituksen tulisi vähetä iän myötä. Mulla on tossa vanhimmat akut 2012 mallia, joita ajettiin ensin lennokissa parikymmentä keikkaa, ja sitten sähköpyörässä satoja keikkoja. Ei pullistumaa. Toki akku saattaa harvoissa tapauksissa olla myös jotenkin valmistusvikainen.

Koptereissa akku joutuu paljon kovemmalla kuin lennokissa, kun rasitus on kovaa ja tasaista, eikä jaksoittaista kuten lennokissa. Lievä pullistuma on vielä ookoo, suuri ei enää. Paljon pullistunut akku on vaurioitunut käyttökelvottomaksi, sen sisäinen resistanssi on kasvanut, jolloin se pullistuu helpommin yhä lisää kunnes posahtaa. Se tavara siellä sisällä on aika myrkyllistä.
Lennokkikäytössä puhjennut akku hylätään välittömästi.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Ei ole merkistä eikä laitteesta kiinni minkä Lithium akku pullistuu ja minkä ei

Tiedän. Omat kokemukseni rajoittuvat kuitenkin vain edellä mainittuihin laitteisiin.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oli pakko laittaa lokasuojat, kun rapa lentää niin lahjakkaasti. Ulkonäkö on heti pilalla :evil:

Liitteet
20160316_133856.jpg
20160316_133856.jpg (199.68 KiB) Katsottu 6955 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei loppunut kuran lento lokasuojillakaan, vaan piti leikata kirkkaasta muovipullosta roiskeläpät. Nyt ei rapa lennä päälle!

Liitteet
20160316_145304.jpg
20160316_145304.jpg (123.44 KiB) Katsottu 6910 kertaa
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja ajou »

E-Cruiser kirjoitti:

Itse säilytän lipo-akkuja siinä 20-40%.

Lueskelinpa tätä viestiketjua ja heitän lusikkani soppaan. Onkos missään ohjeissa määritelty, minkä pituista aikaa tuo sana säilyttäminen tarkoittaa?
Tällä hetkellä mulla menee näin. Ajan Arcuksella aamulla 1 h töihin (20 km) ja LiFePo-akku (36V 20 Ah) on käyttämättömänä työpäivän ajan työhuoneeseen kannettuna ehkä 60-70%:sti latautuneena. Ajan iltapäivällä takaisin kotiin, jolloin akun varausta jäljellä 30-40%. Laitan saman tien autotallissa akun latautumaan ja lataus kestää nykyisellä laturilla (3A) n. 5h. Ennen nukkumaanmenoa käyn irroittamassa täyteen ladatun akun laturista ja n. 8h jälkeen ajan taas töihin.
Meinaatteko tosiaan, että mun pitäis laittaa ajastimella akku latautumaan vasta aamuyöllä?

Ja vielä kysymys e-cruiserille, siis tuollaisella mainitsemallasi 300W 20A laturilla tuo akku siis hujahtaisi täyteen tunnissa, eikä akku ole moisesta tuuttauksesta moksiskaan?

Tässä perusasioita LiFePo4 akuista ja niiden lataamisesta, kun vaan ymmärtäis kaiken ;-)
http://www.powerstream.com/LLLF.htm

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja ajou »

LiFePo4 ei kait ole sama kuin Li-Ion ja Wikipediaan en nyt kyllä luottais, vaan ennemmin akkukennojen valmistajaan. Suosittelevat "fully charched" ylläpitoa (siis LiFePo4), mikä tietenkään ei tarkoita 100%.
Itse poistan akun kyllä ajokista latausta varten, Arcus kun on ulkona ja lataan akut sisällä.

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

-litiumiakkua ei saisi säilyttää täyteen ladattuna. Tämä ominaisuus on suuri miinuspuoli. Pitää aina kolme tuntia ennen lähtöä tietää että on lähdössä ja muistaa laittaa lataukseen. Kyllä se näin talvella menettelee, mutta ainoaksi pyöräksi sähköistetty ei sovellu, varsinkaan kesällä. Kyllä silloin pitää halutessaan päästä heti lähtemään. Tietenkin vapaakytkimellä varustettu keveä pikkumoottori voisi auttaa tähän vaivaan, niin voisi ajella ilmankin akkua? :?

Mikset tekisi niin, että lataat akuun vain 80% varaustasoon ja käytät sitä 20%-80% välillä –kuten se akun keston suhteen onkin parasta. Jos sitten tarvitset joskus aivan täyttä akkua, lataat sen lopun juuri ennen lähtöä. Voit myös tehdä niin, että lataat akun aivan täyteen ja käyt sitten pienen kierroksen, jolloin akkuun jää vähemmän haittaava alempi varaustaso. Ei tämä ihan niin tarkkaa taida kuitenkaan olla tuon täytenä säilyttämisen kanssa. Akkulaturit on suunniteltu lataamaan akut sopivaan lataustasoon. Ei ne normaalistikaan lataa akkuja akun näkökulmasta 100% tasoon.

Laitan tähän vielä lainauksen wikipediasta, jossa suositellaan jopa 90% lataustasossa säilyttämistä:

Li-ion-akut tulisi säilyttää varattuina; suositeltavin varaustaso on 70–90 %. Varaustaso ei saa päästä laskemaan niin alhaiseksi, että kennon napajännite putoaa alle 2,5 volttiin kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi. Jos niin pääsee käymään, osa akun kapasiteetista on mennyttä lopullisesti. Tällöin akku voi vuotaa ja sen lataaminen voi olla vaarallista. Toisinaan akun syväpurkaantuminen voi vaurioittaa sitä välittömästi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kannettavien tietokoneiden akut, jotka voivat menettää suurimman osan kapasiteetistaan jo yksittäisen syväpurkautumisen yhteydessä. Syväpurkautumista estämään akussa on yleensä erillinen ohjainpiiri. Piiri ei kuitenkaan suojele akkua, mikäli se ensin käytetään tyhjäksi ja tämän jälkeen jätetään lataamatta, jolloin se syväpurkaantuu hyvinkin pian itsestään.

Kylläpä menisi vaivalloiseksi, jos noudattaisi em. ohjeita. Minulla on ollut käytössä E-Spin4 systeemin 48V/10Ah LiFePO4/-akut 2 kpl. Lataan ne aina täyteen heti reissulta palatessa, ja ovat toimineet moitteettomasti jo pitkään. Täällä jossain ketjussa oli puhetta, että latauksen ajaksi olisi akku irroitettava collectorista. En ole niin tehnyt, eikä siitä ole ilmennyt mitään haittaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin