Kinnerisuunnitelmia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Kinnerisuunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva
Lapsenlapsille rakentamani kinneri miellyttää silmää kovasti.

Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?

Liitteet
Telemark.JPG
Telemark.JPG (50.99 KiB) Katsottu 9082 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 12 Heinä 2019, 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Kuva
Lapsenlapsille rakentamani kinneri miellyttää silmää kovasti.

Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?

Mikset saman tien tee kaksiraiteista nelipyörää?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Taitaa vaatia taakse jousituksen tai telin.
Jollei ole kumpaakaan, nousee toinen takarengas mitättömän kokoisessa epätasaisuudessa ilmaan.
Takarenkaiden kapea raideleveys taas haittaa hallitusti kiertyvän rungon käyttämistä. Perä lähtee kaatumaan tahattomasti kaarteessa.
Jorin idea taitaa olla järkevämpi, mutta pakkoko tän on olla järkevä :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ai jotain tällaista? Akseliväli lyhenis, mutta joutus tekeen väliakselin :roll:

Liitteet
Telemark 1.JPG
Telemark 1.JPG (46.05 KiB) Katsottu 8949 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös rungon voi tässäkin laittaa sivuille ja siihe Z-kampiakseli? Helpottaa kattamista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Eikös rungon voi tässäkin laittaa sivuille ja siihe Z-kampiakseli? Helpottaa kattamista.

Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?

Jukka

Vastaat itsellesi tässä :D

jviirret kirjoitti:

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka

[/quote]

Viimeksi muokannut Vilijami, 04 Loka 2017, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?

Jukka

Vastaat itsellesi tässä :D

jviirret kirjoitti:

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka

No, laittaa eturenkaan keskelle...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu :mrgreen:

Muoks. No onnistuu se nelirenkainenkin jos venyttää akseliväliä :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu :mrgreen:

Eihän rungon tartte mennä niin pitkälle, ett se estäs etupyöriä kääntymästä, kuten 2T3 mutta lisäät yhden etukiekon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mikä siinä väliakselissa on kauheaa? Teoriassa lisääntynyttä vastusta on hankala huomata ja napamoottori peittää sen kuitenkin.
Täydellisyyden tavoittelua kenties :D

edit. Nelirenkaisessa voisi olla järkevää luopua väliakseliratkaisusta sekä takapään porrastuksesta. Vedon saisi sitten Conen tyyliin keskelle akselia jonka päissä kiekot suuntalaakereilla. Taitaa mennä jo aivan liian kauas Viljamin ideasta :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mikä siinä väliakselissa on kauheaa? Teoriassa lisääntynyttä vastusta on hankala huomata ja napamoottori peittää sen kuitenkin.

Järkipuhetta! Ei siinä väliakselissa olekaan tässä tapauksessa mitään vikaa. Vakiokampien osat passaa ja helpot lukkopolkimet.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?

Nii. Ei millään pysty etuvetoisiin....ööö...ai niin onhan mulla papan jopo, flevo, luggarion ja twisteri ollut etuvetoisia :mrgreen:
Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?

Velayo/Avus/Sidewinder

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin