4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Kovin on aatokset vaihdelleet laidasta laitaan tämän projektin toteuttamisen suhteen: toisina päivinä kaksiraiteinen kolmipyörä (2T3) tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta, ja välillä taasen nelipyöräinen (2T4). Molemmilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa.

No oli tulevan kulkuneuvon rakenne mikä vaan, niin vannekoko tulee olemaan 507 mm. Kokosin illan ratoksi ensimmäisen kiekon, jotta saa mittatikun pohdinnoille ja hahmottelulle. Näitä sitten lisää kaksi tai kolme kappaletta.

Läskipyörän rinnalle laitettuna näytti kovin pieneltä ja laihalta (rengas 50-507) :) .
507-kiekon_kasaus.jpg
pieni_ja_iso.jpg

Nojanalle kirjoitti:

Ompa kaunis sininen vanne , mistä noin on ostettu .
Kysyn kun olen etsinyt tuon sinisiä osia .
Tähän mennessä kasassa ohjaustanko , ohjainlaakerit ja keskiölaakerit kampisarjoineen .

Heh, Nojanalle ja TM ovat molemmat päätyneet fanaattisiksi 507 kannattajiksi. Mikäs siinä, tuo on hyvä kompromissi "oikeasta" pyöränrenkaasta ja kompaktista koosta. Kunhan tarpeeksi moni päätyy tuohon, saamme vielä rengasvalikoimaakin paremmaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

Ompa kaunis sininen vanne , mistä noin on ostettu .
Kysyn kun olen etsinyt tuon sinisiä osia .
Tähän mennessä kasassa ohjaustanko , ohjainlaakerit ja keskiölaakerit kampisarjoineen .

Jaa-a, ebayn kautta hankin muutama vuosi sitten... joku brittiläinen myyjä.
Tässä vinkkiä tarjonnasta:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... e&_sacat=0

En kylläkään suosittele sulle tätä samaa vannemallia (Alienation Deviant), on aikast hentoinen ja kevyt (suositellaan bmx-käyttöön vain etuvanteeksi...). Mutta eiköhän tuolta löydy muitakin vannemalleja sopivan sinisenä...

EDIT: Tjaa, taitaa olla 24" kokoisena tuon sinisen sävyn saatavuus heikko muissa vanteissa... :(

Viimeksi muokannut tm, 11 Tammi 2019, 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Heh, Nojanalle ja TM ovat molemmat päätyneet fanaattisiksi 507 kannattajiksi. Mikäs siinä, tuo on hyvä kompromissi "oikeasta" pyöränrenkaasta ja kompaktista koosta. Kunhan tarpeeksi moni päätyy tuohon, saamme vielä rengasvalikoimaakin paremmaksi.

Fanaattisuudesta nyt tiedä: Mastodontissa (läskinojakissa) kiekot oli alunperin 507-kokoiset, mutta kun 559:kin sopi pyörimään etuhaarukkaan, niin enpä noita 507-kiekkoja enää siihen laita (heikompi läskirengasvalikoima, ei mm. nastarenkaita...).

Tämän viestiketjun arkikinneriin taasen pieni 406-koko ei houkutellut (hiekkaa, lunta, rotvalleja...), ja 559-kokoisena olisi tullut vähän isompi ja kankeampi kääntymään (jos perinteinen etuohjaus, ja rajattu kokonaisleveys). 507 tuntui sopivalta kompromissilta kokeiltavaksi. Jos toimii hyvin, niin sitten voin harkita fanaattiseksi kannattajaksi ryhtymistä :lol: .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

Tämän viestiketjun arkikinneriin taasen pieni 406-koko ei houkutellut (hiekkaa, lunta, rotvalleja...), ja 559-kokoisena olisi tullut vähän isompi ja kankeampi kääntymään (jos perinteinen etuohjaus, ja rajattu kokonaisleveys). 507 tuntui sopivalta kompromissilta kokeiltavaksi. Jos toimii hyvin, niin sitten voin harkita fanaattiseksi kannattajaksi ryhtymistä :lol: .

Kahden kolmipyörän kokemuksella 559 ei kestä kallistelemattomassa pyörässä, tai saattaa kestääkin mutta silloin kymppien biltsulaatu vaihtuu satasiin per kpl ja painossa ei sitten säästellä. 406 biltsu bmx 48 pinnaa kestää melkein mitä vaan. 406 36 pinnainen kestää aika hyvin, tosin Luggarionin etukiekosta joutuu välillä pinnoja kiristelemään, mutta siinähän on melkein koko kuskin (110kg) paino etukiekon kannettavana. Järkevällä painojakaumalla laadukas 507 saattaisi olla paras vaihtoehto.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.wandamotor.fi/vanne-dx32-musta-p-28790.html Itsellä on tämä 507-32 vanne käytösä Syern 5:ssa ja siihen tyytyväinen . Vanteilla ajettu himpua vaille 20th./km . Eikä mitään ongelmia . Enkä laske itseeni mitenkään mailman pieninpiin polkioihin . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkimet veivikampiin = haastetta rakentelijalle.
Lukkopolkimet piti toki saada, ja ilman että klossin etäisyys akselista kasvaisi kovin suureksi.

Kammet on väännetty ulkohalkaisijaltaan 20 millin putkesta, joten laakerin reiän piti olla vähän isompi -> 25 mm. Sitten metsästämään pienikokoista sellaista, päädyin kokoon 25x32x4 mm (6705-2RS).

Elintenluovuttajaksi hommasin halvat Shimanon lukkopolkimet, joita mittailin tönärin kanssa, ja purin lukko-osat irti. Tämän jälkeen uuden polkimen rungon hahmottelua.

Rakentamisen vuoro oli lauantaina: 60 millin alumiinipyörötangosta sopiva pätkä, johon sorvilla reikä keskelle ja päihin laakeripesät, loput muodot jyrsimellä. Lopuksi lukko-osat kiinni, ja valmista tuli. No tuhraantui tähän kaikkeen liki koko päivä...

Ja sitten tarvittaisiin vielä toinen samanmoinen, ja molempiin väliholkit laakerien ja kammen väliin (25/20 mm)...

01_alku.jpg
01_alku.jpg (126.28 KiB) Katsottu 5476 kertaa
02_sorvattu_aihio.jpg
02_sorvattu_aihio.jpg (80.77 KiB) Katsottu 5476 kertaa
03_runko_valmis.jpg
03_runko_valmis.jpg (108.76 KiB) Katsottu 5476 kertaa
04_oma_vastaan_Shimano.jpg
04_oma_vastaan_Shimano.jpg (99.53 KiB) Katsottu 5476 kertaa
05_poljin_kammessa.jpg
05_poljin_kammessa.jpg (135.21 KiB) Katsottu 5476 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Polkimet veivikampiin = haastetta rakentelijalle.
Lukkopolkimet piti toki saada, ja ilman että klossin etäisyys akselista kasvaisi kovin suureksi.
Rakentamisen vuoro oli lauantaina: 60 millin alumiinipyörötangosta sopiva pätkä, johon sorvilla reikä keskelle ja päihin laakeripesät, loput muodot jyrsimellä.

Nokialla tehdään omat lukkopolkimet ihan itse? Valtavaa! Upeaa!

Miten tuo poljinelementti saatiin sopimaan ja pujotetuksi tuohon mutkikkaaseen kiertokankeen?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Polkimet veivikampiin = haastetta rakentelijalle.
Lukkopolkimet piti toki saada, ja ilman että klossin etäisyys akselista kasvaisi kovin suureksi.
Rakentamisen vuoro oli lauantaina: 60 millin alumiinipyörötangosta sopiva pätkä, johon sorvilla reikä keskelle ja päihin laakeripesät, loput muodot jyrsimellä.

Nokialla tehdään omat lukkopolkimet ihan itse? Valtavaa! Upeaa!

Miten tuo poljinelementti saatiin sopimaan ja pujotetuksi tuohon mutkikkaaseen kiertokankeen?

Varmaankin kolmessa osassa . Kukin erikseen pujottamalla ja osat paikalleen lämmön avulla . Arvaus tähän sunntaan .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, tää on taas sarjasta - toiset tekee mitä osaa toiset priima.
Tuolla laakerin ja akselin välykselläkö ei oo merkitystä pyörityksessä? - ei varmaankaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hitsit että on kivaa katsoa noita osia, kun on niin siistii jälkeä...hienoa työtä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Jep, tää on taas sarjasta - toiset tekee mitä osaa toiset priima.
Tuolla laakerin ja akselin välykselläkö ei oo merkitystä pyörityksessä? - ei varmaankaan.

tm kirjoitti:

molempiin väliholkit laakerien ja kammen väliin (25/20 mm)...

Eli ei jää välystä valmiina. On kyllä hienot palikat. Pitäs Räntikseenkin tehdä tuommoset ja uus kampiakseli.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tulevat väliholkit laakerin ja kammen väliin poistavat välyksen. Ne kun tekee halkaistuina, niin saa paikoilleen ilman lämmityksiä tms. Sivusuunnassa paikoillaan pysymisen ajattelin varmistaa pidätinruuveilla.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä on hienoa työtä, mutta on myös hyvät välineetkin. Mielestäni ehkä yksi heikko kohta on tuo 20 mm kampiputki vai onko se tankoa. Mielestäni sen pitäisi olla tankoa tai putken seinämän pitäisi olla vähintään 3 mm. Minulla on SH18:ssa on 20x2,5 sinkattua hydrauliputkea. Se on osoittautunut liian heikoksi. Se taipui tiukassa paikassa ponnistettaessa ja pitäisi nyt oikaista tai vaihtaa vahvemmaksi. Saattaa olla kyllä niinkin, että taivutettu putki kestää paremmin kuin hitsattu. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistä kohta Sakarin kampi taipui? Kyllä miulla on kestäny mielestäni suurinpiirtein samassa muodossa :? Siis 20mm hydrauliikkaputki 2,5mm seinämällä ja hitsattu kampi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulla taipui/taipuu punaisen nuolen kohdalta, jos vasemmalla jalalla kovemmin runttaa. Putki on 20x2,5. Ois kapeampana lujempi ja jorimallilla, jossa ketjuratas on runkolaakerin sisäpuolella.
Kuva

Vastaa Viestiin