Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lopuksi moottori paikoilleen.

Liitteet
img20171030_173216.jpg
Viimeksi muokannut Vilijami, 30 Loka 2017, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Toissa talvena kommentoin sähköpyöräilyä näin:

Vilijami kirjoitti:

Fiiliksiä parin kuukauden kokemuksella:
+36V 10,4Ah akun kantomatka riittää hyvin ainakin talvilenkkeihin. (sormien ja varpaiden palelu tulee ennemmin vastaan)
+tehoa on yllinkyllin. Low asento on yleensä riittävä = vois pärjätä pienemmälläkin setillä?
+ajaminen on edelleen kuntoilua, eikä sähkömopoilua jota alussa epäilin.
+talvipyöräily muuttui aerobiseksi liikunnaksi, ennen se oli hampaat irvessä hangessa/sohjossa runnomista.

Nyt lyhyen koeajon perusteella aika lailla samat fiilikset, mutta parannusta on isompi akku, katettu pyörä (auttaa sormien ja varpaiden paleluun) ja pienempi moottori vapaakytkimellä. Avustusasteikko on 1-5. Kakkosasento tuntui aika sopivalta. Kyllä oli suupielet korvissa, kun talvijunnaus muuttui hyväksi kesäkeliksi polkemisen raskauden suhteen. Kyllä talvipyörässä PITÄÄ olla kate ja sähköt! :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Talvi alkaa tammikuussa ;) Silloin on jää-/lumipolannetta ja pakkasta niin että tuntuukin talvelta :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Ai sähköt? Ei tuossa äkkiseltään huomannut oikein mitään eroa? Pidemmässä käytössä voi jotain eroa huomatakkin?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Ai sähköt? Ei tuossa äkkiseltään huomannut oikein mitään eroa? Pidemmässä käytössä voi jotain eroa huomatakkin?

Keula ei enää ole niin kevyt, joten ohjautuvuus varmasti parani, varsinkin kun kääntyvä etupyörä vetää. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Keula ei enää ole niin kevyt, joten ohjautuvuus varmasti parani, varsinkin kun kääntyvä etupyörä vetää. :D

Raportoin tästä mahdollisesta parannuksesta kunhan saan oman mielipiteen muodostettua. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Keula ei enää ole niin kevyt, joten ohjautuvuus varmasti parani, varsinkin kun kääntyvä etupyörä vetää. :D

Raportoin tästä mahdollisesta parannuksesta kunhan saan oman mielipiteen muodostettua. :roll:

Olettaisin tämän näkyvän varsinkin kun lähdet paikoiltaan kaartamaan oikealle. Vetävä pyörä sisäkaarteessa haittaa sitä enemmän, mitä jyrkemmin kääntää. Nyt tuota ongelmaa ei ole, sillä etupyörä vetää paljon kauempaa ulkoa kuin sisäpyörä sisältä. :?

Etuveto-ohjaus.png
Etuveto-ohjaus.png (17.98 KiB) Katsottu 6092 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt lentsu helpotti (2 viikkoa :evil: ), ni pääsin oikealle koeajolle. Kyllä tuli hieno peli E-Räntiksestä. Hiekoitussora ei harmita ja ylämäkiä ei tarvi enää kierrellä :D
Ajo-ominaisuudet paranivat kyllä. Puoltamista ei voi enää juurikaan havaita, niin polkiessa kuin rullatessa suoraan menee. Ykköstasolla avustus on noin 50w, kakkosella 85w, kolmosella 150w, nelosella 210w ja vitosella täydet 250w ja ylikin. Alkumatkan ajoin kakkosella ja loppumatkan kolmosella. Tosi hyvä fiilis jäi eka lenkistä!
Kuvasta näkyy moottorikiekko edessä ja akku penkin vieressä. Sarjan johdot yltivät juuri ja juuri, mutta onneksi ei tarvinnut jatkaa.

Liitteet
img20171109_143652.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Keula ei enää ole niin kevyt, joten ohjautuvuus varmasti parani

Epäilin aluksi tätä Jorin kommenttia, mutta kun alkaa tarkemmin miettiä, niin onhan painopisteestä etuakseliin puolitoista metriä matkaa! 5kg painonlisä alkaakin olla merkittävä tuolla etäisyydellä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää hyvältä ja kuski kuullostaa innostuneelta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vielä huomio eiliseltä lenkiltä. Vaihde tahtoo jäädä liian isolle kun pysähtyy, kun sähköapu hämää polkemisen keveydessä. Sähkökinnerissä pitäisi olla napavaihde, koska pieni tehohäviö ei haittaa ja vaihdetta pystyisi vaihtamaan paikoillaan ollessa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Näyttää hyvältä ja kuski kuullostaa innostuneelta :mrgreen:

Miten punaketun sähköistys etenee? Pääset itsekin kokemaan E-kolmipyöräilyn riemua :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Näyttää hyvältä ja kuski kuullostaa innostuneelta :mrgreen:

Miten punaketun sähköistys etenee? Pääset itsekin kokemaan E-kolmipyöräilyn riemua :D

Ei oo sähköjä viel kuulunu, näkyny. Vaimollehan tuo oli tarkotettukin - nivel meni remonttiin - vaimolta. Nyt ei vähään aikaan polje ku kuntopyörällä, ennen ku kuntoutuu uus polvi. Siihen jatkokuntoutukseen ne sähköt olis varmaan hyvä apu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti:

... Vaimollehan tuo oli tarkotettukin - nivel meni remonttiin - vaimolta. Nyt ei vähään aikaan polje ku kuntopyörällä, ennen ku kuntoutuu uus polvi. Siihen jatkokuntoutukseen ne sähköt olis varmaan hyvä apu.

"Vaimoillehan" näitä sähkövehkeitä lähinnä ostellaankin. t. reilu 200km sähköllä takana :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin