Sivu 4/6

Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 11:22
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:

Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?

Raideväli on 95cm, akseliväli 175cm. Kyllä se nyt viiden asteen camberin kanssa pysyy ihan hyvin - varsinkin kun tulee ajokokemusta ja oppii sen rajat.
Jos vielä nojaa laidan yli kuin purjeveneessä niin kyllä sillä kurviin voi ajaa sen mitä tuollaisella nyt ylipäätään uskaltaa. Jos mennään aivan pidon äärirajoille niin se reagoi puskemalla, ei heittämällä perää. Eturenkaista loppuu pito ensin. Alun koeajovaiheessa ilman camberia mentiin pari kertaa kurvi toinen eturengas ilmassa. Canber toki suurensi raideväliä, mutta sen suurin vaikutus oli oman tuntuman mukaan se ettei rengas "purrut" mutkassa niin äkäisesti. Käyttäytyy rauhallisemmin. Nolla-camberilla se kaatumaan lähteminen oli terävää ja äkäistä.
Yllättävän vähän tuollaisessa pultti&lattarauta ripustuksessa on kulumaa yli 5000km jälkeen. Eturenkaita kuluu.

Istuinkorkeus vaikuttaa myös siihen pystyssä pysymiseen. Omassa laskin penkkiä syksyllä 4cm. Laskisin vielä enemmän mutta en saa polkimia enää enempää eteenpäin, tulee eturipustus vastaan. Penkki kannattaa rakentaa niin matalalle kuin tyyli ja ketjulinja antaa myöten, ja jonkin verran takakenoa toimii ihan hyvin, ei tartte ihan pystyyn laittaa.
Takavanteeksi leveä vanne ja rengas vahvoilla pinnoilla, jos tekee sporttisempaan ajoon moottorin kanssa. Ilman moottoria peruskiekko kestänee.
Itse olen jo jonkin aikaa katsellut 56mm ns. cruiser-vannetta himoiten, missä pinnanreiät eivät ole lähellekään peräkkäin vaan ihan levällään. Siihen 3mm mopon pinnat niin voisi tulla yhtaikaa kestävä ja kevyt ratkaisu verrattuna nykyiseen. 56mm-vanteelle leviää 57-millinen rengas kivasti. Tulee tukeva kun rengas ei pääse notkumaan sivusuunnassa niin paljon vaan jää matalaprofiilisesti levälleen.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 12:06
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Laakeroinnin jos haluaa, olisi Nuolen ratkaisu saman tyylinen. Tappi vaan vinoon.
Kuva

Mä laiskana jättäisin tuon "kouran" tekemättä. Laakeriputki vinoon rungolta tulevan putken päähän. Renkaan kiinnitys pultin kantaan ja pultti em. laakeriputken sisään.

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 12:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Laakeroinnin jos haluaa, olisi Nuolen ratkaisu saman tyylinen. Tappi vaan vinoon.
Kuva

Mä laiskana jättäisin tuon "kouran" tekemättä. Laakeriputki vinoon rungolta tulevan putken päähän. Renkaan kiinnitys pultin kantaan ja pultti em. laakeriputken sisään.

Jukka

Vähän huonosti hahmottuu ajatuksesi tuon kuvan kanssa. Tarkoitit kuitenkin varmaan sitä, että tämän alemman kuvan rungon puoleisen kouran voisi jättää pois, korvata laakeriputkella ja pyörän puoleinen istuisi tämän laakeriputken päihin.
Tämä on hyvä idea nykyisin, kun metallirakenteita voi hitsata. Kyläsepänaikaan, kun ei voinut, käytettiin noita kahta kouraa.
Kuva


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 13:47
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vähän huonosti hahmottuu ajatuksesi tuon kuvan kanssa.

Aina pitäs piirtää kuva :oops:
Eli EI kouraa:

olkatappi.gif
olkatappi.gif (16.67 KiB) Katsottu 7900 kertaa

Sininen on pyörän runkoa. Poikkiputken päähän hitsattu 20x2 pyöreää putkea n. 50mm pitkä pätkä sen verran vinoon että olkapoikkeama sattuu suunnilleen kohdilleenn.
Punainen on putken läpi menevä 16mm pultti.
Vihreä on pultin kantaan hitsattu putki jonka reikä on sopiva pyöräksi valitun kiekon akselille. Jos akselissa on vähän ylimääräsitä pituutta niin voi myös olla 10mm paksu teräslevyn palanen jossa akselille sopiva reikä.

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 14:41
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vähän huonosti hahmottuu ajatuksesi tuon kuvan kanssa.

Aina pitäs piirtää kuva :oops:
Eli EI kouraa:

Kuva

Sininen on pyörän runkoa. Poikkiputken päähän hitsattu 20x2 pyöreää putkea n. 50mm pitkä pätkä sen verran vinoon että olkapoikkeama sattuu suunnilleen kohdilleenn.
Punainen on putken läpi menevä 16mm pultti.
Vihreä on pultin kantaan hitsattu putki jonka reikä on sopiva pyöräksi valitun kiekon akselille. Jos akselissa on vähän ylimääräsitä pituutta niin voi myös olla 10mm paksu teräslevyn palanen jossa akselille sopiva reikä.

Eikös tuo saanut sinulta itseltäsi jo hylkäystuomion tämän ehdotuksen yhteydessä.
Kuva


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 15:30
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Eikös tuo saanut sinulta itseltäsi jo hylkäystuomion tämän ehdotuksen yhteydessä.
Kuva

Äh, en minä muuta kritisoinut kuin laakereiden käyttöä :D Jälkeenpäin luettuna tosin juuri se jäi viestissäni epäselväksi :(
Voihan nuo laakeritkin toki laittaa, jos niitä vihtii runkoromuista irroitella ja sattuu saman kokoiset käsissä pyörimään.

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 19:08
Kirjoittaja Jarcco

Metalli vastaan metalli ilman laakeria kolisee jos vähänkään välystä, jota tuleekin nopeasti kulumisesta johtuen.. Välys taas aiheuttaa ohjaukseen väpätystä.
Jos tuollaisen olkatapin kerran viitsii tehdä, eikä voisi sitten hitusen lisäpanostuksella tehdä kunnollisen laakeroidun? Laakeriksi kelpaa vaikka muoviputken pätkä, kunhan ei ole metallit vastakkain.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 19:53
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Metalli vastaan metalli ilman laakeria kolisee jos vähänkään välystä, jota tuleekin nopeasti kulumisesta johtuen.. Välys taas aiheuttaa ohjaukseen väpätystä.

Jos tuollaisia ongelmia tulee niin voisi luulla että tuollaisessa lattarauta-koura rakenteissa ne olisi vielä pahempia?
Eihän oikeissakaan autoissa mitään kunnon laakereita ole, alapäässä vain pallonivel...

Jukka


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 20:23
Kirjoittaja E-Cruiser
Jarcco kirjoitti:

Metalli vastaan metalli ilman laakeria kolisee jos vähänkään välystä, jota tuleekin nopeasti kulumisesta johtuen.. Välys taas aiheuttaa ohjaukseen väpätystä.
Jos tuollaisen olkatapin kerran viitsii tehdä, eikä voisi sitten hitusen lisäpanostuksella tehdä kunnollisen laakeroidun? Laakeriksi kelpaa vaikka muoviputken pätkä, kunhan ei ole metallit vastakkain.

Salaisuus on camber. Ei oma ainakaan kolise edes yli 5000km jälkeen pahemmin, eikä ole paljoa edes kulunut. Pääosin kaupunkiajoa. Ei väpätä. Jarruttaessa toinen pyörä vähän vatkaa mutta se johtuu toisen pään pallonivelen välyksestä ja hieman kierosta vanteesta.
Camber-kulma tekee sen että ripustus on jännityksessä, välykset koko ajan tiukasti laidassa. Onhan se jonkin verran jännityksessä nollacamberillakin jotkin kohdat, mutta viidellä asteella se on jo tiukasti nipussa. Jos tulee tilanne että paino häviää pyörän päältä kokonaan niin silloin saattaa vähän kolista mutta sellaista ei kinnerillä juuri tapahdu.
En sitä etteikö se laakerien kanssa ole hienompi, kestävämpi ja välyksettömämpikin mutta ilmankin pärjää kyllä.
Näissä klassisissa kinnereissä on sellainen kaunis low-tech filosofia :mrgreen: Päämäärinä ovat ikään kuin estetiikka ja mobilismi, kinnerimobilismi. Katsotaan että T-mallin Ford, vähän ehkä lonksuu ja huojuu mutta se on patinaa vaan. Hienon ajonautinnon nämä kuitenkin tarjoavat. Siihen täytyy vain suhtautua sellaisella mobilisti-asenteella.
Missään suhteessa ei pidä laittaa näitä samalle viivalle jonkin modernin triken kanssa. Ne on ihan eri universumista.
Vastaan kuten muutkin, eli voi siihen ne laakerit laittaa jos mieli tekee, mutta tiellä pysyy kyllä ilmankin.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 22:01
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Eihän oikeissakaan autoissa mitään kunnon laakereita ole, alapäässä vain pallonivel...

Jukka

Pallonivel on pitkän aikaa välyksetön ja jousijalan yläpäässä on oikea kuulalaakeri. Näiden tukipisteiden väli on noin puolimetriä, joten puhutaan kohtuu jämäkästä rakenteesta.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 07:46
Kirjoittaja Vilijami

Yön yli mietittyäni, oivalsin suuren viisauden retrokinnerin olkatappirakennekokonaisuudessa. Aikana jolloin ei laakereita saanut pennillä biltsusta ja metallisorveja ei ollut joka toisella harrastajalla, oli keksittävä tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Olkapoikkeama tehtiin tarkoituksella "väärin" jolloin laakeroimattoman olkatapin välykset painuivat toiseen laitaan. Autoinsinöörinä tulee aina -turhaan- haettua täydellistä virheetöntä toteutusta. Tämän takia 2T3 projektikin on venynyt, kun en ole keksinyt ultimaattisen nerokasta ratkaisua esim. olkatappien ja kampiakselin valmistukseen.
Itseni olisi hyvä tehdä terapiamielessä retrokinneri aitoon 40-luvun henkeen ja kyseisen ajan materiaaleja sekä työkaluja käyttäen. Pystyisinkö? :wink:


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 09:56
Kirjoittaja Vilijami

Kertopuinen väliseinätolppa voisi olla hyvä materiaali kinnerin etuakseliksi ja kampipuomiksi. Kevyempää ja halvempaa kuin 40x40 huonekaluputki ja uskoisin lujuuden riittävän.
http://www.puukeidas.fi/oulu/kertopuu-39x66x2520


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 10:14
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:

Yön yli mietittyäni, oivalsin suuren viisauden retrokinnerin olkatappirakennekokonaisuudessa. Aikana jolloin ei laakereita saanut pennillä biltsusta ja metallisorveja ei ollut joka toisella harrastajalla, oli keksittävä tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Olkapoikkeama tehtiin tarkoituksella "väärin" jolloin laakeroimattoman olkatapin välykset painuivat toiseen laitaan.
Itseni olisi hyvä tehdä terapiamielessä retrokinneri aitoon 40-luvun henkeen ja kyseisen ajan materiaaleja sekä työkaluja käyttäen. Pystyisinkö? :wink:

Sun täytyy vaan keskittyä :wink: Kyllä retroon saa mun puolesta moderniakin tekniikkaa laittaa, vähän niin kuin restomod-tyyliin, mutta piiloon sitten :)
Onhan omassakin sähköt. Puritaani ei kannata mielestäni olla, ratkaisevaa on kokonaisuus ja yleisvaikutelma.
Jos moottoroida aiot, niin suosittelen takamoottoria kestävyyden kannalta. Moottoria nämä retroripustukset edessä tuskin kestävät. En tiedä.
Noinhan se varmaan oli tuon ripustuksen kanssa. Totesivat vain että tällai toimii riittävän hyvin.
Kampipuomin laittaisin kyllä metallista, se on rasituksella. Oma murtui, vaikka on metallia. Hitsautin siihen vahvikkeen.
Gatissa puomi toimii myös osana runkoa jäykistäen sitä.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 12:36
Kirjoittaja Vilijami
E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?

Raideväli on 95cm, akseliväli 175cm. Kyllä se nyt viiden asteen camberin kanssa pysyy ihan hyvin - varsinkin kun tulee ajokokemusta ja oppii sen rajat.

Tuota kiikkeryysasiaa pohdin, että nelipyöräisenä olisi paljon tukevampi mutta kolmipyöräisenä on helpompi rakentaa ja pärjää vakio osilla.
Miten sellainen ratkaisu, jossa kolmipyörään tulisi taakse "apurattaat" vaikka rullaluistinten renkaat, jotka olisivat irti maasta 50-100mm.


Re: Jurvan kinnerit

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 12:45
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?

Raideväli on 95cm, akseliväli 175cm. Kyllä se nyt viiden asteen camberin kanssa pysyy ihan hyvin - varsinkin kun tulee ajokokemusta ja oppii sen rajat.

Tuota kiikkeryysasiaa pohdin, että nelipyöräisenä olisi paljon tukevampi mutta kolmipyöräisenä on helpompi rakentaa ja pärjää vakio osilla.
Miten sellainen ratkaisu, jossa kolmipyörään tulisi taakse "apurattaat" vaikka rullaluistinten renkaat, jotka olisivat irti maasta 50-100mm.

Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?