Sivu 39/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 17 Syys 2017, 20:03
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa :)

Tuotahan vois harkita. :roll:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 17 Syys 2017, 20:34
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Eikös tuon voisi vahvistaa oikaisun jälkeen, niin että lyhentää pyöreän putken osuutta ja laittaa kanttiputken vinoon. Ei ole edes hankalaa :)

Tuotahan vois harkita. :roll:

Keveneekin vielä. :)


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 18 Syys 2017, 10:57
Kirjoittaja Vilijami

Sähköavulla vahvistetuttuna kampiakseli kestäisi paremmin :mrgreen:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 08:27
Kirjoittaja Vilijami

Kuva
Oikaisin punaisen nuolen osoittaman mutkan (jalalla painamalla selkänojaa vasten) niin suoraksi kun sain ja aika hyvä siitä tulikin. Keltaisen nuolen osoittamaa vaihe-eroa jäi ja sehän johti siihen, että rattaan puoleinen pää kampiakselista (ja ratas) vippaa hieman. Laakerin mullinsilmä oli niin tiukka liikkumaan pesässään, että selvää ahdistusta tuntui noin kolmasosakierroksella kampiakselia pyöritellessä.

Päätin kuitenkin lähteä testilenkille ja kieroutta ei voinut enää jaloilla havaita. Noin tunnin polkemien jälkeen alkoi meno keventyä selvästi. Aukkopeite syrjään ja tarkkailemaan tilannetta. Kiero kampiakseli oli nitkuttanut mullinsilmän liikkeelle ja akseli pyöri herkemmin kuin koskaan aiemmin.

Eli kampiakseli on ollut hieman kiero jo alunperin, jolloin se on ahdistanut pyörimistä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tiukka mullinsilmä olisi antanut periksi, vaan runko ja/tai kampiakseli on joustanut. Nyt tämä tuntuu liikkuvan keveämmin kuin ennen. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 08:48
Kirjoittaja jori

Mullinsilmälaakerointi on tosiaan aika jäykkä kompensoimaan käyrää akselia, mutta kevenee kyllä kuluessaan. :( Sitä pitää rasvata, ettei kuluminen ole liian suurta ja polkeminen pysyy kevyenä.

Oikeastaan käyrälle akselille pitäisi valita pallomainen laakeri.
Kuva
Tällainen pyörii (lähes) yhtä liukkaasti käyrällä ja suoralla akselilla. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 08:54
Kirjoittaja Vilijami

No tuohan ois hyvä laakerimalli kotitekoisille kampiakseleille! Mikä tuon laakerin tyyppi-/kauppanimi on?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 09:34
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Mikä tuon laakerin tyyppi-/kauppanimi on?

Pallomainen kuulalaakeri.
En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä. Ei mulla niiden kans ollu mitään ongelmia, riittävän halvat ku ostaa ni niiden pieni laakerivälys sallii tarvittavan akselin taipumisen.

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 10:04
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä.

Jos voimamies polkee
kampiakselin mutkalle, niin ei ala pyörimistä ahdistamaan. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 10:10
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

En mä kyllä ymmärrä mitä vikaa on tavallisen kuulalaakerin käytössä.

Jos voimamies polkee
kampiakselin mutkalle, niin ei ala pyörimistä ahdistamaan. :D

Silloin siinä akselissa on mitoitusvirhe eikä se korjaannu laakerityyppiä vaihtamalla :wink:

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 10:21
Kirjoittaja jori

Oikeassa Jukkakin on. Ihan tavallinen urakuulalaakeri muuttaa akselin vinouden jousivoimiksi, jotka palauttavat lähes kaiken niihin latautuvan energian takaisin. Vino laakeri tietysti rasittuu enemmän ja jopa kovasti, jos kiinnitys on jäykkä, mutta mikäs pakko sitä on tuohon suuntaan jäykkää tehdä. Mullinsilmälaakeri muuttaa vinoudesta johtuvan momentin kitkaliikkeen kautta lämmöksi, eli kuluttaa polkemisvoimaa.

Pallomainen laakeri on tietysti paras tässä mielessä, mutta ei välttämätön, jos taipuma on niin maltillinen, että urakuulalaakerin kannatin kykenee joustamaan riittävästi.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Loka 2017, 11:32
Kirjoittaja jviirret

Runkoputki johon laakeripesä kiinnittyy joustaa jos laakerivälykset ei riitä.

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Loka 2017, 16:27
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Siinähän se taas menee sormi suuhun kun googlailee, mistä, millasen moottorin saa - mihin hintaan, millaset akut :?

Itse olen koko ajan ihan vähällä tilata seuraavan setin:
http://www.ebay.com/itm/36V250W-20-Fron ... SwiqtZkqd1
ja akuksi:
http://www.ebay.co.uk/itm/36v15-6ah-Lit ... 2214730187
Saksasta tulee molemmat, ni pitäs olla kohtuullinen toimitusaika, eikä tullimaksuja.

Millä oot saanu pidäteltyy tilausta? ;)

Nyt en enää saanut pidäteltyä :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Loka 2017, 16:28
Kirjoittaja Vilijami

Tuommoinen setti ois tulossa.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Loka 2017, 21:58
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Tuommoinen setti ois tulossa.

Haa... ilmainen bulvaani. Kerro ihmeessä kuinka hyvin tuli rahat sijoitettua. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 22 Loka 2017, 22:26
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:

Haa... ilmainen bulvaani. Kerro ihmeessä kuinka hyvin tuli rahat sijoitettua. :D

Varmasti kerron! Moottorin ajattelin sijoittaa eturenkaaseen. Takimmaiseen renkaaseenkin sen voisi laittaa, mutta ajattelin huonomman pidon toimivan "sulakkeena" talvisissa mäen nousuissa. Akkua kuluu vähemmän ja sähkömoottorin vaihteisto ei ylikuormitu, kun raskas vedätys ei onnistu. Moottori ja akku on Yosepower merkkiä. Nettisivutkin http://www.yosepower.com löytyy, mutta aika vaatimattomasti tietoa. :roll: