Sivu 1/74

4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 11:42
Kirjoittaja tm

PÄIVITYS 20.1.2023:
Tätä päivitystä kirjoitettaessa 1CV on ollut aktiivikäytössä työmatka- ja asiointiajossa jo toista vuotta, ja ajo jatkuu.

Vaikka moni asia ja ajatus on ehtinyt muuttua tämän pitkän projektin aikana, niin 1CV on osoittanut itselleni tämäntyyppisen kulkuneuvon soveltuvuuden omaan arkiajoon, missä se onkin täysin syrjäyttänyt aiemmin käyttämäni tavallisen polkupyörän ("pystärin").

1CV on rakennettu prototyypiksi, eli se ei koskaan ole "valmis": aina tulee jotain säädettävää, korjattavaa, uutta kokeiltavaa jne. Viimeistely ja yksityiskohdat eivät ole ykköstasoa. Kaikkine vikoineen sillä on kuitenkin ollut mukava ajella niin kesällä kuin talvellakin. Etenkin sadekelillä ja kylmällä säällä korin tarjoama suoja on ollut iso plussa.

Uutiskynnystäkin on jo ehditty ylittää:
https://www.mtv.fi/sarja/kevennys-16-12 ... a-20389243
https://www.aamulehti.fi/ihmiset/art-2000009116412.html

Alla kuva kinneristä talvikelissä 23.12.2022.

1CV_23-12-2022_mod800.jpg
1CV_23-12-2022_mod800.jpg (126.48 KiB) Katsottu 3455 kertaa

.
.
TÄSTÄ ALKAA ALKUPERÄINEN VIESTIKETJU (26.12.2017):

Jo pitempään on ollut haaveena rakentaa 4-pyöräinen, säältä suojaava käytännöllinen kulkupeli ympärivuotiseen työmatka- yms. arkiajoon. Nyt ajatukset alkaa olla pikkuhiljaa jalostuneet sille tasolle, että voisi avata viestiketjun aiheesta. Tunnetusti tehokas tapa estää perääntyminen on asian julkistaminen :-).

Aikataulusta heti alkuun sen verran, että projekti tulee tod.näk. olemaan mallia hidas, eli saattaa valmistua vuoden parin kuluessa, tai sitten ei. Kun ovat nuo keskeneräiset nojakkiprojektitkin (Avus ja läskinojakki) viettäneet jo useamman vuosipäivän... Tai sitten sitä innostuu pykäämään tämän nopeammin, jää nähtäväksi.

Ainakin alkuvaiheessa olisi aikomus mennä teräsputkirungolla ja vaneripohjalla, ehkä kuitukötöstelyllä avitettuna. Koria tuskin kuitenkaan laminoiden, vaan levytavarasta, solumuovia ("makuualustaa") houkuttelisi kokeilla soveltuvin osin, se kun joustavana kestää kolhimista toisin kuin ohut kuitukori. Eikä vaadi muotin tekemistä, ja on ajossa hiljaisempi.

Perusratkaisu mallia perinteinen, eli etupyöräohjaus ja veto takapyörillä, joista vasen luomuna ja oikea sähköllä. Veivikammet kiinnostaisi, katsotaan toteutuuko. Leveyssuunnassa tila on vähän kortilla. Voimansiirron toteutus väliakselilla, jonka virkaa hoitaa vaihdenapa (11-vaihteinen Shimano Alfine olisi käytettävissä). Vaikka en vaihdenapojen ylin ystävä olekaan, niin tällaiseen sähköavusteiseen vekottimeen ko. värkin kelpuutan, ainakin kokeiluun.

"Haavekuva" aiheesta alla. Tulee varmasti muuttumaan matkan varrella, viimeistään kun selviän rakentelussa korintekovaiheeseen.
Mitään linjakasta vauhtihirmua en siis tavoittele, ajonopeudet jäävät muualla kuin alamäissä sähköavustuksen alueelle (= alle 25 km/h).

Alustavia strategisia mittoja suunnitelman tässä vaiheessa:
Pituus 220 cm
Leveys 85 cm
Akseliväli 130 cm
Vannekoko 507 mm eli 24"
Raideleveys edessä ja takana mahdollisuuksien mukaan likimain samaksi.

Ja jonkin sortin (sähköinen?) peruutusmahdollisuus tähän tarvii saada, kun kääntöympyrä on rengaskoosta johtuen iso, ja pohja umpinainen (ei jalka-aukkoja mistä voisi potkia taaksepäin).

4-pyöräinen.jpg
4-pyöräinen.jpg (41.1 KiB) Katsottu 17020 kertaa

Re: 4-pyöräinen

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 12:03
Kirjoittaja jori

Teppoën 1CV :D
Kuva


Re: 4-pyöräinen

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 12:54
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Teppoën 1CV :D
Kuva

Ilmiintyminen on muuten kätevin tapa mennä sisään tämmöiseen Teppoën 1CV tyyppiseen koneeseen.


Re: 4-pyöräinen

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 14:27
Kirjoittaja jviirret

Miksi pohja? Käytännöllisempi kun ei laita sitä, voi peruttaa helposti ja kevyempi.

Jukka


Re: 4-pyöräinen

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 14:32
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:

Ilmiintyminen on muuten kätevin tapa mennä sisään tämmöiseen Teppoën 1CV tyyppiseen koneeseen.

Ei ollut harrypotter-sanasto hallussa, piti oikein googlata, mitä tuo ilmiintyminen tarkoittaa.
Joo ei ole kulkuaukkoja/ovia vielä näkyvissä. Ajatuksena on, että katto-tuulilasiyhdistelmä kääntyisi pois kulun tieltä, sekä ”konepelti” ja osa ojan puolen kylkeä. Selkiytyy myöhemmin, kunhan pääsee kokeilemaan, mihin kuski taipuu.


Re: 4-pyöräinen

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 14:38
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Miksi pohja? Käytännöllisempi kun ei laita sitä, voi peruttaa helposti ja kevyempi.

Mukavuusvaruste ;-).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 18:31
Kirjoittaja tm

Näppärä tämä foorumi kun viestiketjun otsikkokin päivittyy itsekseen ;-). Mutta ihan hyvä työnimi tuo Jorin keksimä, saa olla otsikossakin.
Velvoittaako nimi eli pitääkö kinnerin takapään muotoiluun ottaa nyt elementtejä 2cv:stä?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 20:27
Kirjoittaja jviirret

Muistuttaa enemmän tätä 2CV:n edeltäjää

Kuva

kuin varsinaista "rättäriä"

Kuva

Mut hyvä nimi on ja turhapa tuota on muotoilullisesti ainakaan etäämmäs viedä.

Jukka


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 21:11
Kirjoittaja Pastori
tm kirjoitti:

Näppärä tämä foorumi kun viestiketjun otsikkokin päivittyy itsekseen ;-). Mutta ihan hyvä työnimi tuo Jorin keksimä, saa olla otsikossakin.
Velvoittaako nimi eli pitääkö kinnerin takapään muotoiluun ottaa nyt elementtejä 2cv:stä?

Ei kai. Mutta sillä pitäisi pystyä ajamaan pellon poikki niin että kananmunalasti säilyy ehjänä.

Alkuvaiheessa riittää toki että omat munat säilyy ehjänä


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 22:13
Kirjoittaja tm

Ja siitä se ajatus sitten lähti...

Teppoën_1CV_1.jpg
Teppoën_1CV_1.jpg (39.94 KiB) Katsottu 16703 kertaa
Teppoën_1CV_2.jpg
Teppoën_1CV_2.jpg (38.24 KiB) Katsottu 16703 kertaa

Korin muotoihin keskityn enempi vasta tekniikkapuolen jälkeen.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 22:20
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:

... Mutta sillä pitäisi pystyä ajamaan pellon poikki niin että kananmunalasti säilyy ehjänä.
Alkuvaiheessa riittää toki että omat munat säilyy ehjänä

Kananmunalastista en tiedä, mutta kaupallisia kinnereitä pitemmät joustovarat tähän ainakin on tulossa.
Mistä johtuen riskinä myös, että kallistelee kuten rättäri...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 00:44
Kirjoittaja Vilijami

Mitä tarkoittaa "veivikammet"?


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 08:17
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "veivikammet"?

Kuten sulla Räntiksessä, eli hitsaamalla tai taivuttamalla tehtyä yhtenäistä, päistä laakeroitua "kampiakselia".


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Tammi 2018, 22:03
Kirjoittaja tm

Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
Vaikkei mitat ja kulmat vielä ihan kohdilleen osuneet, niin lupaavalta vaikuttaa.

Materiaalina 20x2 hydrauliputki, joka taipui mukavasti putkentaivuttimen reilun metrin vääntövarrella, kun työpöydän pulttasi ensin kiinni lattiaan :D.
Ensi kerralla aihioksi vähän pitempi putkenpätkä, josta saa syntymään kokonaisen kammen.

Polkimen laakereiksi on tulossa tällaiset 25x32x4 -kokoiset:
https://www.kugellager-express.de/deep- ... 25x32x4-mm

Kammen päihin keskiölaakereiksi 17x35x10:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7500099/ ... 0-mm-2-kpl

Koska taivuttaen tehden kampea ei saa ihan millilleen mittoihin, niin olkoon se nyt pyörän ensimmäinen osa ja sydän, jonka ympärille kaikki muu rakentuu :-).

EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvin sähköavun kanssa, vaikka kulkupelille vähän enemmän omamassaa kertyisikin.

Putken_taivutus.jpg
Putken_taivutus.jpg (86.89 KiB) Katsottu 16333 kertaa
lyhyt_testikappale.jpg
lyhyt_testikappale.jpg (138.53 KiB) Katsottu 16333 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 02 Tammi 2018, 23:54
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti:

Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvin

Nuo voitaneen laskea lyhyiksi kammiksi. Vai mitä mieltä Jori on?