Sivu 15/17

Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 24 Touko 2019, 07:52
Kirjoittaja jori
Pajottaja kirjoitti:

Lievä auraus on olemassa mutta se on tosiaan lievä. Nekin säätelen lähi aikoina. Vain vetävä kuluu, vetämätön ei kulu lainkaan. Toisekseen vetävä jättää tosi herkästi mustaa viivaa asfalttiin. Vetopito on tosi heikko. Painoa takana ei ole riittävästi.

Ahaa, sellainen ongelma. Sittenhän tuo moottorin siirto taka-akselin takapuolelle oli hyvä valinta. :)
Hieman voisit vetopitoa parantaa huolehtimalla siitä, että se takapyörä, joka vetää, kantaa enemmän kuormaa. Pumppaat vain ristikkäisen ilmapussin hieman kovemmaksi siltä puolen, että vetävän pyörän kuorma kasvaa. 8)
Kuva
Kuva
ED. Huomasin kuvista, että sinulla on kaksi vetävää akselia. Mikset käytä molempia yhtaikaisesti, niin pito valiutuisi suuremman kuorman mukaan luonnostaan. Vapaakytkimet pyörien puolella tietysti pelastaisivat tilanteen, mutta sitä odotellessa, ettei tarvitse olla vetävää rengasta koko ajan vaihtamassa. Sinulla kun menee sekä moottorin, että polkijan momentti samaan takarenkaaseen. :roll:


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 24 Touko 2019, 08:55
Kirjoittaja Pajottaja

Vapaakytkimet toistaiseksi pois suljettu. Yritän sen tasauspyörästön värkätä mahdollisimman pian. Lukkoperällä tuli jonkin verran kulmikkuutta käytökseen, paljon väljää vetareissa.
Pussien säätämisellä ei huomattavaa vaikutusta.
Käyn tänään katsomassa moposportista kumeja ja niiden soveltuvuutta.

Aatu


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 24 Touko 2019, 18:56
Kirjoittaja Pajottaja

Kävin hakemassa 3.00-16" kumit kokeiluun hintahaitarin alapäästä...

https://www.moposport.fi/media/catalog/ ... -D0300.jpg

Katsotaan meneekö vanteelle. Jos meneekin, ei ole varmasti mukavimmasta päästä.

Aatu


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 10:52
Kirjoittaja tm

Tavarapyörä kaipaa siis tavaraa kyytiinsä, että vetäville pyörille saadaan pitoa .

Haastava yhdistelmä tuo paino edessä ja takaveto. Perinteisissä pakuissakin yleinen ongelma (talviliukkailla). Hiekkasäkit tai muut "puntit" tavaratilassa helpotti hieman. Rahamiehet valitsi nelivedon, jos sattui olemaan tarjolla.


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 11:59
Kirjoittaja Pajottaja

Luistamienhan ei sinällään paljoa haittaa, mutta kumien kuluminen lieve ilmiönä on ongelma.

Auraus ja harituskin lienet aiheuttaa luistamista kumin ja tien pinnan välillä.

Tähän pätee melkein suoraan auton kytkinlevystä tuttu ilmiö: luistamaton kytkin ei kulu.

Tänään koitan sovitella uusia kumeja alle.

Tulevasta lavastakin kertyy muutama lisäkilo taakse.

Aatu


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 12:22
Kirjoittaja jori

Tavallisesti tuo ongelma hoidetaan lava-autoissa siirtämällä taka-akseli edemmäs. Sinullakin olisi tuossa kyllä varaa siirtää akselia, tai rakentaa lavaa pidemmälle taakse.:mrgreen:
Kuva


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 12:33
Kirjoittaja Pajottaja

Tai sit vaan sauna päälle :shock:


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 12:42
Kirjoittaja tm
Pajottaja kirjoitti:

Tai sit vaan sauna päälle :shock:

Siinä muuttuisikin nojapyöräkokoontumisten järjestäminen helpoksi, kun ei erikseen tarvisi saunaa varailla. Parkkiin vaan sopivan järven rantaan :mrgreen: .


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 12:54
Kirjoittaja jooseha

Raskaan kaluston taka-akselin sijaintiin vaikuttaa myös se, että vetävän akselin akselipaino saa olla suurempi. Kantavuuskuormassa sille halutaan yleensä täysi kuorma juurikin vetopidon takia. Toi Jorin bussi saa painaa 18 tonnia, joista 11,5 taka-akselilla.

Tavarafillarissa pitää myös miettiä akselipainoja. Fillarin kiekot eivät ole tarkoitettu kovin isoille kuormille. Jos Aatuun istuu kaksi isoa miestä ja kuormaa otetaan miesten painon mukaan on kyydissä viitisen sataa kiloa ja pyörän massa vielä päälle. On siinä renkailla kuormaa :shock: Jos taka-akseli olisi kovin edessä niin takarenkaat kantaisivat selvästi suremman rasituksen kuin eturenkaat.

Turhan teoreettista pohdintaa, koska kuorma (henkilöt + tavarat) saa lain mukaan olla enintään 250 kiloa :roll:


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 13:36
Kirjoittaja Pajottaja

Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa :shock:

Pito lukkoperäisenä oli talvi liukkaallakin hyvä. Varmaan se tasauspyörästö auttaa asiaa mukavasti, silloinhan molemmat renkaat vievät eteen päin huonommin pitävän renkaan momentilla. Sen pitäs tuplata eteenpäin vievä voima nykyiseen tilanteeseen nähden...

Aatu


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 15:28
Kirjoittaja jori
Pajottaja kirjoitti:

Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa :shock:

Pito lukkoperäisenä oli talvi liukkaallakin hyvä. Varmaan se tasauspyörästö auttaa asiaa mukavasti, silloinhan molemmat renkaat vievät eteen päin huonommin pitävän renkaan momentilla. Sen pitäs tuplata eteenpäin vievä voima nykyiseen tilanteeseen nähden...

Aatu

Kuvasta katselin, että etupyörille tulee ihmisten painosta 75% ja 25% takapyörille. Tämä tarkoittaisi, että n. 40 kg pyörän lisäksi täytyisi kuormaa olla selvästi enemmän kuin ihmisiä edessä, jotta kuorma jakautuisi tasan akseleiden kesken. Tuossa mielessä lavan jatkaminen tai taka-akselin siirto edemmäs puolustaisi paikkaansa.
Kuva


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 16:36
Kirjoittaja jooseha
Pajottaja kirjoitti:

Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa :shock:

Ei tarvi. Ehkä selvässä ylikuormatilanteessa, jos on tapahtunut onnettomuus. Kuormaussäännökset eivät tunnu koskevan käytännössä kuin raskaskasta liikennettä. Henkilöautollakin saa vetää vaikka millaista pommia ilman että poliisi puuttuu asiaan :(


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 19:05
Kirjoittaja Pajottaja

Kumit jäi nyt laittamatta. Kontrolleri sano sopimuksen irti, fetti kärähti :evil:

Tiedä riittääkö fetin vaihto vai ostellaanko uusi järeämpi säädin.

Helpolla en ala akselia siirtämään, on aikamoinen homma. Varmaan se tasauspyörästö riittää.

Taitaa olla kaksistaan ajaessa ilman kuormaa jo yli 250kg.

Aatu


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 25 Touko 2019, 19:16
Kirjoittaja PW

2WRtandemillakin ajeltu kaks päällä, 2*100kg molemmin puolin miehistö + pyörä 30kg.


Re: Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 26 Touko 2019, 07:25
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

2WRtandemillakin ajeltu kaks päällä, 2*100kg molemmin puolin miehistö + pyörä 30kg.

Mut se on kaksipyöräinen eli kallistuu. Kiekot kestää pystysuunnassa erittäin paljon, mut ei kauheesti sivuttais suunnassa.