4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ensimmäinen "Bell Crank":

bell_crank.jpg
bell_crank.jpg (117.31 KiB) Katsottu 3733 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?

tm kirjoitti:

Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?

tm kirjoitti:

Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?

tm kirjoitti:

Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.

Liukulaakeri on teoriassa oikeaoppisempi tuollaiseen paikkaan, vaan käytännössä urakuulalaakeri on helppo tapa saada aikaiseksi suojattu huoltovapaa ja vähävälyksinen nivelpiste. Kestoikä riippuu sitten mitoituksesta (kyllä, rullaluistimen pyörän laakeri on alimittainen tuohon kohtaan, mutta halpa ja helppo vaihtaa, kun sen aika tulee). Eihän kuulalaakeri ole tuollaiseen paikkaan suunniteltu, mutta entä sitten?

Ei nuo Hacklabin plasmalla leikatut palat kestä tietenkään vertailua rahalla jostain alan firmasta ostettaviin. Jorin mainitsemat railon kompensoinnin parametrit eivät olleet täysin kohdillaan: leikkuupinnat olivat vaihtelevasti vinot (eivät siis kohtisuorat levyn pintaan nähden) ja reikiä ei voinut ihan ympyröiksi kutsua varsinkaan levyn alapinnalla. Varmasti softan (LinuxCNC) asetuksia säätämällä olisi saanut nätimpää jälkeä aikaiseksi. Tätä en nyt erikseen pyytänyt, joten leikkuu vedettiin demoluontoisesti oletusarvoilla läpi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

On aina jännittävä hetki, kun pääsee ensimmäistä kertaa ruuvaamaan palikoita paikalleen.
Lopputulos näytti ja tuntui hyvältä :) .
Tällaiset sitten joka nurkkaan.
Kyllä se tästä pikku hiljaa valmistuu...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (131.58 KiB) Katsottu 3503 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hienolta näyttää, jälki on todella siistiä, oikein kateeksi käy. Toimivuuden suhteen ei ole epäilyksiä.
Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka. Nuo laakerit ovat kestäneet oikein hyvin ainakin minulla...

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Laakereista en olis huolissaan. Karting autoissa löytyy samat laakerit olkaakseleista. Mun harraste mikroauto paino 130kg ja tehoa jonkin matkaa yli 100hv. Kerran kesässä meni vaihtoon ko laakerit.

Aatu

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

...Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka...

Hienoa jos tämä viestiketju herättää lukijoissa rakenteluintoa -> foorumikirjoittelun tavoite saavutettu :) .
Tuo kahden pyörän yhdistetty keinuhaarukka on varmasti hyvä rakenne: yksinkertainen, ei vie paljoa tilaa ja toimii samalla kallistuksenvakaajana. Tarvii kokeilla tuota itsekin jossain tulevassa projektissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivitystä:

  • loputkin jousituksen kolmiolinkut valmiit
  • ohjausvipu väkästelty raidetangon päiden kiinnitystä varten
  • alatukivarsien kiinnityskorvakkeet ruuvattu kinnerin pohjaan
kuva1.jpg
kuva1.jpg (120.2 KiB) Katsottu 3179 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (120.85 KiB) Katsottu 3179 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (116.43 KiB) Katsottu 3179 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Aloitin alatukivarsien tekemisen. Putkiaines on kokoa 13x1,25 mm ja päissä M8-jatkomutterit, sorvattuina niin että menevät n. 10 mm putken sisään. Liitos hitsaten.

Ruuvaillessani nivelvarsia ensimmäiseen (ja samalla illan ainoaan) tukivarsipariin ihmettelin, kun osa ei tahdo lähteä kiertymään mutteriin. No syykin selvisi tarkemmalla silmäilyllä, osa oli vasenkätisellä kierteellä :mrgreen: . Tullut varmaan luettua huonosti speksit taannoin Ebaysta (Kiinasta) ensimmäistä settiä tilatessa... Onneksi tuoreempi toinen setti oli kokonaisuudessaan oikeakätisiä.

Pikku inventaarion lopputulos oli, että tarvii hankkia M8-nivelvarsia lisää 5 kpl.
Vasenkätisellä kierteellä varustettujakin voisi kyllä käyttää, jos olisi niihin sopivia jatkomuttereita.
Vaan kun ei ole, eivätkä ole perusrautakauppa/IKH-tavaraa.
Eikä itsellä ole tuollaista kierretappia jenkojen tekoon, jos siis valmiit mutterit aikoisi korvata diy-osilla.

Kiinan lisätilauksen toimitusaika olisi turhan pitkä, joten taidan käydä hankkimassa puuttuvat "riistohintaan"
jostain paikallisesta liikkeestä. Kiina-hinta oli taannoin luokkaa 2 - 2,5 euroa/kpl...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (150.13 KiB) Katsottu 3090 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viikonlopun saldona valmis pyöränripustus.

Mainostamani halvat kiinalaiset nivelvarret eivät ole välyksettömät, joten odotan jännityksellä, kuinka kova kolina alustasta kuuluu ajettaessa :-).

Seuraavaksi tarvii varmaan keskittyä kiekkojen tekoon, että "aihion" siirtely lattialla olisi helpompaa. Pääsisi sitten myös koeponnistamaan jousituksen heilumista kyytiin noustessa jne.

01_jatkomutterien_sorvaus.jpg
01_jatkomutterien_sorvaus.jpg (121.28 KiB) Katsottu 3003 kertaa
02_loput_alatukivarret.jpg
02_loput_alatukivarret.jpg (152.97 KiB) Katsottu 3003 kertaa
03_takaripustus.jpg
03_takaripustus.jpg (133.98 KiB) Katsottu 3003 kertaa
04_pyöränripustukset_kasassa.jpg
04_pyöränripustukset_kasassa.jpg (76.34 KiB) Katsottu 3003 kertaa
05_himmeli.jpg
05_himmeli.jpg (88.84 KiB) Katsottu 3003 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Takajousituksessa jäin funtsimaan jarrutuksen aiheuttamaa momenttia. Koska pituussuuntaiset tukivarret on melko korkealla maakosketuspiteeseen nähden - ja pituussuuntaiset tukipisteet verraten liki toisiaan, kohdistuu joustinlinkkuihin jo kohtuullinen taivutus takapään jarruttaessa..

Etupäässä otetaan pituusvoimat haltuun hyvin alhaalla, joten momenttivarsi on huomattavasti lyhyempi.

Hmm.. Vai meneekö mulla nyt joku tota hahmotellessa?

Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti:

Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.

McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.

Härski kirjoitti:

Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut :?

Vastaa Viestiin