Sivu 2/6

Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 23:16
Kirjoittaja jori

Sinulla taitaa olla 14 mm akseli. Se kestää kyllä hyvin tuossa käytössä, mutta olkarakenteen muu mitoitus on tehty 10, enintään 12 mm akselille. Nuo kuvaan merkityt pystyosat joustavat ja saattavat antaa periksi karteessa töyssyyn ajettaessa. Perinteisessä Jokapoikakinnerissä on tuon pyörän mukana kääntyvän u-muodon pystyosaan ruuvattu kiinni latta, joka vedetään kiinni samalla mutterilla ja parilla ruuvilla. Nykyään sellaisen voi siihen helposti hitsata tukemaan rakennetta. Ilmeisesti jarrusatulankannattimesta on tulossa tukilevy mukana kääntyvälle haarukalle. Kiinteän akselin puoli oikealla kuvassa saattaa tarvita diagonaaliset apulatat, jos tavoitellaan 14 mm akselin kanssa tasalujaa rakennetta. Toisaalta onhan se kestänyt entisaikojen kinnereissä ohuellakin akselilla, joten kestää se varmasti sama rakenne paksullakin akselilla. Keula on kaika kevyt, kun etupyörät ovat noin kaukana edessä.
Tässä kuitenkin kuva selventämään, mitä tarkoitin.


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 07:59
Kirjoittaja E-Cruiser

Vieläkään ei oikein ole toipunut tästä uutisesta. Luulin jo ettei kukaan enää nykyaikana viitsi rakentaa klassista kinneriä, pidin itsestään selvänä että Gatti jää lajin viimeiseksi kuriositeetiksi.
14 uutta kuitenkin, ja kohta vielä lisää! (tähän peukkuhymiö). Gatti on kuin lajin viimeinen yksilö, joka on alkoi jälleen hymyillä. Laji on pelastettu :wink:
Hieman kateellisena myös katselen noita ohutvanerimääriä. Täällä kolmoskehän sisällä ohutvaneri maksaa hunajata.
Tuon puolivalmiin muodot ovat hienot. Tuohon ripustusratkaisuun minulla ei omalla suht kevyellä alan asiantuntemuksellani ole muuta huomautettavaa kuin se että noin viiden asteen camber-kulma kannattaa ehkä säätää paikalleen. Parantaa huomattavasti ajokäytöstä. Keulahan näissä on kevyt juu. Kuormaa ei tule per etupyörä kuin 30 kilon luokkaa 100 kiloisella kuskilla.


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 11:00
Kirjoittaja jviirret

Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään :D
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.

Jukka


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 11:20
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään :D
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.

Jukka

Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella. Kokemusta on LWB tadpolesta. Hox! Määhän voisin itekki tehä sivuvetotakapään siihen :D


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 11:33
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella.

Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa :( Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.
Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 12:23
Kirjoittaja tm

Peukutusta vielä täältäkin suunnalta :D . RRF:n vuosikokouksessa Hillshead kertoi kinnerikurssista, ja "painostimme" häntä kirjoittamaan tänne foorumille. Melkoinen uutispommi kinneririntamalla.


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 13:00
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa :( Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.

Niinkuin geopyörästä tiedät niin pinnat eivät kestä painon alla suoraakaan vetoa. Kaksi rengasta tuplaa kantavuuden keston. Se mutkaanajotyylihän on vapaasti valittavissa :D


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 13:04
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.

Jukka

Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron. :?


Re: Kinnerirekisteri

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 13:27
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron. :?

Tuumasta toimeen?

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 16:28
Kirjoittaja Jarcco

4-pyörässä tarvitsee ratkaista miten saa pidettyä kaikki pyörät tiessä. Joko erilisjousitus ainakin toiselle akselille, tai keinuakseli, tai joustava runko.
Tehkää vaan lisää nelipyöriä, ehkä innostun itsekin viemaan oman projektini maaliin... :mrgreen:
Tuossa vähän vertailua 3- ja 4-pyöräisistä veloista:
http://liggecykelforeningen.dk/wp-conte ... obiles.pdf


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 23:07
Kirjoittaja Vilijami

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 23:13
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 23:15
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?

Jukka

Telttapatja. Ei kumise ja joustaa. :?


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 08:45
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä. Jos tekee löysemmän, alkaakohan materiaalin väsymisongelmat?
Jousituksella homma on hallitumpaa, siksi niitä käytetään. :wink:


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 08:55
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.

Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä.

Ilman tarkkoja mittoja arvioisin että Viljamin kinneristä on tulossa suurempi, eli vääntyilisi vähän herkemmin/enemmän.
Arvelen myös ettei Viljamilla ole myöskään suurta hinkua sorateille, joissa vaatimukset suuremmat.

Jukka