Sivu 14/20

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Syys 2019, 23:43
Kirjoittaja tm
Härski kirjoitti:Koripintoja kun katselen, niin mulle ei voi olla tulematta mieleen jef-40 n käyttämä korinrakennusmenetelmä...

Tarvii jossain vaiheessa poiketa pällistelemään tuota koria omin silmin, jos ei muuten törmäillä.
Voisi olla hyvä rakennusmenetelmä moneen yksittäiseen kohteeseen, joihin ei viitsi alkaa rakentaa muottia.

Mutta 1CV on tässä vaiheessa prototyyppi -> laminointia harkitsen vasta siinä vaiheessa, jos 1CV:n konsepti osoittautuu toimivaksi ja läpäisee testausvaiheen (mielellään vähintään vuosi :D ). Samalla vanerirunkokin vaihtuisi kevyempään, tod.näk. hiilikuituiseen.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Syys 2019, 23:54
Kirjoittaja tm
"Hetken hairahduksen" jälkeen suunta takaisin kohti alkuperäisiä 1CV-muotoja.
Nyt olen tyytyväinen :D .

Tuohon muotoon voisi halutessaan viritellä oikean rättikatonkin, jos siltä alkaa tuntua...

uusi_katto_ja_takalokari.jpg
uusi_katto_ja_takalokari.jpg (82.82 KiB) Katsottu 1787 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Syys 2019, 08:46
Kirjoittaja kemppes
Hei, nyt näyttää kyllä hienolta ainakin minun silmääni. Itse olen kehittelemässä uutta korinrakennustekniikkaa jossa ohuista (12 x 0,5 mm) epoksilla jäykistetyistä säleistä punotaan pärekoritekniikalla runko jonka päälle viritetään kuitukangas. Säleet on laitettava riittävän tiheälle, väleihin voi kaarien kohdalle laittaa täydennystä vaikka niin että tyhjää tilaa ei ole liikaa niin että kuitukangas jäisi kuolalle. Twilli-kangas muotoutuu varsin hyvin. Tähän olen päätynyt sen vuoksi että kutistekangas vaatisi aika topakan rungon ja painon säästä omissa projekteissani on ensisijalla. Säleet on jo valmiina ja rakentaminenkin saattaa edetä jossain vaiheessa.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Syys 2019, 22:40
Kirjoittaja tm
kemppes kirjoitti:Hei, nyt näyttää kyllä hienolta ainakin minun silmääni. Itse olen kehittelemässä uutta korinrakennustekniikkaa jossa ohuista (12 x 0,5 mm) epoksilla jäykistetyistä säleistä punotaan pärekoritekniikalla runko jonka päälle viritetään kuitukangas. Säleet on laitettava riittävän tiheälle, väleihin voi kaarien kohdalle laittaa täydennystä vaikka niin että tyhjää tilaa ei ole liikaa niin että kuitukangas jäisi kuolalle. Twilli-kangas muotoutuu varsin hyvin. Tähän olen päätynyt sen vuoksi että kutistekangas vaatisi aika topakan rungon ja painon säästä omissa projekteissani on ensisijalla. Säleet on jo valmiina ja rakentaminenkin saattaa edetä jossain vaiheessa.

Tästä sitten infoa foorumille kuvien kera, kun tulee toteutuksen aika.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Syys 2019, 23:01
Kirjoittaja kuparinen
kemppes kirjoitti:- klip - Itse olen kehittelemässä uutta korinrakennustekniikkaa jossa ohuista (12 x 0,5 mm) epoksilla jäykistetyistä säleistä punotaan pärekoritekniikalla runko jonka päälle viritetään kuitukangas. -klip-

Tässä oikeaa korinpunontaa...ööh... rakennusta! Punontatekniikallahan saa tehtyä myös nurkkia ja jonkinlaisia kavennuksia/levennyksiä.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Syys 2019, 00:02
Kirjoittaja Härski
Kyllähän aihetta on jo hieman foorumilla esiteltykkin..


viewtopic.php?f=3&t=5578&start=45

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 28 Syys 2019, 09:43
Kirjoittaja Pajottaja
Nyt on yrittäminen kohdallaan. Hienoa jälkeä.

Tuohon moottorin räminään. Onkohan sulla kanttiaalto vai siniaalto kontrolleri. Ainakin suoravetomoottorista häviää äänet miltei täysin siniaalto kontrollerilla. Oma 2 pyöräinen suoraveto pitää aikamoista meteliä kanttiaalto kontrollerilta. Toki on vähän jyhkeempi limppu. Speksattu 6kw.

Edit. Saako laittaa kuvan ko. kapistuksesta erääseen face ryhmään jossa varmasti on kiinnostusta aiheesta?

Aatu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 28 Syys 2019, 22:51
Kirjoittaja tm
Pajottaja kirjoitti:...Tuohon moottorin räminään. Onkohan sulla kanttiaalto vai siniaalto kontrolleri. Ainakin suoravetomoottorista häviää äänet miltei täysin siniaalto kontrollerilla. Oma 2 pyöräinen suoraveto pitää aikamoista meteliä kanttiaalto kontrollerilta. Toki on vähän jyhkeempi limppu. Speksattu 6kw.

Eiköhän tuo siniaaltokontrolleri ole (tarvii tarkistaa). Ja kaikki on suhteellista, vertasin ääntä keskiömoottoreihin, joita ei "kurmuuteta" niin pienillä kierroksilla...
Pajottaja kirjoitti:...Edit. Saako laittaa kuvan ko. kapistuksesta erääseen face ryhmään jossa varmasti on kiinnostusta aiheesta?

Ollos hyvä vaan.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 00:09
Kirjoittaja tm
Sisälokarien demoversiot tuli tehtyä solumuovisesta makuualustasta, Tokmannin valikoimista (paksumpi 10 mm versio).
Kokoaminen tässä vaiheessa ilmastointiteipillä, lopullisiin voisi kokeilla myös saumojen liimausta.

Onko foorumin väellä ehdotuksia toimivasta liimasta? Mahtaisiko kuumaliima tarttua riittävän tiukasti solumuovin leikkuupintaan?
Sulattaminen voisi olla toinen vaihtoehto, eli liitettävän pinnan/pintojen kuumennus ja painaminen yhteen.

sisälokarit.jpg
sisälokarit.jpg (140.37 KiB) Katsottu 1435 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 08:06
Kirjoittaja vetu
Polyuretaaniliima,esim. gorillaliima ainakin pitää!!!!

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 08:43
Kirjoittaja samuel
Kuumaliima on sen verran kuumaa että sulattaa patjan.
Saa asennustyössä olla enemmän käsiä että saa palat painettua levyt yhteen heti liiman pursottamisen perässä.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 10:16
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:Onko foorumin väellä ehdotuksia toimivasta liimasta?

Kontaktiliima on paras telttapatjan liimaukseen. Työhommissa tuli joskus testailtua.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 10:17
Kirjoittaja Vilijami
tuplaviesti poistettu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 16:03
Kirjoittaja Härski
Kontaktiliima vaatii heikkoutensa vuoksi melko paljon pinta-alaa.

Hmm, Onnistuisikohan patjan hitsaaminen!? Kokeiles piruillessaan hitsata kuumailmapuhaltimella niitä. [kunnolliseen] kuumailmapuhaltimeen asennettavaa, lattiamattojen hitsaamiseen tarkoitettua suutinta voisi ehkä soveltaa tähän tarkoitukseen.

Tietty mikä tahansa lämmönlähde toimii, millä pinnat saa hallitusti sulatettua. Hiljattain hitsikoneesta tehtyä kuumalankaleikkuria käytettyäni, ei voi olla tulematta mieleen hitsikoneen tms virtalähteen virtapiiriin asennettu peltilevy. Virta säädetään teholle, joka kuumentaa levyn hieman kuumemmaksi kuin muovin sulamispiste. Sit vaan pelti vedetään saumakohdan läpi ja painetaan puoliskot yhteen..

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Syys 2019, 17:54
Kirjoittaja kemppes
Telttapatja liimaantuu hyvin epoksilla, kumma kyllä. Ei irtoa kuin repimällä jolloin patjan puoli pettää. Varmaan hyvin monella muullakin liimalla. Itse olen liimaillut mm pehmustetta penkkiin epoksilla.