L1e-A

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Sanoin sinulle jo vajaa vuosi sitten että pysy poissa sähkökeskusteluista jos aihe vituttaa.

Paras asia minkä tämä foorumi ja harrastus on minulle opettanut on se, että asioista voi olla sujuvasti eri mieltä, olla silti kaveri ja harrastaa samaa harrastusta. Täällä on kohta 10vuotta(?) oltu eri mieltä kymmenistä eri asioista ja silti pysytty sulassa sovussa saman harrastuksen ympärillä. On yläohjaus/alaohjaus väittelyjä, on kova/pehmeä penkki, trike/kaksipyörä, etuveto/takaveto, tadpole/delta, tuulivoima/ydinvoima jne jne väittelyt. En näe miksi sähköapu/ei sähköapua, 100W/1000W apu jne. keskustelut voisi olla samanlaisia? Ei aiemminkaan ole ketään haukuttu henkilönä ja nimellä vaikka jostakin asiasta on eri mieltä.
Minä en käske sinua pysymään pois mistään aiheesta, mutta lue ihmeessä muitakin kuin näitä sähköpyörä ketjuja, toivon että foorumin henki tarttuu myös sinuun.
Jukka

Voi trolli-Jukka, luen hyvin paljon muuta kuin sähköpyöräketjuja. Jopa muilla foorumeilla. Toivon, enkä taida olla ihan yksin, että hyvän käytöksen henki tarttuisi myös sinuun.
Jos sinulla on "kynsin ja hampain"-kanta johonkin, niin mene pihalle ja kokeile vaikka hengittää rauhallisesti ennen kuin kirjoitat.
Sähköapu-keskustelut ovat olleet todella miellyttävän harmonisia ennen sinun osanottoasi. Sinä et antipatiallasi tuo niihin mitään lisää.
Edelleen pätee: jos ketju vituttaa, niin pysy poissa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Autoja on ainakin 5000 kertainen määrä sähköpyöriin verrattuna ;)

Sähköpolkupyöriä on yli 200 miljoonaa ja autoja yhteensä alle 600 miljoonaa. Alle kolminkertainen määrä siis globaalisti. No, noista sähköpyöristä on toki leijonanosa Kiinassa, mutta kuitenkin, jotta pysyttäisiin edes hehtaarilla. :)

jviirret kirjoitti:

Siihen mielipiteeseen yhtyi moni muukin, yksi jopa osti mopon. Olet ainoa jota minä tunnun häiritsevän, rastita minut vihamieheksi asetuksista niin ei mieli pahoitu aina kun osallistun keskusteluun.

Samuel osti nimenomaan sähkömopon. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pojat nyt vähän kylmiä kääreitä otsalle :D
Ymmärrän täysin molempien kannan, mutta te puhutte aivan kuin eri kieltä.
Tuossa Oulun ja Jyväskylän välillä tapahtuu jotain ihmeen suurta -rankasti yleistettynä- ja pohjoissuomalainen "ei se kannata, ei siitä tule kuitenkaan mitään"-asenne häipyy etelään mennessä. Pohjoisen ihmiset ovat inhorealisteja.
Joskus olen käynyt Tampereella ja Jyväskylässä jääkiekko-otteluita katsomassa ja aivan hämmästyneenä katson ihmisten olemusta verrattuna Ouluun, sen eron huomaa ryhdistä ja asioihin suhtautumisesta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Toivon että hyvän käytöksen henki tarttuisi myös sinuun.

:lol: Tiedän ainakin kenestä en ota mallia :roll:

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Autoja on ainakin 5000 kertainen määrä sähköpyöriin verrattuna ;)

Sähköpolkupyöriä on yli 200 miljoonaa ja autoja yhteensä alle 600 miljoonaa. Alle kolminkertainen määrä siis globaalisti. No, noista sähköpyöristä on toki leijonanosa Kiinassa, mutta kuitenkin, jotta pysyttäisiin edes hehtaarilla. :)

Puhuttiin 500 palaneesta autosta. Oletin että tämä luku koskee vuodessa Suomessa palaneita autoja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Toivon että hyvän käytöksen henki tarttuisi myös sinuun.

:lol: Tiedän ainakin kenestä en ota mallia :roll: Jukka

Oikeasti nyt Jukkis, sinä loukkaat jo monia ihmisiä täällä tuolla vouhottamisellasi.
En halunnut tätäkään tappelua mutta pohja se on minunkin säkissäni.
Herra moderaattori voinee poistaa viimeiset kaksi sivua länkytystä ketjusta, niin pääsee Vilijamin alkuperäinen topic esiin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

:evil: :x :evil: :x :evil: :x :evil:

Älä ota Jukan juttuja kirjaimellisesti. Kommentit saattavat ärsyttää, mutta lopultakin hänellä on vain tapana haastaa kirjoittajia olemaan tarkkana ja panemaan parastaan, mikä on lopulta vain hyvä. Kukin joutuu miettimään perustelunsa priimakuntoon –Jukka myös. Tällä on vain elävöittävä vaikutus nojapyöräfoorumin ketjuihin ja juuri siksi nojapyöräfoorumille kirjoittavilla on säilyneet kynät terävinä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

:evil: :x :evil: :x :evil: :x :evil:

Älä ota Jukan juttuja kirjaimellisesti. Kommentit saattavat ärsyttää, mutta lopultakin hänellä on vain tapana haastaa kirjoittajia olemaan tarkkana ja panemaan parastaan, mikä on lopulta vain hyvä. Kukin joutuu miettimään perustelunsa priimakuntoon –Jukka myös. Tällä on vain elävöittävä vaikutus nojapyöräfoorumin ketjuihin ja juuri siksi nojapyöräfoorumille kirjoittavilla on säilyneet kynät terävinä. :)

Kyllä minä niissä senkin puolen näen. Silloin kun sitä esiintyy. Hän on länsisuomalainen, minä olen Stadissa syntynyt itäsuomalainen.
Annetaan nyt tämä ketju Vilijamille. Akku paloi jossain, big deal. Voi laittaa sulakkeen, jos tuntee siihen tarvetta, vaikka missään sähköpyörässä ei ole.
Aamen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Keskittykää aiheeseen.
En siivoa jälkiänne = nämä viestit jääkööt nyt tänne.

Terkuin - Pastori


Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Asiaan! Avasin tämän uuden ketjun kinneripuolelle jos tulis lisäpontta tämän laitteen kattamiseen.
Miten on PW, minkälaisella katteella pääsee kinnerirekisteriin? Pelkkä nokka ei vissiin riitä :mrgreen:
Tällä kurvaillessa 70+ ukot intoilee lähes aina, että vaneri päälle ni tuohan ois vanhan kansan kinneri :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Tällä kurvaillessa 70+ ukot intoilee lähes aina, että vaneri päälle ni tuohan ois vanhan kansan kinneri :wink:

Enkö mä intoillut joskus ihan samasta :D Piirtelin jopa joskus johonkin suttupaperiin hyvin samantyyppisen rungon ihan kattamismielessä. Runkoputki oli siinä vain alempana, teki mutkan keulassa ylös poikkiputkeen.
edit: kuvakin löytyi:

Kuva

Vilijami kirjoitti:

Miten on PW, minkälaisella katteella pääsee kinnerirekisteriin? Pelkkä nokka ei vissiin riitä :mrgreen:

Olisko hyvä "sääntö" että 50% kuskista pysyy sateessa ajaessa kuivana(sadevedestä) :D PW toki määrittelee itse oman rekisterinsä rajat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Löytyihän tuolle virtamittarillekin hyvin luettavissa oleva paikka ja johdotkin yltävät haaveiltuun akkujen sijoituspaikkaan.

Liitteet
20151228_205047.jpg
20151228_205047.jpg (195.19 KiB) Katsottu 2887 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tällä kurvaillessa 70+ ukot intoilee lähes aina, että vaneri päälle ni tuohan ois vanhan kansan kinneri :wink:

Enkö mä intoillut joskus ihan samasta :D

Niimpä tais ollakki :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Olisko hyvä "sääntö" että 50% kuskista pysyy sateessa ajaessa kuivana(sadevedestä) :D PW toki määrittelee itse oman rekisterinsä rajat.

Jäin tätä miettimään ja vilkaisin, mitä WIkipedia kertoo hakusanalla "Kinneri". Ihan asiaa muuten, mutta lienee huumoria tuo "nykyisin usein korilla varustettu". Korilinkin takaa löytyy tämä. :D

Kuka tunnustaa kirjoittaneensa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kertokaas joku tyhmälle, miksi näissä sähkövehkeissä käytetään kalliita lipo4 akkuja, kun kolme mopon akkua (3x12V=36) painaa 3-4kg enemmän ja maksaa kolmasosan siitä mitä lipo4 akku? Amppeeritunneissa ei valtavaa eroa myöskään.

Huvittais tehdä joku sähköavustettu mutta ihan törkeissä hinnoissa nuo setit siihen nähden miten yksinkertaisia osat on. Ohjauspiirejä saa kiinasta kympillä mutta muut osat maksaa ebayssäkin yhtä paljon kun suomes.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: L1e-A

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Itselläni oli pystysähköpyörässä 3 kpl 12V/4,5Ah moottoripyöräakkuja sarjassa, eli 36V/4,5Ah. Paketin paino on kolme kertaa samankokoisen litiumakun, johon saa 36V/10,5Ah samaan tilavuuteen. Lisäksi litiumakun voi ajaa pidemmälle "loppuun", purkuvirta ei laske kuten lyijyakuilla. Lyijyakkujen jännite putoaa kovasti kuormittaessa, joten litiumakuille viritetty moottorin säädin luulee akkujen juuri kuolevan ja alkaa pätkiä virtaa.

Totesin lyijyakut toivottomiksi, jos haluaa pidemmälle. Polkupyörässä näin, sähkömopoissa ja -skoottereissa käytetään vieläkin paljon lyijy- tai NiCd-akkuja.

Polkupyörään liika paino on aina liikaa... ja haluatko ajaa 15 vai 50 kilometriä yhdellä latauksella? :mrgreen:

Vastaa Viestiin