Sivu 6/9

Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 15:09
Kirjoittaja PW

Ketjuja ja vaihteita ihmettelin ja tajusin, ett eturattaathan pitäs olla toisessa järjestyksessä kun veto on vasemmalla puolen. Ottaa aina aikansa, ennenku tämmösen pikkuasiankin älyää :oops:


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 17:48
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ketjuja ja vaihteita ihmettelin ja tajusin, ett eturattaathan pitäs olla toisessa järjestyksessä kun veto on vasemmalla puolen. Ottaa aina aikansa, ennenku tämmösen pikkuasiankin älyää :oops:

Liekö noin pitkällä ketjulla niin kovin tärkeää. :?


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 18:33
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ketjuja ja vaihteita ihmettelin ja tajusin, ett eturattaathan pitäs olla toisessa järjestyksessä kun veto on vasemmalla puolen. Ottaa aina aikansa, ennenku tämmösen pikkuasiankin älyää :oops:

Liekö noin pitkällä ketjulla niin kovin tärkeää. :?

Eipä se niin tärkeetä ole, huomasin vaan kun hinkkas isompaan eturattaaseen pienimmällä vaihteella - siitä hokasin.
Ketjun heitin ekasta kolmipyörästä, enkä ruvennu lyhentämän kun ketjutyökalusta hävinny yks osa.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 18:45
Kirjoittaja PW

Ei mitään hurjia vauhteja mutta tuntuu mutkassa yhtä vakaalta ku edellinenkin versio.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 18:46
Kirjoittaja PW

Herkkä on tässäkin keulimisilmiö - joku vois pitää sitä vikana mutt olkoon ominaisuus :mrgreen:


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 20:35
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Herkkä on tässäkin keulimisilmiö - joku vois pitää sitä vikana mutt olkoon ominaisuus :mrgreen:

Keuliminenhan on aina coolia. :mrgreen:


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 20:41
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Herkkä on tässäkin keulimisilmiö - joku vois pitää sitä vikana mutt olkoon ominaisuus :mrgreen:

Entä jos oikean puolen takakiekolle ois toiset dropoutit, vaikka 50 tai jopa 100 milliä takempana? Keuliminen vähenis ja poikittaisiin epätasaisuuksiin tulis takakiekot vuorotellen.
Kaupunkipyörityksessä kiekko vois olla edempänä ja high speed kisailussa takempana.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 20:44
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Herkkä on tässäkin keulimisilmiö - joku vois pitää sitä vikana mutt olkoon ominaisuus :mrgreen:

Entä jos oikean puolen takakiekolle ois toiset dropoutit, vaikka 50 tai jopa 100 milliä takempana? Keuliminen vähenis ja poikittaisiin epätasaisuuksiin tulis takakiekot vuorotellen.

Ehkä kokeilen jos tuo oikeesti häiritsee.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 20:46
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Herkkä on tässäkin keulimisilmiö - joku vois pitää sitä vikana mutt olkoon ominaisuus :mrgreen:

Entä jos oikean puolen takakiekolle ois toiset dropoutit, vaikka 50 tai jopa 100 milliä takempana? Keuliminen vähenis ja poikittaisiin epätasaisuuksiin tulis takakiekot vuorotellen.

Pieni telemarkki ei ole pahasta, päinvastoin, mutta puoli metriä vaikeuttaa jo ohjausta, huomattiin kaksiraiteisen projektin yhteydessä. Tuo poikittaistöyssyn ottaminen puoli kerrallaan voisi olla ihan hyvä peruste, vaikkei tuosta keulimisesta välittäisikään.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 20:55
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Tuo poikittaistöyssyn ottaminen puoli kerrallaan voisi olla ihan hyvä peruste, vaikkei tuosta keulimisesta välittäisikään.

Ainakin Räntiksellä olen kovasti tykästynyt epäsymmetriaan. Joka kerta hymyilyttää kun ylittää kanttikiviä, routarailoja ym. poikittaistöyssyjä :D


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 01 Loka 2017, 21:07
Kirjoittaja Vilijami

Onko foorumilla kellään muulla telemarkkikolmipyörän kokemusta ku mulla ja jorilla? :roll:


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 02 Loka 2017, 09:31
Kirjoittaja PW
20171002_092702.jpg
20171002_092702.jpg (243.6 KiB) Katsottu 7032 kertaa

Asensin kyynärtuen, kivasti lepää käsi siinä. Toimii myös lokarina ;) Vasemmalle puolen pitäs viritellä olkapää/olkavarsituki, ettei tartte pelätä pinnoja.


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 02 Loka 2017, 12:28
Kirjoittaja PW

Kotoa en oo löytäny semmosia polkimia, joista sais lukot yhtenä kappaleena irti. Ekaan kolmipyörään semmosen jostakin löysin, oisko ollu biltemasta?
Kuinka Jorin kaksraiteisen polkimet on tehty?


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 02 Loka 2017, 14:07
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kotoa en oo löytäny semmosia polkimia, joista sais lukot yhtenä kappaleena irti. Ekaan kolmipyörään semmosen jostakin löysin, oisko ollu biltemasta?
Kuinka Jorin kaksraiteisen polkimet on tehty?

Näin:

2T3 poljin.JPG
2T3 poljin.JPG (79.09 KiB) Katsottu 6954 kertaa
2T3 poljin piirustus.JPG

Ison laakerin päälle on laitettu pätkä suorakaideputkea, jonka yläpäähän on rakennettu lukon rakennetta vastaavat tasot ja niihin kiinnitysreiät. Eli ei ollut kokonaisena siirrettävät lukkot. :|

Täältä voi tutkia lisää sivulta 41 alkaen.
https://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream ... onlund.pdf


Re: Kolmipyörä 2

Lähetetty: 02 Loka 2017, 14:11
Kirjoittaja PW

Tuota vähän pelkäsin, näyttää haastavalta miulle :? No jos huomenna Lpr:n reissulla poikkeipoikkeis biltemassa tsekkaamassa löytyskö helpompaa konstia.