4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 715
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Mahe » 06 Touko 2019, 17:17

Minkäs kokoset ne jarrulevyjen suojukset pitäis olla? Mun printterillä pitäis onistua 220 millin halkasijaan saakka ainakin, ehkä vhän isompikin :)
Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3113
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 06 Touko 2019, 20:12

Mahe kirjoitti:Minkäs kokoset ne jarrulevyjen suojukset pitäis olla? Mun printterillä pitäis onistua 220 millin halkasijaan saakka ainakin, ehkä vhän isompikin :)

Jarrulevyjen halkaisija on 203 mm, siihen sitten vähän ylitystä päälle -> 220 mm pitäisi riittää. Kiitos tarjouksesta! Kunhan jossain välissä maltan mitoittaa tarvittavan suojuksen tarkemmin jarrusatulan kohdalta, niin voin laittaa sulle tiedoston tulemaan tulostuskokeilua varten. Tähän menee kyllä vielä jokunen tovi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3113
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 09 Kesä 2019, 21:30

Taukoa ollut rakentelussa, aika kulunut kaikkeen muuhun. No nyt viikonloppuna jälleen projektin pariin.
Apumoottorin ketjupyörän kiinnitys"adapteri" oli vuorossa.

Koska en halunnut apumoottoria takakiekon navaksi, niin moottorin ja takapyörän välille tulee ketjuveto.
Takakiekon ketjupyörä määrää ketjulinjan kohdan, ja koska moottorin tilanvaraus on sangen rajattu, niin moottorin ketjupyörän paikka sattui osumaan navan pinnalaippojen väliin. Vaati siis hieman näpertelyä ja kahtia jaettua adapteririnkulaan ja ketjupyörää. Todennäköisesti kiroan tämän ratkaisun siinä vaiheessa, kun ketjupyörä pitää loppuunkulumisen myötä uusia ja sama modaaminen tehdä uudelle ketjupyörällekin... :D .

Sähkömoottorinapaa en halunnut modata, jotta sitä voi tarvittaessa käyttää vielä joskus tavallisena napana, jossain toisessa kulkupelissä.

M3-kokoisia kuusiokoloruuveja tarvii vielä hommata ketjupyörän kiinnitykseen, tämän jälkeen moottorin pääsee kiinnittämään paikalleen 1CV:hen.

P1140181_600.jpg
P1140181_600.jpg (146.92 KiB) Katsottu 547 kertaa

P1140182_600.jpg
P1140182_600.jpg (148.05 KiB) Katsottu 547 kertaa

P1140183_600.jpg
P1140183_600.jpg (116.12 KiB) Katsottu 547 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3113
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 30 Kesä 2019, 22:50

Pitkästä aikaa hetki 1CV:n parissa tänä iltana.
Vuorossa oli moottorin ketjupyörän kiinnitys, sekä koko moottoripaketin kiinnitys pohjalevyyn.

Ei mikään kevyt paketti tuo moottori kiinnikkeineen, vaaka näytti 4,4 kg. Toivottavasti ei tarvitse kovin usein polkea 1CV:tä pelkällä lihasvoimalla ylämäkeen kotiin :lol: . En edes uskalla arvailla, millaisia lukemia vaaka tulee näyttämään koko himmelille korin kanssa...

Kylkiulokkeiden vanerireunoja myös vähän mallailin, niiden loppuun saattaminen onkin sitten seuraava vaihe.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (154.31 KiB) Katsottu 356 kertaa

kuva2.jpg
kuva2.jpg (133.14 KiB) Katsottu 356 kertaa

kuva3.jpg
kuva3.jpg (121.14 KiB) Katsottu 356 kertaa

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3186
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Wacky » 01 Heinä 2019, 07:04

Sä meinaat näköjään polkemalla pyörittää moottoria kokoajan kun vapaaratasta ei näy. Kuinka kevyesti se pyörii? Onks sulla induktiomoottori?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3113
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 01 Heinä 2019, 07:13

Wacky kirjoitti:Sä meinaat näköjään polkemalla pyörittää moottoria kokoajan kun vapaaratasta ei näy. Kuinka kevyesti se pyörii? Onks sulla induktiomoottori?
Moottorissa on sisällä vapaakytkin, pyörii kevyesti. Ja sähkö pyörittää moottoria, ei polkeminen ;-). Aina 25 km/h asti, ja lujempaa tuskin mennään muualla kuin alamäissä.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija