Kinnerisuunnitelmia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Eikö pair=pari? Eli molempiin renkaisiin?

No niinhän siinä lukeekin :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eikö pair=pari? Eli molempiin renkaisiin?

No niinhän siinä lukeekin :D

No nii lukee, vastaus oli Rikulle joka ilmeisesti tulkitsi jotenkin eri tavalla

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuon 3-vaihteisen pakan rattaat on 16-19-22. Ehkä tuo ois käytännöllisempi kuin Nexus 3, kun vaihteiden välit ei oo niin hirmu isot.
Jos eteen laittas 28-38-48 rattaat, niin eikö tuo kolmipyörään riitä? 90 kadenssilla pääsee 24km/h.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nopein vaihde 48:16(suhde 3) ja hitain 28:22(suhde 1.27). Ei tule kovin laaja skaala.
Yhdellä 32-11 rataspakalla saisi laajemman välitysalueen, yhdellä vaihtajalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No ei, mutta pärjäähän jotkut sinkulallakin?
Etuvaihtajan tuohon joutuu ihan itse rakentamaan, tai voihan etuvaihtajan laittaa alapuolelle. Silloin kyllä joutuu polkemaan taaksepäin vaihtaessa. Haittaako se?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mihis sitä järjetöntä skaalaa tarvitsee - etenkään rannikolla? Jos jostain löytää alamäen, pyörä etenee siinä polkemattakin :wink:

Nexukseen voisi laitta tuplarattaan puolittajaksi.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyl mä nojapyörässä oon käyttänyt kaikkia 7-pakan rattaita, vaikka rannikolla asunkin. Pystypyörällä pärjää yhdellä vaihteella ja nexus 3 on luksusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avovaihteisissa nojapyörissäni olen käyttänyt 80% ajoista yhtä vaihdetta, sitten yksi pykälä pienempi vastatuuleen ja yksi pykälä isompi myötätuuleen. Jos joutuu pysähtymään alikulkutunneliin, niin siitä nousuun laitan pienimmän vaihteen mitä löytyy. Käytössäni on pyörästä riippuen 16-27 vaihdetta, mutta käytän vain neljää vaihdetta täällä tasamailla. Siitä syystä etuvaihtajia en ole enää käyttänyt. Tuon alikulusta nousun voi ratkaista taluttamalla, niin ei tässäkään tarvis etuvaihtajaa, eli pelkällä 16-19-22 pakalla vois pärjätä. :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistä ketjuputki, niin voit vaihtaa eturatasta kädellä. Hitaassa vauhdissa, jossa vaihtaminen tapahtuu, ei pyörä ehtine ohjaamatta karata kovin kauas.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Pistä ketjuputki, niin voit vaihtaa eturatasta kädellä. Hitaassa vauhdissa, jossa vaihtaminen tapahtuu, ei pyörä ehtine ohjaamatta karata kovin kauas.

Loistava idea! Kiitos! Miten nuin yksinkertainen ratkaisu ei tullut mieleen. Muistit kätisyydenkin oikein. :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kierrätän vain Jukalta oppimaani. Kätisyyskin piti luntata :oops:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Piirtelin tarkempia kuvia, niin onpa ahdasta polkimien ja etuhaarukan tienoilla. Hase Trigo upissa on emäputki noin 58˚ kulmassa. On ne hasella sitä suunnitellut. 58˚ on juuri se minimi, jolla tilan ahtautta ei ole. Siinä on haittapuolena noin 500mm heiluri ohjauksessa. Mun piirrokset on 45˚kulmalla ja sillä saa puolet pienemmän heilurin. Etukiekkoa ei oikein voi viedä enää eteen päin, muuten heiluri taas kasvaa. Ompa taas hankalaa :D
Katsokaa tuota penkkiä. Selkänojan ja istuinosan välinen kulma on jotain 95˚, kai tuossa on paha istua? :shock:

Liitteet
60202DDC-AC3E-4E49-8FCB-F087955DA073.jpeg
60202DDC-AC3E-4E49-8FCB-F087955DA073.jpeg (24.11 KiB) Katsottu 7175 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkki on kai joustava, eli voi olla hyvinkin mukava istua ja monessa tuolissa on kans lähellä 90astetta, eikä ne ole epämukavia

Kuva

Mutta miten tuosta poletaan :shock: Luulis että ottaa pahastikkin reisiin, mutta Hasen pyörät on ollu perinteisesti aika hyvin suunniteltuja, eli tuskin tuo ny ihan epäonnistunut on siinäkään suhteessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nouseeko kammet liian ylös jos ne olis emäputken kans samassa läjässä CLWB-tyyliin

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ainakin 50 asteen kulmalla kammen osuminen haarukkaan on lyhyillä kammilla vältettävissä. Kunhan haarukka on kapeahko ja keskiöakseli pitkä.

Liitteet
dexta_ohjaus.png
dexta_ohjaus.png (59.9 KiB) Katsottu 7124 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin