Jurvan kinnerit

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Vilijami » 30 Joulu 2015, 10:17

Jarcco kirjoitti:Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=1859&start=60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä. Jos tekee löysemmän, alkaakohan materiaalin väsymisongelmat?
Jousituksella homma on hallitumpaa, siksi niitä käytetään. :wink:

Tuossahan on tehty kaikkensa vääntöjäykkyyden suhteen. Neljä pitkittäistä umpiprofiilia kaukana toisistaan. Jos pyöreän putken leikkaa pitkittäin halki, niin vääntöjäykkyys pienenee noin 98%.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerirekisteri

ViestiKirjoittaja PW » 30 Joulu 2015, 12:37

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:Pakko pistää oma kinnerikurssi pystyyn.


Mä en tuu, kun sinne on kuiteskin niin v***n pitkä matka :)

EDIT: Todella hieno homma. Dokumenttielokuvan paikka. Noin ylipäänsä tämä on rakentelugenren toiminta on hienoa. Tätä ei kuulkaa ole kohta enää jäljellä kuin meillä ja Ukrainassa.

Etköhän sie tänne pyörälläkin päivässä aja, ja kinnerillä sitten nopeemmin takas :wink:
Voi olla ett kurssilleni ei tule tunkua mutt jos yhen kinnerin sais aikaseksi - deltta tietysti :mrgreen: Katotaan jos oikeesti innostus ja sais aikaseksi :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1694
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Jarcco » 30 Joulu 2015, 14:36

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=1859&start=60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä. Jos tekee löysemmän, alkaakohan materiaalin väsymisongelmat?
Jousituksella homma on hallitumpaa, siksi niitä käytetään. :wink:

Tuossahan on tehty kaikkensa vääntöjäykkyyden suhteen. Neljä pitkittäistä umpiprofiilia kaukana toisistaan. Jos pyöreän putken leikkaa pitkittäin halki, niin vääntöjäykkyys pienenee noin 98%.

No niin on yritetty, vaikkei nuo putket hurjan vahvoja ole, ala 25x1,5 mm neliö ja ylä 19x1,5 mm pyöreä. Koripaneelit ovatkin pysyneet hyvin kiinni.
Kun aiemmin tadpolea tehdessä tuli opittua että rungon vääntöjäykkyys pitää olla mahd. suuri...
Mikroautoissa käytetty säädettävä poikittainen jäykkäri olisi hyvä oikean jäykkyyden hakemiseen, (Jukka esitteli sitä rahtipyörä- ketjussa)
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kinnerirekisteri

ViestiKirjoittaja Syväri » 30 Joulu 2015, 16:34

Pastori kirjoitti:EDIT: Todella hieno homma. Dokumenttielokuvan paikka. Noin ylipäänsä tämä on rakentelugenren toiminta on hienoa. Tätä ei kuulkaa ole kohta enää jäljellä kuin meillä ja Ukrainassa.


Joo esim. bentrideronlinessa ei ole lähellekkään näin montaa projektia käynnissä. Täällä on kuitenkin naruperästä lähtien kaikki hienot keksinnöt laitettu käytännön testiin :mrgreen:

Peukkua tälle kurssille. jurva ei muuten oo kovin kaukana täältä :shock: :idea:
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Tammi 2016, 14:29

Voi että kuumottelee tuommoinen retrokinneri! Miten ne onkin noin hienoja?
Miten tässä kuvassa on ackerman hoidettu? Oisko piirustuksia ja/tai mittoja mahdollista saada koko pelistä?
Liitteet
SAM_3171.jpg
SAM_3171.jpg (83.69 KiB) Katsottu 3562 kertaa

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 07 Tammi 2016, 14:51

Vilijami kirjoitti:Voi että kuumottelee tuommoinen retrokinneri! Miten ne onkin noin hienoja?
Miten tässä kuvassa on ackerman hoidettu? Oisko piirustuksia ja/tai mittoja mahdollista saada koko pelistä?


Suosittelen :) Tekeminen ei itse asiassa edes ole mikään kovin valtava homma, kunhan Joku Muu vain raahaisi kaikki materiaalit ja osat kämpille ensin.
Näiden design taitaa olla vähän kuin vanha blues, tekijätietoihin merkitään "trad". Tuossa Jurvan täysikokoisessa klassisessa on kyllä hienot linjat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja jori » 07 Tammi 2016, 14:54

Vilijami kirjoitti:Voi että kuumottelee tuommoinen retrokinneri! Miten ne onkin noin hienoja?
Miten tässä kuvassa on ackerman hoidettu? Oisko piirustuksia ja/tai mittoja mahdollista saada koko pelistä?

Eipä noissa perinteisesti ole Ackermanneja huomioitu. Jos raidetanko on etupuolella se toimii väärin päin, ellei sitten ole tehty sellaista ristiin kytkettyä vaiheensiirtolevyä, kuten Nuoli-kinnerissä. Noissa on niin pitkä akseliväli ja pieni kääntökulma, ettei taida Ackermaneista oila tarpeen kantaa murhetta. :D

Kuva
Tässä ainoa kuva, jossa edes jotenkin näkyy tuo vaiheensiirtomekanismi. Oikeanpuoleinen raidetangonpuoliskon pää on vipulevyn alauolella vasemmassa reunassa ja vasemmanpuoleinen yläpuolella oikeassa reunassa. Tämä mekanismi suurentaa sisäkaarteen pyörän kääntökulmaa ja pienentää ulkokaarteen. Saman suuntainen vaikutus on raidetangon puoliskojen nuolikulmalla, joka ohjausta käännettäessä tylppenee. Koska rakenne yleensä sisältää näitä molempia vaikutuksia ja ohjausvarsienkin kulma niveleen nähden on milloin mitäkin, kannattaa vaiheensiirtolevyn mitoitus tehdä graafisella menetelmällä, josta on selitys kaksiraiteisen kolmipyörän ketjussa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 07 Tammi 2016, 15:16

Itse rakentaisin pienen casterin, camberin ja Ackermanin. Helppoahan ne on tehdä, jos ne suunnittelee mukaan heti eikä ala muutella jälkikäteen. Parantavat ajo-ominaisuuksia. Omassa etenkin camber toi suuren muutoksen ajettavuuteen mutkissa. Ilman camberia kippasi nurin turhan helposti. Casteria on omassa 15 astetta, camberia 5 astetta. Ackerman on tehty ihan vaan yhdellä alumiinilevyllä, mikä siirtää raidetangon kiinnityskohtaa sisemmäksi. Ei siitäkään ainakaan suurta haittaa ole.

Hillshead
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Syys 2009, 19:34
Paikkakunta: Teuva

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Hillshead » 07 Tammi 2016, 22:42

Casteria on n.5 astetta, sitä on kyllä vielä helppo lisätä jälkikäteen jos tuntuu siltä. Camperia o 1 aste. Ackermania ei ole . Vihjeet saatu foorumilta jorin kirjoituksista.
Maanantaina kurssi jatkuu.

tv. jouko
savenmaan rento 2009 - , Nazca pioneer 2013 - , Kinneri recut 3.0 2016- , Kinneri recut 3.1 2017- , Kinneri Strada 2017-

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja jooseha » 07 Tammi 2016, 23:02

Vilijami kirjoitti:Voi että kuumottelee tuommoinen retrokinneri! Miten ne onkin noin hienoja?
Miten tässä kuvassa on ackerman hoidettu? Oisko piirustuksia ja/tai mittoja mahdollista saada koko pelistä?

Pistä olkatappi vinoon niin saat olkapoikkeaman nollaksi. Ei sitä tavallinen tallaaja huomaa ja asiantuntija osaa arvostaa.
Eikun pajalle, mars mars :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Tammi 2016, 23:03

E-Cruiser kirjoitti:Itse rakentaisin pienen casterin, camberin ja Ackermanin. Helppoahan ne on tehdä, jos ne suunnittelee mukaan heti eikä ala muutella jälkikäteen. Parantavat ajo-ominaisuuksia. Omassa etenkin camber toi suuren muutoksen ajettavuuteen mutkissa. Ilman camberia kippasi nurin turhan helposti. Casteria on omassa 15 astetta, camberia 5 astetta. Ackerman on tehty ihan vaan yhdellä alumiinilevyllä, mikä siirtää raidetangon kiinnityskohtaa sisemmäksi. Ei siitäkään ainakaan suurta haittaa ole.

Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Tammi 2016, 23:13

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Voi että kuumottelee tuommoinen retrokinneri! Miten ne onkin noin hienoja?
Miten tässä kuvassa on ackerman hoidettu? Oisko piirustuksia ja/tai mittoja mahdollista saada koko pelistä?

Pistä olkatappi vinoon niin saat olkapoikkeaman nollaksi. Ei sitä tavallinen tallaaja huomaa ja asiantuntija osaa arvostaa.
Eikun pajalle, mars mars :mrgreen:

Oisko tuo az mallinen olkatappi parempi?
Liitteet
20160107_221043.png

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11875
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Tammi 2016, 00:21

Vilijami kirjoitti:Oisko tuo az mallinen olkatappi parempi?


Mun mielestä turhaa hienostelua kun painoa ei näin kevyt keulaisessa juuri yhdelle eturenkaalle tule.
Itse jos tekisin niin rakenne olisi pultti ja putki sisäkkäin. Kulutuspintaa vähän enemmän kuin näissä lattaraudasta väännetyissä, mutta korjauksien/muutoksien tekeminen vaikeampaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Tammi 2016, 00:30

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Oisko tuo az mallinen olkatappi parempi?


Mun mielestä turhaa hienostelua kun painoa ei näin kevyt keulaisessa juuri yhdelle eturenkaalle tule.
Itse jos tekisin niin rakenne olisi pultti ja putki sisäkkäin. Kulutuspintaa vähän enemmän kuin näissä lattaraudasta väännetyissä, mutta korjauksien/muutoksien tekeminen vaikeampaa.

Jukka

Tuo on mielestäni helpoin tapa saada olkapoikkema halutuksi ja jotenkin laakeroimaton olkatappi tuntuu niin amerikkalaiselta mutkat suoriksi meiningiltä :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jurvan kinnerit

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Tammi 2016, 00:33

Mun mielestä tuo AZ:n ratkaisu rikkoo liikaa tyyliä. Tälläisessähän on tärkeää saada vanha henki säilytettyä :D
Laakeroinnin jos haluaa, olisi Nuolen ratkaisu saman tyylinen. Tappi vaan vinoon.
Kuva


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija