Tavaranojakki Aadolf 7

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja jori » 01 Tammi 2019, 10:46

Reippaana olet aloittanut uuden vuoden. :)
Jopas sattui sopivan kokoinen palju. Tuostahan saa yhdestä paljusta kaksi lokaria etulokareiksi ja vähän väljemmät, pelkät kaaret taakse. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 01 Tammi 2019, 11:10

Pitkään tuota pitikin etsiä. Ei monessakaan nettisivustolla ilmoiteta pohjan halkaisiaa. Jos joku alkaa tätä etsimään niin 90l laastipalju tai rakennuspalju nimellä alkaa tulemaan osumia googlesta. Pohja ei sit ole kaikaissa sama. Mittanauha mukaan. Motonetista löysin nämä ämpärit, hintakin alle kympin.

Aatu

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15363
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja PW » 01 Tammi 2019, 11:33

On päheet lokarit, sopii tyyliin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 01 Tammi 2019, 13:27

Kun halvalla sain :D
Saakos otsikkoa muutettua?
Monta hommaa jo plakkarissa ja sarjanumeroita meistetty kutoseen asti. Tämä vois olla nr7 Eli työ nimenä aadolf7
Aatu

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3885
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja Vilijami » 01 Tammi 2019, 13:30

Hieno lokari-idea! Pitää itsekin käydä hakemassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja jori » 01 Tammi 2019, 13:50

Pajottaja kirjoitti:Saakos otsikkoa muutettua?
Monta hommaa jo plakkarissa ja sarjanumeroita meistetty kutoseen asti. Tämä vois olla nr7 Eli työ nimenä aadolf7
Aatu

Saat sitä itsekin muutettua, mutta siitä jää muutosmerkintä viestin perään. Ylläpitäjä voi muuttaa ilman näkyvää merkintää. Käykö näin? ^

Uusiin viesteihin otsikko kopioituu lainatusta viestistä ja ilman lainausta kirjoitettuun ketjun senhetkisestä otsikosta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 01 Tammi 2019, 14:22

Kiitokset otsikon vaihtajalle :)

Lokasuoja idea oli todellakin loistava jopa omastakin mielestä. Halpa ja helppo, toki myös toimiva.

Aatu

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3033
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tavaranojakki

ViestiKirjoittaja tm » 01 Tammi 2019, 17:50

Pajottaja kirjoitti:Motonetin rakennuspaljusta lokari. Paljon helpommalla ei tälläistä synny.

Hyvin keksitty :idea: !

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2475
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Premnas » 01 Tammi 2019, 18:23

Onpas hyvin keksitty lokari, sopii justiinsa. Suojaa myös hyvin sivuroiskeilta, joita tuntuu noiden kaupallisten versioiden kanssa tulevan kun ajaa lätäkköön :).
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 02 Tammi 2019, 17:38

Joutuu laittamaan kaikkiin nurkkiin samanlaiset lokarit. Takarenkaa heittää niskaan kuraa vaikka kaukana ovatkin.
Akku tuntus kestävän vähemmän kun aluksi arvioin. Täytynee alkaa polkemaan enemmän :D
Toki nyt polkeminen on järkevää, välitykset passaa tehokkaaseen polkemiseen hyvin ja painoakin sais vähän lähteä, tai ainaki vaihtaa läski lihaksiksi.

Aatu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja jori » 02 Tammi 2019, 21:42

Pajottaja kirjoitti:Joutuu laittamaan kaikkiin nurkkiin samanlaiset lokarit. Takarenkaa heittää niskaan kuraa vaikka kaukana ovatkin.
Akku tuntus kestävän vähemmän kun aluksi arvioin. Täytynee alkaa polkemaan enemmän :D
Toki nyt polkeminen on järkevää, välitykset passaa tehokkaaseen polkemiseen hyvin ja painoakin sais vähän lähteä, tai ainaki vaihtaa läski lihaksiksi.

Nyt kun sinulla on aiheesta jo kokemusta, voisi olla hyvä lukea tämä viesti uudelleen. Olen yhä sitä mieltä, että lyhyemmällä välityksellä akku kestää pidempään ja polkeminen on motivoivampaa.
Pyörä on niin painava, että on turha kuvitella ajelevansa sillä hirmuisia vauhteja. Ilman moottoriapua sillä päässee hurjasti polkemalla ehkä 20 km/h tasaisella. Tämä "hurjasti polkemalla" on summittain 250 W, jolla kuormituksella polkupyörän akku kestää vajaan pari tuntia ja matkaa taittuu isohkolla akulla aivan unelmaolosuhteissa n. 40 km. Jos välitys on hiukankaan liian pitkä, syö kiihdytysten ja ylämäkien huono hyötysuhde tuostakin puolet pois.
Kuva

Tuossa laitteessa on niin helppo kokeilla erilaisia välityssuhteita, että olisi synti olla tekemättä niin. Jos tuohon napamoottoriin saa kiinni kierteellisen rataspakan, mikäs estää kääntämästä moottoria ja sen pyörimissuuntaa ja kokeilla laitteen ominaisuuksia kaikilla polkupyörän takapakan rattailla nopeuden ja akun keston, mäennousukyvyn ja muun käytettävyyden suhteen. Rataspakalle takaa tulevaan ketjuun kannattaa laittaa säädettävästi tuettu ketjuputki, jonka tukea siirtämällä ketju kulkeutuu halutulle vaihteelle ja joka pitää ketjun rattaalla kovemmassakin rynkytyksessä. Jos haluaa vaihteen olevan vaihdettavissa myös tien päällä, on ketjunkiristin myös tarpeen. Ketjunkiristin on hyödyllinen myös pitämässä ketjua takarattaalla. Ketjuputki pitää moottorin puolen rattaalla ja kiristin taka-akselin rattaalla. :)
–Minäkö muka yllyttäisin. Pois se minusta. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 920
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Härski » 02 Tammi 2019, 22:12

Eikös moottorin kierrosalueen likimääräinen optimointi kulloiseenkin tilanteeseen hoidu pyörittämällä moottorilla samaaketjua kuin polkimillakin. Siis pointtina järjestää moottorin ja renkaiden välille vaihteisto, jolloin ei moottorilla jouduta "vedättämään".

Btw.. Joku oli hiljan laittanut kinneriin napamoottorin pyörittämään keskiötä, jolloin tulee hyödynnettyä myös etulehtien välitykset. :D
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10295
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja jori » 02 Tammi 2019, 22:31

Härski kirjoitti:Eikös moottorin kierrosalueen likimääräinen optimointi kulloiseenkin tilanteeseen hoidu pyörittämällä moottorilla samaaketjua kuin polkimillakin. Siis pointtina järjestää moottorin ja renkaiden välille vaihteisto, jolloin ei moottorilla jouduta "vedättämään".

Btw.. Joku oli hiljan laittanut kinneriin napamoottorin pyörittämään keskiötä, jolloin tulee hyödynnettyä myös etulehtien välitykset. :D

Napamoottori ketjulla kinnerin keskiölle.jpg

Tuossakin on tärkeää valita oikea välitys moottorilta vaihteistolliselle ketjulinjalle. Antaa mahdollisuuden tehdä hyvähyötysuhteinen välitys, mutta myös aivan väärä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 02 Helmi 2019, 17:33

Moi taas. On ollut aika haastava alkuvuosi. Lusikat jakoon ja sitä rataa. Nyt kolmatta viikko hurjassa flunssakierteessä, toinen antibioottikuuri menossa ja tulehdusarvot alkaa viimein tippua.

No asiaan. Normaalit fillarin vaihteet olen pois sulkenut heikkouden vuoksi ja pakki sotkee loputkin mahdollisuudet. Konkeli on pysynyt toistaiseksi melko samanlaisena, mut aloittelen pikku hiljaa varisinaisia parannustöitä lähiaikoina.

Työmatkaa kampe on taittanut varsin kiitettävästi ilman ongelmia. 24 pakasella saatto kestovoideltujen laakereiden voiteluaine olla vähän jäykkää, mut muuten mukavaa matkan tekoa. Isotkaan yön aikana ilmestyneet lumimäärät ei paljoakaan ole haitannut ja kaatumisen pelko on poissa kokonaan.

Aatu

Pajottaja
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 16 Maalis 2019, 08:17

Moro taas. Hidasta ollu rakentelu. Paljon muita asioita ollut hoidettavana.

Joitakin parannuksia/lisäyksiä tehty/tehdään.
Lavaa aloitin tekemään. Aika hankala saada kevyttä ja lujaa. Pohjalevy on alumiinisalmiakkiverkkoa ja runko vielä mietinnässä.
Etuakselin alle sain 60mm lisää maavaraa, se kun oli pelottavan matala.
Akku ongelmaa en alkanut ihmeemmin selvittelemään vaan hommasin 100kpl Sonyn VTC5 kennoja. Tästä setistä saa siis kilolowattitunnin paketin.
Lavan alle sivuille renkaiden väliin olis tarkoitus rakennella jonkinlaista säilytystilaa.
Tämän hetkinen paino oli lievä pettymys. 70kg ja lisää on tulossa.

T.Aatu


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija