Sivu 5/6

Re: Telemark

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 17:52
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Eikö pair=pari? Eli molempiin renkaisiin?

No niinhän siinä lukeekin :D

Re: RE: Re: Telemark

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 17:56
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Eikö pair=pari? Eli molempiin renkaisiin?

No niinhän siinä lukeekin :D
No nii lukee, vastaus oli Rikulle joka ilmeisesti tulkitsi jotenkin eri tavalla

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 19:00
Kirjoittaja Vilijami
Tuon 3-vaihteisen pakan rattaat on 16-19-22. Ehkä tuo ois käytännöllisempi kuin Nexus 3, kun vaihteiden välit ei oo niin hirmu isot.
Jos eteen laittas 28-38-48 rattaat, niin eikö tuo kolmipyörään riitä? 90 kadenssilla pääsee 24km/h.
Kuva

Re: Telemark

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 21:23
Kirjoittaja jviirret
Nopein vaihde 48:16(suhde 3) ja hitain 28:22(suhde 1.27). Ei tule kovin laaja skaala.
Yhdellä 32-11 rataspakalla saisi laajemman välitysalueen, yhdellä vaihtajalla.

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 18 Helmi 2018, 21:41
Kirjoittaja Vilijami
No ei, mutta pärjäähän jotkut sinkulallakin?
Etuvaihtajan tuohon joutuu ihan itse rakentamaan, tai voihan etuvaihtajan laittaa alapuolelle. Silloin kyllä joutuu polkemaan taaksepäin vaihtaessa. Haittaako se?

Re: Telemark

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 00:38
Kirjoittaja jooseha
Mihis sitä järjetöntä skaalaa tarvitsee - etenkään rannikolla? Jos jostain löytää alamäen, pyörä etenee siinä polkemattakin :wink:

Nexukseen voisi laitta tuplarattaan puolittajaksi.
Kuva

Re: Telemark

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 01:27
Kirjoittaja jviirret
Kyl mä nojapyörässä oon käyttänyt kaikkia 7-pakan rattaita, vaikka rannikolla asunkin. Pystypyörällä pärjää yhdellä vaihteella ja nexus 3 on luksusta.

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 10:40
Kirjoittaja Vilijami
Avovaihteisissa nojapyörissäni olen käyttänyt 80% ajoista yhtä vaihdetta, sitten yksi pykälä pienempi vastatuuleen ja yksi pykälä isompi myötätuuleen. Jos joutuu pysähtymään alikulkutunneliin, niin siitä nousuun laitan pienimmän vaihteen mitä löytyy. Käytössäni on pyörästä riippuen 16-27 vaihdetta, mutta käytän vain neljää vaihdetta täällä tasamailla. Siitä syystä etuvaihtajia en ole enää käyttänyt. Tuon alikulusta nousun voi ratkaista taluttamalla, niin ei tässäkään tarvis etuvaihtajaa, eli pelkällä 16-19-22 pakalla vois pärjätä. :?

Re: Telemark

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 15:21
Kirjoittaja jooseha
Pistä ketjuputki, niin voit vaihtaa eturatasta kädellä. Hitaassa vauhdissa, jossa vaihtaminen tapahtuu, ei pyörä ehtine ohjaamatta karata kovin kauas.

Re: Telemark

Lähetetty: 19 Helmi 2018, 15:51
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Pistä ketjuputki, niin voit vaihtaa eturatasta kädellä. Hitaassa vauhdissa, jossa vaihtaminen tapahtuu, ei pyörä ehtine ohjaamatta karata kovin kauas.

Loistava idea! Kiitos! Miten nuin yksinkertainen ratkaisu ei tullut mieleen. Muistit kätisyydenkin oikein. :D

Re: Telemark

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 15:28
Kirjoittaja jooseha
Kierrätän vain Jukalta oppimaani. Kätisyyskin piti luntata :oops:

Re: Telemark

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 19:53
Kirjoittaja Vilijami
Piirtelin tarkempia kuvia, niin onpa ahdasta polkimien ja etuhaarukan tienoilla. Hase Trigo upissa on emäputki noin 58˚ kulmassa. On ne hasella sitä suunnitellut. 58˚ on juuri se minimi, jolla tilan ahtautta ei ole. Siinä on haittapuolena noin 500mm heiluri ohjauksessa. Mun piirrokset on 45˚kulmalla ja sillä saa puolet pienemmän heilurin. Etukiekkoa ei oikein voi viedä enää eteen päin, muuten heiluri taas kasvaa. Ompa taas hankalaa :D
Katsokaa tuota penkkiä. Selkänojan ja istuinosan välinen kulma on jotain 95˚, kai tuossa on paha istua? :shock:

Re: Telemark

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 20:32
Kirjoittaja jviirret
Penkki on kai joustava, eli voi olla hyvinkin mukava istua ja monessa tuolissa on kans lähellä 90astetta, eikä ne ole epämukavia

Kuva

Mutta miten tuosta poletaan :shock: Luulis että ottaa pahastikkin reisiin, mutta Hasen pyörät on ollu perinteisesti aika hyvin suunniteltuja, eli tuskin tuo ny ihan epäonnistunut on siinäkään suhteessa.

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 20:34
Kirjoittaja jviirret
Nouseeko kammet liian ylös jos ne olis emäputken kans samassa läjässä CLWB-tyyliin

Kuva

Jukka

Re: Telemark

Lähetetty: 20 Helmi 2018, 20:58
Kirjoittaja Jarcco
Ainakin 50 asteen kulmalla kammen osuminen haarukkaan on lyhyillä kammilla vältettävissä. Kunhan haarukka on kapeahko ja keskiöakseli pitkä.