ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvinNuo voitaneen laskea lyhyiksi kammiksi. Vai mitä mieltä Jori on?
Keskimittaiset.
ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Ensimmäinen putkentaivutuskoe tehty veivikampea varten.
EDIT: kammen pituustavoitteena 120 milliä, jonka pitäisi riittää hyvinNuo voitaneen laskea lyhyiksi kammiksi. Vai mitä mieltä Jori on?
Keskimittaiset.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos putkea taivuttelee kylmänä niin jääkö se veltommaksi kuin hitsaamalla kasattu kampisysteemi?
Mulla oli hitsaamalla tehty, pyöreät osat tuota 20x2 ja "pitkittäiset" kohdat 30x15 neliöputkea. Oli riittävän kestävä, mutta taipuisampi kuin vakiokapirakenne.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Jos putkea taivuttelee kylmänä niin jääkö se veltommaksi kuin hitsaamalla kasattu kampisysteemi?
Mulla oli hitsaamalla tehty, pyöreät osat tuota 20x2 ja "pitkittäiset" kohdat 30x15 neliöputkea. Oli riittävän kestävä, mutta taipuisampi kuin vakiokapirakenne.
Taivuttaminen, niin kauan kuin se ei aiheuta murtumaa, ei tee materiaalista veltompaa, mutta tottakai ohentaa putkea ulkokaarteesta ja paksuntaa sisäkaarteesta. Tällä ei kuitenkaan normaaleilla taivutussäteillä ole merkitystä putken jäykkyyteen, eikä juuri lujuuteenkaan, sillä pahin jännityskeskittymä on sisäkaarteessa, joka siis yleensä vähintään pysyy samanpaksuisena, ellei jopa paksune, taivutuksessa.
Taipuisuuden tuntu johtuu pitkästä tukivälistä suhteessa putkimateriaalin paksuuteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kampiin tulee siis erikseen akselitapit kampilaakereille
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No ei kai? Laakeri fyllätään mutkakampeen(kuten jorin 2t3), koska 5mm välystä?
Muoks. Petri tais tarkoittaa runkolaakereita, eikä polkimen?
Vilijami kirjoitti:No ei kai? Laakeri fyllätään mutkakampeen(kuten jorin 2t3), koska 5mm välystä?
Muoks. Petri tais tarkoittaa runkolaakereita, eikä polkimen?
Niin juu mikä niiden nimi ny sitt onkaan, kampiakselin päihin tulevat.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Kampiin tulee siis erikseen akselitapit kampilaakereille
Juurikin näin. Akselitappien virkaa hoitavat M12-pultit, joiden pyöristetyt kannat menevät kampilaakerien reikiin. Kuten "jorin" 2t3:ssa, jossa tosin laakeripesät oli kiinni kammissa eikä pyörän rungossa:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... KwDspvKvWT
Kampiakselista sivuilla 39-45.
Kampiaihio taivutettu. Aika hyvin onnistui, mitä nyt kokonaisleveys kasvoi vähän tavoitteesta (450 -> 454 mm).
Kammen pituus pysyi kuitenkin millin sisällä tavoitellusta 120 millistä.
Tasaisella pöytäpinnalla tarkasteltuna mikään kohta ei nouse milliä enempää irti pöydästä, eli "tasomainenkin" tuosta lopulta tuli pienten korjaustaivuttelujen jälkeen.
Toiseen päähän reikäsahailin 30 mm:n terällä paikan holkille, johon tulee kierrereikä M12-pultille (akselinpää, laakerointia varten) sekä keskiörattaan kiinnityslevy. Toisessa päässä reikä M12-pulttia varten.
Homma jatkuu seuraavaksi sorvin ääressä, toivottavasti jo nousuviikolla.
tm kirjoitti:Toisessa päässä reikä M12-pulttia varten.
Pitäiskö tuohon päähän pudottaa sisälle 16mm halkaisijalla oleva lyhyt pyörötangon pätkä, missä ois 12mm reikä. Muuten pulttia kiristäessä putki painuu läjään.
Vilijami kirjoitti:tm kirjoitti:Toisessa päässä reikä M12-pulttia varten.
Pitäiskö tuohon päähän pudottaa sisälle 16mm halkaisijalla oleva lyhyt pyörötangon pätkä, missä ois 12mm reikä. Muuten pulttia kiristäessä putki painuu läjään.
Juu, näin on tarkoitus. Ja siihen pyörötangon pätkään vielä kierre tuolle M12-pultille, niin ei tarvitse erikseen mutteria. Toki olisi helpompi tehdä sun ehdottamalla tavalla, hmm... ans kattoo kumpaan päädyn.
Kampiakselin päiden kikkareet sorvattu ja hitsattu paikoilleen. Jigin apinoin aiemmin linkatusta diplomityöstä.
Keskiörattaan kiinnitystä varten tarvii leikellä teräslevystä jonniinlainen rinkula, jonka hitsailen kiinni tuohon akselinpäämötikkään.
Tarvinnee haalia ensin jostain eturatas, noin 36-hampainen kiikarissa.
Akselinpäätappien eli M12-pulttien kannat (halkaisija 18 mm) kaipaavat vielä sorvin hellää kosketusta, jotta mahtuvat kampiakselin laakerien reikiin (halkaisija 17 mm). Teoriassa pitäisi tavoitella pallomaista muotoa, mutta käytännössä ruuvinkannan keskelle jäänee kapea, liki lieriömäinen osuus (halk. aivastuksen alle 17 mm), ja siitä muoto ohenee loivana kartiona molempia reunoja kohti.
Keskiöratas löytyi ja kiinnityslevy hitsattu kampiin. Lämpö väänteli kahden millin levyn iloisesti aallolle . Tarvii taivutella suoremmaksi sitten kun saa kammet laakeroitua, pyörimään ja näkee paljonko heittää.
Kampien kiinnityspulttien kannat tuli sorvailtua laakereihin sopiviksi. Ensin koko kanta lieriömäisenä tavoitemittaan (muutaman satasen alle 17 mm), sitten päät viiden asteen kartiolle niin, että lieriöosuutta jäi kannan keskelle muutama milli. Tämän jälkeen "pallomaisuus" (=särmät pois) käsivaralla viilalla.
Tarkennuksena tännekin, että 1CV:stä ei ole tulossa sarjahybridi, vaikka sellaisen rakentamisesta olen ääneen haaveillutkin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... rjahybridi
Tuo on sitten kokonaan oma juttunsa ehkä joskus tulevaisuudessa.
1CV on perinteinen sähköavusteinen kulkupeli, jossa polkimilta voima kulkee ketjun välityksellä toiseen takapyörään, ja toista takapyörää pyörittää sähkömoottori.
Kovin on aatokset vaihdelleet laidasta laitaan tämän projektin toteuttamisen suhteen: toisina päivinä kaksiraiteinen kolmipyörä (2T3) tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta, ja välillä taasen nelipyöräinen (2T4). Molemmilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa.
No oli tulevan kulkuneuvon rakenne mikä vaan, niin vannekoko tulee olemaan 507 mm. Kokosin illan ratoksi ensimmäisen kiekon, jotta saa mittatikun pohdinnoille ja hahmottelulle. Näitä sitten lisää kaksi tai kolme kappaletta.
Läskipyörän rinnalle laitettuna näytti kovin pieneltä ja laihalta (rengas 50-507) .
Ompa kaunis sininen vanne , mistä noin on ostettu .
Kysyn kun olen etsinyt tuon sinisiä osia .
Tähän mennessä kasassa ohjaustanko , ohjainlaakerit ja keskiölaakerit kampisarjoineen .