Kinnerisuunnitelmia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?

Valmistamisen monimutkaistamisen lisäämisen lisäksi etuveto kärsii nelipyöräisenä helposti huonosta vetopidosta. Takarenkaat pitäisi työntää luonnottoman taakse kompensoimaan tämä. Viljamihan ajaa katettuna talvella, joten asialla on merkitystä. Ainakin tässä tapauksessa nimenomaan etuveto olisi idealistin ratkaisu, koska järkisyyt puoltavat takavetoa eikä etuveto edes sopisi tavoiteltuun vanhaan henkeen ;)

Etuveto olisi kyllä normaalissa nuijapääkinnerissä paikallaan. Ketjulinja lyhenisi ja suoristuisi, penkin saisi alemmas, vetopito voisi jopa parantua, tavaratila paranisi...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?

Velayo/Avus/Sidewinder

Jukka

Kuva
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

En minäkään, vaikka niillä todistetusti moni pystyykin ajelemaan ihan turvallisen näköisesti. Mutta tällainen kinneri, jonka ei ole tarkoitus olla huippunopea streamlineri vaan enemmänkin sadekelin klv kulkine olisi oivallinen tilaisuus kokeilla sitä. Siis jos haluaa jotakin muuta kuin idioottivarmaa ja yksikertaista sivuketjuista delttaa.

Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Etuveto noin ilman takaohjausta tekee pyörästä kohtuullisen kankean :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Sen takia voinkin olla jotan mieltä :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Tungenpa tähän kaikkien muiden ehotusten jatkoksi, Jorin idean etuvetonen nelipyörä, jossa eukiekot kääntyvät vain vähän ja jyrkissä käännöksissä takakiekko tulee mukaan. Tulis tääkin tehtyä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Niinpä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja MM »

Vilijami kirjoitti:

4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana. Vapaaratas"tasauspyörästö".
TM:n takaohjausproton tapainen vetojärjestely, jossa voisi harkita sitäkin, että kampipuomi kääntyy etuakselin mukana, kun kääntymistarve on näinkin pieni.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

MM kirjoitti:

Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
MM kirjoitti:

Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

Tarkoittanee ohjauksen tukemista molemmin puolin tällaisilla. Ohjattaisiin kiertämällä toista myötäpäivään ja toista vastapäivään.
Kuva
Ohjauksesta tulisi siis itsepidättävä, eli ohjaavalta akselista tulevat kiveen ja kuoppaa toispuoleisesti ajamisesta aiheutuvat voimat eivät pienen kitkakulman takia välity ohjausta, eli näitä spiraaleja, pyörittäväksi voimaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva
Joose kommentoi laatikkopyörän ketjussa olevaa kuvaa näin:

jooseha kirjoitti:

Näyttää vankkuriohjauksellisen mbb-triken:n runko olevan valmiina eli vielä ehdit korjata virheen ja tehdä nojakin :mrgreen:

Tuossa vois olla ajatusta? :roll:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Telemark

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vankkuriohjaus eteen kuten Jori ja MM ovat kuvailleet ja taakse normi olkatappiohjaus - siinä olisi minusta ajatusta. Mutta siinä olisi myös aika paljon kehiteltävää. Me rakentajat yleensä skipataan prototyyppivaihe ja (yritetään)tehdä kerralla valmista josta johtuen kaikki muutokset on mahdollisimman vaikeita tehdä. Eli kannattaisi harkita tehdä ensin proto jossa erilaisia ratkaisuja olisi helppo kokeilla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin