Sivu 37/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 09 Heinä 2017, 23:15
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

Ööö...tuota rullajarrunavan mukana tullut vaijerinkuoren pidike, joka on ruuvattu vannejarrun tapin päähän?

Kuva
Sekö oikeasti kuuluukin tuohon. :shock: Jaa niin, tietenkin rullajarrulliset kiekot laitetaan usein v-jarrujen tilalle. :oops: Mihinkäs se sitten laitettaisiin, jos olisi alunperin napajarrullinen takahaarukka. :?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 10 Heinä 2017, 07:10
Kirjoittaja Wacky

Normaalisti sille on hahlo jarrun kyljessä tai takajarrun tapauksessa hahlo on jarrusalvan kiinnitysreijän vieressä 90 astetta käännettynä pituus akselin suunnassa.

Kuva

Kuva


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 10 Heinä 2017, 08:48
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Sekö oikeasti kuuluukin tuohon. :shock: Jaa niin, tietenkin rullajarrulliset kiekot laitetaan usein v-jarrujen tilalle. :oops:

Ei kai se oikeasti kuulu, jarrutapit ovat normaalitilanteessa väärällä puolen haarukkaa, mutta tällä kertaa sattui sopivasti olemaan kohdalla. :D
Takanavassa oli Wackyn mainitsema hahlo, mihin kuoren pidike tulee, mutta etunavoissa ei ollut.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:02
Kirjoittaja Vilijami

Lidlissä oli sadeviitta kympillä. Tarranauhaa aukon reunaan ja viitan helmoihin. Viitta ei oikein tullut kireälle, koska oli valitettavasti muotoon ommeltu. Parempi ois tullut suorasta kankaasta. No tehdään uus, jos häiritsee. Tulis vaan sadetta ni pääsis kokeilemaan tositoimissa. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:07
Kirjoittaja Vilijami

Tein paineilmaputkista kehikon, joka kannattelee viittaa irti hartioista. Oikeanpuoleinen putki on työnnetty etupäästään holkkiin, niin sen saa pois edestä, kun hyppii sisään tai ulos.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Syys 2017, 19:48
Kirjoittaja Vilijami

Kulkuaukon reunaan laitoin solumuoviputkieristeen käsinojaksi. Ilmastointiteippasin eristeen, että kestää paremmin potkiskelua.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 14:13
Kirjoittaja Jarcco

Sinulla näyttää olevan rullajarrut, oletko havainnut niissä ylimääräistä kitkaa? Olen ihmetellyt Splitterin hitautta ja yksi epäilty on rullajarru. Keskinopeudet on kautta linjan olleet heikommat kuin tadpolella, jossa oli myös 406 renkaat mutta levyjarrut. Sama Nexus 8 napa oli molemmissa. Voi olla vaihteistoonkin tullut vikaa kun on yli 10 v ikää ja tuhansia kilsoja ajettu.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 16:53
Kirjoittaja Vilijami

Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. :roll:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 16:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. :roll:

Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 18:06
Kirjoittaja jviirret

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 18:35
Kirjoittaja jooseha

Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 21:40
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka

Oikean suuntainen pohdinta. Polkematta rullaten tämä puoltaa oikealle ja reilusti veto päällä vasemmalle.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 22:06
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.

Tässä on kiinnitetty huomiota renkaiden samansuuntaisuuteen jo jigissä missä kasasin koko laitteen. Myöhemminkin olen mittaillut aurausta ja mielestäni renkaat kulkevat samaan suuntaan. Renkaiden kulumisessa en ole huomannut mitään erikoista.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Syys 2017, 22:08
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.

Etuhaarukassa ois jarrutapit. Ehkä kokeilenkin joskus. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 16 Syys 2017, 13:33
Kirjoittaja Vilijami

Tämän päivän lenkillä polkaisin kampiakselin mutkalle katukivetystä ylittäessä :shock: :| :evil:
Punainen nuoli osoittaa mutkakohtaa. Taipuma oli alunperin selvästi pahempi, mutta sain oikaistua sitä jalalla painamalla, että pääsin polkemaan takaisin kotiin.
Keltainen nuoli osoittaa 30x30 kanttiputkea, joka nykyään osoittaa eri suuntaan kun kaksi muuta.

Vahvistusideoita? Putken halkaisijan kasvattaminen luonnollisesti, mutta entä muuta?
Kampiakselin oikaisu ja hiilikuitunauhaa vahvikkeeksi?