Neljäspyörä?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

Nojapyörään osia raavin kasaan, vaan mieleen tuli jotta jos kolmen pyörän lisäksi neljäs yksinään taakse johon ketjuilla veto.

Jousitusta ja iskunvaimentimia ilman toki vetäväpyörä saattaa jäädä ilman pitoa/kosketusta tiehen ja painoa taatusti tulee liikaa.

Mutta jos tuon hitsaa kasaan, tuleekohan siitä vain turhaa työtä?

Liitteet
2016-07-24 14.11.46.jpg
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tervetuloa foorumille hyvään ja rakentavaan seuraan! ( vitsi tarkoitettu)

Tuon neljännen pyörän pitäisi olla muiden takarenkaiden kanssa samalla viivalla, muuten haraa vastaa kääntyessä.
Saattaa jopa estää kääntymisen kokonaan jos keula on kevyt.

Jos haluat ajaa kovaa niin eturatas tarttee olla isommasta päästä koska vetävän renkaan koko on pieni.

Hahmotelmasi tuo mieleeni nimerkki PW kolmipyöräisen sivuvetodeltan.
Kaivan linkin rakennusketjuun.

edit:
Löytyihän se kun vähän pureskeli, hakuun laittoi "kravatti" :D
rakenteluketju tuossa

Edit2: Raahauta itsesi pari viikon päästä nokialle PM-kisoihin, siellä pääsee näkemään ajokalustoa rataohjuksista huonosti tehtyihin pyöräntapaisiin

Kuva

Henri

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

Kiitos palautteesta.

Tuon neljännen tulisi olla ohjaava eturenkaan kanssa. Menisi kyllä monimutkaiseksi.

Aliohjattavuus kyllä helposti tulee ongelmaksi vauhdin kasvaessa keulan ollessa kaukana.

Täytyy vain jättää neljäspyörä pois, niin saa noista materiaaleista jonkinlaisen pelin syntymään jolla tiellä pysyy :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nelipyöräset on muotia mutt laittasin ne kyllä kahdelle raiteelle, eli etu ja takakiekot samalle linjalle.
Tuossa miun pyörän kuvassa takana näkyvä pieni pyörä, ei kuulu rakenteeseen, vaan on lapsenlapselle menossa oleva potkupyörä;)
Muuten oon sitä mieltä ett sivuvetodeltakolmipyörä (kaks takana yks eessä) on oiva peli, helppo rakentaa ja ajaa. Kampiakseli on erikoisempi rakenne mutta ei vaikea kun tekee yksinkertasen jigin. 20mm hydrauliikkaputkesta kampiakseli ja kammenpituuden voi itse määritellä haluamakseen, eli sopivan lyhyiseksi;)

Viimeksi muokannut PW, 03 Heinä 2018, 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

Juu, niin arvelinkin jotta pikkupyörä on kuin tavaratelineessä.

Mulla on tässä useampi projekti meneillään. Ennestään tuttu on pystypyörä perävaunulla ja ilman, myös kolmipystypyörä ollut cargo-bikena. Nyt on kaksi nojapyörä juttua. Toinen ajatuksena rakentaa koiran lenkitykseen ( n 100kg painava kaukkari ) joissa uskon että 1+2 ( yksi rengas edessä, kaksi takana ) on toimiva ratkaisu koska ohjauksen on oltava nopea reagoimaan, vaikka runko olisi pitkäkin.

Toinen projekti on matkapyörä, jossa suuri kääntösäde ei ole oleellisin, vaan vakaus. Jos vaikka koiran kanssa hurauttaa Espanjaan, niin suurin osa matkasta on maantieajoa vastaavaa ja koira on kyydissä pääosin matkan ajan. Siinä uskon että 2+1 on parempi, varsinkin jos pyörään on kytketty perävaunu.

Espanjan matkaa varten kehittelen vielä lisää kun sillä ei ole vielä niin kiire. Ulkoiluttamiseen sopivan matalan nojapyörän kanssa on tarvetta jo nyt päivittäin, pystypyörällä ei enää onnistu, olipa miten paljon renkaita tahansa, tuon kokoinen koira on vahva kuin sonnimullikka.

Neljäspyörä kävi mielessä siksi kun mietittiin töissä sähkömoottorin mahdollisuutta. Jollain Espanjan matkalla se ei tosiaan olisi yhtään pahaksi, sillä kokonaispaino on jossain +200kg tuntumassa, kun koira yksinään on siitä puolet ja lisänä minä ( 62kg ) sekä pyörä. Helpompi olisi mennä autolla, mutta itse tunnen että polkupyörä on mun juttu ja kun siten on ympärivuoden liikkunut niin tuntee itsensä looseriksi jos vaihtaisi autoon just kriittisellä hetkellä.

Paljon tässä on vielä opittavaa vaikka menisi vain Kööpenhaminaan pyörän kanssa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Voihan sen sähkömoottorin laittaa toiseen takapyörään tai ketjusta vetävän.
100kg painava koira :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Paksuista putkista saa pyörän tehdä noin painavalle kuormalle. Yleensä pyöräilijöille sanotaan, että laihduta, mutta kerrankin joku voi delegoida urakan mukavasti jollekin muulle :D Tervetuloa foorumille. Oletko kuullut sanottavan, että yli yhden pyörän kunnossapito vaatii eläkkeellä olemista? Kahden yhtäaikainen rakennus... Puuh.

Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

Juu, caucasian ovcharka ( kaukkari ) on aika iso mutta ennenkaikkea vahva koira. Vetää jonkin 300 kiloa perässään talvella ja mönkijä on kuin reki liukkaalla sen perässä. Vaan talvella sitä ei ole tarkoitus pyörällä ulkoiluttaa, vaan sade kelit asvaltilla on oma lukunsa sekin. Toinenkin on tulossa, mutta ei niitä saata yhtäaikaa ulkoiluttaa.

Ulkoiluttamiseen siis nojapyörä, ilman katteita ja ilman sähköä. Saa pidettyä painopisteen matalalla ja voi kaupassa yksinään käydä, eli lähinnä käyttöpyöräksi sitä rakennan.

Matkapyörä sitten katteella ja sähköllä, lähellä jo sähköautoa, vaikka polkupyörä, mutta sen käyttötarkoitus onkin aivan eri luonteinen. Sitä ehtii värkätä talvella. Ulkoiluttamiseen tarkoitetulla nojapyörällä on ensisijaisesti jo nyt tarve, sillä pystykolmipyörällä ulkoilutus on mennyt lähinnä hengenvaaralliseksi ulkoiluttajan kannalta.

Putkea päärungoksi olen ajatellut matkapyörään varsinkin, koska se on luja eikä niin painava kuin kanki. Matkapyörään hankin jo kolme mini-grossin ( moottoripyörän ) vannetta, kun sain ne jarrulevyineen, vaan se vaatiikin painonsa vuoksi järeämmät materiaalit. Aika lähellä kuitenkin moottorikäyttöistä kulkuneuvoa.

Ulkoiluttamiseen taasen siis nojapyörä jonka käyttötarkoitus pystypyörän kokonaan korvaava.

Vakaampi kait ajettava jos edessä olisi kaksi rengasta ja takana yksi, vaan jotenkin itse tykkään että yksi rengas on edessä.

En sitten tiedä kumpi olisi parempi talvea varten? Hyvähän se olisi jos sähkömoottori vaikka joka renkaassa, ne saa synkronoitua, vaan rahatilanne ei anna sellaiseen myöten.

En sitten tiedä paljonko auttaa jos ei ole sähkömoottoria lainkaan ja leveämmät renkaat talvella?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Yksi rengas edellä lähtee isoissa vauhdeissa helposti väpättämään ja yksi keino välttämiseen on takapainoisuus. Se taas tarkoittaisi sutimista ylämäessä, jos eturengas on vetävä. Koira perässä on ihan eri tavalla takapainoinen kuin ilman koiraa, joten pyörä käyttäytyy ihan eri tavalla kuormatta kuin nuormalla. Ei hyvä. Myös peppu maata viistäen on hyvä asia, koska vauhdissa kääntö kallistaa ja voi kipata nurin. Eläinrääkkäystä ampua koira ilmaan ja toivottavasti pehmentää laskua ihmisellä. Ohi mennessä sattuu koiraa. Siksi tadpole, kaksi rengasta edessä, on parempi noin ison kuorman vedossa. Nelipyörä selviää paremmin, jos on oikein tehty, mutta on monimutkaisempi ja vaikeampi suunnitella ja rakentaa.

Matala delta, yksi rengas edessä, on autosta kännisen espanjaanon havaintokyvylle koiran näkemisestä kiinni, nelipyörän saattaa osa jo huomata.

Miten monta grammaa päivässä satakiloinen koira syö päivässä? Toivottavasti saat teurastamolta henkilökunta-alennusta, pidät ruokaeläintilaa tai jotain vastaavaa, kun toinenkin on tulossa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Leveä rengas tietysti pehmentää menoa ja kantaakin lumella vähän paremmin mutta kolme leveää rengasta, ilman sähköavustusta voi kuitenkin olla kovin raskas polkea. Laittasin sen koiran vetämään jos sillä on yhtään kuntoa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sellainen mahdollisuus suunnittelua ehkä helpottamaan ja rakentamista sekä ajoa vaikeuttamaan on vedon laittaminen sähköllä parillisista renkaista toiseen ja jaloilla veto toiseen.

Mietin koiran vetäjäksi laittamisen ehdotusta itsekin, mutta ei ehkä toimi pientareella tai tiellä autojen kanssa turvallisuussyistä. Kuumassa maassa ei ehkä hyvä juttu turkilliselle ihmistä huonommin kroppaa jäähdyttävälle lajille. Vaan on se evoluutio kumma juttu, kun 62 kiloinen aivollinen vetää kuumassa 100 kilon aivovajeista :mrgreen: Kissatko muka vallanneet internetin ja hallinnoimassa ihmisiä? No psykopatian määrällä mitaten ihmiset käyttäytyvät kissakontrolloidusti monin paikoin, mutta sataden apina selässä, eiku koira pyörässä. Fiu. Mieluummin jostain vanhasta Disneyn aivottomasta leffasta tuttu oranki limusiinikuskina, on meinaan yhtä turvattomia kuskeja täällä, mutta ei ihminen läkähdy rekkua retuuttaessa pyörällä ylämäkeen 40 asteessa epsanjassa. Kirjoitusasu Uuno.

Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

OK, tässä tulikin paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä. Kiitos niistä :)

Siis Vigo:on ollaan menossa, keskilämpötila kesällä + 18°C ja talvella +8°C. Ei siis liian kuuma kesälläkään, ei suinkaan mitään plus 40 eikä aurinkorantoja eikä helteitä, mutta ajokausi ympäri vuoden <3

Tuosta eturenkaan mahdollisesta vispaamisesta. Sitä kai harvemmin polkupyörissä käytetään, kolmiokappale. Moottoripyörissä aivan tuttu asia, vakauttaa etupään ja parantaa ajettavuutta.
Joitain chopper polkupyöriä olen toki nähnyt, mutta en ole niin tarkkaan rakennetta katsonut, enempi moottoripyörämekaanikon koulutuksen myötä kiinnitän eriasioihin huomiota polkupyörissä ja moottoripyörissä. Joitain asioita toki on jota voi hyödyntää polkupyörän rakentamisessa kun tuntee miten ne on hoidettu moottoripyörissä.

Nelipyörä toki olisi vakain. Tarvitsee vain ottaa mönkijä ja purkaa siitä pois moottori ja vaihteisto, käyttää erillisjousitettu rakenne, ohjausvaihde, laittaa polkimet ja vaihtaa kapeammat renkaat niin poljettava nelipyörä on siinä. Itse en vain ole innostunut rakentamaan sellaista.

Anyway. Saatuja neuvoja ja syntyneitä ajatuksia tässä tulikin. Täytyypä nyt vaan laittaa sorvi soimaan :)

Poljen
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 07:44
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neljäspyörä?

Viesti Kirjoittaja Poljen »

PS: Anteeksi etten vastannut kysymyksiin, olin ajatuksissani.

Kaukkari syö päivässä noin 2 kiloa. Ravinto koostuu samoista kuin karhun ja suden ruokavalio. Siis 30℅ lihaa ja eläinperäistä ravintoa, 70℅ viljaa ja kasviksia. Ihan kuin ihmiset. Pari päivää syö tuhdisti, sitten tulee päivä tai pari jolloin ei oikeastaan syö mitään. Viikossa syö osapuilleen kuin ihminen, ei sillälailla mikään suursyömäri.

Kyllä tuo lenkkeillä vetää vaivatta. Minä vain ohjaan ja jarruttelen silloin kun se on hinnassa. Sitten kun metsäautotiellä sen päästää vapaaksi, juoksee kuin hirvi. Polkupyörä on hyvä väline, pysyy itsekin matkassa, ei tuolle juosten ihminen pärjäisi.

Kyllä se vetäisi helposti Espanjaan polkupyörän ja polkijan, mutta kun se on laumanvartija ja suojeluskoira niin se toimii just niin. Ei kysele mitä pitää tehdä jos kokee että sen perhettä uhataan, vaan pyrkii valehyökkäyksillä kirjoittamaan uhan... Koeta ajaa siinä tuon kokoinen lähtee säntäämään juoksuun.

Eihän tämä liity mitenkään tähän, mutta kun kysyttiin niin valaisin asiaa. Se voisi vaivatta vrtöö pyörän Espanjaan, mutta siksi se ei voi vetää pyörää koska siitä ei vaan tulisi helvettiäkään tai siitä tulisi just sitä.

Siksi on parempi että minä ajan ja tuo on kyydissä niin minusta ei tule matkustaja ajamassani kulkupelissä.

Tästä syystä juuri ulkoilutukseen sopivan nojapyörän rakentamiseen aloin neuvoa kysymään kokeneemmilta.

Vastaa Viestiin