Sivu 7/9

Re: L1e-A

Lähetetty: 01 Helmi 2016, 14:11
Kirjoittaja Vilijami
Vilijami kirjoitti:

Tämän päivän lenkillä kului 4,8Ah kun oli -12 pakkasta, sama lenkki ja sama ajotyyli muutama päivä sitten vei 3,7Ah -2 asteen pakkasessa.
Huomasin mielenkiintoisen asian, kun päivänvalossa sai paremmin selvää virtamittarista. Avustuksessa on kolme asentoa low-med-high. Low asennossa avustus loppuu 15km/h, med asennossa 20km/h ja high asenossa 25km/h. Paikoiltaan lähtiessä avustustasot tuntuvat melko samanlaisilta, joten onkohan huippunopeus ainut ero?

Tänään oli hieno auringonpaiste eikä kiire mihinkään, niin ajoin peruslenkin low-asennolla. Ei se avustus ihan 15km/h lopukaan, vaan siinä 17,5 paikkeilla. Auravallin ylityksiä ja liikenteen takia pysähdyksiä oli useita. Virtaa kului 2,8Ah. Alkaa kantomatka hipomaan maagista 100km rajaa, ainakin kesäkelissä :D


Re: L1e-A

Lähetetty: 01 Maalis 2016, 09:44
Kirjoittaja Vilijami

Fiiliksiä parin kuukauden kokemuksella:
+36V 10,4Ah akun kantomatka riittää hyvin ainakin talvilenkkeihin. (sormien ja varpaiden palelu tulee ennemmin vastaan)
+tehoa on yllinkyllin. Low asento on yleensä riittävä = vois pärjätä pienemmälläkin setillä?
+ajaminen on edelleen kuntoilua, eikä sähkömopoilua jota alussa epäilin.
+talvipyöräily muuttui aerobiseksi liikunnaksi, ennen se oli hampaat irvessä hangessa/sohjossa runnomista.

-litiumiakkua ei saisi säilyttää täyteen ladattuna. Tämä ominaisuus on suuri miinuspuoli. Pitää aina kolme tuntia ennen lähtöä tietää että on lähdössä ja muistaa laittaa lataukseen. Kyllä se näin talvella menettelee, mutta ainoaksi pyöräksi sähköistetty ei sovellu, varsinkaan kesällä. Kyllä silloin pitää halutessaan päästä heti lähtemään. Tietenkin vapaakytkimellä varustettu keveä pikkumoottori voisi auttaa tähän vaivaan, niin voisi ajella ilmankin akkua? :?


Re: L1e-A

Lähetetty: 01 Maalis 2016, 11:43
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Fiiliksiä parin kuukauden kokemuksella:
+36V 10,4Ah akun kantomatka riittää hyvin ainakin talvilenkkeihin. (sormien ja varpaiden palelu tulee ennemmin vastaan)
+tehoa on yllinkyllin. Low asento on yleensä riittävä = vois pärjätä pienemmälläkin setillä?
+ajaminen on edelleen kuntoilua, eikä sähkömopoilua jota alussa epäilin.
+talvipyöräily muuttui aerobiseksi liikunnaksi, ennen se oli hampaat irvessä hangessa/sohjossa runnomista.

-litiumiakkua ei saisi säilyttää täyteen ladattuna. Tämä ominaisuus on suuri miinuspuoli. Pitää aina kolme tuntia ennen lähtöä tietää että on lähdössä ja muistaa laittaa lataukseen. Kyllä se näin talvella menettelee, mutta ainoaksi pyöräksi sähköistetty ei sovellu, varsinkaan kesällä. Kyllä silloin pitää halutessaan päästä heti lähtemään. Tietenkin vapaakytkimellä varustettu keveä pikkumoottori voisi auttaa tähän vaivaan, niin voisi ajella ilmankin akkua? :?

Mikset tekisi niin, että lataat akuun vain 80% varaustasoon ja käytät sitä 20%-80% välillä –kuten se akun keston suhteen onkin parasta. Jos sitten tarvitset joskus aivan täyttä akkua, lataat sen lopun juuri ennen lähtöä. Voit myös tehdä niin, että lataat akun aivan täyteen ja käyt sitten pienen kierroksen, jolloin akkuun jää vähemmän haittaava alempi varaustaso. Ei tämä ihan niin tarkkaa taida kuitenkaan olla tuon täytenä säilyttämisen kanssa. Akkulaturit on suunniteltu lataamaan akut sopivaan lataustasoon. Ei ne normaalistikaan lataa akkuja akun näkökulmasta 100% tasoon.

Laitan tähän vielä lainauksen wikipediasta, jossa suositellaan jopa 90% lataustasossa säilyttämistä:

Li-ion-akut tulisi säilyttää varattuina; suositeltavin varaustaso on 70–90 %. Varaustaso ei saa päästä laskemaan niin alhaiseksi, että kennon napajännite putoaa alle 2,5 volttiin kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi. Jos niin pääsee käymään, osa akun kapasiteetista on mennyttä lopullisesti. Tällöin akku voi vuotaa ja sen lataaminen voi olla vaarallista. Toisinaan akun syväpurkaantuminen voi vaurioittaa sitä välittömästi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kannettavien tietokoneiden akut, jotka voivat menettää suurimman osan kapasiteetistaan jo yksittäisen syväpurkautumisen yhteydessä. Syväpurkautumista estämään akussa on yleensä erillinen ohjainpiiri. Piiri ei kuitenkaan suojele akkua, mikäli se ensin käytetään tyhjäksi ja tämän jälkeen jätetään lataamatta, jolloin se syväpurkaantuu hyvinkin pian itsestään.


Re: L1e-A

Lähetetty: 01 Maalis 2016, 19:49
Kirjoittaja E-Cruiser

Olen käynyt nyt neljän eri vakuutusyhtiön konttorissa. Iffin tarjous Helsingissä on 65,13e. If on kaikista halvin. Omavalmisteeseen runkonumero meistämällä.
Päätin, että se olkoon 00001. Sen verran on paksua alumiinia, että sen saa siihen paukutettua kun ostaa numeromeistisarjan Motonetistä.
Gatin virrankulutus oli kerran loskassa puskiessa 100wh/5km, ja minä vielä poljin. 10Ah/36V-akulla olisi päässyt noin 15km. Hiukan hörppää, jos joutuu väännättämään koko ajan.
Kesällä kulkee noin kolmasosalla tuosta. Akkujen lataamisessa aamuisin ei oikeastaan häiritse muu kuin naapureita kohtaan tunnettu lievä myötätunto.
Seitsemältäkin aamulla kun laittaa nuo 700W töötit puhisemaan, niin kuulostaa kuin imuroisi. Kaksi tuntia putkeen.


Re: L1e-A

Lähetetty: 03 Maalis 2016, 01:53
Kirjoittaja ajarmala
E-Cruiser kirjoitti:

If on kaikista halvin. Omavalmisteeseen runkonumero meistämällä.
Päätin, että se olkoon 00001.

Aiotko siis valmistaa 100000 Velogattia? Hyvä niin... Minulle kyllä riittäisi sarjanumeroksi ihan vaan 01, jolla saisi siis tehtyä 100 kinneriä ;-)


Re: L1e-A

Lähetetty: 03 Maalis 2016, 10:22
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

If on kaikista halvin. Omavalmisteeseen runkonumero meistämällä.
Päätin, että se olkoon 00001.

Aiotko siis valmistaa 100000 Velogattia? Hyvä niin... Minulle kyllä riittäisi sarjanumeroksi ihan vaan 01, jolla saisi siis tehtyä 100 kinneriä ;-)

Kyllä tuolla lähes miljoona kinneriä saa numeoritua. 99999 :D


Re: L1e-A

Lähetetty: 04 Maalis 2016, 20:11
Kirjoittaja irakas

Kummallista, kun IF:ssä eivät minulta vaatineet runkonumeron meistämistä. No, säästyinpä siltäkin vaivalta.


Re: L1e-A

Lähetetty: 04 Maalis 2016, 23:02
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

Kyllä tuolla lähes miljoona kinneriä saa numeoritua. 99999 :D

Eh? Viidellä numerolla ei saa numeroiduksi miljoonaa kinneriä. Siis jos käyttää numeroita 0 - 9. Toisaalta, jos käyttää nykyaikaiseen tapaan numeroita 0 - F, niin saa kyllä helposti numeroiduiksi ne miljoona kinneriä ;-) Minä preferoin kyllä tuota 0 - 9 -järjestelmää...


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 12:28
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

-litiumiakkua ei saisi säilyttää täyteen ladattuna. Tämä ominaisuus on suuri miinuspuoli. Pitää aina kolme tuntia ennen lähtöä tietää että on lähdössä ja muistaa laittaa lataukseen. Kyllä se näin talvella menettelee, mutta ainoaksi pyöräksi sähköistetty ei sovellu, varsinkaan kesällä. Kyllä silloin pitää halutessaan päästä heti lähtemään. Tietenkin vapaakytkimellä varustettu keveä pikkumoottori voisi auttaa tähän vaivaan, niin voisi ajella ilmankin akkua? :?

Mikset tekisi niin, että lataat akuun vain 80% varaustasoon ja käytät sitä 20%-80% välillä –kuten se akun keston suhteen onkin parasta. Jos sitten tarvitset joskus aivan täyttä akkua, lataat sen lopun juuri ennen lähtöä. Voit myös tehdä niin, että lataat akun aivan täyteen ja käyt sitten pienen kierroksen, jolloin akkuun jää vähemmän haittaava alempi varaustaso. Ei tämä ihan niin tarkkaa taida kuitenkaan olla tuon täytenä säilyttämisen kanssa. Akkulaturit on suunniteltu lataamaan akut sopivaan lataustasoon. Ei ne normaalistikaan lataa akkuja akun näkökulmasta 100% tasoon.

Laitan tähän vielä lainauksen wikipediasta, jossa suositellaan jopa 90% lataustasossa säilyttämistä:

Li-ion-akut tulisi säilyttää varattuina; suositeltavin varaustaso on 70–90 %. Varaustaso ei saa päästä laskemaan niin alhaiseksi, että kennon napajännite putoaa alle 2,5 volttiin kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi. Jos niin pääsee käymään, osa akun kapasiteetista on mennyttä lopullisesti. Tällöin akku voi vuotaa ja sen lataaminen voi olla vaarallista. Toisinaan akun syväpurkaantuminen voi vaurioittaa sitä välittömästi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kannettavien tietokoneiden akut, jotka voivat menettää suurimman osan kapasiteetistaan jo yksittäisen syväpurkautumisen yhteydessä. Syväpurkautumista estämään akussa on yleensä erillinen ohjainpiiri. Piiri ei kuitenkaan suojele akkua, mikäli se ensin käytetään tyhjäksi ja tämän jälkeen jätetään lataamatta, jolloin se syväpurkaantuu hyvinkin pian itsestään.

Kylläpä menisi vaivalloiseksi, jos noudattaisi em. ohjeita. Minulla on ollut käytössä E-Spin4 systeemin 48V/10Ah LiFePO4/-akut 2 kpl. Lataan ne aina täyteen heti reissulta palatessa, ja ovat toimineet moitteettomasti jo pitkään. Täällä jossain ketjussa oli puhetta, että latauksen ajaksi olisi akku irroitettava collectorista. En ole niin tehnyt, eikä siitä ole ilmennyt mitään haittaa.


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 13:17
Kirjoittaja jori

Niin, kuinka suureksi vaivaksi laskee sen,että lataakin ajon päätteeksi vain 90% asti täyden sijaan. :D


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 14:49
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Niin, kuinka suureksi vaivaksi laskee sen,että lataakin ajon päätteeksi vain 90% asti täyden sijaan. :D

Mistä tietää milloin 90% on saavutettu?


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 15:32
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Niin, kuinka suureksi vaivaksi laskee sen,että lataakin ajon päätteeksi vain 90% asti täyden sijaan. :D

Mistä tietää milloin 90% on saavutettu?

Sitäpä minäkin meinasin kysyä? Ja, jos vaikka tietäisikin, pitäiskö latausta koko ajan vongata, että näkisi milloin 90% on saavutettu? :roll:

Jätän usein akun lataukseen koko yöksi.


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 17:10
Kirjoittaja PW

http://en.velomobiel.nl/nieuws/81/li-io ... eskou.html
Huomasin tuommosen varotuksen: Ei saa ladata pakkasessa! Koskeeko vain tätä kyseistä akkua vai muitakin saman tyypisiä.
?


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 17:40
Kirjoittaja E-Cruiser

Tuo 20-80% on lipo-akuissa eli litiumkobolttioksidi-akuissa ihan hyvä sääntö. Periaatteessa Li-Ion ei nyt kauhean erilainen ole. Lennokkipuolella käytäntö on, että mieluummin 20% kuin 80%.
Itse säilytän lipo-akkuja siinä 20-40%. Mihin ne nyt ajon jälkeen yleensä aina jäävät, yleensä tuohon haarukkaan. Lipo-akuissa varaustilan seuranta on helppoa.
Joo ei mielellään latailua pakkasessa. Yön yli niitä ei saa jättää laturiin turvallisuussyistä eikä ole tarvettakaan, kun lataus kestää noin puolitoista tuntia normivehkeillä.
Hobbykingi myy nykyään 1200W Reaktor Quattroa, joka puskisi tuollaisen tavallisen 36V/10Ah-sähköpyörän akun täyteen lipo-akkuina 20 minuutissa. Tyhjästä täyteen siis.
Sillä perusakun lataukseen tien päällä menisi noin 15 minuuttia. Lipoja kun voi tuutata aika lujaa täyteen päin, varsinkin kalliimpia. Toki se tarvitsee myös 1200W virtalähteen..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=82842


Re: L1e-A

Lähetetty: 05 Maalis 2016, 17:53
Kirjoittaja jori

Onko latausvehkeet tosiaan niin hölmöjä, ettei latausvirtaa voi säätää virtalähteen mukaan.