Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Jarcco » 16 Syys 2017, 16:22

Vilijami kirjoitti:Tämän päivän lenkillä polkaisin kampiakselin mutkalle katukivetystä ylittäessä :shock: :| :evil:
Punainen nuoli osoittaa mutkakohtaa. Taipuma oli alunperin selvästi pahempi, mutta sain oikaistua sitä jalalla painamalla, että pääsin polkemaan takaisin kotiin.
Keltainen nuoli osoittaa 30x30 kanttiputkea, joka nykyään osoittaa eri suuntaan kun kaksi muuta.

Vahvistusideoita? Putken halkaisijan kasvattaminen luonnollisesti, mutta entä muuta?
Kampiakselin oikaisu ja hiilikuitunauhaa vahvikkeeksi?
Laakerivälin kaventaminen?

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13369
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 16 Syys 2017, 17:27

En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2817
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Syys 2017, 18:08

PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.

Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13369
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 16 Syys 2017, 18:19

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.

Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.

Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?
Joo lujuuslaskelma opinnot on miulla viel vaiheessa :roll:
Itsellä on kestäny tuo 20mm hydrputki mutt laakeriväli on varmaan kapeempi ja myös nuo putken suorat osat on lyhyempiä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9024
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 16 Syys 2017, 18:36

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:En saa kuvasta selvää, onko nuo kanttiputkien päät tulpattu? Suattas tulppaaminen auttaa asiaa jos eivät ole.

Ei oo tulpattu, mutta vääntyminen oli pyöreän putken osuudella.

Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki. :D
Seuraavaan versioon voi sitten laakeriväliä kaventaa ja käyttää vaikka paksumpaa putkeakin, mutta tässä vehkeessä riittänee, että oikoo akselin polkemalla toisin päin ja polkee vastedes pyöreämmin.:mrgreen:

Vakavasti:
Onhan tuo aika pitkä laakeriväli 25 putkelle. Polkemapaikan taivutusmomentti pienenee rajusti laakerivälin pienetessä, joten lyhentäminen vaikuttaa huomattavasti kestävyyteen. Putken paksuntaminen on tietysti vieläkin parempi tapa saada lisää lujuutta ja kaikkein parasta on tehdä nämä molemmat. :)
Kampiakselin taivutus.png
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2817
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Syys 2017, 18:58

jori kirjoitti:Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki. :D

Olen ihmetellytkin kun paino on pysynyt pitkään samana, vaikka vyö on lyhentynyt. Nyt jälkeenpäin ajatellen tänä kesänä on bokserien lahkeet alkaneet kummasti ahdistaa. Onko tämä käsiteltävissä niin, että mahaläski on muuttunut reisilihaksiksi? :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9024
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 16 Syys 2017, 22:00

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:Tuo taipuminenhan kertoo vain siitä, että voimaa on tullut lisää. Hyvä merkki. :D

Olen ihmetellytkin kun paino on pysynyt pitkään samana, vaikka vyö on lyhentynyt. Nyt jälkeenpäin ajatellen tänä kesänä on bokserien lahkeet alkaneet kummasti ahdistaa. Onko tämä käsiteltävissä niin, että mahaläski on muuttunut reisilihaksiksi? :D

Sitä se nimeomaan on. Olepa varovainen uusien voimiesi kanssa. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

hjv1527
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 16 Syys 2017, 22:32

Pitääpä taas sotkea omaa lusikkaa soppaan, kun statiikasta alettiin keskustella. :D

Tuo taipumakohta ei ole maksimimomentin kohdalla pelkälle pistekuormalle. Se olisi silloin poljinvoiman kohta. Voisiko tuo sinun "klossi" aiheuttaa jonkinsortisen pistemäisen momentin? Eli pyrkiikö kiertämään akselia? Tai miten sitä kuvaisi. Taivuttaako polkimen laskerointi akselia polkimeen nähden sivusuunnassa?
-Harri-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2817
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2017, 08:37

Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 17 Syys 2017, 09:44

PW kirjoitti:Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?


Sadeviittakuvasarjan kolmas kuva näyttää selvästi kanttiputken vaihe-eron muuttumisen aivan kuin akseliputki olisi kiertynyt.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11190
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Syys 2017, 11:30

Vilijami kirjoitti:Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.


Eikös se oikea puoli taivu vaikka sen aiheuttaisi vasen jalka? Vasemmalla jalalla jopa helpommin kun vipuvarsi on pidempi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Syys 2017, 13:32

Sun pitää lopettaa treenaaminen, niin vehkeet alkavat kestämään :mrgreen:
Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2817
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2017, 13:46

MM kirjoitti:
PW kirjoitti:Sanoit kuitenkin, ett kanttiputki osottaa eri suuntaan? Kumpi vai kampi voitti/petti?


Sadeviittakuvasarjan kolmas kuva näyttää selvästi kanttiputken vaihe-eron muuttumisen aivan kuin akseliputki olisi kiertynyt.

On se kiertynyt. Livenä näkee vielä selvemmin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2817
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2017, 13:49

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Ja ettei homma olisi liian yksinkertaista, niin oikean puoleisella polkimella sain taipuman aikaiseksi, enkä suinkaan vasemmalla. Ketjuvoima siirtänee momentin maksimin kauemmaksi polkimen laakerista? Pitäis piirtää momenttikuva.


Eikös se oikea puoli taivu vaikka sen aiheuttaisi vasen jalka? Vasemmalla jalalla jopa helpommin kun vipuvarsi on pidempi.

Jukka

Siis vasemmalla jalalla polkaisin tuon mutkalle, eikä oikealla. Sori sekoilu.

hjv1527
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Räntäpäivän kinneri

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 17 Syys 2017, 14:11

Noita aikaisempia kuvia katsomalla selvisi tuo rakenne paremmin. Ei se ollutkaan keskilaakeri/ -tuki vaan toisen jalan poljin tuossa vieressä.

Tuossa mutkalle mennessä kohdassa taitaa tulla taivutusmomentin (ei ihan maksimi, mutta suuri) aihettaman normaalijännityksen ja akselin vääntömomentin aiheuttaman leikkausjännityksen yhteisvaikutus mitoittavaksi. -Vääntyy ja taipuu.
-Harri-


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa