Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja vph » 08 Kesä 2016, 12:43

Tuon hakusi tuloksissahan on ihan hemmetin hyvä kuva! Pelkästään sen avulla tekee ihan ihmeellisen hienon muodon levypaloista kinnerin keulaan - kuvassa on annettu mittojen suhteet. Käsittäisin, että "radius" on "pohjaympyrän" säde.
Tuollainen tylppä pyöreä muoto nokassa on aerodynaamisesti toimivampi kuin terävä piikkimäinen - tai ainakin näin minua on opastettu.

dome.jpg

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Kesä 2016, 14:13

Tuohan lähentelee vesipisaran kärjen muotoa, mikä pitäisi olla aerodynaamisesti aika lailla optimi.
Terävämpi kärki olisi vaan paremmin silmään sopiva, mutta ei tuo tylpempikään ole pois suljettu vaihtoehto.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Härski » 08 Kesä 2016, 16:38

Siinähän kuvassa on mumeeriset arvot mitkä antaa kaniisti kaareutuvan muodon kärjelle. Mikäli haluat muodosta terävämmän, kasvatat vain k/(a,b,c) suhdetta. Naulat sabluuna ko kohtiin ja taivutat teräsviivaimen känauloja päin, niiin häipyy loppukin kulmikkuus muodosta.

Itte varmaan tekisin kartongista 1/2 mittakaavassa pari harjoituslevitystä, joiden perusteella voi skaalata takuulla onnistuvan lopputuloksen..
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Kesä 2016, 17:41

Härski kirjoitti:Siinähän kuvassa on mumeeriset arvot mitkä antaa kaniisti kaareutuvan muodon kärjelle. Mikäli haluat muodosta terävämmän, kasvatat vain k/(a,b,c) suhdetta. Naulat sabluuna ko kohtiin ja taivutat teräsviivaimen känauloja päin, niiin häipyy loppukin kulmikkuus muodosta.

Itte varmaan tekisin kartongista 1/2 mittakaavassa pari harjoituslevitystä, joiden perusteella voi skaalata takuulla onnistuvan lopputuloksen..

Onko tuo tosiaan niin helppoa, että kertoo vaan suhdeluvut jollain mieleisellä kertoimella?
Teräsviivaimella interpolointia suunnittelin itsekin.
Kartonkimalli on hyvä idea!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Kesä 2016, 18:14

Entä jos jakaa 2,56 vakion kahdella, niin saanko 16 palasta supistettua 8 palaseen?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Kesä 2016, 19:02

Harppimalli samasta aiheesta.
Liitteet
Dome-Roof-Octagonal-Plan.jpg

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Härski » 08 Kesä 2016, 20:25

Ei mene ihan lineaarisesti toi 8/16 kulmion muutos, koska mitä enemmän kappaleessa on kulmia, sitä enemmän pinta oikaisee kehäpituutta. Vrt ympyrän kehäpituutta ympyrän sisään mahtuvan kolmion sivujen pituuteen. Kolmion kehäpituus on huomattavasti pienempi.


K lienee kasikumiolla 2xsin22.5xr , missä r on levyn reunan etäisyys keskipisteestä. Mut käytännössä onnistuu kun piirrät haluamasi poikkileikkauksen ja mittaat siitä.
Toni

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Härski » 08 Kesä 2016, 20:57

Jos piirrät mittakaavassa haluamasi keulamuodon sivuprofiilin esim ruutu- tai millimetripaperille, voit profiilin etäisyydestä keskipisteeseen laskea k;n haluamallasi tiheydellä .

Mut toi sun postaama levitysohjehan kyl kertoo kaiken tarvittavan. Siinä esitettyä levitystekniikkaa on mahdollista soveltaa muihinkin kupumuotoihin, kuin puhtaaseen palloon. Ylin kuva kuvaa tässätapauksessa keulan sivuprofiilia ja voit hahmotella itsellesi siihen haluamasi muodon. Kun muoto on selvillä jaat pinnan harpilla tasaväleihin(esim: a-g) ja seuraat ohjetta..

Käytännössä mitä terävämmän muodon haluat sitä pitemmäksi levitys a-g venyy.
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Kesä 2016, 17:31

Otin sivukuvaa Luggarionin ajoasennosta. Polvi on ylimmillään noin 800mm maasta ja kantapää alimmillaan noin 200mm. Onko tämä liian makaava asento kinneriin? Jos nostaisi selkänojaa pystympään ja laskisi poljinkeskiötä alemmas, niin "konepelti" ei tulisi niin pahasti näkökenttään?
Liitteet
ajoasento 2.jpg
ajoasento 2.jpg (31.89 KiB) Katsottu 1423 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Kesä 2016, 17:37

10 astetta kallistettu :? Penkki ja keskiö näyttäs nyt olevan samalla korkeudella.
Liitteet
ajoasento 3.jpg
ajoasento 3.jpg (32.29 KiB) Katsottu 1418 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja jori » 09 Kesä 2016, 18:12

Onko tarkoitus tehdä tuo 10 asteen muutos jalkoja laskemalla, vai päätä nostamalla. Jalkoja voi laskea noin sata milliä helposti, mutta sitä suuremmat laskut rajoittavat ohjauskulmaa kantapään ottaessa kiinni maahan. Jos haluaa tuon ongelman pienemmäksi, pitää laittaa pystympi ohjauskulma.

Istumakorkeuden nostaminen ei minusta ole kovin hyvä idea, sillä kiikkeryys pahenee ja katettavaa tulee enemmän. Ehkä hieman voisi nostaa, muttei niin paljon, että täytyy perää leventää mieluumminkin kaventaisin.

Minä pitäisin perän kapeana ja istumakorkeuden matalana ja parantaisin näkyvyyden laskemalla jalkoja ja lyhentämällä kampia. Samalla kantapääkorkeudella 50 mm lyhemmät kammet laskevat konepeltiä 100 mm. Kun tuohon lisätään se 100 mm mikä kantapäillä on varaa laskea, niin sieltä saisi 200 mm pois konepellin korkeudesta.

Olisitteko arvanneet, että ehdotan kampien lyhentämistä. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Kesä 2016, 18:51

Ööö..tuota noin. Ei tätä peliä olla kattamassa. Laitoin vaan Joosen pyyttoninkattamis-idean tähän ketjuun muistiin. Kuljettajan vaatimaa tilaa koitin sivukuvassa hahmotella :D

Itse perusrakenne on vielä auki. Mutta jos kinnerillä meinaa päästä liukkailla menemään, niin takaveto on varmaan ainut vaihtoehto?
-PW on koittanut mainostaa sivuvetodeltaa ja sehän olisi ihan käyttökelpoinen peli, varsinkin sähköavulla vapaassa takakiekossa. Tässä vaan on se kampiakseli-lukkopoljin valmistusongelma.
-Zox- ja Nuolikinnerimallinen puolipitkäakselivälinen tadpole toimisi myös, mutta tämän mallin miinukset ovat kiikkerä ja liian vääntölöysä runko
-Normaali swb tadpole on vähän liian yleinen (lue=tylsä :D), vaikea kulkea kyytiin ja pito heikko vetävällä renkaalla.
-Zoxin twistiketjudelta olisi sellaisenaan kevyt ja näppärä, mutta tarvin hieman lisää kuljetuskapasiteettiä, niin meneeköhän akselivälin pidennyksellä taas kiikkeräksi?

No niin, eipä sitte tarvi tehdä mitään. Pötköttelee vaan sohvalla :mrgreen:
Ei vaitenkaan, mutta takavetodelta vai nelipyörä?
Nelipyörästä saisi ehkä tehtyä kapeamman, mutta pysyy silti pystyssä.
Se kampiakseliongelma molemmissa sivuvetoisena.
Mutta miten se väliakselimalli?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Kesä 2016, 19:36

jori kirjoitti:Olisitteko arvanneet, että ehdotan kampien lyhentämistä. :D

Ei ois tullu mieleenkään :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3782
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Kesä 2016, 22:16

Räntäpäivän kinneri sähköavulla toimii varmaankin aivan hyvin väliakselilla. Sähköjen kanssa väliakselin tehohukkaa tuskin havaitsee. Maantiesukkulassa asialla voi olla merkitystä, mutta onhan Mangossakin. Loppuu ne tekosyyt :twisted:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3480
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Kesä 2016, 09:45

jooseha kirjoitti:Räntäpäivän kinneri sähköavulla toimii varmaankin aivan hyvin väliakselilla. Sähköjen kanssa väliakselin tehohukkaa tuskin havaitsee. Maantiesukkulassa asialla voi olla merkitystä, mutta onhan Mangossakin. Loppuu ne tekosyyt :twisted:

"Räntäpäivän kinneri" Loistava nimi kinnerilleni ja hyvin kuvaa tarvetta! Muutin ketjun otsikon oikeaksi :D
Siis lukitaan väliakselimalli. Jos laittas väliakselilla vedon kummallekin takarenkaalle: ketjuvaihteisen kiekon käsijarrulla toiselle puolelle ja jalkajarrullisen sinkulakiekon toiselle puolelle. Sinkulakiekkoon sama ratas ku vaihdekiekon isoin. Näin ois veto molemmin puolin (ilman sähköjäkin) ja ykskätisen jarruhommatki ratkaistu.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Vilijami ja 2 vierailijaa