4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 12:42

Jo pitempään on ollut haaveena rakentaa 4-pyöräinen, säältä suojaava käytännöllinen kulkupeli ympärivuotiseen työmatka- yms. arkiajoon. Nyt ajatukset alkaa olla pikkuhiljaa jalostuneet sille tasolle, että voisi avata viestiketjun aiheesta. Tunnetusti tehokas tapa estää perääntyminen on asian julkistaminen :-).

Aikataulusta heti alkuun sen verran, että projekti tulee tod.näk. olemaan mallia hidas, eli saattaa valmistua vuoden parin kuluessa, tai sitten ei. Kun ovat nuo keskeneräiset nojakkiprojektitkin (Avus ja läskinojakki) viettäneet jo useamman vuosipäivän... Tai sitten sitä innostuu pykäämään tämän nopeammin, jää nähtäväksi.

Ainakin alkuvaiheessa olisi aikomus mennä teräsputkirungolla ja vaneripohjalla, ehkä kuitukötöstelyllä avitettuna. Koria tuskin kuitenkaan laminoiden, vaan levytavarasta, solumuovia ("makuualustaa") houkuttelisi kokeilla soveltuvin osin, se kun joustavana kestää kolhimista toisin kuin ohut kuitukori. Eikä vaadi muotin tekemistä, ja on ajossa hiljaisempi.

Perusratkaisu mallia perinteinen, eli etupyöräohjaus ja veto takapyörillä, joista vasen luomuna ja oikea sähköllä. Veivikammet kiinnostaisi, katsotaan toteutuuko. Leveyssuunnassa tila on vähän kortilla. Voimansiirron toteutus väliakselilla, jonka virkaa hoitaa vaihdenapa (11-vaihteinen Shimano Alfine olisi käytettävissä). Vaikka en vaihdenapojen ylin ystävä olekaan, niin tällaiseen sähköavusteiseen vekottimeen ko. värkin kelpuutan, ainakin kokeiluun.

"Haavekuva" aiheesta alla. Tulee varmasti muuttumaan matkan varrella, viimeistään kun selviän rakentelussa korintekovaiheeseen.
Mitään linjakasta vauhtihirmua en siis tavoittele, ajonopeudet jäävät muualla kuin alamäissä sähköavustuksen alueelle (= alle 25 km/h).

Alustavia strategisia mittoja suunnitelman tässä vaiheessa:
Pituus 220 cm
Leveys 85 cm
Akseliväli 130 cm
Vannekoko 507 mm eli 24"
Raideleveys edessä ja takana mahdollisuuksien mukaan likimain samaksi.

Ja jonkin sortin (sähköinen?) peruutusmahdollisuus tähän tarvii saada, kun kääntöympyrä on rengaskoosta johtuen iso, ja pohja umpinainen (ei jalka-aukkoja mistä voisi potkia taaksepäin).
4-pyöräinen.jpg
4-pyöräinen.jpg (41.1 KiB) Katsottu 1493 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 13:03

Teppoën 1CV :D
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6102
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Joulu 2017, 13:54

jori kirjoitti:Teppoën 1CV :D
Kuva


Ilmiintyminen on muuten kätevin tapa mennä sisään tämmöiseen Teppoën 1CV tyyppiseen koneeseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11537
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Joulu 2017, 15:27

Miksi pohja? Käytännöllisempi kun ei laita sitä, voi peruttaa helposti ja kevyempi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 15:32

Pastori kirjoitti:Ilmiintyminen on muuten kätevin tapa mennä sisään tämmöiseen Teppoën 1CV tyyppiseen koneeseen.

Ei ollut harrypotter-sanasto hallussa, piti oikein googlata, mitä tuo ilmiintyminen tarkoittaa.
Joo ei ole kulkuaukkoja/ovia vielä näkyvissä. Ajatuksena on, että katto-tuulilasiyhdistelmä kääntyisi pois kulun tieltä, sekä ”konepelti” ja osa ojan puolen kylkeä. Selkiytyy myöhemmin, kunhan pääsee kokeilemaan, mihin kuski taipuu.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 15:38

jviirret kirjoitti:Miksi pohja? Käytännöllisempi kun ei laita sitä, voi peruttaa helposti ja kevyempi.

Mukavuusvaruste ;-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 19:31

Näppärä tämä foorumi kun viestiketjun otsikkokin päivittyy itsekseen ;-). Mutta ihan hyvä työnimi tuo Jorin keksimä, saa olla otsikossakin.
Velvoittaako nimi eli pitääkö kinnerin takapään muotoiluun ottaa nyt elementtejä 2cv:stä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11537
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Joulu 2017, 21:27

Muistuttaa enemmän tätä 2CV:n edeltäjää

Kuva

kuin varsinaista "rättäriä"

Kuva

Mut hyvä nimi on ja turhapa tuota on muotoilullisesti ainakaan etäämmäs viedä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6102
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Joulu 2017, 22:11

tm kirjoitti:Näppärä tämä foorumi kun viestiketjun otsikkokin päivittyy itsekseen ;-). Mutta ihan hyvä työnimi tuo Jorin keksimä, saa olla otsikossakin.
Velvoittaako nimi eli pitääkö kinnerin takapään muotoiluun ottaa nyt elementtejä 2cv:stä?


Ei kai. Mutta sillä pitäisi pystyä ajamaan pellon poikki niin että kananmunalasti säilyy ehjänä.

Alkuvaiheessa riittää toki että omat munat säilyy ehjänä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 23:13

Ja siitä se ajatus sitten lähti...
Teppoën_1CV_1.jpg
Teppoën_1CV_1.jpg (39.94 KiB) Katsottu 1176 kertaa

Teppoën_1CV_2.jpg
Teppoën_1CV_2.jpg (38.24 KiB) Katsottu 1176 kertaa

Korin muotoihin keskityn enempi vasta tekniikkapuolen jälkeen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 26 Joulu 2017, 23:20

Pastori kirjoitti:... Mutta sillä pitäisi pystyä ajamaan pellon poikki niin että kananmunalasti säilyy ehjänä.
Alkuvaiheessa riittää toki että omat munat säilyy ehjänä

Kananmunalastista en tiedä, mutta kaupallisia kinnereitä pitemmät joustovarat tähän ainakin on tulossa.
Mistä johtuen riskinä myös, että kallistelee kuten rättäri...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3151
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Joulu 2017, 01:44

Mitä tarkoittaa "veivikammet"?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 27 Joulu 2017, 09:17

Vilijami kirjoitti:Mitä tarkoittaa "veivikammet"?
Kuten sulla Räntiksessä, eli hitsaamalla tai taivuttamalla tehtyä yhtenäistä, päistä laakeroitua "kampiakselia".

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2476
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 02 Tammi 2018, 23:03

Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
Vaikkei mitat ja kulmat vielä ihan kohdilleen osuneet, niin lupaavalta vaikuttaa.

Materiaalina 20x2 hydrauliputki, joka taipui mukavasti putkentaivuttimen reilun metrin vääntövarrella, kun työpöydän pulttasi ensin kiinni lattiaan :D.
Ensi kerralla aihioksi vähän pitempi putkenpätkä, josta saa syntymään kokonaisen kammen.

Polkimen laakereiksi on tulossa tällaiset 25x32x4 -kokoiset:
https://www.kugellager-express.de/deep- ... 25x32x4-mm

Kammen päihin keskiölaakereiksi 17x35x10:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7500099/ ... 0-mm-2-kpl

Koska taivuttaen tehden kampea ei saa ihan millilleen mittoihin, niin olkoon se nyt pyörän ensimmäinen osa ja sydän, jonka ympärille kaikki muu rakentuu :-).

EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvin sähköavun kanssa, vaikka kulkupelille vähän enemmän omamassaa kertyisikin.

Putken_taivutus.jpg
Putken_taivutus.jpg (86.89 KiB) Katsottu 806 kertaa

lyhyt_testikappale.jpg
lyhyt_testikappale.jpg (138.53 KiB) Katsottu 806 kertaa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1207
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja ajarmala » 03 Tammi 2018, 00:54

tm kirjoitti:Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvin


Nuo voitaneen laskea lyhyiksi kammiksi. Vai mitä mieltä Jori on?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija