4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

Eikös tuollaisen yhteensuuntaan kaarevan muodon saisi helpommin levystä :roll:

Kyseessä olikin yksinkertaistettu koekappale, koriin tulee myös kaksoiskaarevia muotoja... Yhteen suuntaan kaarevat ja suorat pinnat on vieläkin aikomus tehdä levytavarasta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

Mahe kirjoitti:

PLA ei kai siliä asetonilla, ABS kylläkin. PLA:lle pitäis vissiin olla jotain kovempaa myrkkyä. Idean on siis riiputtaa tulosteita liuotinhöyryssä niin kauan että pinta pehmiää ja siliää. Ilmeisesti hillitty lämpökäsittely parantaa joidenkin materiaalien kestävyyttä ja poistaa tulostusprosessista ääneitä jännityksiä vaikkei pinnan sileyteen vaikutakaan.

Hyvin siliää asetonilla. Upottaa kokonaan asetoniin noin 4:00 kohdalla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tämä on hieno idea. Laakerit saa helposti vaihdettua, eikä niiden tarvitse olla ylisuuret. Mielenkiinnolla seuraan, millainen tästä tulee.
Lopultakin tarvittaisiin tuo keski-zeta, jonka keskiosa voisi mainiosti olla myös kokonaan, tai pääosin hiilikuitua. Kun vaihtaa aihiokampien paikat keskenään, niin että reunimmaiset palat lähtevät irti, purkaminen poljinlaakereiden laittoa ja vaihtoa varten onnistuu kyllä, vaikka keski-zeta on yhtenäinen.
Onko tuo kampiakselin pituus riittävä. Mahtuuko siihen kenkä väliin. Onko noita spoorattuja kampiakseleita pidempiä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Mahe »

janx kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

PLA ei kai siliä asetonilla, ABS kylläkin. PLA:lle pitäis vissiin olla jotain kovempaa myrkkyä. Idean on siis riiputtaa tulosteita liuotinhöyryssä niin kauan että pinta pehmiää ja siliää. Ilmeisesti hillitty lämpökäsittely parantaa joidenkin materiaalien kestävyyttä ja poistaa tulostusprosessista ääneitä jännityksiä vaikkei pinnan sileyteen vaikutakaan.

Hyvin siliää asetonilla. Upottaa kokonaan asetoniin noin 4:00 kohdalla.

Kun lukee vähän ton videon kommentteja, kyse on jostain tietystä PLA-sekoitefilamentista joka ilmeisesti siliää sen takia että asetoni vaikuttaa siihen sekoitemateriaaliin. 3D-printtaukseen liittyviä sivuja kun selailee niin aika yksimielistä on sen suhteen että asetoni ei liuota PLAta ainakaan riittävästi että tuota siliämisefektiä saisi aikaan.

Sen verran pitää laittaa disclaimeria että en ole itse kokeillut mitää liuotinkikkoja.

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Onko tuo kampiakselin pituus riittävä. Mahtuuko siihen kenkä väliin. Onko noita spoorattuja kampiakseleita pidempiä?...

Kuten tuolla aiemmin kirjoittelin, niin akselin pituus on siinä ja tässä, että mahtuuko omat kengät väliin...
Selviää kunhan saan polkimet paikoilleen.

Läskipyörissä on leveämmät keskiöt, ja niihinkin löytyy spoorattuja kampisettejä. Ei tosin tietääkseni Shimanolta, eikä ainakaan 26 euron hintaan... Jos haluaa enempi askartella, niin voisihan keski-zetan päissä käyttää jotain ihan muutakin muotosulkeista liitosta kuin mitä noissa kammissa on. Homma vaan voi muuttua samalla työläämmäksi...

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Tuo korin osien tulostustekniikka näyttää todella hienolta, menee kyllä täysin yli ymmärrykseni. Mitenkähän kallis tuollainen masiina on, no eipä siitä ole hyötyä kun ja jos ei osaa piirtää tulostettavaa kohdetta...
Itse käyttäisin tuota muotin tekemiseen, voisi kiinnittää useita tulostuskappaleita toisiinsa ja sen jälkeen laminoisi yhtenäisen koripaneelin. Laminointi on kuitenkin aika helppo juttu ja pintakäsittelykään ei sen jälkeen ei ole mahdoton...
Mielenkiintoinen projekti !

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

Tuo korin osien tulostustekniikka näyttää todella hienolta, menee kyllä täysin yli ymmärrykseni. Mitenkähän kallis tuollainen masiina on, no eipä siitä ole hyötyä kun ja jos ei osaa piirtää tulostettavaa kohdetta...

Tuon kokoiseksi tulostimeksi ei pahan hintainen, muttei toki ilmainenkaan (680 €):
https://www.creality3dshop.eu/collectio ... x500x500mm

kemppes kirjoitti:

...Itse käyttäisin tuota muotin tekemiseen, voisi kiinnittää useita tulostuskappaleita toisiinsa ja sen jälkeen laminoisi yhtenäisen koripaneelin. Laminointi on kuitenkin aika helppo juttu ja pintakäsittelykään ei sen jälkeen ei ole mahdoton...

Tuo on plään bee, jos suora lopputuotteen tulostus ei ota onnistuakseen riittävän hyvin.

kemppes kirjoitti:

...Mielenkiintoinen projekti !

Kiitos! Pysy kuulolla... :wink: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kammet vähän edistyneet sitten viime postauksen.

Holkit polkimen laakereiden ja akselin väliin otin yhdestä varalla olleesta keskiölaakerisetistä = helpoin ratkaisu. Toiseen polkimeen tarvii haalia vastaavat vielä jostain.

Talvifillarointikengän ja kampien väliin jäi vain muutama milli tilaa, kun polkimessa oli kiinni pelkkä kenkä ilman jalkaa... Katsotaan miten käy oikeasti polkiessa.

keskiörattaan_kiinnityslevy.jpg
keskiörattaan_kiinnityslevy.jpg (97.27 KiB) Katsottu 7164 kertaa
väliholkit_polkimen_laakerien_ja_akselin_väliin.jpg
väliholkit_polkimen_laakerien_ja_akselin_väliin.jpg (125.52 KiB) Katsottu 7164 kertaa
kampisetti_1.jpg
kampisetti_1.jpg (114.09 KiB) Katsottu 7164 kertaa
kampisetti_2.jpg
kampisetti_2.jpg (155.17 KiB) Katsottu 7164 kertaa
kampisetti_3.jpg
kampisetti_3.jpg (143 KiB) Katsottu 7164 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sain kammet kiinni runkoon, 5 cm piti laittaa "täytettä" väliin molemmin puolin.
Kevyemmät talvikengät mahtuivat ainakin pyörimään kampien välissä, niukin naukin.

Etummaisen ketjun ketjulinja muuttui nyt vinoksi.
Onneksi ketjupyörien välimatka on aika iso -> ketjulinja ei välttämättä tule mahdottomaksi, kaukana kuitenkin optimaalisesta...

Vaihtoehtona mietin laittaa kammet toiseen laitaan, jolloin ketjulinja säilyisi samana kuin ennen.
Huomaisikohan kuski 5 senttiä suorasta linjasta sivussa olevat polkimet? Alkaisiko vino asento tuntua jaloissa/lonkissa?

01.jpg
01.jpg (174.24 KiB) Katsottu 6973 kertaa
02.jpg
02.jpg (135.26 KiB) Katsottu 6973 kertaa
03.jpg
03.jpg (157.79 KiB) Katsottu 6973 kertaa
04.jpg
04.jpg (161.21 KiB) Katsottu 6973 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tässä tapauksessa asia olisi arvailun sijaan helppo kokeilla. Muutaman ruuvin irrottamalla palikan siirtää toiselle puolen kampiakselia :wink:
Mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun vinous aiheutta vaivoja.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Älä siirtele. Joudut kuitenkin myöhemmin muuttamaan kampen sisäzetan loivemmaksi, jotta saat jalat kauemmas toisistaan.
Kuva
Kokeile ensin tuolla setupilla ja vinolla ketjulla, niin huomaat, että Q-factori on liian pieni. Sitten teet kampiakselin niin päin, että kiinteän puolen kammet ovat sisäzetassa ja irrotettavat ulkopuolella. Samalla tuohon tulee luonnostaan lisää kenkätilaa.

Joka tapauksessa hienoa pioneerityötä kampiakselirakenteen kehityskaarella.

Hyvää Joulua!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvää Joulua sinullekin, Jori!
Ja myös kaikille muille foorumilaisille :D !

Taidan tosiaan jättää tuon noin, tässä vaiheessa.
Katsotaan miltä tuntuu, ja muutetaan myöhemmin tarpeen ja fiiliksen mukaan.
En ole kyllä vielä vakuuttunut tuon leveän Q-factorin autuudesta, ehkä se selviää lähiaikoina.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

RRF:n vuosikokouksessa (http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 69#p135169) 1CV todettiin monikäyttöiseksi: toimisi auttavasti retkisänkynä (kunhan nukkuja ei ole liian iso), ja sitten joskus myöhemmin myös viimeisenä leposijana... :) .

IMG_20191228_165729.jpg
IMG_20191228_165729.jpg (159.97 KiB) Katsottu 6653 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Yhden epäonnistuneen kokeilukappaleen jälkeen sain tulosteltua käyttökelpoisen oloiset suojalevyt takajarruille. Näiden tarkoituksena siis estää ketjun voiteluaineen kulkeutuminen jarrulevyille ja -paloille. Vähän hinkaavat ketjupyörään/jarrulevyyn näin tuoreeltaan, mutta eivätköhän ne siitä käytössä kulu...

1.jpg
1.jpg (150.46 KiB) Katsottu 6484 kertaa
2.jpg
2.jpg (176.3 KiB) Katsottu 6484 kertaa
3.jpg
3.jpg (143.94 KiB) Katsottu 6484 kertaa
4.jpg
4.jpg (113.36 KiB) Katsottu 6484 kertaa
5.jpg
5.jpg (154.48 KiB) Katsottu 6484 kertaa
6.jpg
6.jpg (174.26 KiB) Katsottu 6484 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 02 Tammi 2020, 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Sikahienot. :)
Miten tuollaiset muuten olisit tehnyt. Kyllä tuolle 3D-tulostamiselle on oikeassa paikassa ihan hyvät perusteet. Yhä useammin niitä paikkoja löytyy, kun ymmärrys ja tulostustekniikka paranevat. Tässä oli nimenomaan tulostetun osan paikka -siis kaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin