4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja wwhv » 23 Syys 2019, 14:27

pinnalle tabletin/älypuhelimen suojakalvoa?
saiskohan sitä isommissa arkeissa ja mistä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Syys 2019, 15:19

kemppes kirjoitti:Itse olen pähkäillyt jo pitkään tuota tuulilasi ja pyyhkijäongelmaa. Jos lasi on muovia niin naarmuuntunee hiljakseen.

Räntiksessä kestää polykarbonaatin pilalle naarmuuntuminen noin vuoden. Onko se paha rasti, jos vuoden välein vaihtaa 20€ ikkunan? Pyyhkijää ei mielestäni kannata laittaa, vaan käsittelee välillä lasin 5-sateesta aineella. Ikkunasta tulee tällöin niin liukas, että ajoviima puhdistaa sadepisarat.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Syys 2019, 15:53

tm kirjoitti:Koeajo vahvisti, että korin voisi tehdä aaltopahvin tapaisesta jäykästä levystä (muovikennolevystä, "vikupropista"). Haastetta tosin tulee tällöin etusisälokarien kanssa: rungon ja korin välinen etäisyys muuttuu kuopissa -> sisälokarien pitäisi olla joustavat, jos umpinaiset haluaa. Nyt sisälokarit puuttuivat vielä täysin -> välttämättömät jatkoa ajatellen.

Millä meinaat kasata vikuproppikorin? Räntiksen tein vain valkoisella jeesusteipillä. (Kylmä)liimaus ei taida oikein hienosti onnistua? Jostain ulkomaanfoorumilta luin, että 3M hotmelt (kuumin) kuumaliima ois niiin kuumaa, että sulattaa jo hieman vikuproppia, eli vois toimia? Pitäs kokeilla.
Eikö Pajoittaja esittänyt kelvollisen laastipalju sisälokariratkaisun?
Kuva

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 978
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Härski » 23 Syys 2019, 18:07

Vikuroppia vois liimailla vähän kuumaliimaa luetettavammin esim. nopealla epoksilla.

Sellanen heti tarttuva olisi tietysti ihanteellinen.
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Syys 2019, 18:36

Härski kirjoitti:Vikuroppia vois liimailla vähän kuumaliimaa luetettavammin esim. nopealla epoksilla.

Sellanen heti tarttuva olisi tietysti ihanteellinen.

Meinaatko, että epoksi tarttuu kestävästi polypropeeniin?
https://www.casco.eu/fi/yleiset-liimausvinkit/
"Useimpia materiaaleja voidaan liimata, lukuun ottamatta ns. ”rasvaisia muoveja”, kuten polyeteeniä, polypropeenia ja teflonia."

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 23 Syys 2019, 20:36

kemppes kirjoitti:Hyvin saatu muotoiltua etenkin tuo keulan alue mutta tuo "koppi" on aika kulmikas. Kauneus on katsojan silmissä, persoonallinen on ja näkyvyys on varmasti hyvä...

Kopin kulmikkuudelle saattaa vielä tapahtua "jotain": kantikas katto oli peruja siitä olettamuksesta, että katon tarvii olla avattava. Nyt kun näyttää siltä, että kyytiin nouseminen onnistuu ilmankin, niin saatan laittaa katon muotoilun uusiksi...
kemppes kirjoitti:...Itse olen pähkäillyt jo pitkään tuota tuulilasi ja pyyhkijäongelmaa. Jos lasi on muovia niin naarmuuntunee hiljakseen. Kai pyyhkimen alueelle voisi laittaa kulutuskerrokseksi jotain vaihdettavaa muovikalvoa, formulakuskit käyttää jotain vastaavaa visiireissään ? Mitähän voisi käyttää ? Tai saako sopivasti muotoiltua oikeaa lasia mistään ? Entä pyyhkijä, jokin venekäytön malli vai käsiveivi ? Ongelmaahan ei ole jos ei ajele sateella...

No jos pyyhin tulee, niin varmaan sähköinen sellainen. Tästä on tulossa kulkupeli arkiajoon ja säänsuojaa kaivataan erityisesti huonoille keleille... eli ajetaan myös sateella :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 23 Syys 2019, 20:38

Vilijami kirjoitti:Räntiksessä kestää polykarbonaatin pilalle naarmuuntuminen noin vuoden. Onko se paha rasti, jos vuoden välein vaihtaa 20€ ikkunan? Pyyhkijää ei mielestäni kannata laittaa, vaan käsittelee välillä lasin 5-sateesta aineella. Ikkunasta tulee tällöin niin liukas, että ajoviima puhdistaa sadepisarat.

Tarvii ensin kokeilla tuota 5-sateella litkua tai vastaavaa. Jos ei riitä, niin sitten pyyhin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 23 Syys 2019, 20:51

Vilijami kirjoitti:Millä meinaat kasata vikuproppikorin? Räntiksen tein vain valkoisella jeesusteipillä. (Kylmä)liimaus ei taida oikein hienosti onnistua? Jostain ulkomaanfoorumilta luin, että 3M hotmelt (kuumin) kuumaliima ois niiin kuumaa, että sulattaa jo hieman vikuproppia, eli vois toimia? Pitäs kokeilla.

Teippejä/tarroja ajattelin käyttää kasaamiseen, lisäksi strategisiin paikkoihin ruuviliitoksia. Liimauksen suhteen olen vähän skeptinen.
Vilijami: minkäs paksuista se Räntiksen vikuprop-levy on?
Vilijami kirjoitti:Eikö Pajoittaja esittänyt kelvollisen laastipalju sisälokariratkaisun?

Laastipaljuidea oli oikein hyvä 406 mm vannekoolle, mutta 507 mm kokoisille ei taida löytyä enää paljuja...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 23 Syys 2019, 20:58

Tein pahvimallin tuulilasista. Helpottaa kokonaisuuden arviointia.
tuulilasin_hahmotelmaa.jpg
tuulilasin_hahmotelmaa.jpg (105.34 KiB) Katsottu 566 kertaa

Kuten tuolla aiemmassa viestissä mainitsin, niin katto ja sivupilari saattavat saada vielä pyöristystä osakseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 23 Syys 2019, 21:54

tm kirjoitti:Vilijami: minkäs paksuista se Räntiksen vikuprop-levy on?

Räntis on 3,5 millistä. Lotek lastenkinneri on 5 millistä. 5 millinen on tuplasti kalliimpaa, raskaampaa ja jäykempää taivutella, mutta sitä kestää kyllä taivutella melko huoletta. 3,5 millinen taittuu helposti vekille, jos taivuttaa liikaa. Kumpi sitten on parempi? :?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 23 Syys 2019, 22:19

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti:Vilijami: minkäs paksuista se Räntiksen vikuprop-levy on?

Räntis on 3,5 millistä. Lotek lastenkinneri on 5 millistä. 5 millinen on tuplasti kalliimpaa, raskaampaa ja jäykempää taivutella, mutta sitä kestää kyllä taivutella melko huoletta. 3,5 millinen taittuu helposti vekille, jos taivuttaa liikaa. Kumpi sitten on parempi? :?

Kuinka tiukalle mutkalle tuon 3,5 millisen saa taivutettua, ilman että menee vekille? R500 vai vähemmän?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Syys 2019, 21:55

tm kirjoitti:Kuinka tiukalle mutkalle tuon 3,5 millisen saa taivutettua, ilman että menee vekille? R500 vai vähemmän?

R500 onnistuu helposti kennojen pituussuuntaan. Sanoisin että R300:kin onnistuu. Kennojen poikkisuuntaan en usko R300 onnistuvan. Nuo korin nurkkien viisteet voivat olla haasteellisia, koska kennojen suunta muuttuu? Kokeilemallahan tuo selviää. Kannattaa muovikaupassa kysellä hukkapaloja, joita vois koetaivutella käsissä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 24 Syys 2019, 22:12

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti:Kuinka tiukalle mutkalle tuon 3,5 millisen saa taivutettua, ilman että menee vekille? R500 vai vähemmän?

R500 onnistuu helposti kennojen pituussuuntaan. Sanoisin että R300:kin onnistuu. Kennojen poikkisuuntaan en usko R300 onnistuvan. Nuo korin nurkkien viisteet voivat olla haasteellisia, koska kennojen suunta muuttuu? Kokeilemallahan tuo selviää. Kannattaa muovikaupassa kysellä hukkapaloja, joita vois koetaivutella käsissä.

Kiitos tiedosta! Joo helpommin taipuvaan suuntaan tarkoitin. Nuo nurkkien viisteet joutunee tekemään ihan "tavallisesta" muovilevystä, ei kennolevystä. Tähän olen ainakin jo henkisesti varautunut :D . Tarvii jossain vaiheessa poiketa kaupassa hypistelemässä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3165
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 24 Syys 2019, 22:16

Leikkailin uuden katon sivulevyjä. Pyöreämpään suuntaan mennään.

uusi_katon_sivulinja.jpg
uusi_katon_sivulinja.jpg (94.19 KiB) Katsottu 405 kertaa

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 978
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Härski » 25 Syys 2019, 10:48

Koripintoja kun katselen, niin mulle ei voi olla tulematta mieleen jef-40 n käyttämä korinrakennusmenetelmä.

Esko on tehnyt kinnerinsä systeemillä jossa ensin laminoidaan kuidusta levymateriaalia tasolevyä vasten. Levyjen kuivuttua leikataan aihiot muotoonsa ja taivutetaan ja liimataan korin äärireunojen muotoja mukailevien kaarien päälle. Näin syntyy luja kevyt ja edullinen rakenne.

Miinuspuolena kennolevyyn nähden lienee ainoastaan herkemmin kumiseva materiaali.

Mä suosittelisin ainakin kokeilemaan kuitulevyn käyttöä, sillä kennolevy sinällään on melko fletkua tavaraa ja vaatii joka tapauksessa jonkinlaisen apurungon antamaan rakenteelle ryhtiä. Kuitua käytettäessä kori on itsessään huomattavasti tukevampi ja tarvittava lisäjäykisteiden kiinnittäminen koriin käy kuin itsestään vain laminoimalla pintaan lisää tavaraa..

Itseasiassa Esko on tainnut tehdä niin päin, että on laminoinut uretaanikaarien ympärille ensin kuitua, viimeistellyt kaaret ympäriinsä- ja vasta sitten kiinnittänyt levyt. Näin on tullut uskomattoman viimeistelty ja kaunis rakenne, katselipa sitä kuinka tarkasti ja mistä suunnasta hyvänsä. Kuin tehtaassa tehty!

.. Tietysti protoilu/ visiointivaihe on erikseen, jolloin Kuuluukin käyttää jotain huokeaa ja helposti työstettävää matskua..
Toni


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija