Muutettu SH18

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9725
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jori » 09 Tammi 2017, 21:18

Vilijami kirjoitti:Voisko se sähkökiekko olla vasemmalla, kun polkimet pyörittävät oikeaa kiekkoa. Eikö tämä tasapanottaisi puoltamista? Vai onko 1kw moottori liian riski? :wink:

Onhan se aivan ymmärrettävää, että kaiken vedon vieminen painopisteen kohdalta pois aiheuttaa enemmän vetelyä kuin vain osan vieminen sivuun osan pysyessä painopisteen kohdalla. Miksi et tosiaan laittaisi sähkövetoa toiselle puolelle. Olisi moottoroidulle renkaalle pitoakin, jota ei edessä taida paljoakaan olla tarjolla. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Tammi 2017, 22:40

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Voisko se sähkökiekko olla vasemmalla, kun polkimet pyörittävät oikeaa kiekkoa. Eikö tämä tasapanottaisi puoltamista? Vai onko 1kw moottori liian riski? :wink:

Onhan se aivan ymmärrettävää, että kaiken vedon vieminen painopisteen kohdalta pois aiheuttaa enemmän vetelyä kuin vain osan vieminen sivuun osan pysyessä painopisteen kohdalla. Miksi et tosiaan laittaisi sähkövetoa toiselle puolelle. Olisi moottoroidulle renkaalle pitoakin, jota ei edessä taida paljoakaan olla tarjolla. :?


Eipä tullut heti mieleen, eikä varsinkaan koeajon jälkeen, kun moottori väänsi takana niin kovasti, ja päätin, että moottori on siirrettävä eteen. Ja niinpä ehdin jo ruveta asentamaan sitä vääntämällä etuhaarukkaa leveämmäksi akseli/mutterit-systeemillä. Olen niin aiemmin useinkin tehnyt, mutta nyt kävi niin, että, kun levitys oli tullut n. 140 mm:iin, kuului kova napsahdus, ja haarukan toisen varren juureen tuli halkeama. No sen voi helposti hitsata kuntoon. Kyllä minusta tuntuu, että moottorin vääntö on tosiaan liian riski sivuvetoon.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Tammi 2017, 07:15

Lisäpointtina eteen sijoittamisessa on myös se, että ohjausiskunvaimenninta tuskin tarvitsee asentaa, koska napamoottorin paino pitänee huolen siitä, että kiekko ei lähde väpättämään. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Tammi 2017, 08:43

irakas kirjoitti:Lisäpointtina eteen sijoittamisessa on myös se, että ohjausiskunvaimenninta tuskin tarvitsee asentaa, koska napamoottorin paino pitänee huolen siitä, että kiekko ei lähde väpättämään. :roll:


Ei se mun käsittääkseni väpätysominaisuutta poista. Kun paino muuttuu niin alkaa varmaankin eri olosuhteissa ja väpätystaajuus on eri.
Hyvällä tuurilla väpätyksen alkamisnopeus muuttuu niin suureksi ettei se normaali ajossa enää häiritse.
Huonolla tuurilla alkaa samassa nopeudessa kuin nytkin, mutta on voimakkaampaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Tammi 2017, 11:12

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Lisäpointtina eteen sijoittamisessa on myös se, että ohjausiskunvaimenninta tuskin tarvitsee asentaa, koska napamoottorin paino pitänee huolen siitä, että kiekko ei lähde väpättämään. :roll:


Ei se mun käsittääkseni väpätysominaisuutta poista. Kun paino muuttuu niin alkaa varmaankin eri olosuhteissa ja väpätystaajuus on eri.
Hyvällä tuurilla väpätyksen alkamisnopeus muuttuu niin suureksi ettei se normaali ajossa enää häiritse.
Huonolla tuurilla alkaa samassa nopeudessa kuin nytkin, mutta on voimakkaampaa.

Jukka


Eikö nyt gyrovoima ole aika suuri painavassa kiekossa? Mihin sen vaikutus voisi hävitä?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Tammi 2017, 13:45

irakas kirjoitti:Eikö nyt gyrovoima ole aika suuri painavassa kiekossa? Mihin sen vaikutus voisi hävitä?


Ei se vanha kiekkokaan paikoillaan ollessa väpättänyt, eikä ilmeisesti hitaassa vauhdissakaan? Mutta kun gyrovoimat(nopeus) kasvoi niin väpätys alkoi. Nyt tulee kiekko jossa nuo gyrovoimat ovat suuremmat jo pienemmässä vauhdissa...

Mutta arvailuahan tämä on, oikeasti kiinnostaa itseänikin tämän kokeilun lopputulos. Kaikissa mun deltoissa ollut enemmän ja vähemmän samaa väpätysominaisuutta.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Tammi 2017, 18:53

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Eikö nyt gyrovoima ole aika suuri painavassa kiekossa? Mihin sen vaikutus voisi hävitä?


Ei se vanha kiekkokaan paikoillaan ollessa väpättänyt, eikä ilmeisesti hitaassa vauhdissakaan? Mutta kun gyrovoimat(nopeus) kasvoi niin väpätys alkoi. Nyt tulee kiekko jossa nuo gyrovoimat ovat suuremmat jo pienemmässä vauhdissa...

Mutta arvailuahan tämä on, oikeasti kiinnostaa itseänikin tämän kokeilun lopputulos. Kaikissa mun deltoissa ollut enemmän ja vähemmän samaa väpätysominaisuutta.

Jukka

Minun käsityksen mukaan gyrovoima pyrkii pitämään pyörivän kiekon samassa tasossa ja estää kiekon kääntymisen. Siihenhän gyrokompassikin perustuu. Jos kiekko on kevyt, vaikuttaa väpätyksen alkuu muut asiat kuten rungon resonanssi kiekon kanssa. Kuvittelisin, että väpätys ei niin helposti ala, jos kiekko on painava.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Tammi 2017, 04:03

irakas kirjoitti:Minun käsityksen mukaan gyrovoima pyrkii pitämään pyörivän kiekon samassa tasossa ja estää kiekon kääntymisen.


Olisiko tässä syy miksi ajoneuvo alkaa värähelemään? Etukiekon "jäykistyessä" gyrovoimien ansiosta ajokki toimii kuin toinen pää pöydällä oleva viivoitin. Jos painat viivottimen pödällä olevaa päätä tiukasti pöytää vasten(isot gyrovoimat) niin toisella päällä voi "soittaa", eli se värähtelee. Mitä löyhemmän otteen viivottimen pöydän päällä olevasta osasta ottaa(pienennät gyrovoimia) sitä lyhyemän aikaa toinen pää on mahdollista saada värähtelemään.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Tammi 2017, 22:15

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Voisko se sähkökiekko olla vasemmalla, kun polkimet pyörittävät oikeaa kiekkoa. Eikö tämä tasapanottaisi puoltamista? Vai onko 1kw moottori liian riski? :wink:

Onhan se aivan ymmärrettävää, että kaiken vedon vieminen painopisteen kohdalta pois aiheuttaa enemmän vetelyä kuin vain osan vieminen sivuun osan pysyessä painopisteen kohdalla. Miksi et tosiaan laittaisi sähkövetoa toiselle puolelle. Olisi moottoroidulle renkaalle pitoakin, jota ei edessä taida paljoakaan olla tarjolla. :?


Ei tullut tuon koeajon jälkeen mieleenkään asentaa moottoria vasemmalle puolelle, kun sen vääntö oli niin kova, etten varmaan pystyisi polkemaan niin kovasti, ettei vääntöä syntyisi oikealle.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Tammi 2017, 15:25

Siirsin moottorikiekon eteen ja tein pari lyhyttä koeajoa. Niinkuin saattoi arvata, suti etupyörä jo loivissakin mäissä. Kun on talvikeli ja tiet moukkuiset, niin nopeata vauhtia ei pystynyt ajamaan, että olisi mitään väpätyksiä pystynyt havaitsemaan. Siirrän moottorikiekon taakse vasemmalle.
Nyt istun Onnibussissa menossa Helsinkiin Marjatta-tyttären näyttelyn avajaisiin Sculptorin galleriaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 19 Tammi 2017, 17:51

Siirsin moottorikiekon taakse vasemmalle puolelle ja tein pienen koeajon. Kyllä oli ajo vieläkin aika vikuroivaa. Vaikka polkikin niin pienikin painallus kaasuvivusta sai nojakin kääntymään oikealle, kun keulakin oli nyt niin kevyt. Huomasin, että molemmat akut mahtuisivat telineisiin etupyörän molemmille puolille. Silloin saisi reilusti painoa eteen. Aion seuraavaksi tehdä sen, ja jos ei sekään auta, siirrän moottorikiekon takaisin eteen. Ei ainakaan vikuroisi eikä sutisi niin paljon, kun sillä on lisäpaino akuista. Toivottavasti eivät haarukat suutu jatkuvasta vääntämisestä leveämmäksi ja kapeammaksi.

Sinänsä on talviajo jousittamattomalla kinnerillä aika tuskaisaa, kun tiet ovat niin moukkuiset. Tein äsken 25 km:n lenkin kaupungille jousitetulla SH26:lla, ja kyllä oli ajo lokoisaa. :mrgreen: On se jännä, kuinka vähän toispuolinen moottorin asennus haittaa ohjausta tadpolessa. Tässä suhteessa tadpole voittaa deltan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3413
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Tammi 2017, 23:08

Kaasuvipu pois, pojintunnistin paikoilleen ja säätää avustusta pienemmälle? Ainakin 500w suoravetomoottorin sai avustamaan sievästikin halutessaan.

KPS
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja KPS » 24 Tammi 2017, 18:43

Woblaus ekassa tadpolessani syntyi kun joku "systeemin" (trike + kuski) ominaistaajuus osui herätetaajuudelle (luultavasti polkemistaajuus). Kyseisen ominaistaajuuden värähtelymuoto lienee rungon (+ kuski) eka taivutusmuoto pystyakselin ympäri Ja ohjausvivut liikkuivat samassa vaiheessa olkatappien ympäri. Kun laitteessa oli aluksi ylipitkät ohjausvivut niin se oli alamäessä poljettaessa suorastaan hengen vaarallinen.

Kokeilin kaikenlaista viritystä ja homma alkoi olla hanskassa. Vikana tsekkasin puoli vahingossa raidetangon korvaamista umpitangolla, alkuperäinen oli putki. Temppu vaikutti tosi paljon poistaen ongelman tyystin. Miksi? Ohjausmekanismiin tuli lisää massaa ja jäykkyyttä, eli se osa kokonaisuutta muutti ominaistaajuuttaan eikä enää osu rungon ominaistaajuudelle.

Kaikilla rakenteilla on useita (paljon) ominaistaajuuksia ja niita vastaavat värätelymuodot. Klassinen demo on toisesta päästä kiinni oleva viivoitin ja sen herättäminen vapaata päätä napsauttamalla, Näin paljastuu viivoittimen alin taivutus ominaistaajuus ja sitä vastaava värähtelymuoto.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3057
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 24 Tammi 2017, 19:29

Töissä koneistettu metallinen rullalinja kului resonoivaksi ja muutin q arvoa sekä värähtelytaajuutta väliaikaisesti sitomalla kelmua värisevään kohtaan. Kun systeemi kului lisää ja kelmu venyi, syntyi uudestaan ääntä korkeammalla taajuudella. Lisää äänenvaimenninmateriaalia poisti taas melun, kunnes huoltomiehet korjasivat metalliosat pysyvämmin äänettömästi. Massan, mittojen ja ääntä vaimentavien pehmusteiden manipuloinnilla voi kokeilla ohjauksen värähtelyn siirtämistä pois normaaleista ajotilanteista.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Härski » 24 Tammi 2017, 19:34

KPS kirjoitti:Vikana tsekkasin puoli vahingossa raidetangon korvaamista umpitangolla, alkuperäinen oli putki. Temppu vaikutti tosi paljon poistaen ongelman tyystin. Miksi?


todennäköisesti raidetangon massan muutos muuttaa ohjausjärjestelmän painopistettä kulkusuunnassa lähemmäs ohjausakselia, vähentäen keskipakoisvoimien vaikutusta ohjaukseen. Paha sanoa näkemättä.
sorry OT.
Toni


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa