Muutettu SH18

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
KPS
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja KPS » 24 Tammi 2017, 20:18

vaaka kirjoitti:Töissä koneistettu metallinen rullalinja kului resonoivaksi ja muutin q arvoa sekä värähtelytaajuutta väliaikaisesti sitomalla kelmua värisevään kohtaan. Kun systeemi kului lisää ja kelmu venyi, syntyi uudestaan ääntä korkeammalla taajuudella. Lisää äänenvaimenninmateriaalia poisti taas melun, kunnes huoltomiehet korjasivat metalliosat pysyvämmin äänettömästi. Massan, mittojen ja ääntä vaimentavien pehmusteiden manipuloinnilla voi kokeilla ohjauksen värähtelyn siirtämistä pois normaaleista ajotilanteista.


Ihan hauska tarina, taidat olla "huumori mehiä". Mä yritin kansantajuistaa, mutta se vähän hankalaa kun kohderyhmässä on kaikenlaisia asiantuntijoita.

KPS
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja KPS » 24 Tammi 2017, 20:28

Härski kirjoitti:
KPS kirjoitti:Vikana tsekkasin puoli vahingossa raidetangon korvaamista umpitangolla, alkuperäinen oli putki. Temppu vaikutti tosi paljon poistaen ongelman tyystin. Miksi?


todennäköisesti raidetangon massan muutos muuttaa ohjausjärjestelmän painopistettä kulkusuunnassa lähemmäs ohjausakselia, vähentäen keskipakoisvoimien vaikutusta ohjaukseen. Paha sanoa näkemättä.
sorry OT.


Oiiko tääkin "vitsi"? Palikat on alumiinia, joten massan lisäys ei ole suuri. Poljinvoimat ovat eri planeetalta.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Härski » 24 Tammi 2017, 20:42

ei tiedeä itkeäkkö, vaiko nauraa..
Toni

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 25 Tammi 2017, 09:35

Tosi tarina on kyseessä, ei vitsi.

Q arvo kertoo värähtelevän äänilähteen värähtelyn aiheuttamasta äänen voimakkuudesta ja värähtelyn taajuusalueen leveydestä. Kaiuttimen ja kaiutinelementin q arvot ovst tärkeitä tietoja hifistille. Mitä leveämpi taajuusalue, sitä hiljaisemmin värähtelee, kun energia jakautuu laajempaan alueeseen. Kirkon kellolla on kapea taajuusalue, jolla se värisee ja siksi kova äänen paine.

Ei resonanssi, eli värinä ole harvinainen tai huumorin aihe luonnossa. Myrskyissä samassa paikassa yleensä vain yhden paksuiset puut kaatuvat, kun niiden resonanssi edes taas heiluessa on tuulen nopeuden määräämä. Paksummat ja ohuemmat puut vispaavat siten, että ne kestävät ja terveetkin puut lakoavat tuulen pakottaessa puut "soimaan kuin kirkon kello". Mikä on rajumpi rassi kuin tasainen yhteen suuntaan puuta taivuttava tuuli.

Tehometsän kasvatuksessa avohakkuilla taataan, että metsässä on samanikäisiä puita. Siis sama paksuus. Kaikki varmaan ovat nähneet uutisissa kuvia myrskyjen tuulenkaadoista, kun laajat alueet metsästä on kaatuneet. Puiden maatessa samansuuntaisesti. Tästä resonanssi on helppo jäljittää syylliseksi ja samasta syystä vauvoja ei saa ravistella hartioista. Niskalle käy äkkiä kuin puulle sopivan puuskaisessa tuulessa.

Ajatusharjoitus: Jos lisää tonnin painoa tadpolen etuakselin, lähteekö ohjaus värähtelemään yhtä helposti norminopeuksilla?

KPS
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja KPS » 25 Tammi 2017, 15:08

vaaka kirjoitti:Tosi tarina on kyseessä, ei vitsi.

Q arvo kertoo värähtelevän äänilähteen värähtelyn aiheuttamasta äänen voimakkuudesta ja värähtelyn taajuusalueen leveydestä. Kaiuttimen ja kaiutinelementin q arvot ovst tärkeitä tietoja hifistille. Mitä leveämpi taajuusalue, sitä hiljaisemmin värähtelee, kun energia jakautuu laajempaan alueeseen. Kirkon kellolla on kapea taajuusalue, jolla se värisee ja siksi kova äänen paine.

Ei resonanssi, eli värinä ole harvinainen tai huumorin aihe luonnossa. Myrskyissä samassa paikassa yleensä vain yhden paksuiset puut kaatuvat, kun niiden resonanssi edes taas heiluessa on tuulen nopeuden määräämä. Paksummat ja ohuemmat puut vispaavat siten, että ne kestävät ja terveetkin puut lakoavat tuulen pakottaessa puut "soimaan kuin kirkon kello". Mikä on rajumpi rassi kuin tasainen yhteen suuntaan puuta taivuttava tuuli.

Tehometsän kasvatuksessa avohakkuilla taataan, että metsässä on samanikäisiä puita. Siis sama paksuus. Kaikki varmaan ovat nähneet uutisissa kuvia myrskyjen tuulenkaadoista, kun laajat alueet metsästä on kaatuneet. Puiden maatessa samansuuntaisesti. Tästä resonanssi on helppo jäljittää syylliseksi ja samasta syystä vauvoja ei saa ravistella hartioista. Niskalle käy äkkiä kuin puulle sopivan puuskaisessa tuulessa.

Ajatusharjoitus: Jos lisää tonnin painoa tadpolen etuakselin, lähteekö ohjaus värähtelemään yhtä helposti norminopeuksilla?


Sorry en oikein ymmärtänyt toka vikaa viestiäsi. Pikkasen terminologisia ja käsitteellisiä "virheitä" kuten myös tässä. Q-arvoa käytetään yleensä resonanssien yhteydessä, toiselta nimeltään resonanssin terävyys. Kaiuttimissa kartioiden resonansseja pyritään välttämään.Basso päässä Helmholtzin resonanssi yhteydessä hyvyyslukua käytetään. Kaiuttimissa elementin tasainen taajuusvaste on ehkä tärkein ominaisuus. Kirkon kello värähtelee ja säteilee ääntä ominaistaajuuksillaan ja koska siinä ei juurikaan ole vaimennusta, niin se soi pitkään, Taajuusvasteessa on korkeita piikkejä ominaistaajuuksilla.

Resonanssi on yhtä kuin ominaistaajuus ja sitä vastaava värähtelymuoto. Rakenteen resonanssit määräytyvät mittojen, materiaaliominaisuuksien ja reunaehtojen (miten ja missä kappale on kiinni) perusteella. Resonanssit voidaan mitata ja /tai laskea. Värähtely ja melu-ongelmien syy on useasti voimakas värähtely oninaistaajuuksilla.Vaimennuksen lisääminen (ohjausvaimennin) tai ominaistaajuuden siirtäminen (pikku puntti raidetankoon ?) ovat keinot ongelmien poistoon.

Korkeiden teräs savupiippujen ikävä ominaisuus on ollut niiden hajoaminen sopivalla tuulen nopeudella von Karmannin pyörrevanan aiheuttaman resonanssin vaikutuksesta + materiaalin pienestä vaimennuksesta. Sama ilmiö on havaittu myös porauslautoilla merivirtojen toimiessa heratteenä. Sama juttu "toimii" näämmä myös metsänhoidossa:)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 26 Tammi 2017, 12:12

Sekä kaiuttimella kotelon, mahdollisen (ei pakollisen suljetussa kotelossa ja passiivisäteilijällä) refleksiputken ja elementin yhdistelmällä on q arvo, että elementillä yksinään vapaassa ilmassa. Yritin välittää q arvon kuvaavan taajuusalueen ja värähtelyn voimakkuuden yhteispeliä, kuten kirjoitit.

KPS
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja KPS » 26 Tammi 2017, 14:06

KPS kirjoitti:
Härski kirjoitti:
KPS kirjoitti:Vikana tsekkasin puoli vahingossa raidetangon korvaamista umpitangolla, alkuperäinen oli putki. Temppu vaikutti tosi paljon poistaen ongelman tyystin. Miksi?


todennäköisesti raidetangon massan muutos muuttaa ohjausjärjestelmän painopistettä kulkusuunnassa lähemmäs ohjausakselia, vähentäen keskipakoisvoimien vaikutusta ohjaukseen. Paha sanoa näkemättä.
sorry OT.


Oiiko tääkin "vitsi"? Palikat on alumiinia, joten massan lisäys ei ole suuri. Poljinvoimat ovat eri planeetalta.


Sorry Härski täysin asiaton kommentti, pahoittelen tapahtunutta.!

Sen verran tämä jäi vaivaamaan että piti taas kerran ruveta pohdiskelemaan mitä siellä nyt oikein tapahtuu. Edelleen oletan että kyseessä on resonanssi, jossa ohjausmekanismi värähtelee voimakkaasti. Mukana "roikkuu" runko ja kuski tavalla tai toisella. Heräte tulee pyörityksestä, taajuusjakauman sisältäessä pyöritystaajuuden ja sen kerrannaiset, eli 90 rpm vastaa 1.5 Hz + i * 1.5 Hz, i = 1, 2, 3, 4, 5 eli 1.5 Hz, 3 Hz, 4.5 Hz jne. Katselin netistä videoita, osassa värähtely alkoi poljettaessa ja osassa ihan yllättäen lasketellessa nopeuden kasvaessa. Eli esim. takakiekon epäideaalisuus riittänee herättämään värähtelyn. Herätetaajuudet 52 hammasta ja 11 hammasta => 52/11 * 1.5 = perustaajuus noin 7 Hz nopeudella 57 km/h.

Rungon alimmat ominaistaajuudet .... mitä suuruus luokkaa ne ovat? Olen joskus niitä vähän "arponut", mutta ei tähän hätään löytynyt mitään aiheeseen liittyvää dataa. Alle 10 Hz tuntuu pieneltä? Entäs jäykän kappaleen liike, Runko (koko fillari) ja kuski pistemassana jousien (renkaat) varassa. Runko (fillari) + kuski = 80 + 15 kg ja renkaiden puristuma... 5 mm, siitä saadaan pystysuuntainen jousivalio (renkaat), ja sen avulla jousi-massa järjestelmän omnaistaajuus olisi luokkaa 7 Hz pystysuunnassa. Kiinnostava värähtelymuoto on rotaatio pystyakselin ympäri, joka tyypillisesti on selvästi pienempi => kelpaa edelleen osaselitykseksi.

Eli muutosta edeltävään. Wobblaus ei tarviii polkemista, mutta polkeminen vahvistaa värähtelyä. Rungon (fillarin ja kuskin) ominaistaajuus (taivutus pystyakselin ympäri) ei luultavasti ole kyseessä, mutta jäykän kappaleen liike (rotaatio pystyakselin ympäri) kelpaa edelleen osa selityksesksi.

Ja mites tätä sitten voisi hyödyntää SH18:ssa. Sen ohjauspalikat ovat ihan eri planeetalta. Se ohjausvaimennin lienee toimiva, ainakin kokeilun arvoinen muutos. Ykkösvaihtoehtona kannattaisin sähkömoottorin kiinnittämistä etupyörään (+ akkujen siirto eteen). Mä luulen että se siirtää ongelmataajuutta rajusti ja toivottavasti samalla poistaa myös muut ongelmat ... tulee kolme kärpästä yhdellä iskulla, wobblaus katoaa, pitoa lisää etupäähän ja moottorin vetely vähenee.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 26 Tammi 2017, 18:11

Lukemani mukaan myös painojakauma ja painopiste vaikuttaa ohjauksen värähtelyherkkyyteen. Mitä matalampi painopiste ja vähemmän painoa ohjaavilla renkailla, sitä vähemmän oskillaatioherkkyyttä. Jos oikein ymmärsin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 29 Tammi 2017, 11:20

Olen siirtänyt moottorikiekon taas eteen ja tekemässä kehikot akkuja varten molemmin puolin kääntyvää etupyörää. Akut tulevat kiinni etuhaarukkaan ja kääntyvät siis etupyörän mukana. Luulisi nyt väpätyksen loppuvan. Toivottavasti ei ohjaus mene liian raskaaksi. Akuthan painavat n. 5 kg/kpl. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 01 Helmi 2017, 11:38

Tein AL-latasta kehikot akkuja varten. Pienien koeajojen jälkeen tuntuu homma toimivan. Kovempia vauhteja en ole vielä ajanut. Lumisessa vastamäessä edelleen sutii.

SH18 2017.01.31.jpg
SH18 2017.01.31.jpg (256.55 KiB) Katsottu 3235 kertaa

SH18 2017.01.31.1.jpg
SH18 2017.01.31.1.jpg (243.67 KiB) Katsottu 3235 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jori » 02 Helmi 2017, 00:05

Eikös nuo akut kuraannu tuossa kiekon vieressä. Olisiko rintapellin takana keskellä ollut tilaa akuille. Siinä olisivat pysyneet puhtaina, eivätkä olisi lisänneet painavan etupyörän ohjauspainoa entisestään. Rajun näköinen on joka tapauksessa tuo etukiekko mahtavan vetolimpun ja paksujen, radiaalipuolattujen pinnojen kanssa.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 02 Helmi 2017, 13:39

On niin naftit tilat etulevyn takana, etteivät akut mahdu sinne alkuunkaan. Ainoastaan controllerin olen kiinnittänyt sille puolelle takalevyyn. Akut ovat muovikoteloidut, eikä niin lialle arkoja. Enempi on ongelma kytkimet, joiden likaantuessa tulee kytkinhäiriöitä. Niille pitäisi olla jonkinlaiset suojakotelot.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Huhti 2017, 19:06

Vaihdoin SH26:een nastoitetut talvirenkaat Shwalben Road Cruisereihin. Muutaman päivän sisällä menivät eturenkaat puhki kolmesti tappajasepeleihin. Kunnosti SH18:n ja siirryin ajamaan sillä, ja eikös vaan mennyt nyt takarengas puhki. Vaihdoin siihen Bilteman talvirenkaan, ja nyt näyttää ilmat pysyvän sepeleissäkin ajaessa. On raivostuttavaa, että kaupunki puhdistaessaan ajoteitä, jättää pyöräteille aina sinne tänne tuota karmeeta sepeliä. :twisted: Kun sellaiseen ajaa vauhdilla, menevät renkaat silloin helposti puhki. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Kun olen vaihtanut SH18:ssa akut etupyörän molemmille puolille, niin on ajotodella rauhoittunut, ja peli kulkee kuin juna. On tosi kiva ajettava, ja vauhtia piisaa, kun etupyörässä on tuo 1000 W moottori kunhan kiekoissa on riittävän kestävät renkaat.

Nopeusmittarin asentaminen tällaiseen kinneriin on konstikasta. Langattomalla tulee etäisyys sensorista mittariin liian pitkäksi, eikä langallisissa riitä piuhan pituus. :x

Tilasin netistä aidon lentäjän nahkalakin. :mrgreen:

SH18 2017.04.23.jpg
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3349
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Huhti 2017, 19:11

irakas kirjoitti:Nopeusmittarin asentaminen tällaiseen kinneriin on konstikasta. Langattomalla tulee etäisyys sensorista mittariin liian pitkäksi, eikä langallisissa riitä piuhan pituus. :x

Itse katkaisin johdon ja juotin melkein metrin jatkoa ja hyvin toimi.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Huhti 2017, 21:20

Vilijami kirjoitti:
irakas kirjoitti:Nopeusmittarin asentaminen tällaiseen kinneriin on konstikasta. Langattomalla tulee etäisyys sensorista mittariin liian pitkäksi, eikä langallisissa riitä piuhan pituus. :x

Itse katkaisin johdon ja juotin melkein metrin jatkoa ja hyvin toimi.


Oo, siinäpä ratkaisu asiaan. Enpä itse hoksannut.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa