Jurvan kinnerit

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Sinulla taitaa olla 14 mm akseli. Se kestää kyllä hyvin tuossa käytössä, mutta olkarakenteen muu mitoitus on tehty 10, enintään 12 mm akselille. Nuo kuvaan merkityt pystyosat joustavat ja saattavat antaa periksi karteessa töyssyyn ajettaessa. Perinteisessä Jokapoikakinnerissä on tuon pyörän mukana kääntyvän u-muodon pystyosaan ruuvattu kiinni latta, joka vedetään kiinni samalla mutterilla ja parilla ruuvilla. Nykyään sellaisen voi siihen helposti hitsata tukemaan rakennetta. Ilmeisesti jarrusatulankannattimesta on tulossa tukilevy mukana kääntyvälle haarukalle. Kiinteän akselin puoli oikealla kuvassa saattaa tarvita diagonaaliset apulatat, jos tavoitellaan 14 mm akselin kanssa tasalujaa rakennetta. Toisaalta onhan se kestänyt entisaikojen kinnereissä ohuellakin akselilla, joten kestää se varmasti sama rakenne paksullakin akselilla. Keula on kaika kevyt, kun etupyörät ovat noin kaukana edessä.
Tässä kuitenkin kuva selventämään, mitä tarkoitin.

Liitteet
Olka-akseli.jpg
Olka-akseli.jpg (54.83 KiB) Katsottu 8041 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vieläkään ei oikein ole toipunut tästä uutisesta. Luulin jo ettei kukaan enää nykyaikana viitsi rakentaa klassista kinneriä, pidin itsestään selvänä että Gatti jää lajin viimeiseksi kuriositeetiksi.
14 uutta kuitenkin, ja kohta vielä lisää! (tähän peukkuhymiö). Gatti on kuin lajin viimeinen yksilö, joka on alkoi jälleen hymyillä. Laji on pelastettu :wink:
Hieman kateellisena myös katselen noita ohutvanerimääriä. Täällä kolmoskehän sisällä ohutvaneri maksaa hunajata.
Tuon puolivalmiin muodot ovat hienot. Tuohon ripustusratkaisuun minulla ei omalla suht kevyellä alan asiantuntemuksellani ole muuta huomautettavaa kuin se että noin viiden asteen camber-kulma kannattaa ehkä säätää paikalleen. Parantaa huomattavasti ajokäytöstä. Keulahan näissä on kevyt juu. Kuormaa ei tule per etupyörä kuin 30 kilon luokkaa 100 kiloisella kuskilla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään :D
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään :D
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.

Jukka

Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella. Kokemusta on LWB tadpolesta. Hox! Määhän voisin itekki tehä sivuvetotakapään siihen :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella.

Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa :( Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.
Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja tm »

Peukutusta vielä täältäkin suunnalta :D . RRF:n vuosikokouksessa Hillshead kertoi kinnerikurssista, ja "painostimme" häntä kirjoittamaan tänne foorumille. Melkoinen uutispommi kinneririntamalla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa :( Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.

Niinkuin geopyörästä tiedät niin pinnat eivät kestä painon alla suoraakaan vetoa. Kaksi rengasta tuplaa kantavuuden keston. Se mutkaanajotyylihän on vapaasti valittavissa :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.

Jukka

Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron. :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerirekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron. :?

Tuumasta toimeen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

4-pyörässä tarvitsee ratkaista miten saa pidettyä kaikki pyörät tiessä. Joko erilisjousitus ainakin toiselle akselille, tai keinuakseli, tai joustava runko.
Tehkää vaan lisää nelipyöriä, ehkä innostun itsekin viemaan oman projektini maaliin... :mrgreen:
Tuossa vähän vertailua 3- ja 4-pyöräisistä veloista:
http://liggecykelforeningen.dk/wp-conte ... obiles.pdf


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?

Jukka

Telttapatja. Ei kumise ja joustaa. :?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä. Jos tekee löysemmän, alkaakohan materiaalin väsymisongelmat?
Jousituksella homma on hallitumpaa, siksi niitä käytetään. :wink:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jurvan kinnerit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä.

Ilman tarkkoja mittoja arvioisin että Viljamin kinneristä on tulossa suurempi, eli vääntyilisi vähän herkemmin/enemmän.
Arvelen myös ettei Viljamilla ole myöskään suurta hinkua sorateille, joissa vaatimukset suuremmat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin