L1e-A

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9653
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja jori » 05 Tammi 2016, 01:24

Puusilmä kirjoitti:Yksinkertainen on kaunista.

http://www.meijsmotorman.com

Ei varsinaisesti polkupyörä, mutta helppo peli rakentaa, ainakin tämän foorumin osaajien parissa. Nojapyörän kun tekisi samalla idealla saisi varmaan lisäkilometrejä maantieajossa paremman ilmanvastuksen vuoksi.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tuo max 25 km tunnissa kulkeva versio saisi ajaa pyöräteillä?

AAh, eipä kelpaa. Mottoriteho on 2000W. :cry:


Sähkömopo!
Kuka sinne pyörätielle kaipaa, kun on sähkömopo. Nyt kun tänä vuonna saa jo moottoripyöriäkin saa tehdä itse, miksei sitten sähkömopoja. Nojamallisena se veisi merkittävän vähän energiaa tavalliseen sähköskootteriin nähden ja ajomatkat samalla akkukapasiteetilla lisääntyisivät tai saman matkan pääsisi kevyemmällä akkusetillä. Eikun Joku vaan tekemään sellaista. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 05 Tammi 2016, 01:41

Sähkömopo!
Kuka sinne pyörätielle kaipaa, kun on sähkömopo. Nyt kun tänä vuonna saa jo moottoripyöriäkin saa tehdä itse, miksei sitten sähkömopoja. Nojamallisena se veisi merkittävän vähän energiaa tavalliseen sähköskootteriin nähden ja ajomatkat samalla akkukapasiteetilla lisääntyisivät tai saman matkan pääsisi kevyemmällä akkusetillä. Eikun Joku vaan tekemään sellaista. :D


Kuopiossa on usein näppärämpää mennä pyörätietä, pääsee oikasee, eikä suurimmaksi osaksi mopoilla saa enää ajella kevyen liikenteen väylillä... eikä tarttis seistä liikennevaloissa autojen kanssa...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11737
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Tammi 2016, 03:37

Puusilmä kirjoitti:Yksinkertainen on kaunista.

http://www.meijsmotorman.com

Ei varsinaisesti polkupyörä, mutta helppo peli rakentaa, ainakin tämän foorumin osaajien parissa. Nojapyörän kun tekisi samalla idealla saisi varmaan lisäkilometrejä maantieajossa paremman ilmanvastuksen vuoksi.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tuo max 25 km tunnissa kulkeva versio saisi ajaa pyöräteillä?


Joo, saa ajaa pyörätiellä eikä tarvi vakuuttaa jos ei laita polkimia. Polkimille pitää ottaa vakuutus.
Jos laittaa apurattaat tai tekee alle 80cm leveän 3-xxx pyöräisen niin saa ajaa jalkakäytävilläkin.

Puusilmä kirjoitti:AAh, eipä kelpaa. Mottoriteho on 2000W. :cry:


Juu, pitää jättää akusta muutama kenno pois...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11737
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Tammi 2016, 04:21

Vaikka menee taas oftopickiksi niin tässä olisi suomalainen saman tyylisuunnan edustaja: http://www.harrison.fi/

Kuva

Luulen että kun tieto uudesta laista kiirii "pääkonttorille" niin alkavat tekemään myös polkimetonta vaihtoehtoa ;)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 614
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 05 Tammi 2016, 09:22

Meinasinkin juuri kommentoida, kun joku täällä kertoi työmatkatempoilevansa resiinalla ja kyseli sen sähköistämisestä, niin ota siitä se käsikampi pois niin mennee kevyenä sähköajoneuvoja.
Noita Harrisoneja näkyy täällä välillä. Kaikella lämmöllä kotimaista työtä kohtaan, mutta kyseessä on äänekkäin sähköpyörä minkä olen tähän mennessä havainnut. En tarkkaan tiedä mikä siinä huutaa mutta kuulee jo kaukaa. Ainakin ne yksilöt mihin olen törmännyt. Ihan hieno kyllä muuten.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9653
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja jori » 05 Tammi 2016, 10:35

jviirret kirjoitti:Vaikka menee taas oftopickiksi niin tässä olisi suomalainen saman tyylisuunnan edustaja: http://www.harrison.fi/

Kuva

Luulen että kun tieto uudesta laista kiirii "pääkonttorille" niin alkavat tekemään myös polkimetonta vaihtoehtoa ;)

Juu, toivotaan että tekevät nopeasti ja suureen ääneen syyksi uuden lain kailottaen polkimettoman version, jota myyvät pyöräteille ja jalkakäytäville sopivana Segwayn korvaajana. Ja että terveysministeriössä huomataan, että polkimettomana sähköpyörä on "laillisempi" kuin polkimilla varustettu. :twisted:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 937
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja samuel » 05 Tammi 2016, 11:11

jori kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:Yksinkertainen on kaunista.

http://www.meijsmotorman.com

Ei varsinaisesti polkupyörä, mutta helppo peli rakentaa, ainakin tämän foorumin osaajien parissa. Nojapyörän kun tekisi samalla idealla saisi varmaan lisäkilometrejä maantieajossa paremman ilmanvastuksen vuoksi.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tuo max 25 km tunnissa kulkeva versio saisi ajaa pyöräteillä?

AAh, eipä kelpaa. Mottoriteho on 2000W. :cry:


Sähkömopo!
Kuka sinne pyörätielle kaipaa, kun on sähkömopo. Nyt kun tänä vuonna saa jo moottoripyöriäkin saa tehdä itse, miksei sitten sähkömopoja. Nojamallisena se veisi merkittävän vähän energiaa tavalliseen sähköskootteriin nähden ja ajomatkat samalla akkukapasiteetilla lisääntyisivät tai saman matkan pääsisi kevyemmällä akkusetillä. Eikun Joku vaan tekemään sellaista. :D


Katotaan mun kapistusta sillä silmällä kun se saapuu.
Oishan se aika retee, täyskatettu mopo.
Tää Honda on hyvä esimerkki.
Jos runkoon ei koske niin kai tuollaisen täälläkin saa tehdä?
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9653
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja jori » 05 Tammi 2016, 13:44

samuel kirjoitti:
jori kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:Yksinkertainen on kaunista.

http://www.meijsmotorman.com

Ei varsinaisesti polkupyörä, mutta helppo peli rakentaa, ainakin tämän foorumin osaajien parissa. Nojapyörän kun tekisi samalla idealla saisi varmaan lisäkilometrejä maantieajossa paremman ilmanvastuksen vuoksi.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tuo max 25 km tunnissa kulkeva versio saisi ajaa pyöräteillä?

AAh, eipä kelpaa. Mottoriteho on 2000W. :cry:


Sähkömopo!
Kuka sinne pyörätielle kaipaa, kun on sähkömopo. Nyt kun tänä vuonna saa jo moottoripyöriäkin saa tehdä itse, miksei sitten sähkömopoja. Nojamallisena se veisi merkittävän vähän energiaa tavalliseen sähköskootteriin nähden ja ajomatkat samalla akkukapasiteetilla lisääntyisivät tai saman matkan pääsisi kevyemmällä akkusetillä. Eikun Joku vaan tekemään sellaista. :D


Katotaan mun kapistusta sillä silmällä kun se saapuu.
Oishan se aika retee, täyskatettu mopo.
Tää Honda on hyvä esimerkki.
Jos runkoon ei koske niin kai tuollaisen täälläkin saa tehdä?

Tottakai saa tehdä, varsinkin kun rakentelulaki kaiketi väljeni vuodenvaihteessa. Huippunopeus ei mopolla saa kuitenkaan nousta, mutta sähkömopolla tärkeämpää onkin sähkön säästö matkanopeudessa. Tehontarve voi ajoasentoa muuttamalla ja kattamalla 50 km/h vauhdissa pudota alle puoleen.

Vertasin Kreuzotterilla omilla mitoillani, mutta muuttamalla ajokin painon 130 kg, pystypyörän ja tavallisen kattamattoman nojakin tehontarpeita. 50 km/h vauhdissa pystymalli vei 1600 W ja nojakkimalli 750 W. Tuosta puuttuu vielä kokonaan katteen vaikutus, joka pystyskootterissa suurentaa ilmanvastusta ja nojaskootterissa pienentää. Noilla konstein sähköskopan saa kulkemaan paljon kauemmas laittamalla ajoasennon matalammaksi ja eteen pienen muotokatteen tuulisuojaksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 614
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 05 Tammi 2016, 15:18

Näen poljettavan moposähkökinnerin. Nythän sellaisen saa valmistaa itse, jos kerran moottoripyöränkin saa nyt valmistaa itse.
Mopoluokasta ei oikeastaan ole enää juuri mitään haittaa. Tiettyjä kelvejä on vältettävä, mutta siinä se. Täällä pääkaupunkiseudulla mopo-hyväksyttyjä kelvejä on aika paljon.
Vakuutushan on nyt oltava joka tapauksessa. Ajokustannukset ovat suunnilleen samat. Mopoluokassa sallitaan 4 kilowatin moottori. Kylä lähtee. Voi ihan huoletta ottaa koko kaistan ruuhkissa.
Käytännössä joku 2 kilowattia alkaa jo riittää. Varsinkin jos very aerodynamic. 4 kilowatin suoravetomoottoreita on, eivätkä ne edes maksa hirveitä. Mm. Kroatiassa tehdään.
Vaatimuksina katsastukselle ja rekisteröinnille lienee tukeva runko ja hyvät jarrut, sekä yleinen helppo hallittavuus. Kyllä se akkuineen alle 100kg menisi. Nykyisten moposkootterien paino.
Joku tuon vielä tekee. Se kuuluisa :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14356
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja PW » 05 Tammi 2016, 16:18

E-Cruiser kirjoitti:Näen poljettavan moposähkökinnerin. Nythän sellaisen saa valmistaa itse, jos kerran moottoripyöränkin saa nyt valmistaa itse.
Mopoluokasta ei oikeastaan ole enää juuri mitään haittaa. Tiettyjä kelvejä on vältettävä, mutta siinä se. Täällä pääkaupunkiseudulla mopo-hyväksyttyjä kelvejä on aika paljon.
Vakuutushan on nyt oltava joka tapauksessa. Ajokustannukset ovat suunnilleen samat. Mopoluokassa sallitaan 4 kilowatin moottori. Kylä lähtee. Voi ihan huoletta ottaa koko kaistan ruuhkissa.
Käytännössä joku 2 kilowattia alkaa jo riittää. Varsinkin jos very aerodynamic. 4 kilowatin suoravetomoottoreita on, eivätkä ne edes maksa hirveitä. Mm. Kroatiassa tehdään.
Vaatimuksina katsastukselle ja rekisteröinnille lienee tukeva runko ja hyvät jarrut, sekä yleinen helppo hallittavuus. Kyllä se akkuineen alle 100kg menisi. Nykyisten moposkootterien paino.
Joku tuon vielä tekee. Se kuuluisa :mrgreen:

Mitähän tuosta itserakentelusta on säädetty? Kuinka helppoa on sitten saada katsastettua ja mitä maksaa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3356
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2016, 18:13

http://www.mmaf.info/?x170738=171485
Tuolta jotain tietoa omavalmisteiden kilvitykseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3356
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2016, 18:22

Pakokaasupäästöt ja melu ovat pääosissa, eli ei koske sähköhimmeleitä.
Muuten se menee suunnilleen niin, että valmiit rakenteet, kuten esim. kiekot ja jarrut on oltava vähintään saman painoisesta ja saman nopeusluokan ajoneuvosta. Näin ollen polkupyörän osilla tuskin saa mopoa tehtyä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3356
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2016, 18:30

Vaihtoehtona on tietenkin lujuuslaskelmat/kokeet ja hidastuvuuslaskelmat/kokeet, mutta tähän ei moni viitsi ruveta ja/tai pysty. Tämmöisen hintakin saattaa muodostua ylivoimaisen suureksi itserakentajille. Helpompi siis käyttää valmiiksi hyväksyttyjä osia kriittisissä paikoissa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14356
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja PW » 05 Tammi 2016, 19:16

Vilijami kirjoitti:http://www.mmaf.info/?x170738=171485
Tuolta jotain tietoa omavalmisteiden kilvitykseen.

Siellä vaan lukee noin: "Uusia sääntöjä sovelletaan L3e-, L4e- ja L5e-luokkien ajoneuvoihin, kansankielellä piikkistä suurempiin kaksipyöräisiin ja sivuvaunulla varustettuihin motskareihin sekä trikeihin."
Saako siis mopoja rakentaa - miten trafi tulkitsee? Kohta ei varmaan saa rakentaa polkupyöriäkään, nojapyöristä puhumattakaan :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3356
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: L1e-A

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Tammi 2016, 19:54

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:http://www.mmaf.info/?x170738=171485
Tuolta jotain tietoa omavalmisteiden kilvitykseen.

Siellä vaan lukee noin: "Uusia sääntöjä sovelletaan L3e-, L4e- ja L5e-luokkien ajoneuvoihin, kansankielellä piikkistä suurempiin kaksipyöräisiin ja sivuvaunulla varustettuihin motskareihin sekä trikeihin."
Saako siis mopoja rakentaa - miten trafi tulkitsee? Kohta ei varmaan saa rakentaa polkupyöriäkään, nojapyöristä puhumattakaan :wink:

Joo, tuossa käsitellään vain autoveronalaisia luokkia, mutta teknisesti rekisteröintikatsastuksen hyväksyntämetodi on samanlainen ajoneuvoluokasta riippumatta. Lakimuutoksessa lähinnä mahdollistettiin verokäytännön puoli.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa