Sivu 8/19

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 21 Maalis 2019, 00:14
Kirjoittaja tm
Ensimmäinen "Bell Crank":
bell_crank.jpg
bell_crank.jpg (117.31 KiB) Katsottu 1377 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 21 Maalis 2019, 16:07
Kirjoittaja jooseha
Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 21 Maalis 2019, 18:15
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.

4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 21 Maalis 2019, 19:05
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Kuulalaakeroitu :? Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.

Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.

Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.

Liukulaakeri on teoriassa oikeaoppisempi tuollaiseen paikkaan, vaan käytännössä urakuulalaakeri on helppo tapa saada aikaiseksi suojattu huoltovapaa ja vähävälyksinen nivelpiste. Kestoikä riippuu sitten mitoituksesta (kyllä, rullaluistimen pyörän laakeri on alimittainen tuohon kohtaan, mutta halpa ja helppo vaihtaa, kun sen aika tulee). Eihän kuulalaakeri ole tuollaiseen paikkaan suunniteltu, mutta entä sitten?

Ei nuo Hacklabin plasmalla leikatut palat kestä tietenkään vertailua rahalla jostain alan firmasta ostettaviin. Jorin mainitsemat railon kompensoinnin parametrit eivät olleet täysin kohdillaan: leikkuupinnat olivat vaihtelevasti vinot (eivät siis kohtisuorat levyn pintaan nähden) ja reikiä ei voinut ihan ympyröiksi kutsua varsinkaan levyn alapinnalla. Varmasti softan (LinuxCNC) asetuksia säätämällä olisi saanut nätimpää jälkeä aikaiseksi. Tätä en nyt erikseen pyytänyt, joten leikkuu vedettiin demoluontoisesti oletusarvoilla läpi.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 01:05
Kirjoittaja tm
On aina jännittävä hetki, kun pääsee ensimmäistä kertaa ruuvaamaan palikoita paikalleen.
Lopputulos näytti ja tuntui hyvältä :) .
Tällaiset sitten joka nurkkaan.
Kyllä se tästä pikku hiljaa valmistuu...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (131.58 KiB) Katsottu 1147 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 12:52
Kirjoittaja kemppes
Hienolta näyttää, jälki on todella siistiä, oikein kateeksi käy. Toimivuuden suhteen ei ole epäilyksiä.
Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka. Nuo laakerit ovat kestäneet oikein hyvin ainakin minulla...

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 17:49
Kirjoittaja Pajottaja
Laakereista en olis huolissaan. Karting autoissa löytyy samat laakerit olkaakseleista. Mun harraste mikroauto paino 130kg ja tehoa jonkin matkaa yli 100hv. Kerran kesässä meni vaihtoon ko laakerit.

Aatu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 23:05
Kirjoittaja tm
kemppes kirjoitti:...Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka...

Hienoa jos tämä viestiketju herättää lukijoissa rakenteluintoa -> foorumikirjoittelun tavoite saavutettu :) .
Tuo kahden pyörän yhdistetty keinuhaarukka on varmasti hyvä rakenne: yksinkertainen, ei vie paljoa tilaa ja toimii samalla kallistuksenvakaajana. Tarvii kokeilla tuota itsekin jossain tulevassa projektissa.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 00:13
Kirjoittaja tm
Päivitystä:
- loputkin jousituksen kolmiolinkut valmiit
- ohjausvipu väkästelty raidetangon päiden kiinnitystä varten
- alatukivarsien kiinnityskorvakkeet ruuvattu kinnerin pohjaan

kuva1.jpg
kuva1.jpg (120.2 KiB) Katsottu 823 kertaa

kuva2.jpg
kuva2.jpg (120.85 KiB) Katsottu 823 kertaa

kuva3.jpg
kuva3.jpg (116.43 KiB) Katsottu 823 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 23:29
Kirjoittaja tm
Aloitin alatukivarsien tekemisen. Putkiaines on kokoa 13x1,25 mm ja päissä M8-jatkomutterit, sorvattuina niin että menevät n. 10 mm putken sisään. Liitos hitsaten.

Ruuvaillessani nivelvarsia ensimmäiseen (ja samalla illan ainoaan) tukivarsipariin ihmettelin, kun osa ei tahdo lähteä kiertymään mutteriin. No syykin selvisi tarkemmalla silmäilyllä, osa oli vasenkätisellä kierteellä :mrgreen: . Tullut varmaan luettua huonosti speksit taannoin Ebaysta (Kiinasta) ensimmäistä settiä tilatessa... Onneksi tuoreempi toinen setti oli kokonaisuudessaan oikeakätisiä.

Pikku inventaarion lopputulos oli, että tarvii hankkia M8-nivelvarsia lisää 5 kpl.
Vasenkätisellä kierteellä varustettujakin voisi kyllä käyttää, jos olisi niihin sopivia jatkomuttereita.
Vaan kun ei ole, eivätkä ole perusrautakauppa/IKH-tavaraa.
Eikä itsellä ole tuollaista kierretappia jenkojen tekoon, jos siis valmiit mutterit aikoisi korvata diy-osilla.

Kiinan lisätilauksen toimitusaika olisi turhan pitkä, joten taidan käydä hankkimassa puuttuvat "riistohintaan"
jostain paikallisesta liikkeestä. Kiina-hinta oli taannoin luokkaa 2 - 2,5 euroa/kpl...

kuva1.jpg
kuva1.jpg (150.13 KiB) Katsottu 734 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 31 Maalis 2019, 21:17
Kirjoittaja tm
Viikonlopun saldona valmis pyöränripustus.

Mainostamani halvat kiinalaiset nivelvarret eivät ole välyksettömät, joten odotan jännityksellä, kuinka kova kolina alustasta kuuluu ajettaessa :-).

Seuraavaksi tarvii varmaan keskittyä kiekkojen tekoon, että "aihion" siirtely lattialla olisi helpompaa. Pääsisi sitten myös koeponnistamaan jousituksen heilumista kyytiin noustessa jne.

01_jatkomutterien_sorvaus.jpg
01_jatkomutterien_sorvaus.jpg (121.28 KiB) Katsottu 647 kertaa

02_loput_alatukivarret.jpg
02_loput_alatukivarret.jpg (152.97 KiB) Katsottu 647 kertaa

03_takaripustus.jpg
03_takaripustus.jpg (133.98 KiB) Katsottu 647 kertaa

04_pyöränripustukset_kasassa.jpg
04_pyöränripustukset_kasassa.jpg (76.34 KiB) Katsottu 647 kertaa

05_himmeli.jpg
05_himmeli.jpg (88.84 KiB) Katsottu 647 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 08:35
Kirjoittaja kemppes
Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 08:50
Kirjoittaja Vilijami
Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 09:23
Kirjoittaja Härski
Takajousituksessa jäin funtsimaan jarrutuksen aiheuttamaa momenttia. Koska pituussuuntaiset tukivarret on melko korkealla maakosketuspiteeseen nähden - ja pituussuuntaiset tukipisteet verraten liki toisiaan, kohdistuu joustinlinkkuihin jo kohtuullinen taivutus takapään jarruttaessa..

Etupäässä otetaan pituusvoimat haltuun hyvin alhaalla, joten momenttivarsi on huomattavasti lyhyempi.

Hmm.. Vai meneekö mulla nyt joku tota hahmotellessa?

Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 11:12
Kirjoittaja jooseha
kemppes kirjoitti:Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.

McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.
Härski kirjoitti:Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut :?