Sivu 2/6

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 18:11
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?

Valmistamisen monimutkaistamisen lisäämisen lisäksi etuveto kärsii nelipyöräisenä helposti huonosta vetopidosta. Takarenkaat pitäisi työntää luonnottoman taakse kompensoimaan tämä. Viljamihan ajaa katettuna talvella, joten asialla on merkitystä. Ainakin tässä tapauksessa nimenomaan etuveto olisi idealistin ratkaisu, koska järkisyyt puoltavat takavetoa eikä etuveto edes sopisi tavoiteltuun vanhaan henkeen ;)

Etuveto olisi kyllä normaalissa nuijapääkinnerissä paikallaan. Ketjulinja lyhenisi ja suoristuisi, penkin saisi alemmas, vetopito voisi jopa parantua, tavaratila paranisi...

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 18:56
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?


Velayo/Avus/Sidewinder

Jukka


Kuva
Kuva

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 19:35
Kirjoittaja Vilijami
En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 19:57
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


En minäkään, vaikka niillä todistetusti moni pystyykin ajelemaan ihan turvallisen näköisesti. Mutta tällainen kinneri, jonka ei ole tarkoitus olla huippunopea streamlineri vaan enemmänkin sadekelin klv kulkine olisi oivallinen tilaisuus kokeilla sitä. Siis jos haluaa jotakin muuta kuin idioottivarmaa ja yksikertaista sivuketjuista delttaa.

Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 20:51
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 21:25
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Etuveto noin ilman takaohjausta tekee pyörästä kohtuullisen kankean :lol:

Re: Telemark

Lähetetty: 04 Loka 2017, 21:48
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Sen takia voinkin olla jotan mieltä :wink:

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 09:18
Kirjoittaja PW
Tungenpa tähän kaikkien muiden ehotusten jatkoksi, Jorin idean etuvetonen nelipyörä, jossa eukiekot kääntyvät vain vähän ja jyrkissä käännöksissä takakiekko tulee mukaan. Tulis tääkin tehtyä :mrgreen:

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 10:33
Kirjoittaja Vilijami
4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 10:52
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Niinpä :?

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 10:57
Kirjoittaja MM
Vilijami kirjoitti:4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?


Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana. Vapaaratas"tasauspyörästö".
TM:n takaohjausproton tapainen vetojärjestely, jossa voisi harkita sitäkin, että kampipuomi kääntyy etuakselin mukana, kun kääntymistarve on näinkin pieni.

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 12:18
Kirjoittaja Vilijami
MM kirjoitti:Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 12:37
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
MM kirjoitti:Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

Tarkoittanee ohjauksen tukemista molemmin puolin tällaisilla. Ohjattaisiin kiertämällä toista myötäpäivään ja toista vastapäivään.
Kuva
Ohjauksesta tulisi siis itsepidättävä, eli ohjaavalta akselista tulevat kiveen ja kuoppaa toispuoleisesti ajamisesta aiheutuvat voimat eivät pienen kitkakulman takia välity ohjausta, eli näitä spiraaleja, pyörittäväksi voimaksi.

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 12:43
Kirjoittaja Vilijami
Kuva
Joose kommentoi laatikkopyörän ketjussa olevaa kuvaa näin:
jooseha kirjoitti:Näyttää vankkuriohjauksellisen mbb-triken:n runko olevan valmiina eli vielä ehdit korjata virheen ja tehdä nojakin :mrgreen:

Tuossa vois olla ajatusta? :roll:

Re: Telemark

Lähetetty: 05 Loka 2017, 19:39
Kirjoittaja Jarcco
Vankkuriohjaus eteen kuten Jori ja MM ovat kuvailleet ja taakse normi olkatappiohjaus - siinä olisi minusta ajatusta. Mutta siinä olisi myös aika paljon kehiteltävää. Me rakentajat yleensä skipataan prototyyppivaihe ja (yritetään)tehdä kerralla valmista josta johtuen kaikki muutokset on mahdollisimman vaikeita tehdä. Eli kannattaisi harkita tehdä ensin proto jossa erilaisia ratkaisuja olisi helppo kokeilla.